2013-09-30 12:40:00
Padajúci most Wisconsin
Padajúci most Leo Frigo nad Fox river.
Zdroj: ActionNews

Kamión „zakopol“ o most. Pilier povolil a mostovka klesla o viac než pol metra.

Predstavte si, že v noci vchádzate napríklad na Prístavný most a namiesto (relatívne) rovnej cesty prejdete cez pol metrovú priehlbinu...

To zráta zuby aj bezzubému. Niečo také zažil vodič nákladiaku vo Wisconsine. Skoro ráno, ešte za tmy, vchádzal vodič na most Leo Frigo cez rieku Fox. Cez most prešiel už tisíc krát, poznal ho ako vlastné gate, no pri stúpaní nad rieku Fox náhle klesol, aby o pol sekundy doslova vyletel zo sedadla.

Nejednalo sa o výmoľ, či dieru spôsobenú stavebnými prácami. To „iba“ jeden z pilierov náhle poklesol a ponechal mostovku a vozovku na pospas prechádzajúcim autám. Stalo sa to náhle, teda doslova v priebehu minút. Do akej miery za to mohol kamión a či vôbec je predmetom vyšetrovania. Most bol hodinu po zburcovaní polície uzavretý a autá sa naň nedostanú minimálne niekoľko mesiacov. Cestári musia najprv zistiť čo zapríčinilo pokles piliera. Tiež potrebujú zistiť, či zostane len pri jednej „vlnovke“ na vozovke, alebo sa problém môže opakovať. Zaujímavé je, že nešlo o podcenenú údržbu. Most pravidelne podliehal podrobnej kontrole a podľa zápisu z poslednej kontroly bol most vo veľmi dobrej kondícii. Správne orgány dúfajú, že sa problém podarí vyriešiť čo najskôr. Zápchy, ktoré výpadok tohto mosta spôsobia budú poriadne.

A prečo sme na začiatku prirovnávali most Leo Frigo k Prístavnému mostu v Bratislave?  Lebo majú viac podobného, než sa na prvý pohľad zdá.

Most Leo Frigo bol dostavaný v roku 1980, Prístavný most v roku 1985. Oba mosty sú mimoriadne významné a plne vyťažené. Oba spájajú brehy mohutných riek. No a pri slovnom spojení „poškodený most“ väčšine Slovákov napadne ten bratislavský diaľničný. Zatiaľ čo po moste Leo Frigo prejde denne iba 40 000 vozidiel, po Prístavnom moste ich v priemerný deň prejde 120 000. K tomu treba prirátať ešte zopár vlakových súprav. Prístavný most v poriadku nie je, to je známe. Podlieha pravidelným kontrolám a opravám, no udržiavať ho v kondícii je čoraz ťažšie a nákladnejšie. Iba tento víkend sme si "užili" čiastočnú uzávierku obchvatu tesne za mostom. V piatok tam zasa bola hromadná nehoda a kolóna áut stála až po Inchebu. Tak ako Leo Frigo aj Prístavný most je veľmi dôležitý, a tak si vieme predstaviť aké to tam vo Wisconsine teraz je. Musíme dúfať, že sa náš most neinšpiruje tým americkým a dožije sa plánovaného nultého obchvatu Bratislavy. Teda ak sa ho dožijeme my...

Reportáž stanice ActionNews (v angličtine) si môžete pozrieť tu:

Američanom pri zmienke o poškodenom moste napadne niečo iné než nám. Skôr sa rozpomínajú na most v Tacome, ktorý sa do histórie zapísal skôr ako Gallopin´ Gertie (kývajúci sa Gert). Tento most sa rozkýval a spadol necelého pol roka po svojom otvorení. Bolo to v novembri roku 1940. Dobovú reportáž si pozrite tu:

Ján Hargaš
ZDROJ: carscoops.com, ActionNews

Komentáre k článku


Stream naživo