2014-09-24 10:51:09
Ford Mondeo 2015
Ford Mondeo 2015
Zdroj: Ford

KONEČNE: Predstavili detaily o novom Mondeu – Bi-turbo nafta, 4x4 aj hybrid!

Nové Mondeo sa už chystá na trh niekoľko rokov. Až teraz sú známe detailne informácie. Mondeo sa predstaví s novými motormi i technológiami.

Keď sme pred pol rokom písali o prototype európskeho Mondea, mnohí prevracali očami, veď americké „Mondeo“ (Fusion) už dávno jazdí, tak aký prototyp?! Faktom zostáva, že Mondeo bolo vplyvom krízy, a to nielen finančnej ale aj krízy v segmente D odložené na neskôr, navyše americké sa od toho európskeho dosť odlišuje i keď vyzerá rovnako.

Po dlhom očakávaní ale konečne prichádza Mondeo štvrtej generácie (MK V) a v showroomoch ho uvidíte budúci rok. Prináša zo sebou hŕbu noviniek, ktoré významne zvyšujú konkurencieschopnosť tohto americko-európskeho modelu.

Motory

Najzaujímavejšou novinkou sú pochopiteľne nové motory spĺňajúce novú emisnú normu Euro6. Ako sme vás už informovali, základnou benzínovou motorizáciou pre výrazne odľahčené Mondeo bude trojnásobný motor roka trojvalec 1,0 EcoBoost s výkonom 92 kW (125 k) známy z Focusu. Podľa zákulisných informácií by časom mohol prísť aj v silnejšej verzii, ale na štarte bude s týmto výkonom. Silnejší bude tiež prepĺňaný, ale už štvorvalec s obsahom 1,5 litra a s výkonom 118 kW (160 k). Najsilnejší bude štvorvalec 2,0 EcoBoost v dvoch verziách. Prvá bude mať výkon 150 kW (203 k), top model bude mať 177 kW (240 k).

Omnoho pútavejšie sú pre európsky trh naftové motorizácie. Základ bude tvoriť 1,6 litrový naftový štvorvalec vybavený technológiou ECOnetic s výkonom niekde okolo súčasných 85 kW (116 k). Jeho najväčšou prednosťou bude nízka spotreba a emisie pod 100 gramov na kilometer – 94 g/km.

Populárnejšie budú však silnejšie motory. Súčasný najvýkonnejší motor 2,2 TDCi úplne vypadne z ponuky, no náhrada bude viac ako dostatočná.

Zdroj: Ford

Ford ponúkne tri verzie motora 2,0 TDCi. Motor prešiel výraznou prestavbou, má upravený blok, vstrekovanie paliva a zmeny badať aj na hlave valcov. Na to, aby spĺňal Euro6 síce nepotrebuje močovinu, a to ani v jednom prípade, no iba s DPF-kom v súčasnej podobe to nepôjde. Motor tak bude obsahovať známu pascu na NOx, ktorá sa obvykle nachádza v puzdre DPF a z času na čas sa regeneruje.

Základnou verziou dvojlitra bude motor s nastaviteľnou geometriou lopatiek turba, s výkonom 110 kW (150 k), vyššia verzia použije tú istú technológiu turba, akurát bude nastavená na 132 kW (180 k).

Najvyššie bude stáť bi-turbo štvorvalec 2,0 TDCi s menším a väčším turbom a s maximálnym výkonom 154 kW (210 k) a s krútiacim momentom 450 Nm.

K dispozícii bude tiež pohon 4x4. Odhadujeme, že by ho Ford mohol montovať ku všetkým trom naftovým verziám, v prípade benzínových motorizácii skôr k dvojlitrom. Ale to už bude záležať na predajnej politike automobilky.

Hybrid

Najväčšou novinkou bude hybridné Mondeo. Pôjde vôbec o prvý hybridný model automobilky v Európe. Poháňať ho budú tri motory, pričom iba dva z nich budú spojené s kolesami. Prvý, špeciálne vyvinutý dvojlitrový benzínový motor EcoBoost, druhý elektromotor poháňajúci (pravdepodobne) zadnú nápravu a do auta sa ešte vopchá aj tretí motor, ktorý bude slúžiť na regeneratívne dobíjanie pri brzdení/znižovaní rýchlosti.

Zdroj: Ford

Auto bude vybavené 1,4 kWh batériami, ktoré by mali mať záruku 10 rokov, alebo 240-tisíc km. Hybrid by mal dosiahnuť emisie na úrovni 99 g/km.

Technológie

Mondeo bude pochopiteľne vybavený hŕbou nových technológii vrátane nového infotainmentu, no väčšinu z nich možno rozdeliť do dvoch kategórii – znižovanie spotreby/emisií a zvyšovanie bezpečnosti. Mondeo sa o zníženie spotreby snaží všetkými dostupnými prostriedkami, navonok je badať aerodynamickú karosériu s minimom dier, všetky Mondeá budú vybavené uzatvárateľnou prednou mriežkou (keď motor nepotrebuje chladenie, zavrie sa a tým zníži aerodynamický odpor). Ford tiež popracoval na úprave podvozku, kde by malo byť podstatne menej predmetov zavadzajúcich v smere vzdušného prúdenia, čím sa jednak zníži odpor, no predovšetkým bude auto tichšie. Ford tvrdí, že Mondeo bude aj vďaka týmto úpravám najtichším autom v triede. Pomôžu tomu aj hrubšie sklá a spomínaný minimalizovaný aero odpor karosérie a tiež tlmiace materiály.

Na bezpečnosť bude dohliadať hŕba nových, či novších asistentov, medzi ktorými vyniká asistent na detekciu chodcov, ktorý vyhodnocuje potenciálne riziko vstupu chodcov do cesty a informuje vodiča. Spojený je s automatickým brzdením zabraňujúcim kolízii. Mondeo bude rozoznávať chodcov na základe kamerového systému nad čelným sklom a radarom v nárazníku. Zistené objekty bude porovnávať s databázou objektov, ktoré by mohli byť človekom, tak aby za človeka nepovažoval strom, či iné objekty v doprave.

O ďalších novinkách vás budeme priebežne informovať.  

Ján Hargaš
ZDROJ: autoexpress.co.uk, Ford via carscoops

Komentáre k článku


Stream naživo