2015-04-04 04:05:00
Volkswagen Polo 1,2 TSI
Ilustračné foto
Zdroj: Ján Hargaš

Problémy medzi veľkými hráčmi: Volkswagen sa mračí na Siemens pre Daimler

Konflikt záujmov, či dokonca „nevera?“ Tam, kde sa točia veľké peniaze je vždy veľká konkurencia.

Automobilový biznis je ako niekoľko susediacich pieskovísk. Zatiaľ čo tí menší sa držia na svojom piesočku niekde na krajíčku a väčšina sa s nimi ani baviť nechce, tí veľkí medzi sebou súperia, špehujú sa ale i intenzívne spolupracujú. Navyše už dnes nemôže platiť, že firma, ktorá vyrába autá si vystačí len sama. Potrebuje spoluprácu so špecialistami, napríklad pri elektronike. Platí to i naopak.

Volkswagen a Siemens totiž patria medzi najväčšie koncerny v Európe a už rok medzi nimi trvá spor. Hoci žiadny z koncernov situáciu nekomentuje, nemenované zdroje hovoria o konflikte na najvyššej úrovni riadenia a dokonca o "dobe ľadovej". A tá trvá už skoro rok. Informoval o tom denník Süddeutsche Zeitung.

Dôvodom konfliktu je zvolenie šéfa Siemensu Joea Kaesera do dozornej rady Daimleru. V Nemecku je bežnou praxou, keď šéfovia veľkých koncernov sedia v dozornej rade iného koncernu, napríklad, Kaeser má miesto aj v dozornej rade Allianz.

Siemens, ktorý je popredným dodávateľom automobiliek, a Volkswagen však majú úzke obchodné vzťahy, preto má šéf VW Martin Winterkorn s Kaeserovym kreslom v dozornej rade priameho konkurenta veľký problém.

Konflikt s Volkswagenom by mohol vyjsť Siemens poriadne draho, keďže VW nie je nejaká garážová firma, ale jeho objednávky predstavujú v bilancii Siemensu veľkú položku. VW každý rok kupuje od Siemensu veľké strojné zariadenia, montážne linky a riešenia v hodnote niekoľkých miliárd eur.

I keď to medzi automobilkami vyzerá na neľútostný konkurenčný boj, prvý dojem môže klamať. Za predpokladu, že koncerny vec vopred prerokujú. Napríklad, predtým, ako člen predstavenstva BMW pre vývoj Herbert Diess prestúpil k Volkswagenu, obidve spoločnosti sa kolegiálne dohodli.

Prípad Kaeser je iný. Keď šéf predstavenstva informoval dozornú radu Siemensu o svojej funkcii v Daimleri, vyjadrili jej členovia obavy a pýtali sa, či o tom informoval BMW a VW. Kaeser údajne odpovedal kladne, no minimálne v prípade VW sa tak očividne nestalo. A aby toho nebolo málo, Siemens krátko po zvolení Kaesera do dozornej rady Daimleru v apríli 2014, dohodol na autosalóne v Pekingu vytvorenie spoločného podniku s čínskou štátnou automobilkou Beijing Automotive Industry (BAIC). Tá však už niekoľko rokov úzko spolupracuje s ďalším nemeckým koncernom, konkrétne s Daimlerom.

Zdá sa tak, že si veľkí chlapci budú musieť sadnúť za stôl a vyjasniť si kto môže používať koho formičky a kto a za akých podmienok môže sledovať stavbu pieskového hradu toho druhého.

jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo