2014-07-06 12:25:22
Wolfgang Bernhard, šéf divízie
Wolfgang Bernhard, šéf divízie Daimler Trucks s novým autonómnym kamiónom Actros
Zdroj: europe.autonews.com

Prídu kamionisti o prácu? Daimler uvedie autonómne kamióny!

Potom, čo sme videli autonómnu jazdu Mercedesu triedy S, Daimler predviedol aj kamión, ktorý sa šoféroval sám.

Daimler, matka luxusnej dcéry menom Mercedes má okrem rozumnej dcéry Smart ešte jednu významnú dcérenku – kamionistku.

A práve divízia Daimler Trucks predstavila autonómny kamión, schopný odjazdiť vytýčenú trasu bez zásahu vodiča. Ten síce v kamióne bol, no iba na všetko dohliadal. Otázka tak znie, či budú v blízkej budúcnosti ešte kamionisti potrební.

Daimler má v úmysle nielenže priniesť túto technológiu do praxe, túži byť vďaka nej najväčším výrobcom kamiónov na svete. Cieľom je splniť tieto predsavzatia a uviesť takéto kamióny do roku 2025.

Samozrejme, prvá jazda autonómneho kamiónu nebola ľubovoľná, ale presne vytýčená rovnako ako pri Mercedese triedy S, no už samotné využitie v kamióne je doteraz unikátne. Autonómne kamióny však majú potenciál. Predstavte si, že kamión po naložení v bode A dostane do navigácie trasu, ktorú má prejsť – prejde ju bez zastávok, bez páuz na obed, či spánok a dorazí do bodu B, kde si ho prevezmú. Útópia? Dnes možno, no zajtra...

Test bol vykonaný na diaľnici A14 neďaleko Magdeburgu, ktorá sa momentálne stavia. Počas 45-minútovej jazdy kamión automaticky pribrzdil a posunul sa k okraju vozovky, keď okolo prechádzalo policajné auto.

„Automatizované riadenie je budúci trend,“ povedal Frank Schwope, analytik NordLB. „Ľudia z toho môžu byť spočiatku vydesení, tak ako z mnohých iných technických inovácií, ktoré prišli v minulosti, ale v skutočnosti automatické šoférovanie urobí kamióny omnoho bezpečnejšie.“

Kamión sleduje okolie prostredníctvom štyroch radarových senzorov a stereo kamery. Systém získava dáta o súčasnej premávke, sleduje topografické údaje a stav cesty tak, aby mohol samostatne jazdiť do rýchlosti 90 km/h. Vodič môže autopilota prerušiť kedykoľvek bude chcieť.

Podobné systémy fungujú v letectve, či pri moderných vlakoch. Mnohí cestujúci si ani neuvedomujú, že lietadlo, či vlak z väčšej časti ovláda autopilot a pilot z mäsa a kostí má iba kontrolnú úlohu. Aj to však môže jedného dňa skončiť.

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Automotive news Europe

Komentáre k článku


Stream naživo