11.05.2014

Keď Dávid ťahá Goliáša, alebo: ako 300 tonovú opachu vezie „malý“ Mercedes

Na prepravu veľkého množstvo kamenia a podobných materiálov sa skvelo hodí 279 ton ťažký Caterpillar 797B.

Má však problém. Je určený pre jazdu v povrchových baniach. Na cesty nesmie – teda aj by mohol, ale nezmestí sa. Vlastne aj to by celkom nemusela byť pravda... Tak ako to vlastne je? No skoro ako „Keď Harry stretol Sally“, či skôr príklad, ako sa stať priateľmi proti svojej vôli. Titulok známeho filmu sme si vypožičali zámerne. Aj v tomto prípade ide o „nechcené“ priateľstvo, dokonca spojenectvo.

Ako to bolo ale s Harrym a so Sally? Nuž, pri prvom stretnutí si neboli veru sympatickí, skôr protivní. Sally totiž rozčuľujú Harryho úvahy o sexe.. No keď sa rozíde so svojim priateľom, Harry ju začne utešovať... až sa z nich stanú milenci proti svojej vôli. Čo to má spoločné s autami, motormi?

Tak akosi by to mohlo fungovať aj v prípade celkom nesúrodej motoristickej dvojice. Trpaslíka a obra. Dalo by sa povedať celkom tak, ako sme naznačili v titulku, že Dávid ťahá Goliáša – malý kamión vezie veľký dumper, aký sa používa v povrchových baniach v Chile. Prečo ho vezie – nuž preto, lebo sa potrebuje premiestniť. Ten veľkostroj samozrejme. Ako najlepšie? Podľa amerického zastúpenia Mercedesu na návese za Actrosom...

Ako už pred časom zistili v austrálskej verzii televízneho magazínu Top Gear, obrovské banské sklápačky, ako napríklad tento Caterpillar 797B, sú najefektívnejším spôsobom prepravy vyťaženej horniny z povrchovej bane, veď preto sa aj vyrábajú, všakže... Tento model napríklad sám váži 279 ton, ale odvezie ich až 345! Dokáže sa pohybovať celkom svižne na pláňach v Chile, ale aj v povrchových baniach. Lenže ak ho potrebujete premiestniť niekam inam, dvojica 117 litrových vidlicových dvanásťvalcov (nie to vážne nie je preklep, tie motory majú objem 117 litrov každý!) ani celkové rozmery a hmotnosť auta veľmi nezodpovedajú preprave na ceste, kam väčšinou ani naozaj nesmie...

V tomto momente aspoň podľa americkej divízie Mercedesa, ktorá zverejnila na Twitteri titulný obrázok, prichádza k slovu  Mercedes Actros. Nejde o to, že by bol rýchlejší, lebo s takým nákladom sa veľmi rýchlo nerozbehnete a do zákrut musíte vchádzať veľmi opatrne a pomaly. Nakoniec aj samotný Caterpillar zvládne až 68 km/h, ako sa môžete presvedčiť na jednom z priložených videí. No aspoň máte na aute aj na návese registračné značky. Ozaj a ešte niečo – výrobca ťahača má celkom dobrú reklamu...

Obrázok pochádza z Chile a nie je k nemu veľa ďalších dostupných informácií. Hlavne kam sa veľký „drobček“ preváža a prečo. No celkom výstižný je text pod správou, ktorý dodal Mercdes USA: „Počas stredajšieho odpoludnia nemáme veľmi na výber – ideme ďalej...“ Nuž šťastnú cestu a konštatujeme, že fotka je to naozaj pôsobivá.

Aby ste ale neprišli skrátka – iba s pár fotografiami, našli sme pre vás aj tri videá. Na jednom sa preháňa Caterpillar 797B po piesočnatej planine, na druhom to skúša s prepravou po vlastnej osi a no a na treťom je podobná preprava ako na fotografii zachytená o čosi skôr aj v dynamickej podobe. Takže sa zdá, že preprava veľkých dumperov je v Južnej Amerike celkom bežná. No pravdepodobne nielen tam. V našich končinách však také obrovské povrchové bane nemáme a podobný nadrozmerný náklad by iste vzbudil nebývalý rozruch a zaslúženú pozornosť.

Jozef Vydra
ZDROJ: motorauthority.com, mbusa

Komentáre k článku