26.07.2016

Vieme, čo urobí Jaguar Land Rover na Slovensku

Po Brexite sa aktuálne vynárali dohady, čo bude s investíciou, ktorú sa britská firma Jaguar Land Rover rozhodla umiestniť na území Slovenska.

Alexander Wortberg, prevádzkový riaditeľ Jaguar Land Rover Nitra o tom dnes oficiálne informoval na tlačovom brífingu. Zdôraznil, že spoločnosť Jaguar Land Rover, ktorá vznikla oficiálne v roku 2008 po tom, čo indická TATA Motors odkúpila spoločnosť Jaguar a Land Roover od automobilky Ford uvažovala ešte pred britským referendom, kde postaví svoj nový závod. Momentálne ich má v Británii 3, okrem nich ďalšie dve inžiniersko – návrhárske centrá, v ktorých pracuje 9000 inžinierov.

Okrem toho sú výrobné závody v Číne, v Indii a v Brazílii. Jaguar Land Rover má vyše 38 000 zamestnancov po celom svete a patrí medzi najväčších zamestnávateľov v Británii. Ako Wortberg podotkol, chceli mať svoj ďalší výrobný závod v členskom štáte EÚ a nie niekde v Mexiku. Z toho vyplýva, že sa nič nezmenilo. Nič sa nebude zastavovať, všetko beží tak, ako je naplánované.

Momentálne sa končia prípravné práce na výstavbe infraštruktúry v rámci areálu priemyselného parku v Nitre, kde bude Jaguar Land Rover (JLR) jedným z mnohých nájomcov, resp. majiteľov pozemkov. Kto bude stavať výrobné priestory po schválení stavebného povolenia prezradiť nechcel, lebo prebieha výberové konanie a meno víťaza sa dozvieme po jeho ukončení.

Výrobný závod JLR by sa mal podľa predpokladov začať stavať na konci leta 2016 a jeho dokončenie sa očakáva v druhej polovici roka 2018, kedy majú začať schádzať z výrobných liniek nové modely. Alexander Wortberg nespresnil, ktoré modely to budú, no uviedol, že to bude viac ako jeden model. JLR sa zaviazal na znižovanie hmotnosti vyrábaných áut. Preto budú autá vyrábané v Nitre prevažne z hliníka. Počiatočná kapacita závodu je 150 000, neskôr sa môže zvyšovať až na dvojnásobok.

Záujem o príchod investície zhruba za jednu miliardu libier dokumentuje aj fakt, že na 2800 pracovných miest, ktoré firma obsadí priamo vo výrobnom závode, sa prihlásilo už vyše 40 000 ľudí. Hoci JLR pôsobí globálne a má aj množstvo takých subdodávateľov, o Nitre rozhodli aj subdodávatelia, ktorí v súčasnosti sú na území Slovenska. Automobilka by mala nepriamo zamestnávať približne 18 000 ľudí. Má záujem, aby sa dielce dodávali zo Slovenska. Rokujú o tom už aj so svojimi doterajšími partnermi. Možno sa časť z nich rozhodne vyrábať priamo u nás, čo dáva nádej na ďalšie pracovné miesta na Slovensku.

Alexander Wortberg nechcel komentovať celkovú výšku pomoci Slovenskej republiky, lebo to podľa neho je záležitosť viacerých rokov a stimuly majú pochádzať nielen zo strany štátu, ale aj EÚ, keďže ide o investíciu na jej území. Dodal, že v rámci zmluvy zaplatia za pôdu tesne pred začatím výstavy. Momentálne pracujú na administratívne veľmi náročných a komplexných procesoch pri získavaní povolení. Spoločnosť nechce nič zanedbať a postupuje veľmi zodpovedne a seriózne podľa časového plánu, dokonca s malým predstihom. Výsledkom jej snaženia má byť dokončenie výstavby a výroba áut na nových výrobných linkách v roku 2018.

Komentáre k článku