2013-07-13 07:00:00
Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS sa oficiálne predstavila naživo svetu v Goodwoode na festivale rýchlosti.
Zdroj: Škoda auto

Najrýchlejšia Octavia všetkých čias: z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy

Škoda Octavia RS mala svetovú premiéru na jubilejnom 20. ročníku Festivalu rýchlosti v britskom Goodwoode.

Všetci fanúšikovia značky, motoršportu, novinári aj zákazníci si mohli konečne vychutnať naživo nový športovo ladený model značky Škoda. S maximálnou rýchlosťou 248 km/h je to historicky najrýchlejší zástupca značky s okrídleným šípom. O vozidle sme už písali, preto stručne zhrňme o novinke podstatné údaje a pridajme tie, ktoré doteraz neboli známe.

Meno Octavia sa počas uplynulých 17 rokov stalo synonymom pre „kus auta naviac”. V tejto tradícii pokračuje aj nová Octavia RS. „Prichádza auto plné superlatívov - najlepšia Octavia RS, ktorú sme kedy vyrobili: je najrýchlejšia a súčasne najúspornejšia, najväčšia, najpriestrannejšia, najbezpečnejšia, najkomfortnejšia a najpraktickejšia. V novej generácii modelu Octavia RS sa snúbi sila, technika a úžitková hodnota. Je to perfektné auto pre všedný deň i pre voľný čas,“ hovorí Dr. Frank Welsch, člen predstavenstva ŠKODA AUTO za oblasť technického vývoja.

Nové motory – vyšší výkon a nižšia spotreba

Pod kapotou novej Škody Octavia RS môže byť jeden z dvoch dvojlitrových štvorvalcov preplňovaných turbodúchadlom. Benzínový je s výkonom 162 kW (220 k) a krútiacim momentom 350 Nm (1500 až 4400 ot/min), naftový má výkon 135 kW (184 k) a krútiaci moment 380 Nm (1750 až 3000 ot/min). V porovnaní s predchádzajúcou generáciou majú  motory novinky až o 10 % vyšší výkon pri súčasnom znížení spotreby až o 19 %. Každý z motorov sa môže kombinovať buď s manuálnou prevodovkou, alebo dvouspojkovou DSG. V jednom aj druhom prípade je k dispozícii šesť prevodových stupňov. Súčasťou štandardnej výbavy je Štart-Stop systém a rekuperácia brzdnej energie.

S benzínovým motorom sa Octavia RS dostane z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je o šesť kilometrov za hodinu vyššia, ako v prípade druhej generácie a má maximálnu hodnotu 248 km/h. Pritom v kombinovanom režime sľubuje papierovo spotrebu 6,2 l benzínu na 100 km.

Vyšší výkon a nižšia spotreba – tým chce zaujať aj nový vznetový motor. Z 0 na 100 km/h zrýchli naftová Octavia RS za 8,1 sekundy, rýchlomer sa zastaví na 232 km/h. S karosériou liftback a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou spotrebuje v kombinovanom cykle 4,6 l nafty na 100 km. Ďalšie údaje o spotrebe a jazdných výkonoch sú v tabuľke.

Motor 2,0 TSI (manuál) 2,0 TSI (automat) 2,0 TDI (manuál) 2,0 TDI (automat)
Škoda Octavia RS
Maximálna rýchlosť 248 km/h 245 km/h 232 km/h 230 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 6,8 6,9 8,1 8,2
Spotreba
mesto 7,7 8,1 5,7 6
mimo mesta 5,3 5,4 3,9 4,4
kombinovaná 6,2 6,4 4,6 5
Škoda Octavia Combi RS
Maximálna rýchlosť 244 km/h 242 km/h 230 km/h 228 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 6,9 7,1 8,2 8,3
Spotreba
mesto 7,7 8,1 5,7 6
mimo mesta 5,3 5,4 3,9 4,4
kombinovaná 6,2 6,4 4,6 5,1
Hmotnosť a rozmery
Pohotovostná hmotnosť Octavia RS 1425 kg 1445 kg 1470 kg 1490 kg
Pohotovostná hmotnosť Octavia Combi RS 1442 kg 1462 kg 1487 kg 1507 kg
Dĺžka 4685 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1449/1452 mm
Rázvor náprav 2680 mm
Orientačná cena od
Octavia RS 24 960 eur 27 360 eur 25 660 eur 28 060 eur
Octavia Combi RS 26 260 eur 28 660 eur 26 960 eur 29 360 eur

 

Viac miesta a športový podvozok

V porovnaní s predchodkyňou je nová Octavia RS dlhšia (liftback o 88 mm, kombi o 86 mm) a širšia (o 45 mm). O 102 mm sa predĺžil aj rázvor. Pre tretiu generáciu modelu Octavia RS navrhli dizajnéri štyri zliatinové disky vo veľkostiach 17, 18 a 19 palcov. V základe jazdí nová Octavia RS na sedemnásťpalcových kolesách Dorado s pneumatikami s  rozmerom 225/45 R17.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto

Lepšiu ovládateľnosť agilitu má zabezpečiť po prvý raz použité riadenie s variabilným prevodom, ktoré vodič ocení hlavne v rýchlych zákrutách, kde nebude musieť toľko prehmatávať. Nová Škoda Octavia RS je štandardne vybavená podvozkom zníženým o 15 mm. Tiež v štandarde je aj elektronická uzávierka diferenciálu XDS, integrovaná do elektronického stabilizačného programu ESC. Zlepšuje trakcii predných kolies a potlačuje sklon k nedotáčavosti pri rýchlom prejazde zákrutou. Výsledkom je športovejšie správanie auta a jeho rýchlejšie a precíznejšie vedenie.

Čierna, kam sa pozrieš

V interiéri dominuje čierna farba - aj na čalúnení stropu. Športový trojramenný volant je potiahnutý perforovanou kožou so sivým, alebo červeným prešitím. Prešívaná koža je tiež na hlavici radiacej páky a rukoväti ručnej brzdy. Z ušľachtilej ocele sú pedále a prahové lišty.

Združený panel prístrojov s farebným displejom má osobitý dizajn RS. Novinkou je ambientné osvetlenie vnútorných kľučiek pre otváranie predných dverí.

Octavia RS tiež disponuje všetkými praktickými riešeniami a obrovským batožinovým priestorom v obidvoch druhoch karosérie. Aj pre najrýchlejšiu Octaviu je k dispozícii kompletná ponuka asistenčných elektronických systémov.

Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda-auto

Komentáre k článku


Stream naživo