2013-11-26 10:43:00
Bicykel Škoda Green E
Bicykel Škoda Green E Line

TEST: Škoda Green E Line

Automobilka Škoda pred pár mesiacmi predstavila svoj prvý elektrobicykel skonštruovaný ako „pedelec.“ Pozreli sme sa mu na zúbok.

Značka Škoda má s bicyklami dlhoročnú tradíciu, ešte dlhšiu ako s výrobou automobilov. Spoločnosť Laurin & Klement začala v roku 1895 s výrobou bicyklov značky Slavia. Keď v roku 1925 koncern Škoda fúzoval so spoločnosťou L&K, história Laurina a Klementa sa stala históriu Škody. Súčasná ponuka zahŕňa desať bicyklov značky Škoda, a to od juniorských, cez horské, až po cestné špeciály.

Tento test je pohľadom motoristu na jeden z menej známych spôsobov dopravy, ktorý by si v budúcnosti teoreticky mohol odhryznúť z pomyselného štatistického koláča zahŕňajúceho osobnú dopravu v meste a blízkom okolí. Prečo v budúcnosti? Pretože aj elektrobicykle už nie sú tie elektrobicykle, ktoré si pamätáme z minulosti. Ich potenciál stúpa. V teste sme sa tak ako v bežných redakčných testoch automobilov zamerali predovšetkým na praktickosť a využiteľnosť tohto "skorostroja" kombinujúceho silu „zástrčky“ a ľudských svalov. Ak ste cyklisti, berte prosím náš test s rezervou :).

Škoda Green E Line má dojazd s podporou elektromotora až 105 km. Bez neho pochopiteľne ešte väčší ;). Bicykel však nie je motorka, takže je veľmi pravdepodobné, že sa jazdec počas tých 105 kilometrov aj celkom zapotí, aj keď menej ako pri úplne prírodnom pohone. Batériu Li-Ion však dobije za 4 hodiny zo siete. Bicykel sa dokáže dobíjať aj sám a to pri brzdení, respektíve prostredníctvom jazdcovej väčšej námahy (akoby cez dynamo). Bicykel váži 21,7 kg, batéria BionX má kapacitu 423 watthodín, elektrický motor usadený v náboji zadného kolesa má výkon 250 wattov. Bicykel dokáže tabuľkovo pridať 35, 75, 150 či 300 percent k výkonu cyklistu.

Bicykel sa po odmontovaní batérie a po výmene zadného kolesa bez problémov stane krosovým bicyklom. Je postavený na ráme rakúskej spoločnosti KTM, radenie a meniče obstarala firma Shimano.

Toľko k technickým údajom. Aký je však bicykel na cestách?

Bicykel a jeho "nosič"

Bicykel sme dostali do rúk v čase, keď vonku vládli príjemnejšie teploty než dnes. Aby sme ho mali ako voziť, na test sa nám podarilo získať podstatne väčšie a výkonnejšie približovadlo, ktoré doteraz v našich redakčných testoch absentovalo. V úlohe nosiča (a zďaleka nielen v tejto úlohe) vystupuje Škoda Octavia 1,8 TSI. Predstavíme vám ju ešte dnes. Tak zostaňte „naladení!“

Ale späť k bicyklu.

Bicykel sme teda odskúšali na bratislavských hrádzach a v priľahlom okolí. Prvá jazda obsahovala približne šesť kilometrov po hrádzi a niekoľko stoviek metrov v ľahkom teréne. Neskôr sme si vyskúšali aj jazdenie po meste, opäť hrádzu a prekonali sme s ním aj zopár kopcov.

Bicykel s turbom

Poviem vám, bolo to bicyklovanie ako za „mladi!“ Na displeji si pred a počas jazdy môžete zvoliť, či budete elektromotoru energiu dodávať z batérie, alebo z vlastných svalov. Ako inak, hneď na začiatok som zvolil režim maximálneho výkonu elektromotora. Paráda! Pri jazde po hrádzi fúkal silný protivietor, ktorý vie jazdu na krosovom bicykli poriadne znepríjemniť. Zatiaľ čo ostatní cyklisti sa krčili tesne nad riadidlami a naplno využívali pomoc obtiahnutých elasťákov, ja som na protivietor zvysoka kašľal a dovolil som mu maximálne strapatiť mi vlasy. V rifliach a mikine som pri vyparádených cyklistoch vyzeral ako cyklisticko-športový analfabet. Lenže chyba lávky! Elasťákoví cyklisti sa lopotili vo vetre skrútení nad riadidlami a ja som si pohodlne zaberal do pedálov vzpriamený s vlasmi rozviatymi na všetky smery. Poľahky som športovcov predbehol a na tých pár kilometroch som si utvoril odstup ako Vettel na Veľkej cene (v podstate ktorejkoľvek...).

Výhodou bicykla je, že na prvý pohľad nie je hneď vidieť (hlavne v rýchlosti), že je to pedelec. Batéria by pokojne mohla byť nejaká „kapsička“ a náboj zadného kolesa si všimne len málokto. Skrátka, to, že ste len obyčajný cyklistický „pózer“ a v skutočnosti za vás maká viac menej elektromotor si ostatní všimnú až na druhý pohľad. Nanešťastie na elektrický pohon nemôžete prekonávať rýchlostné rekordy. Potenciál bicykla je tak využiteľný iba do rýchlosti 25 km/h a to najmä pri zrýchľovaní. Zrýchľovanie je naozaj veľmi príjemné a v prenesenom význame možno elektromotor označiť za turbo, či skôr kompresor. Aj ich silu najviac pocítite pri rozjazde.

Najväčšia výhoda elektro-bicykla však spočíva v jazde do kopca. Hore kopcom síce pracujete viac než pri jazde po rovinke, ani pri dlhšom stúpaní sa však nespotíte a ani na stredne ťažkom stúpaní sa nemusíte zdvihnúť zo sedla a šliapať postojačky. Šliapanie do kopca tak akoby popieralo gravitáciu, je to zvláštny pocit, no tiež veľká zábava.

Pri rýchlosti do 25 km/h síce bicyklujete, no záťaž ako spomínaný vietor, či stúpanie necítite a aj po dlhých kilometroch ste stále čerstvý. Pri vyššej rýchlosti pomoc opadá, no 25 km/h je dosť slušná rýchlosť na jazdu bez tony kovov, plastov a skla naokolo.

Batéria...

Batéria sa počas nášho jazdenia ani z ďaleka nevybila, a to aj napriek tomu, že sme väčšinu času využívali „turbo.“ Dobíjanie baterky počas jazdy z vlastných síl sme nevyužívali. Stačilo si to vyskúšať a pohodlná jazda sa razom stala poriadnou makačkou. No fuj makať na bicykli! Kto to kedy videl?! Potenciál má iba dobíjanie z brzdenia. Efekt na batériu je však minimálny, a preto si myslím, že väčšina užívateľov bude batériu kŕmiť zo siete.

Batéria je po všetkých stránkach fajn, vyzerá nenápadne, má výborný výkon... zamrzí len jedna vec. Ak sme chceli jazdiť bez nej, slot na bicykli musel byť chránený pred nečistotami, a tak sme na ňom neprestajne nosili igelitové vrecúško.

Bicykel pôsobí solídnym dojmom, hodnotu mu pridávajú najmä nápisy Škoda, KTM a BionX. Nápis Shimano možno v niektorých kruhoch tiež pridáva na hodnote, no v tomto prípade skôr uberal.

"Prevodovka" potrebuje vyladiť

Radenie totiž nebolo nič moc. Zhruba päť krát mne (a nielen mne) padla reťaz, presne tak ako mi padala na starom bicykli. V najťažšom kopci, ktorý som absolvoval bez elektrického pohonu mi prehadzovačka doslova zblbla a nevedela sa rozhodnúť, či som jej prikázal hodiť reťaz na väčšie, alebo menšie koliesko. Musel som sa tak naučiť radiť opatrnejšie než som čakal. Nebolo by to nič výnimočné, veď bicyklom reťaze padajú, no pri takejto vychytávke by ste to skrátka nečakali. Samozrejme, nie je to vina Škody a možno to nie je vina ani značky Shimano. Tento problém sa dá ľahko odstrániť a je celkom možné, že ho zavinil nejaký predchádzajúci používateľ (pravdepodobne pádom), ale pre objektivitu ho treba spomenúť. Jednoducho, aj keď je to zábavný, ekologický a veľmi príjemný dopravný prostriedok, nevyhli sa mu detské boliestky.

Význam pedelecu je niekde na pomedzí bicykla ako športového náradia a bicykla ako dopravného prostriedku. Na pedelecu si príliš nezašportujete, no napriek tomu ste na vzduchu a kedykoľvek môžete dupnúť do pedálov a spáliť nejaké kalórie. Omnoho dôležitejší je aspekt dopravného prostriedku. Viem si poľahky predstaviť, že by som do práce chodil na takejto mašinke. Nemíňam benzín, som na vzduchu, hýbem sa a ešte k tomu neprepotím tričko a aj v práci sa cítim príjemne. Navyše môžem cez víkend ľahko vymeniť zadné koleso (zakryť slot na batériu) a s bicyklom vyraziť na cesty, či do prírody. Keď som na bicykel sadal, považoval som ho viac za ekologické a športové „pózerstvo“ než alternatívu k hromadnej doprave, či jazde autom. Avšak okrem toho, že je to naozaj ekologická mašinka, je to tiež výborný spoločník pre tých, ktorí sedlo bicykla neobľubujú, no trocha pohybu im nezaškodí (ako mne). Jeho nepopierateľnou výhodou je, že... že je to bicykel, a tak môžete na rozdiel od mopedu využívať cyklotrasy a príležitostne aj chodník (no zakážte mi to páni policajti! Nemáte nič iné na práci?). Vďaka viac účelovosti a vďaka výhodám pedelecu/bicykla ho hodnotím veľmi pozitívne. Na základe vyššie spomenutého (ako náhrada za cestovanie MHD, či mopedom) tak aj cena môže byť opodstatnená. Ak prižmúrim jedno oko. Na to, aby sa bicykel stal viac než len „vychytávkou“  by však potreboval nejakú tú vianočnú akciu... Potenciál na to má.

Technické údaje

Model: Škoda Green E Line
Počet valcov: -
Rám: KTM TrekkingAluminium 6061
Vidlica Suntour SF13 Mlo 700C
Batéria BionX 8,8Ah = 423Wh
Prevodovka: 24 stupňová manuálna Shimano
Poháňaná náprava (koleso) zadná(é)
Výkon motora v náboji zadného kolesa (W):  250
Maximálna rýchlosť elektromotora (km/h): 25
Dojazd (km) 105
Pohotovostná hmotnosť (kg): 21,7
   
Odporúčaná cena modelu: 2743,35 €
Cena v e-shope (prepočet CZK - EUR): 2420 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku