2013-11-05 16:30:00
VW Golf Variant
VW Golf Variant
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Volkswagen Golf Variant 2,0 TDI – maskuje športovosť za veľký kufor

Asi to znie neuveriteľne, ale aj Octavia s obrovským kufrom z toho istého košiara, môže mať problém so súrodencom.

Platí to, ak sa pozrieme na cenu, ale k tomu sa dostanem na konci nášho spoznávania kombi verzie aktuálneho auta roka. Novinka s veľkým kufrom má na konkurenciu niekoľko zbraní a tromfov. Patrí medzi ne napríklad kvalita spracovania a komfort jazdy.

Napriek subjektívne tvrdšiemu „nemeckému“ podvozku Golf Variant doslova žehlí drobné nerovnosti. Dokonca až tak dokonale, že strácate kontakt s vozovkou. Pri prejazdoch spomaľovačov, alebo iných priečnych nerovností sa ale prejaví jeho skutočný charakter: v tomto je naozaj tvrdý.

Volkswagen Golfom Variant ukázal konkurencii, kto je tu šéf. Prichádza s veľkým batožinovým priestorom, technikou na každom kroku a dobrými jazdnými vlastnosťami. Nikto nie je dokonalý, ale kúsok od toho – to sa už dá prežiť. I keď aj tento piedestál má svoje temné miesta.

Namiesto nudy pár zaujímavých kriviek

Dizajn Golfu bol vždy pomerne neutrálny, aby sa zapáčil čo najväčšiemu publiku. Minulá generácia Golfu kombi bola doslova nevýrazná. Ale neurazila, rovnako ako aj predchádzajúce a aj preto patrí Golf všeobecne k najpredávanejším modelom vôbec. Teraz prišli na rad krivky, hrany, jednoducho trocha čerstvý vietor v dizajne. Variant sa mi dokonca páči o kúštik viac, ako „krátky“ základný model. Samotný výrobca tvrdí, že po B stĺpiky je rovnaký, „len“ je trocha väčší. Nuž, v zadnej časti pridáva niečo navyše. Nie je to extravagancia, ale vidíte aj cítite posun vpred. Aj zmenený dizajn považujú mnohí stále za nudný a konzervatívny. Ako pre koho...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vo vnútri zmien nie je veľa

Keď ste zvyknutí z Golfa na istý štandard, nájdete ho aj teraz. Žiadne experimenty, extrémne výstrelky, či prekvapujúce riešenia. Berte to tak, že Golf jednoducho je štandard. Ako keď si zvyknete na jednu chuť kávy a nechcete ju po rokoch meniť, keď vám stále chutí. Takže sa môžete spoľahnúť na kvalitu interiéru, tvary, malé škáry, nevŕzganie. Dobre, dostali sme auto so zhruba 300 kilometrami, ale celkový dojem je veľmi dobrý, nič nemá veľkú vôľu, alebo naopak nedrie o seba, tlačidlá majú príjemný chod. Na zadných sedadlách je dosť miesta aj pre 185 cm vysokého pasažiera a pritom je stále rezerva na nohy aj hlavu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Za volantom budete ako doma

Má príjemný tvar a nájdete si rýchlo takmer optimálnu pozíciu. Sedadlá ponúkajú dobrý kompromis medzi pohodlím a dobrým bočným vedením. Radenie je úplne ukážkové s veľmi malým odporom a minimálnymi vôľami. Spojka, brzda, plyn – úplne v pohode. Asi takto by to malo fungovať v každom aute. Na volante je ovládanie tempomatu, autorádia a palubného počítača. Rádio sa však ovláda ktovie prečo na ľavej aj na pravej strane! Tempomat má tiež svoje nelogickosti pridávania rýchlosti - šípky doľava a doprava nastavujú +-10 km/h a tlačidlá set a reset po zapnutí tempomatu +-1 km. Ešte že zostane tempomat zapnutý aj keď preradíte prevodový stupeň... Výhodou je, že si môžete prispôsobiť podľa seba palubný počítač a údaje, ktoré nechcete, sa vám nezobrazia na dipleji.
Golf Variant má, rovnako ako ostatné autá na platforme MQB, možnosť nastavenia režimov jazdy na dotykovej obrazovke, pričom režimy Normal, Sport, Eco a individual si môžete upraviť podľa vlastných preferencií. Mód Sport má tuhšie riadenie, v Eco režime sa auto správa, akoby mu podochlo pár koní pod kapotou. Čo je však na zváženie, prečo pri prudkom pridaní plynu (kickdown) neprepne aspoň chvíľkovo do športového, alebo normálneho režimu na predbiehanie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Multimédiá na postupe

Auto malo aj multimediálny navigačný systém. Ovládanie niektorých položiek potrebuje viac kliknutí aby ste sa dostali na ďalšiu úroveň. Zobrazovanie staníc je ale zaujímavé, má automaticky priradené logá rozhlasových staníc. Ak ale naladíte novú stanicu, obrázky sa na našom území nenačítali. Mali by sa, ale: na Slovensku sa žiadne automatické nahratie loga k stanici nekoná! Dosť ich je nahratých v systéme, takže ak si naladíte nemeckú, alebo rakúsku stanicu, priradí obrázok a máte na predvoľbe stanicu aj s logom. Ďalšie si môžete stiahnuť a  nainštalovať z webu vw.de, lenže... Posledná najbližšia krajina, ktorá má na tejto stránke loga, je Česká republika. Malé Slovensko chýba. Ak chcete logo, musíte si ho vyrobiť a doinštalovať do systému ručne... Žiaľ. Ak bol telefón položený pod stredovou konzolou, fungovalo dobre aj Bluetooth audio so slušnou kvalitou reprodukovaného zvuku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kufor je obrovský, ale aj praktický

Batožinový priestor sa otvára zatlačením na hornú časť loga, ktoré sa vyklopí a vytvorí akúsi rukoväť, ktorá nie je zvnútra špinavá. Zároveň tvorí aj ochranu parkovacej kamery, ktorá sa po zaradení spiatočky vysunie spod neho. Výborný nápad: zadnú kryciu roletu môžete otvoriť do polovice, alebo celkom, či nechať zatiahnutú. Dobre je vyriešené aj jej odkladanie – dá sa úplne schovať pod podlahu batožinového priestoru a nemusíte ho pri prevoze veľkého nákladu nechávať doma. Nevydáva pod podlahou žiadne zvuky, je uložené v gumových držiakoch. Zaujme ľahko prestaviteľné dvojité dno a výhoda veľkého jednoliateho objemu celého priestoru. Veľkou výhodou Golfu Variant je, že sa dajú sklápať zadné operadlá priamo z konca kufra zatiahnutím páčok. V prípade odmontovania roletky a naložení po strop Golf Variant ťažko nájde konkurenta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Chýba ozajstná spätná väzba

Odhlučnené, naladené. Také je toto auto, ktoré aj vďaka rázvoru úspešne kamufluje ozajstnú rýchlosť, čo sa všetkým nemusí pozdávať. Keď chcete vyskúšať jazdu v zákrutách, nadšenie z komfortnej jazdy opadne. Zákruty si s kombi Golfom nevychutnáte. Už keď máte pocit, že teraz ste našli tú správnu mieru ovládania, zasiahne elektronika. Asi sa prevažná časť majiteľov nebude sťažovať, že nedokážu „prečítať“ správanie auta. No vy, ktorí cítite, ako sa auto správa, bude prekážať veľká bariéra v podobe odfiltrovania spätnej väzby. Akoby medzi volant a vozovku postavili veľkú gumovú platňu, ktorá neumožňuje vnímať, čo sa deje medzi pneumatikami a asfaltom. Aj posilňovač riadenia pôsobí trocha dojmom, akoby ste riadili virtuálne auto cez hraciu konzolu, nie reálne vozidlo. Kombinácia s ťažkým „predkom“ a ľahkým „zadkom“ sa pri ostrých prejazdoch zákrut prejaví zásahmi elektronických systémov, ktoré sa  snažia zmierniť prirodzenú nedotáčavosť. ESP je v kombi naladené tak, že zasahuje najjemnejšie, ako vie. Iné to je v prípade krútiaceho momentu, ktorý má motor na rozdávanie a pri prudkom zrýchľovaní obmedzí elektronika jeho prenos na prednú nápravu dosť výrazne.Nechýba dnes už klasický systém štart / stop, no po vypnutí motora sa vypol aj posilňovač riadenia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kombi so vznetovým dvojlitrom s výkonom 110 kW je vhodné na dlhé rodinné a služobné cesty. Motor mal na začiatku testu ledva tri stovky kilometrov a spočiatku sa netváril nadšene. Akoby mu chýbal výkon. Postupne sa to zlepšovalo, ale hodnoty spotreby  sú určite aj vďaka tomu vyššie, ako by mohli byť.

Napríklad v meste sme to zvládli za 5,7 až 6,0 l/100 kilometrov. Pri diaľničnom tempe 110 km/h papal Golf Variant 4,7 l/100 km, pri 120 km/h 5,3 l/100 a pri 130 km/h 6,1 l/100 km. Cestovanie po okresných cestách mimo mesta si vypýtalo daň v podobe spotreby medzi 3,9 a 4,2 l/100 km. Aerodynamický šum karosérie je veľmi mierny, aj hluk od kolioes. Motor počuť v celom spektre otáčok, ale nie výrazne.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aký teda naozaj je

Vyzerá to tak, akoby mal Golf odpoveď na všetky, aj nevypovedané otázky motoristov. Iné autá mu môžu konkurovať v rôznych oblastiach, no komfortom jazdy na ceste, kvalitou spracovania aj celého auta nový Golf kombi na špici v triede.

Nemôže to byť teda náhoda, že sa roky predáva také množstvo tohto modelu. Má to aj druhú stranu – akoby sa ľudia obrnili voči evolučným dizajnovým zmenám a preto sa aj posledná generácia, môže zdať nudná. Presnejšie – necháva väčšinu ľudí bez emócií. Čo iste nie je celkom v poriadku, lebo práve najnovšia generácia má čo ponúknuť. Golf Variant je praktické rodinné auto s nadpriemernou kvalitou. Aj keď má pár nedostatkov, celkom mu ich prepáčite, vyváži ich ďalšími rozumnými nápadmi. Nemožno sa čudovať, že ho ľudia podvedome pasovali na etalón v triede. Dá sa využiť nielen ako rodinné, ale aj firemné auto. No a nezanedbateľný bonus je cena, ktorú sme spomínali na úvod: pre základný model Golf Variant je momentálne nižšia o 370 eur ako štartuje Škoda Octavia kombi. No nekúpte to!

Technické údaje

Model: Volkswagen Golf Variant 2,0 TDI Highline
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/3500 - 4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 213
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,1/3,7/4,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4562/1799/1481
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem batožinového priestoru  rezerva/lepiaca sada(l): 605/1620
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1354
Užitočná hmotnosť (kg): 601
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 14 820 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 21 830 €
Cena testovaného vozidla: 23 570 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku