2013-11-26 21:15:00
Škoda Octavia 1,8 TSI
Škoda Octavia 1,8 TSI

TEST: Škoda Octavia 1,8 TSI – rodinný športovec na dlhé cesty

Kým neprišla verzia R.S. bola Octavia 1,8 TSI najvýkonnejšou „Oktávkou“ tretej generácie. 180 koní je dosť na to, aby zamávali aj takým veľkým autom.

Rýchlosť, pohodlie a elegancia. To všetko má Octavia 1,8 TSI v rodnom liste. Počas každej jazdy som rátal sekundy, kým sa motor zohreje a budem si môcť užiť jej zrýchlenie. Nemusíte byť športovec, aby ste kontrole trakcie naordinovali poriadny „záhul.“ Lenže výkon motora nie je jedinou devízou tohto auta. Pravda, zaujme najviac.

Keď sa 180 koní naštve

180 koní je slušná cifra. Isteže, existujú rodinné sedany a liftbacky s omnoho väčším stádom v stajni, avšak ich ceny sa pohybujú v rádovo dvojnásobku ceny tohto auta. Octavia 1,8 TSI nie je ľudové auto, ale auto na hrane strednej triedy, ktoré si za svoje schopnosti vypýta adekvátnu protihodnotu. Presvedčení odporcovia značky začnú v tomto okamihu pľuť pálivé sliny, no fakt je ten, že Škoda si svoju cenovú politiku skrátka môže dovoliť. Už to dávno nie je ultra ľudové vozítko s technológiu Volkswagenu. Aj keď si to VW nechce priznať, Škoda a obzvlášť Octavia mu svojou popularitou robí riadne vrásky na čele. Nečudo, Octavia je skrátka... No ale späť k téme.

Motor 1,8 TSI prešiel modernizáciou a z hodnoty 118 kW (160 k) sa dostal na 132 kW (180 k) pri 5100 až 6200 otáčkach. Krútiaci moment 250 Nm, ktorý je k dispozícii od 1250 až po 5000 otáčok za minútu slabším povahám načne žalúdok už pri prvom zrýchlení. Neuveriteľný rozsah krútiaceho momentu, ale i silu samotného motora je cítiť už od naštartovania a zaradenia D-čka na automatickej 7-stupňovej prevodovke DSG. Auto vyrazí na cestu aj bez vášho príkazu prostredníctvom plynového pedálu, a to pokojne aj hore kopcom. Pritom jediné čo vás o pohybe informuje je ubiehajúca krajina za oknami. V aute totiž nepočujete vôbec nič. Tobôž ak máte zapnuté rádio.

Po pár opatrných a šetrných rozjazdoch prichádza prvý s rozohriatym motorom a plynovým pedálom na podlahe. Tesne pred tým narýchlo volíte režim šport a... Je to zvláštny pocit. V aute je kopa priestoru, zvuky ulice sú utlmené na maximum a napriek tomu kolesá trhajú asfalt, kontrola trakcie bláznivo bliká a tlmí motor ostošesť. Vy si sotva uvedomujete, že už dve sekundy z piatich porušujete dopravné predpisy a letíte naproti mastnej pokute... Tak to veru je. Úprimne, niečo podobné by som čakal v aute so štyrmi kruhmi na kapote, v aute s veľkým L v krúžku, s bielo-modrou vrtuľkou, s trojcípou hviezdou... ale rozhodne nie v Škodovke! Neviem, asi mám skreslené predstavy o týchto autách, ale ešte nikdy som sa neviezol v Octavii, ktorá by ťahala tak zbesilo, a tak neúnavne ako táto („Eresu“ nerátam - to je už oficiálny športovec).

Z nuly na sto km/h sa 1,8 TSI dostane za 7,4 sekundy a to už nie je žiadna sranda. Teda... je to sranda a pekelná. Hlavne ak si uvedomíte, že tento údaj vďaka automatickej prevodovke hravo dosiahnete aj vy (na suchej ceste). Čriedu divokých koní s okrídleným šípom vytetovaným na zadku som zaviedol aj do karpatských kopcov. Práve tam, na otvorenej ceste, v zákrutách a pri jazde hore kopcom sa kočiar mení na plnokrvníka a dokazuje čoho je schopný. Nielenže vynikajúco ťahá ešte aj krásne erdží. Veru, aj zvuk vytočeného štvorvalca môže byť radosť počúvať. V tých okamihoch si človek želá, aby bola kabína trošku horšie odhlučnená... Vďaka viacprvkovej zadnej náprave je aj nezaťažená zadnica auta pokojná a neprivedie vás do úzkych.

Napriek týmto príjemnostiam má jednaosmička zopár slabiniek, kde ukazuje, že profesionálnou športovkyňou predsa len nie je. Na úzkych cestách, hlavne pri brzdení do zákrut je jej akosi veľa. Výkonnejšie brzdy a širší rozchod by sa pre ozaj športovú jazdu hodili (tak si kúp RS!). Na vybláznenie to však bohato stačí.

Serpentíny sa odrazu minuli a prišiel pokojný úsek po okreske a následne diaľnica. Škodovka sa v tom okamihu zmenila späť do svojej „kočiarovskej“ verzie.    

Skoro športovec a skoro nafťák

Octavia vybavená motorom 1,8 TSI bude z tých najmenej používaných motorizácií. Vodiči radšej siahnu po lacnejších 1,2 TSI alebo 1,4 TSI. Ak chcú auto na diaľnicu, kúpia si jeden (pravdepodobne silnejší) z naftových motorov. Jednaosmička tak zostane tým, ktorí si potrpia na výkonný benzínový motor a jednadvojku a jednaštvorku považujú za slabé na také veľké auto. Avšak jednaosmička sa svojimi parametrami pokojne môže porovnávať s naftovými motormi. Najlepšie sa totiž cíti práve na diaľnici, prípadne na okresných cestách. Môže tak byť veľmi dobrou alternatívou pre tých, ktorí nacestujú veľa, no naftu v osobných autách príliš nemusia.

Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala okolo siedmich litrov. Pri ekonomickejšom jazdení nebudete mať problém dostať sa k šiestim litrom benzínu na sto kilometrov. Pri 50 litrovej nádrži tak odjazdíte na jedno natankovanie aj 800 kilometrov. Na diaľnici si auto vypýta okolo 7,5 litra benzínu na 100 km, opäť záleží na vašom štýle jazdenia, no spotreba ani pri poriadnom „dupaní“ po pedáloch nevyletí na absurdné hodnoty.   

Prevodovka DSG

V prvom rade treba povedať, že je pohodlná, netrhá a radenie s výnimkou športového módu ani necítite. Sedem stupňov auto využíva naplno a v režime Normal radí siedmy stupeň už pri rýchlosti okolo 70 km/h! Čo však prekvapí je, že motor tým nijako netrpí. Jeho sila je poruke aj pri otáčkach hlboko pod 1500 čísel a aj v takej rýchlosti a na takom prevode dokáže komfortne zrýchľovať. A keby ste predsa chceli pridať rýchlejšie, nehanbí sa podradiť aj o dva stupne.

Má však aj jednu mušku. A tou je reakcia na plynový pedál. Tento deficit pocítite najmä pri jazde v meste, keď sa predierate uličkami a potrebujete šikovne pridať. Reakcia na plyn je priamo úmerná sile akou na pedál tlačíte. Čím silnejšie, tým rýchlejšie reaguje. V prípade, že sa chcete svižne zapojiť pri výjazde na hlavnú cestu, či pri odbáčaní, jej reakcia na menšiu dávku plynu je pomalá a reakčný čas sa dá rátať v sekundách. Ak sa v danom okamihu chcete pohnúť naozaj rýchlejšie a viac prišliapnete plyn, opäť vás zaskočí chvíľkové zdržanie no vzápätí pocítite výkon auta. Zrýchlenie je také markantné, že menej skúsený vodič môže podľahnúť panike, a bum... škoda je na svete...

Chce to skrátka zvyk. Osobne by som si v prípade tejto motorizácie radšej zvolil manuálnu prevodovku a odpustil by som si tiež zopár prvkov výbavy, ktoré auto zbytočne predražujú.

Priestor, priestor a ešte priestor

Miesta je v aute všade dosť. Na nohy, na ramená, na mŕtvoly... Núdzovo sa odvezú aj piati dvojmetroví basketbalisti a nebudú mať pocit, že si práve dolámali chrbticu. Do kufra sa zmestí nielen manželkina kabelka, ale aj batožina na rodinnú dovolenku. Sieťový program je veľmi šikovný a robí množstvo priestoru praktickejším. Poteší zásuvka na 230 voltov v stredovom panely, taktiež prehľadný palubný systém, ale aj stredová opierka so slušným priestorom pod ňou.

Octavia je ergonomická a intuitívna. Všetko je tam, kde hľadáte. K elektronickým systémom nie je čo povedať, všetko už bolo povedané v teste motorizácie 2,0 TDI a k niektorým detailom sa vrátime v nasledujúcich testoch.

Octavia 1,8 TSI poskytuje veľkú dávku zábavy zabalenej do konformného vzhľadu. Je priestranná, doslova rodinná a stupňom pohodlia sa šplhá do strednej triedy (cenou tiež). Motor si svojim prejavom a ekonomikou jazdy získal aj mňa. Bolo to skrátka príjemné zvezenie.

Technické údaje

Model: Škoda Octavia 1,8 TSI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1798
Prevodovka: 7-stupňová automatická DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  134/5100-6200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1250-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 231
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4659/1814/1461
Rázvor náprav (mm): 2680
Objem batožinového priestoru  rezerva/lepiaca sada(l): 590/1580
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1335
Užitočná hmotnosť (kg): 585
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 18 090 €
Základná cena verzie: 24 290 €
Cena testovaného vozidla: 31 771 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku