2020-04-17 08:00:00
Ford Focus ST
Ford Focus ST
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Ford Focus ST 2.3 EcoBoost – charakter s motorom z Mustanga

Športové oddelenie Ford Performance pripravilo ďalší vydarený model s označením ST.

Táto dvojica písmen už oddávna označuje športovú verziu modelov s modrým oválom. Aj to na prvý pohľad vidieť.

Na rozdiel od bežného Focusa má inú masku chladiča, aby sa lepšie mohol chladiť motor, na konci strechy auta je výraznejší strešný  spojler a spodnej časti dominuje dvojica výfukov odsadených široko od seba.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V interiéri je výrazný športový volant a sedadlá Recaro. Nový Ford Focus ST je auto mnohých tvárí, či skôr mnohých jazdných režimov. Za čo vďačí elektronike. O tom ale trocha neskôr. V redakcii sme mali najprv slabší odvar „estéčka“ – model ST Line. Viac sa tváril ako bol výkonný hothatch. Nie žeby nemal vôbec výkon a bolo to len vyčačakné auto, aby budilo dojem športovosti. Na plnokrvníka však ešte mal čo doháňať. Ak sa o ňom chcete dozvedieť viac, čítajte test modelu Ford Focus ST Line.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

To „pravé“ ST je vlastne duchovný nástupca modelu Focus RS s predným pohonom. Napriek v poslednom čas často používanému downsizingu, dostal športový Focus v prípade benzínového pohonu väčší motor. Nie výkonnejší, ani šesťvalec. Oproti nedávno použitému dvojlitru sa objem štvorvalca zvýšil na 2,3 litra. Výkon zážihového motora EcoBoost je slušných 206 kW (280 koní). S turbodúchadlom typu twin-scroll a systémom anti-lag dokáže zo seba vydať krútiaci moment 420 Nm. V ponuke je aj 2,0-litrový vznetový motor EcoBlue s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacimi momentom 400 Nm už od 2 000 otáčok za minútu. Samozrejme, že sme siahli po tom najvýkonnejšom, čo sa momentálne ponúka. Len pre zaujímavosť: s novými motormi si môžete užiť v porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Focus ST až o 12 % vyšší výkon a o 17 % vyšší krútiaci moment.

Tieto parametre zaradili Focus ST medzi plejádu silných konkurentov z takzvanej prvej ligy, ako sú Hyundai i30 N, Renault Mégane RS či Volkswagen Golf GTI TCR. Focus však okrem športových vlastností nezabudol na dôležitý fakt – aj v prípade najnovšej generácie spája príjemným spôsobom rýchlosť s komfortom. Vhodný je tak nielen na športovú jazdu, ale aj na „bežné“ jazdenie pre rodinu.

Zdroj: Jozef Vydra

Auto má síce „len“ predný pohon, no má novinku - elektronický samosvorný diferenciál. Zlepšuje stabilitu auta, ale hlavne záberové vlastnosti. K tomu šesťstupňová manuálna prevodovka s veľmi príjemne športovo (teda krátko) odstupňovanými prevodovými stupňami. Má unikátnu vlastnosť - funkciu vyrovnávania otáčok. Aj vďaka tomu dokáže jazdiť a hlavne radiť rýchlosti ako ozajstný profík aj celkom bežný vodič. Techniku na to má, postupne sa vypracuje... Kto to vie už na začiatku, bude chrochtať blahom, lebo Focus ST sprostredkuje nevšedný „kulinársky“ zážitok – ak by som použil prirovnanie z oblasti varenia. Láska prechádza cez žalúdok a hoci sa v tomto prípade auto nedá zjesť, prináša naozaj veľmi príjemné pocity.

Pre „lenivých“ vodičov je k dispozícii aj 7-stupňová automatická prevodovka. Ak som na úvod spomenul elektroniku, tej sa ukrýva v útrobách tohto športiaka neúrekom. No nielen v prípade automatickej prevodovky výrazne mení vlastnosti auta a jeho správanie počas jazdy. Pre Focus ST sú po prvý raz k dispozícii voliteľné režimy jazdy. Dajú sa tak upraviť funkcie vozidla vrátane najrýchlejšieho elektrického posilňovača riadenia Ford aj elektronického posilňovača bŕzd. Možno si tak upraviť výkon podľa svojich požiadaviek. To všetko som zakúsil na prvých jazdách v roku 2019 v Chorvátsku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pre podmienky vyskúšania auta na Slovensku však bol k dispozícii manuálny variant. Čistá klasika, teda žiadna hybridná podpora s nákladom článkov batérií, ktoré zvyšujú hmotnosť auta. Toto sa už veru tak často nevidí. Bude to zrejme čoraz viac výnimočná kombinácia, ako bežná. Po naštartovaní sa motor pôvodne z Mustanga ozve a vy máte pocit, že sa vám snaží pošepnúť – užijeme si kopec zábavy. Nuž, nie žeby naozaj šepkal, on si mrmle svoje brumendo. Bude vám potešením krotiť to stádo pod kapotou...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tak teda do sedla! Vlastne do športového sedadla Recaro, ktoré doslova objíme telo a máte pocit, že vás z tohto objatia len tak nepustí. Nemusia byť vhodné pre každého, hlavne ak sa vymykáte stavbou tela smerom mohutnejším postavám. Vtedy vám pripomenú, že sa asi nestravujete primerane. Na druhej strane vás zasa poriadne podržia v zákrutách, ktoré si budete užívať do sýtosti. Ak sa už rozhodnete pre športové auto, garantujem vám, že tieto sedadlá optimalizujú komfort jazdy a zvyšujú pôžitok, či skôr zážitok z nej. To podporuje aj pokročilé nezávislé zavesenie zadných kolies a adaptívne športové tlmiče CCD (kontinuálne kontrolované pruženie). Ich nastavenie prispôsobuje elektronika každé dve milisekundy povrchu cesty, rýchlosti a štýlu jazdy. V normálnom režime dokáže neuveriteľne hltať nerovnosti. technológia nepretržitého riadenia tlmenia prináša nevídaný komfort jazdy.

Už od čias, ako prišiel na scénu prvý Focus, bol podvozok každého modelu nadpriemerne dobrý už v sériovej verzii. Pri športových modeloch ani nehovorím. Vo Forde to robia jednoducho veľmi dobre. Podvozky ich modelov a Focusu obzvlášť vždy patrili k vrcholu umu automobilových konštruktérov. Focusom ST to potvrdil na celej čiare.

Už prvé zoznámenie pri dynamickej prezentácii ukázalo potenciál auta. Na diaľniciach, ale aj na cestách po jadranskom pobreží plných zákrut. Tam sa prejavilo pomerne tuhé, ale presné a ostré riadenie. Stačí mikropohyb volantom, či ešte len myšlienka a auto už zatáča. Hlavne pri jazde v meste som mal plné ruky práce, kým som si nezvykol. Ale na ostatných cestách – paráda. Takto by mali fungovať aj iné auta, ktoré však neraz sprostredkujú „gumový“ pocit medzi volantom a kolesami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď k tomu prirátam krátke, vlastne kratučké dráhy radenia manuálnej prevodovky... Mal som pocit, akoby mi pri radení auto samé viedlo ruku. To sa fakt len tak nevidí. Radenie smerom nahor je vlastne ako stúpajúca jazda po húsenkovej dráhe. Auto zrýchľuje a zrýchľuje a... až sa spamätáte pri rýchlostných limitoch, ktorých platnosť by ste najradšej zrušili počas týždňa spolužitia s týmto bolidom. Nemáte dosť? Skúsite to potom ako ja: nastavil som auto do režimu Sport a slovo dostane elektronika. Pri podraďovaní dráždivo zvýši otáčky, čo je symfónia pre ozajstných znalcov umenia. Automobilového.

Zdroj: Jozef Vydra

Motor má ešte jednu špeciálnu funkciu, typickú pre pretekárske autá. Takzvaný anti-lag necháva otvorenú škrtiacu klapku na 3 sekundy aby turbo ostávalo aj po uvoľnení plynu v otáčkach a pod tlakom. Keď teda znova šliapnete na plyn, je k dispozícii okamžite dostatok výkon.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dostali sme sa k jazdným režimom. Na výber sú štyri cez dve tlačidlá na pravom ramene volantu. Jedným s označením S sa priamo aktivuje režim Sport. To druhé má označenie Mode a jeho prepínaním sa aktivuje ktorýkoľvek zo štyroch jazdných režimov. Zmeny pri ich prepínaní sú tak výrazné, až som mal pocit, akoby som počas jazdy prestupoval vždy do ďalšieho auta. Práve vďaka jazdným režimom tak Focus ST akoby spojil niekoľko áut do jedného. Ani sa nepamätám, či som vôbec niekedy zažil takú výraznú zmenu charakteru auta len vďaka prelaďovaniu elektroniky.

V normálnom móde podvozok vynikajúco filtruje nerovnosti. Pri tom športovom a hlavne v „ostrom“, ktorý sa volá Track, venuje všetko úsilie, teda výkon aj krútiaci moment pre čo najlepšie zrýchlenia. Bez preklzávania a zbytočného „pálenia gúm“. Robí to dobre a vďaka samosvornému diferenciálu na prednej náprave si užijete jazdu nielen na suchom, ale aj na mokrom povrchu. Pri ostrej jazde vďaka priamemu prevodu volantu doslova cítiť to „erdžanie a dupot kopýt koní“ v motorovom priestore. Na to si ale rýchlo človek zvykne, hlavne na to výborné zrýchlenie za každých okolností – z miesta, ale aj pri potrebe zrýchliť pri jazde.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ťažšie je to so zvykaním si na ostré a veľmi účinné brzdy. To, čo nespálite pri divokých odpichoch, môžete „zgumovať“ pri brzdení. Elektrický posilňovač bŕzd EBB je totiž schopný generovať brzdný tlak podstatne rýchlejšie ako hydraulické systémy. Ale účinné ABS sa postará, aby auto zastavilo bez čiernych čiar na vozovke. Aj v prípade, že brzdíte odušu a máte pocit, že spolujazdec „vystúpi“ cez predné sklo, lebo okrem pásov, ktoré ho držia v sedadle sa nedrží volantu, má auto výbornú ovládateľnosť. Dá sa to skúšať zas a znova – brzdy neunavíte. Predné kotúče majú priemer 330 mm, zadné 302 mm.

Nuž hádam stačilo o športových vlastnostiach auta, ktoré si naozaj najlepšie a najviac užijete napríklad na okruhu, povedzme na SlovakiaRingu. Alebo počas víkendového relaxu na niektorých cestách v horských serpentínach. Hoci je toto auto výborné športové náradie, má aj svoju bežnú, civilnú stránku. Tá druhá strana mince je jeho každodenné použitie. Áno, dá sa s ním jazdiť do práce, zaviezť deti do školy, ísť na nákupy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Focus je totiž normálne kompaktné auto, ktoré má dostatočný priestor v kabíne – kde som sa zmestil aj so svojimi dlhými nohami pokojne na zadné sedadlá. Prijal by som troch dlhšie sedacie časti zadných sedadiel, stehná som nemal podopreté, ale vpredu som si doslova „lebedil“. Užšie sedadlá Recaro poskytujú telu v zákrutách výbornú oporu. Takže ani pri väčšom bočnom zrýchlení som za volantom nelietal zboka nabok. Zabudnúť ale nemožno ani na primeraný batožinový priestor a variabilitu v prípade potreby previezť aj niečo väčšie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba? Nuž v prípade tohto testu to bol pre mňa málo podstatný údaj. Lebo bežné trasy, na ktorých si overujem spotrebu v rôznych režimoch, som nenavštívil a prednosť dostali celkom iné trasy. Takže by bolo nekorektné napísať dosiahnuté „úspechy“, či výrazné rozdiely oproti údajom výrobcu. Preto vás odkážem tentoraz iba na oficiálne hodnoty, ktoré sú v tabuľke. Posledných 200 kilometrov som sa pokúsil prejsť v bežnom režime - a prekvapenie: priemer 7,7 litra na 100 kilometrov. Čiže celkom normálne na objem motora.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vrchol blaha? Nebíčko v papuľke? Nuž, áno aj, ale... Čo sa mi nezdá? Zamýšľam sa, že keď je už verzia ST taká dobrá, ako to bude s tou, čo má iné dve písmenká – RS. Čo ešte dokáže priniesť okrem pohonu 4x4? Budeme sa musieť nechať prekvapiť.

Čo dodať na záver? Za športovými modelmi Forda, najmä modelu Focus je historicky dlhá čiara úspechov na súťažiach aj na okruhoch. Genetika najnovšieho modelu ST z nich bohato načrela a využila v modernej podobe. Auto tak má výnimočné športové vlastnosti, ale vyniká aj vyváženosťou a komfortnými jazdnými vlastnosťami pri bežnom jazdení. Akoby ste si zadovážili minimálne dve autá v jednom. V tejto triede to nie je vôbec bežná vlastnosť.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku