30.03.2015

TEST: SEAT Leon X-Perience 2,0 TDI 110 kW – schopný fešák s priemerným motorom

Nová verzia Leon X-Perience sa k nám dostala na týždňový test. Je naozaj taký ako sa zdá?

Novú verziu Leonu ST – model X-Perience sme vyskúšali už v takmer všetkých verziách okrem tej najlacnejšej a najzákladnejšej. Boli sme za ním v Salzburgu, tam sme skúšali ako najvýkonnejšiu naftovú verziu tak i výbornú benzínovú. Pocit z nich bol naozaj dobrý. Dokáže X-Perience potvrdiť potenciál aj pri náročnejšom týždňovom teste, alebo okúzlenie nahradí vytriezvenie?

Typickou črtou prvých jázd na medzinárodných prezentáciách je, že na auto nemáte toľko času, koľko potrebujete. Do popredia sa tak derú v prvom rade dobré vlastnosti a na precítenie negatív akosi neostáva, ak teda nie sú zásadné.

Práve preto je tradičný redakčný test to, čo celkové hodnotenie upraví a zreálni. Súvisí to jednak s tým, že si auto môžeme vyskúšať v našich podmienkach, na slovenských cestách, v našom podnebí, v bežnej prehustenej premávke a trávime s ním násobky času. 

Na povrch tak môžu vyplávať menšie negatíva, ktoré pri sledovaní jazdných vlastností a celkového správania sa auta môžete obísť. Už na začiatok ale treba povedať, že toho veľa nie je. Prehrešky sú buď tie, o ktorých som už informoval v prvých jazdách, alebo tie, ktoré súvisia so samotným Leonom.

Začnime však tým, v čom je X-PERIENCE naozaj doma. Je to práve správanie sa na ceste. Predtým si pre kontext môžete prečítať Prvú jazdu s najvýkonnejším motorom, alebo prvú jazdu s benzínovou „jednaosmičkou.“ Ak sa vám do toho zatiaľ nechce, zrekapitulujeme si to teraz a tu.

Jazda

Seat Leon X-PERIENCE s najvýkonnejším naftovým dvojlitrom s výkonom 132 kW (184 koní) nadchne azda každého, kto celý život nejazdil v tých najdrahších prémiovkách. Za slušnú cenu ponúka výraznú protihodnotu, pričom práve pomer cena/výkon je najsilnejšou stránkou auta. S vozidlom sa vyšantíte na snehu i na suchých cestách, pritom poskytne komfort a suverénnosť na diaľnici, či počas predbiehania na okreskách. V kopcovitom teréne však niečo chýba, je to práve výkon v najvyšších otáčkach, ten vám nafťák jednoducho nedá.

Verzia s motorom 1,8 TSI s maximálnym výkonom 130 kW (180 k) však pridáva ešte niečo navyše, práve to, čo nafťák nemá. Možno vám odje z peňaženky viac pri tankovaní, odvďačí sa však tichším chodom, lineárnejším nárastom výkonu, dravosťou vo vysokých otáčkach a pri športovej jazde aj lepším zvukom. Je to pomyselná čerešnička na torte.

Ak by ste však túžili po manuálnej prevodovke, obe vrcholné verzie si musíte vyškrtnúť. S manuálom možno (nanešťastie) skombinovať iba najslabšiu „jednašestku“ a najkonzervatívnejšiu a pravdepodobne aj najlepšie predávanú verziu 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k). Niežeby to neboli dobré motorizácie, no mať 1,8 TSI 4x4 s manuálom, to už je asi príliš blízko k sneniu.

Mimochodom, aká je najslabšia motorizácia sa asi len tak nedozvieme. Už z papierov však možno tušiť, že ju bude možné nazvať ako postačujúca. V porovnaní so štandardným Leonom 1,6 TDI 4x4 má X-PERIENCE mierne vyšší výkon, ktorý ale neslúži na lepší záťah. Skôr na dorovnanie vyššej svetlej výšky a mierne vyššej hmotnosti.

Naftový dvojliter s manuálom už k nízkej spotrebe na okreskách pridáva aj vyšší potenciál zvládať diaľničné tempo bez markantného nárastu spotreby a akú-takú športovosť.

SEAT Leon X-PERIENCE jazdí naozaj výborne. Aj napriek nárastu svetlej výšky o 2,7 cm v porovnaní so štandardným Leonom, prakticky nespozorujete väčšie náklony, alebo obdobné prejavy. Auto doslova miluje zákruty a pri troche snahy a zručnosti môžete vyjsť zo zákruty s pretáčavým kontrolovaným šmykom. Nastavenie Haldexu 5 je veľmi dobré, reakcie sú ozaj rýchle a správnym prerozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy spolu s elektronickou uzávierkou diferenciálu (XDS +) si v zákrutách môžete dovoliť omnoho viac než by ste čakali. Haldex 5 totiž nezaberá len pri krízových situáciách (prešmykovanie kolies) ale snaží sa reálne simulovať stály pohon všetkých štyroch kolies aj pri rozbehu, brzdení, či veľmi športovej jazde. Sila motora sa tak dostáva aj dozadu pri rozbehu i v ostrých zákrutách. Samozrejme, štrk pod kolesami na ceste môže znamenať, že vám zadok a pokojne aj celé auto uletia pomaly na druhú stranu cesty, čo v úzkom priestore môže byť veľmi nebezpečné. 

I keď po ruke nemáte prudké a dobré reakcie DSG-čka, s manuálom by si mohli užiť nielen puristi. Prejazd zákrut je aj so 150-koňovým dvojlitrom zábavný, ale koníkov nie je dosť na to, aby ste cítili napätie aj pri akcelerácii do kopca (pri horských priesmykoch). I tak si s odhodlaním môžete užiť zábavu, plný potenciál auta však s týmto motorom nezažijete. Navyše samotný zvuk a správanie sa motora robí z X-PERIENCE skôr bežnejší Leon kombi, než toho draka, o ktorom píšu novinári. Je to tak skôr o pocite, no s týmto motorom som sa do ostrej jazdy musel nútiť. Nepatrí to k jeho naturelu. Vytáčanie a ostrá akcelerácia výrazne zvyšuje hlučnosť motora, pričom zvuk vôbec nie je príjemný. Akoby ste tak športovejším prejavom motoru doslova škodili. Sám som radšej jazdil opatrnejšie v nižších otáčkach s jemnejším tlakom na plynový pedál.

Je to konzervatívec, ktorý vie byť dynamický a záťah turba vás vie zatlačiť na chvíľku do sedadla, tá suverénnosť silnejších verzií jednoducho absentuje.

S touto motorizáciou tak nezažijete tie schopnosti, ktoré X-PERIENCE má a v prípade, že o ňom uvažujete, vedzte, že dôležitejšie sú pri zvolení tejto pohonnej jednotky ďalšie schopnosti auta – priechodnosť na horších cestách, spotreba/úspornosť, priestrannosť a dizajn.

A tu môže nastať problém. Malý, ale predsa problém.

Interiér

Problém je, že Leon ST nie je tak veľký ako Octavia Kombi. Najpriamejším konkurentom pre X-PERIENCE je Scout. Octavia Scout je takmer o triedu väčšia. To ako v priestore pre vodiča, spolujazdca, posádku na zadných sedadlách, tak i v kufri. X-PERIENCE síce nemá v kufri výrazne menej litrov, Octavia ich však dokáže lepšie využiť. Pokojne to nazvime Simply Clever. Leon ST má v porovnaní s Octaviou Combi menej miesta na nohy pri zadných pasažieroch. Je to pár centimetrov, ale práve tie centimetre sú rozdielové pri dlhých cestách a pohodlí. Vpredu sa zas z Leona o niečo horšie vystupuje, a to ako vodičovi, tak spolujazdcovi. Vzdialenosť medzi B-stĺpikom a palubnou doskou je rozdielnym usporiadaním a nastavením menšia, a tak nadrozmerný vodič musí predviesť o niečo viac gymnastiky v X-PERIENCE ako v Scoutovi. Mierna gymnastika k nižším autám patrí.  Podobné je to aj pri priestore na nohy za volantom. V X-PERIENCE je miesta menej, nemôžete si dlhé hnáty rozkročiť tak ako v Octavii. Na druhú stranu však treba povedať, že po čase to prestane vadiť. Teda aspoň mne prestalo. V X-PERIENCE si nohu opierate o bočnú časť stredového panelu, no nevadí to, pretože panel je pod takým uhlom, že sa hmotnosť nohy rozkladá na väčšiu plochu. Stručne: netlačí. Octavia má ten istý problém so širším stredovým tunelom vyriešený tak, že miesto, kam sa vám po čase dostane koleno je z mäkčeného plastu, takže tiež netlačí. Pocit je to ale iný.

Sú teda menšie vnútorné rozmery X-PERIENCE v porovnaní s Octaviou problém? Ako pre koho. Každopádne vodič menším priestorom neutrpí, pri troche snahy sa za seba posadia aj dvaja vysokí chlapi a odviezť piatich v aute tiež nie je nesplniteľná úloha, i keď v Octavii Combi to ide pohodlnejšie.

Palubná doska a natočenie stredovej časti k vodičovi je lepšie a vyzerá lepšie ako štandard v Scoutovi. Horšie je to už s prácou s infotainmentom. Farby v ňom použité sú pre oko menej zaujímavé a systém je menej prehľadný ako pri Škode. Ide ale o zvyk. Na druhú stranu základný dotykový displej považujem za úplne zbytočný. Vyzerá pekne, ale keďže súčasťou nie je navigácia je tak iba na okrasu.

Full-LED svetlá – kupovať, nekupovať?

Jednou z veľkých výhod Leona sú LED svetlá, a to ako pre denné svietenie, tak i stretávacie a diaľkové. Počas týždňa som mal možnosť vyskúšať ich v rôznych podmienkach. Ich prednosti pocítite v tme za sucha. Silné biele svetlo pomáha očiam reagovať rýchlejšie, menej sa unavia a vy tak máte väčší prehľad o tom, čo sa deje pred vami i v okolí cesty. Ľahšie odhalíte zver a máte viac času predísť nehode. Najmä na okresných cestách je účinok svetiel veľmi dobrý, a to ako diaľkových tak stretávacích.

Menej z nich budete nadšení večer v meste. Tam síce ich výkon až tak nepotrebujete, v žltom svetle vonkajších lámp ale bude ich žiara zanikať a niekedy ani nebudete vedieť, či svietite, a či nie.

Ich zmysel sa však stráca v meste a jeho okolí pri daždi. Akoby ich čierna farba vozovky a tma okolia pohlcovala a vy odrazu nadobudnete pocit, že vidíte menej než ste zvyknutí. Mimo mesta, v ozajstnej tme sú účinné, avšak pri silnom svetelnom smogu mesta (ak k nemu napríklad prichádzate z výpadovky) a pri protiidúcich autách sa ich účinok stráca a chvíľami máte pocit, že nevidíte vôbec nič. Niečo podobné zažijete aj pri bi-xenónoch v Scoutovi, no v menšom a nemáte pocit, že keby vám v tom okamihu vbehol do cesty chodec, nezbadáte ho.

Samozrejme, vnímanie okolia večer je ovplyvnené aj únavou oka po celom dni, ale málokto z vás sa zobudí do noci a má oči oddýchnuté. Pri novej generácii LED svetiel, ktoré sú použité v Passate pritom k niečomu takému nedochádza. LED-ky SEATu sú skrátka slabšie. Spolu s takmer úplne neutrálnym svetlom sú v daždi za tmy pri protisvetle alebo pri výrazných oslepujúcich zdrojoch v okolí menej účinné. Dobre fungujúce halogénové svetlá v takomto prípade fungujú takmer rovnako.  

Osobne by som tak LED-ky zvážil a možno rozmýšľal nad bežnými halogénmi a prípadne kúpil lepšie žiarovky. Tisíc eur je tisíc eur... Ostatné výhody týchto svetiel sú však nepopierateľné.

Jazda mimo spevnených ciest

X-PERIENCE ponúka možnosť bez väčších obtiaží prejsť aj cez rozbitú cestu. Ak plánujete pravidelné jazdenie na chatu cez horšie poľno-lesné cesty, X-PERIENCE poslúži dobre. Nie je príliš tvrdý, takže z vás nevytrasie dušu a ochrana podvozku a jeho súčastí je lepšia ako u bežného kombi Leona. X-PERIENCE síce nemá kovový kryt motora a prevodovky ako Scout, ale súčasti podvozku chráni jednak plastovými krytmi a navyše sú všetky dôležité súčasti „zapustené“ do podvozka (najnižšie nie je napr. nádrž, ale rám).

Zlepšené je tiež pruženie pre odolávanie rozbitým cestám a plastová ochrana karosérie umožní vyhnúť sa škrabancom od bujnejúcej vegetácie. Odporúčam vyhnúť sa v prípade chatárskych úmyslov 18-palcovým diskom X-PERIENCE. Síce vyzerajú pekne a rozdiel v pohodlí nie je veľký, no menej gumy v teréne vám bude vadiť, i prípadné škrabance vás zamrzia. Ani sedemnástky nie sú terénne kolesá, ale X-PERIENCE do ozajstného terénu ani nepatrí. S rozbitou nespevnenou cestou si však poradí hravo.

Spotreba

Práve spotreba je faktor, v ktorom dvojlitrový agregát s manuálnou prevodovkou má šancu zvíťaziť. A víťazí na plnej čiarne. Rozdiel v spotrebe medzi výkonnejším dvojlitrom s DSG-čkom a testovaným motorom môže byť až na úrovni jedného litra v závislosti od toho, či vás vyšší výkon bude hnať k dynamickejšej jazde. Pri rovnakom štýle jazdy je spotreba nafty odlišná zhruba o pol litra. So 150 koňovým motorom sa ľahšie sporí, čoho výsledkom je aj priemerná spotreba 5,4 litra, ktorú dosiahol kolega pri jazde zväčša po diaľnici a po okreskách medzi Bratislavou a Nitrou v oboch smeroch.

V mojich rukách X-PERIENCE pocítil viac ciest po meste a vyššie percento času stráveného na diaľnici. Ak som zavítal na okresku (čo bolo cca 100 km) jazdil som dynamickejšie i keď v rámci pravidiel a rád som predbiehal. V takom prípade som docielil priemer 6 litrov. Celkový priemer za 750 kilometrov sa ustálil na 5,8 litra, čo je ozaj dobrá hodnota. Pritom spotreba na diaľnici pri tachometrovej rýchlosti 120 km/h kulminuje pod úrovňou šiestich litrov, pri lepšom predvídaní a využívaní terénu to môže byť aj o pol litra menej (vid priemer kolegu). 130-tka si vypýta 6,4 litra, tempomatových 140 km/h znamená 7,0 litrov. To vzhľadom na vyššiu svetlú výšku nie sú zlé hodnoty.

Záver

SEAT Leon X-PERIENCE je na prvý pohľad vydarené auto. Dobrý dizajn Leona ST je podtrhnutý výrazným oplastovaním, pričom plasty nepôsobia ako päsť naoko, ale spolupracujú s pôvodným vzhľadom a posúvajú ho ďalej. Vďaka tomu je X-PERIENCE príťažlivejším autom ako Leon ST, čo mu pomôže získať aj zákazníkov, ktorí prioritne nehľadajú zvýšený kombík, či ak chcete kombi crossover. Pre nich by možno zafungovala aj verzia iba s predným náhonom, i keď značke XPERIENCE pomáha, že sa u nás neponúka inak ako s pohonom 4x4. V zahraničí sú k dispozícii aj takéto modely.

Schopnosti X-PERIENCE na cestách prekonávajú očakávania. Vďaka kompaktným rozmerom je kombi dravé, veľmi vyrovnané a dokáže vám vyčariť úsmev od ucha k uchu. Práve kompaktné rozmery zapríčiňujú, že na Scouta stráca pri priestrannosti interiéru, i keď sa nedá povedať, že by ste sa tam vyslovene tlačili, alebo nebodaj cítili stiesnene. Veľmi vyrovnaný vzhľad, možnosť dokúpiť si moderné Full-LED svetlá (i keď ich účinnosť nie je taká akú by ste mohli očakávať), nižšia cena s úžitkovými vlastnosťami a schopnosťami v teréne, vyvažujú väčšiu priestrannosť a lepšiu ochranu podvozkových súčastí (motor a prevodovka) pri Scoutovi. Je tak len na vás, či si vyberiete o kúštik športovejšieho ducha, emociálnejší vzhľad a nižšiu cenu X-PERIENCE, alebo drsnejší a pritom príťažlivý vzhľad väčšieho Scouta pripraveného lepšie odolávať zlým cestám a schopného pohodlnejšie odviezť pasažierov.

Nech je to ako chce, Leon X-PERIENCE je výborné auto, ktoré sa v ponuke SEATu vyníma nad ostatnými modelmi. Verzia s dvojlitrovým nafťákom je úsporná a má i náznak športového ducha výkonnejších verzií. Auto ma ani po týždni neomrzelo a stále tvrdím, že je to najlepšie čo za dané peniaze môžete zohnať s ohľadom na veľký kufor, vzhľad, dynamiku a schopnosti v ľahšom teréne.

Technické údaje

Model: SEAT Leon ST 2,0 TDI X-PERIENCE
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 110/3500 - 4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4543/1816/1481
Rázvor náprav (mm): 2630
Objem batožinového priestoru (l): 587/1470
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1492
Užitočná hmotnosť (kg): 538
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 13 290 €
Základná cena verzie: 22 770 €
Základná cena testovanej verzie: 24 800 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku