2014-10-11 04:15:41
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Zdroj: Ford motors

Autosalón Paríž: Nový Ford Mondeo má nové technológie, už aby bol tu

Úplne nové Mondeo bude prvým autom značky Ford s novou technológiou rozpoznávania chodcov.

Dokáže tak znížiť závažnosť nehody alebo vodičovi pomôže nehode úplne zabrániť. V ponuke sa objaví vysokovýkonný vznetový motor, ktorý sa postaví na čelo radu úsporných zážihových motorov EcoBoost a vznetových motorov TDCi.

Nový prednárazový bezpečnostný systém Pre-Collision Assist s funkciou rozpoznávania chodcov Pedestrian Detection dokáže zaznamenať ľudí na ceste pred vozidlom a chodcov, ktorí by mohli pretínať dráhu vozidla. Ak vodič nereaguje na varovania, vozidlo začne automaticky brzdiť.

Systém spracováva informácie z kamery namontovanej na čelnom skle a z radaru umiestnenom v nárazníku. Pomocou databázy "tvarov chodcov" dokáže odlíšiť ľudí od typických predmetov nachádzajúcich sa popri ceste. Funkcia rozpoznávania chodcov patrí medzi niekoľko nových funkcií a vylepšení, o ktorých spoločnosť Ford informovala a ktoré patria do výbavy úplne nového Mondea.

Do prednárazového bezpečnostného systému patrí aj systém aktívneho brzdenia Active Braking, ktorý dokáže samostatne brzdiť a prispieť tak k zmierneniu následkov nárazu do zadnej časti vozidla. Funguje až do maximálnej rýchlosti vozidla.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Vvycíti nebezpečenstvo vopred

Funkcia rozpoznávania chodcov Pedestrian Detection dokáže identifikovať ľudí a obmedziť závažnosť kolízií pri rýchlostiach až do 80 km/h. Ak systém zaznamená pred vozidlom chodca s rizikom bezprostrednej kolízie, vydá najprv zvukové a vizuálne varovanie. Ak vodič nereaguje, systém zmenší vzdialenosť medzi brzdovými doštičkami a kotúčmi, čím sa skráti čas potrebný na začatie brzdenia. Ak vodič stále nereaguje, vozidlo začne samostatne a automaticky brzdiť, aby sa znížila rýchlosť vozidla.

Úplne nové Mondeo dokáže aj automaticky brzdiť, aby sa obmedzili následky nehody s vpredu idúcim autom, prípadne sa jej úplne zabránilo. Systém aktívneho brzdenia Active City Stop funguje až do rýchlosti 40 km/h. Pri vyšších rýchlostiach vozidlo využíva nový prednárazový bezpečnostný systém Pre-Collision Assist. Pomocou radaru a kamery prehľadáva oblasť až 200 metrov pred vozidlom. Dokáže samostatne brzdiť plnou silou a prispieť k zmierneniu následkov, prípadne úplne zabrániť nárazu do zadnej časti vozidla. Radarová technológia ďalej umožňuje využiť novú funkciu indikácie vzdialenosti Distance Indication a technológiu adaptívneho tempomatu, ktorý automaticky udržiava zvolenú vzdialenosť od vozidla vpredu.

Dopredu nasmerovaná kamera okrem toho podporuje pomocníka pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu Lane Keeping Aid, ktorý pomocou krútiaceho momentu do volantu navedie nové Mondeo späť do jazdného pruhu v prípade, že zaznamená neúmyselný pohyb smerom k čiaram oddeľujúcim jazdné pruhy. Kameru okrem toho využíva aj systém rozpoznávania dopravných značiek Traffic Sign Recognition, ktorý na displeji prístrojového panela zobrazuje poslednú zaznamenanú dopravnú značku s obmedzením rýchlosti, značku ukončenia zákazu a zákazu predbiehania.

Zdroj: Ford motors

Silnejšie a bezpečnejšie

Úplne nový Ford Mondeo je vyrobený z najmodernejších materiálov pomocou najnovších výrobných postupov, ktoré majú zabezpečiť väčšiu tuhosť a vyššiu bezpečnosť pri súčasnom znížení hmotnosti. Pri výrobe predných a stredných stĺpikov a strešných nosičov sa vôbec po prvýkrát použila vysokopevná oceľ vyrobená technológiou hydrotvarovania. Nová horčíková konštrukcia vnútornej časti dverí batožinového priestoru použitá v prípade štvor a päťdverových modelov ušetrí približne 40 percent hmotnosti oproti tradičnej oceli. Predný tlmič energie z recyklovaných materiálov pomohol ušetriť až 115 kg pri modeli s 1,5-litrovým motorom EcoBoost, ktoré možno využiť na iných miestach. Ide o prvú konštrukciu spoločnosti Ford, ktorá spĺňa požiadavky na ochranu chodcov v USA aj v Európe.

„Hmotnosť, ktorú sme ušetrili počas vývoja, sme investovali do systémov na úsporu paliva, ako sú napríklad aerodynamické kryty, technológia Auto-Start-Stop, funkcie na zaistenie komfortu a pohodlia a tiež do pevnejšej a bezpečnejšej konštrukcie karosérie," povedal Ulrich Kösters, riaditeľ radu vozidiel spoločnosti Ford of Europe. „Pevnosť bezpečnostných oblastí sme zvýšili o 40 percent. Urobili sme tisíce počítačových simulácií a viac než 180 reálnych bariérových testov, pri ktorých sme overili funkčnosť bezpečnostných zón. Pri technológii hydrotvarovania hydraulická kvapalina pod vysokým tlakom stláča kov do zložitých tvarov (zložitejších, než je možné vytvoriť použitím tradičných metód lisovania), čo umožňuje dosiahnuť lepší pomer pevnosti a hmotnosti a vyššiu tuhosť v ohybe.“

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Napríklad aj strešný nosič Mondea je vyrobený technológiou hydrotvarovania, skladá sa pritom z menšieho počtu častí a je zváraný laserom. Takto sa odstránili spoje, ktoré môžu predstavovať slabé miesta a ušetrilo sa na hmotnosti - na každej strane 2,5 kg. Konštrukcia stredného stĺpika zmenšuje vniknutie pri bočnom náraze o 64 mm, zároveň sa ušetrilo šesť kilogramov. Karoséria Mondea je zo 61 percent vyrobená z vysokopevnej ocele. Pri konštrukcii strechy sa používa kalená oceľ, hmotnosť tým klesla o ďalšieho pol kilogramu.

Medzi ďalšie novinky využité pri konštrukcii možno zaradiť: torzný stabilizátor s unikátnou konštrukciou, ktorý obmedzuje posun prevodovky pri čelnom náraze, čím sa minimalizuje pohyb hrebeňového riadenia, prahy dverí vyrobené z martenzitovej bórovej ocele pre lepšiu ochranu pri bočnom náraze, vnútorné priestory v nárazníkoch optimalizované na absorpciu energie, pričom ich charakteristiky zodpovedajú vlastnostiam podvozka, prírubovú konštrukciu krytu medzi čelným sklom a kapotou, ktorý sa v prípade nárazu ohne a lepšie pohltí energiu a tiež integrovaný prvok spájajúci podbeh kolesa s konštrukciou v zadnej časti podvozka, ktorý v porovnaní s tradičným riešením zvyšuje torznú tuhosť až o 25 percent.

Recykláty pomáhajú bezpečnosti

Spoločnosť Ford tiež používa inovačnú technológiu na recykláciu použitých plastových fliaš a následnú výrobu komponentov predného nárazníka. Recyklované plasty sa používajú na výrobu materiálu Xeno, ktorý tvorí až 38 percent predného tlmiča energie v novom modeli Mondeo. Tento komponent je umiestnený za predným nárazníkom a jeho úlohou je zmierniť závažnosť kolízie s chodcami. V novom Mondeu bude mať európsku premiéru technológia nafukovacích zadných bezpečnostných pásov. Ako prvé vozidlo vo svojej kategórii bude mať vo výbave bezpečnostné pásy, ktoré sa v prípade nehody rýchlo nafúknu v priebehu 40 milisekúnd. Sily nárazu sa rozložia na päťkrát väčšiu oblasť tela, ako pri klasických bezpečnostných pásoch.

Okrem nafukovacích zadných bezpečnostných pásov sa vo vozidle nachádza deväť ďalších airbagov vrátane kolenného airbagu pre vodiča, airbagu vodiča s optimalizovanou ochranou hrudníka a väčších bočných airbagov, ktorých tvar účinnejšie chráni pasažierov a dokáže ich nasmerovať mimo oblasť nárazu.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Lepšie vidieť, bezpečnejšie jazdiť

Vďaka technológii adaptívnych LED svetlometov bude vodič nového Mondea vidieť jasnejšie. Full-LED svetlomety vytvárajú svetlo s farbou slnečného žiarenia, a systém adaptívneho predného osvetlenia od spoločnosti Ford upravuje uhol vyžarovania svetla zo svetlometu a jeho intenzitu podľa prostredia. V závislosti od rýchlosti vozidla, okolitého svetla, uhla natočenia volantu, vzdialenosti od vozidla vpredu a spustených stieračov čelného skla zvolí jedno zo siedmich nastavení.

Mondeo taktiež dokáže vodičovi pomôcť s parkovaním aj výjazdom z parkovacieho miesta. Pokročilá verzia aktívneho parkovacieho asistenta Active Park Assist s technológiou kolmého parkovania Perpendicular Parking pomôže vodičovi vyhľadať vhodné miesto na parkovanie a zacúvať naň bez nutnosti ovládať volant pri pozdĺžnom, alebo aj kolmom parkovaní. Bude ich dopĺňať asistent pri vychádzaní z pozdĺžneho parkovacieho miesta Park-Out Assist a bočný parkovací asistent Side Parking Aid, ktorý na displeji zobrazuje vizuálny pohľad na vozidlo a vydáva zvukové upozornenie pred prekážkami na bočných stranách vozidla.

Široká ponuka motorov

Do ponuky pribudne nový výkonný 2,0-litrový motor TDCi s dvojitým sekvenčným preplňovaním turbodúchadlom s výkonom 154 kW (210 k) a krútiacim momentom 450 Nm od 2 000 ot/min. Bude mať v porovnaní s doterajším 2,2-litrovým motorom TDCi s výkonom 147 kW (200 k) výrazne nižšie emisie CO₂. Elektronicky riadené dvojité sekvenčné preplňovanie zabezpečuje rýchlejšiu odozvu motora. Malá turbína s nízkou zotrvačnosťou reaguje rýchlo na počiatočnú požiadavku na výkon. Väčšia turbína s vysokou zotrvačnosťou zasa slúži na udržanie vyššieho plniaceho tlaku pre maximálny výkon. Tak sa celkom odstránila tzv. turbodiera. Z turbodúchadiel sa stlačený vzduch privádza do medzichladiča chladeného vzduchom aj vodou pre účinnejšie plnenie vzduchu do motora. Aktívny termoregulačný systém v motore znižuje čas zahrievania - špecifické komponenty sa chladia podľa potreby, tak sa rýchlejšie dosiahne maximálna účinnosť spaľovania. Olejové čerpadlo s variabilným výkonom znižuje parazitné straty zvýšením tlaku oleja podľa požiadaviek.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Prepracovaný 2,0-litrový vznetový motor TDCi s turbodúchadlom s variabilnou geometriou poskytuje dva výkony 110 a 132 kW (150 a 180 k). Všetky tri varianty motora TDCi s objemom 2,0 litra majú upravený blok motora, novú konštrukciu hlavy valcov a vstrekovania paliva a výfukový systém dodatočnej úpravy na zachytávanie častíc NOx pre čistejšie emisie.

Vznetové motory s výkonom 110 a 132 kW budú dostupné so systémom inteligentného pohonu všetkých kolies. Zabezpečuje plynulý prechod medzi pohonom predných kolies a všetkých kolies a podľa potreby automaticky zlepšuje trakciu a stabilitu na ceste. Systém nepretržite každých šestnásť milisekúnd sleduje mieru priľnavosti kolies k povrchu vozovky a do 100 milisekúnd dokáže upraviť prenos výkonu na jednotlivé kolesá.

Úplne nové Mondeo bude taktiež prvým vozidlom vo svojej kategórii, ktoré bude vybavené 1,0-litrovým zážihovým motorom EcoBoost. Ten získal v roku 2014 už tretíkrát po sebe ocenenie Medzinárodný motor roka, čo sa doposiaľ žiadnemu inému motoru nepodarilo. Pôjde o verziu s výkonom 92 kW (125 k) a emisiami CO₂ s hodnotou 119 g/km. Motor má upravené naladenie, aby aj väčšiemu vozidlu dokázal dodať optimálny výkon. Po prvýkrát bude pre Mondeo k dispozícii nový 1,5-litrový motor Ford EcoBoost s výkonom 117 kW (160 k) a emisiami CO₂ s hodnotou 134 g/km. Dvojlitrový motor EcoBoost bude mať výkon 149 a 176 kW (203 a 240 k).

V ponuke sa objaví aj model ECOnetic Technology, ktorý bude poháňať 1,6-litrový vznetový motor. Spoločnosť očakáva, že emisie CO₂ dosiahnu mimoriadne nízku hodnotu 94 g/km. Nové Mondeo je najnovším vozidlom značky Ford, pri ktorom majú zákazníci možnosť voľby nielen spomedzi úsporných zážihových motorov EcoBoost a vznetových motorov TDCi, ale môžu zvoliť aj hybridný pohon. Mondeo Hybrid je prvým hybridným elektrickým vozidlom značky Ford, ktoré sa bude vyrábať v Európe spolu so zážihovými a vznetovými modelmi Mondeo v najmodernejšom závode v španielskej Valencii. Špeciálne vyvinutý 2,0-litrový zážihový motor v kombinácii s dvoma elektromotormi bude mať emisie CO₂ na úrovni 99 g/km. Jeden elektromotor bude slúžiť na pohon kolies a druhý na rekuperačné dobíjanie. Energiu poskytne lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh s predpokladanou životnosťou desať rokov a 240 000 km.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Mondeo Hybrid je zástupcom globálnej hybridnej technológie Ford tretej generácie. Využíva vlastné akumulátory, riadiaci softvér a technológiu prevodovky s plynule meniteľným prevodom. Rovnako ide o celosvetovo prvú generáciu hybridov Ford, ktoré pracujú bez pomocných pohonov v motore s cieľom výrazného zníženia odporu. Na znížení spotreby paliva a emisií v celom rade vozidiel sa ďalej podieľa o desať percent nižší aerodynamický odpor, vo výbave vozidla s ľubovoľným motorom sa nachádza aktívna mriežka chladiča, inteligentné rekuperačné dobíjanie, elektronický posilňovač riadenia a systém Auto-Start-Stop.

Špičková dynamika

Nové Mondeo bude taktiež prvým modelom spoločnosti Ford, ktorý ponúkne novú konfiguráciu zavesenia zadných kolies s integrovaným ramenami. Vďaka tomu si cestujúci vychutnajú vysokú úroveň komfortu a lepšie jazdné vlastnosti. Je prvým európskym vozidlom Ford postaveným na novej globálnej platforme kategórie CD. Na zabezpečenie väčšieho pohodlia pri zachovaní bočnej tuhosti je nutná nová konštrukcia podvozka. Práve tuhosť karosérie je podmienkou skvelého riadenia a ovládania vozidla. Pri prejazde cez nerovnosti dokonca umožňuje spätný pohyb kolies dozadu. Takéto riešenie zabezpečuje lepšiu absorpciu nárazov, komfortnejšiu jazdu a nižšiu hladinu hluku.

Kombinácia úplne novej platformy a štruktúry karosérie sa prejavila na desaťpercentnom náraste torznej tuhosti v porovnaní s aktuálnym modelom. Prácu podvozka podporujú aktívne systémy vrátane systému smerovania krútiaceho momentu Torque Vectoring Control, systému kompenzácie stranového driftovania Pull-Drift Compensation, aktívnej kompenzácie zmeny smeru riadenia Active Nibble Compensation, nepretržitého riadenia tlmenia Continuous Control Damping a kompenzácie stáčania riadenia Torque Steer Compensation.

Mondeo po prvýkrát dostalo elektrický posilňovač riadenia, čo umožnilo prispôsobiť tuhosť riadenia a zladiť ho s režimami podvozka „komfortný“, „normálny“ a „športový“, ktoré má na starosti systém nepretržitého riadenia tlmenia. Vodič zaznamená väčší rozdiel medzi jednotlivými režimami podvozka. Optimalizovaný protiblokovací brzdový systém pomáha pri rýchlostiach nad 100 km/h skrátiť brzdnú dráhu o viac ako jeden meter.

Vodič a cestujúci si v Mondeu môžu vychutnať tichšiu a kultivovanejšiu jazdu. Aj pri vysokých rýchlostiach je možné bez problémov konverzovať. Konštruktéri znížili hluk prenikajúci od pneumatík o tri decibely v zadnej časti kabíny a o dve decibely vpredu. Podarilo sa to vďaka použitiu zavesenia zadných kolies s integrovanými ramenami a dodatočnej zvukovej izolácie na krytoch podvozka, na vložkách podbehov a v predných a zadných dverách. Tak isto sa zmenšil počet otvorov v karosérii, aby sa obmedzil prenos hluku.

Hluk spôsobený vetrom sa znížil na úroveň, ktorú bolo predtým možné zažiť len vo vozidlách prémiového segmentu, k čomu prispel optimalizovaný tvar stĺpikov dverí a vonkajších spätných zrkadiel, vylepšené tesnenia okolo dverí a okien a dokonalejšia absorpcia hluku v interiéri. Hrúbka skla zadných okien sa zvýšila o 0,4 mm, čo sa pozitívne prejavilo na menšom hluku prenikajúcom k cestujúcim na zadných sedadlách.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Medzi kapotou a prednými blatníkmi sa nachádzajú dodatočné tesnenia. Ako materiál na zvukovú izoláciu motorového priestoru sa už nepoužíva sklolaminát ale pena, čím sa dosiahla úspora hmotnosti 1,5 kg a zároveň sa o 1,5 až dva decibely znížil hluk prenikajúci z pohonnej jednotky do kabíny. Nové Mondeo je okrem toho vybavené senzorom vlhkosti vzduchu, ktorý umožňuje aktivovať preventívne opatrenia proti zahmlievaniu okien. Systém klimatizácie dokáže za pätnásť minút ochladiť interiér z 55 na osemnásť stupňov Celzia, čo je rekord v triede.

Mondeo sa postará aj o vyšší komfort a pohodlie pre vodiča. Vo výbave sa po prvýkrát v triede nachádzajú funkcie, ako napríklad elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia s pamäťovou funkciou, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, vyhrievaný volant a sedadlá s výrazným bočným vedením, masážnou funkciou Active Motion a vyhrievaním/chladením.

Dômyselnejší dizajn

Úplne nové Mondeo bude najkvalitnejším modelom Ford s najlepším remeselným spracovaním. Má elegantný, športový a mimoriadne expresívny exteriér, v interiéri nájdu cestujúci prvky s optimalizovanou ergonómiou a pohodlím, kvalitné materiály a vybavenie. Profil športového kupé s nízkou strechou má v prípade verzie kombi zaťahovaciu panoramatickú sklenenú strechu. Bočný profil je štíhly a jeho tvar auto opticky odľahčuje. Dizajn technickej prednej časti obsahuje nápadnejšiu lichobežníkovú mriežku, kapotu s prelismi a vytvarované adaptívne svetlomety s tenkým dizajnom.

Digitálny panel so zobrazením analógových prístrojov dominuje interiéru. Stredová konzola s elegantným „obopínajúcim“ dizajnom vytvára športový pocit podobný kokpitu lietadla. Odkladací priestor vpredu v strede a odkladacia schránka pred spolujazdcom majú bavlnené obloženie. Predné sedadlá s inteligentnou konštrukciou majú tenšie operadlá, vďaka tomu majú cestujúci na zadných sedadlách viac priestoru pre nohy bez obmedzenia komfortu pre vodiča a predného spolujazdca.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Komunikačný systém SYNC 2 s pokročilým hlasovým ovládaním a osempalcovým farebným dotykovým displejom slúži na ovládanie telefónneho systému, systému zábavy, klimatizácie a navigácie, pričom možno používať bežný konverzačný jazyk. Vodič môže dokonca zobraziť zoznam miestnych reštaurácií jednoduchým povelom: Som hladný. No zrejme nie v slovenčine...

Po prvýkrát v kategórii použitá moderná technológia MyKey umožní majiteľom Mondea naprogramovať kľúč, zvyčajne pre mladých vodičov. Jeho používanie dokáže deaktivovať príjem prichádzajúcich hovorov, obmedziť maximálnu rýchlosť vozidla, zakázať vypnutie asistenčných a bezpečnostných systémov, obmedziť maximálnu hlasitosť audiosystému, alebo ho nezapnúť, ak sa vodič a cestujúci nepripútajú bezpečnostnými pásmi.

Jozef Vydra
ZDROJ: Ford motors

Komentáre k článku


Stream naživo