02.10.2019

PRVÁ JAZDA: Ford Ranger Raptor a Focus ST – silná dvojka

Keď som dostal pozvánku vyskúšať si silné auto, nezaváhal som. Odmenou boli nakoniec dve v rámci jednej akcie...

Celkom odlišné, napriek tomu špecifické – samozrejme každé vo svojej triede. Jeden veľký offroadový macho, druhé hothatch. Ktorému by ste dali prednosť na vyskúšanie? Išiel som do neortodoxného offroadu – a urobil som dobre!

Drsnú verziu Raptor vnímajú milovníci pick-upov v spojení s full-size modelom Ford F-150 dostupným v Amerike. Po novom ju ale automobilka aplikovala aj pre menší Ranger.

Keď ho už majú za veľkou mlákou v Amerike, prečo by nemohol pôsobiť aj inde? Vo vývojovom stredisku Fordu v Austrálii sa rozhodli, že ho ponúknu aj zvyšku sveta a pustili sa do vývoja auta, s ktorým sme sa v Európe doteraz nestretli.

Nový Ranger Raptor takmer zodpovedá americkému modelu F-150 Raptor a je to prvý ostrý pick-up, ktorý sa na starom kontinente kedy objavil. Aj keď je Ranger menší ako americký model F-150, nie je to žiadny drobček. Na dĺžku meria skoro 5,4 metra.

Auto je, podobne ako americký model, inšpirované vozidlami, ktoré jazdia na off-roadových pretekoch Baja (číta sa to „Baha“) na prieskum tratí. Čiže nie je to pretekársky špeciál za pár miliónov dolárov, ale upravené auto, ktoré však prejde takmer tým istým terénom, čo upravené špeciály. Pritom si už auto nemusíte nijako upravovať a „tunovať“, ale stačí prísť k predajcom značky Ford.

Pod kapotou ostrého Fordu Ranger Raptor je nový, dvakrát preplňovaný vznetový štvorvalec 2.0 Ecoblue, ktorý má výkon 157 kW a krútiaci moment 500 Nm. Je to rovnaká pohonná jednotka, akú v minulosti odhalila verzia pre Austráliu, pre ktorú Ranger Raptor vznikol primárne. Štvorvalcový motor má vyšší výkon, ako mal doteraz najvýkonnejší Wildtrak (3.2 TDCi s 147 kW (200 k) a 470 Nm). Stačil ale úplne na všetko. Aj v obsadení troma osobami bola dynamika viac ako dostačujúca. Na ceste, aj v teréne.

Možno by Raptoru prospel väčší motor. Hlavne pre zlepšenie ťahania prívesov. Momentálne totiž zvládne maximálnu hmotnosť prívesu 2 500 kg. Pre porovnanie - Ranger Wildtrak zvládne o 1000 kg viac. Raptor aj menej odvezie – zvládne najviac 758 kg nákladu. V rámci segmentu je tak pod priemerom konkurencie. Takže uvidíme, či príde šesťvalec, dokonca možno benzínový a výkon okolo 200 kW? Zástupcovia Foirda boli veľmi tajnostkárski a nechceli nič potvrdiť. Musíme počkať, či sa naplnia naše predpoklady.

Motor je spárovaný s desaťstupňovú automatickou prevodovkou. Umožňuje manuálne radenie pomocou páčok pod volantom. Raptor ju prevzal z väčšieho F-150 Raptor a Ford tvrdí, že je naozaj robustná, rovnako ako motor, aby vydržala drsné zaobchádzanie.

Auto má bixenónové svetlomety, LED pre denné svietenie a hmlové svetlá, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, navigáciu, tempomat, aj čiastočne kožené čalúnenie. Najviac zaujalo prepínanie medzi šiestimi rôznymi jazdnými režimami - od Normal cez Sport (pre rýchlu jazdu po ceste) a terénne módy pre jazdu po štrku, snehu alebo piesku až po mód Baja. Ten je určený pre jazdenie mimo spevnený povrch. Systém pohonu všetkých kolies je podobný, ako má klasický Ranger. Na asfalte má teda Raptor zadný náhon, v teréne treba pohon na všetky štyri kolesá priradiť napevno.

Pick-up určený pre vyznávačov športovej jazdy mimo spevnenej komunikácie sme mali tú česť a možnosť vyskúšať na vlastnej koži nielen na ceste, ale aj v rôznom teréne. Už som zažil všeličo, ale „cval“ vyše 100 km/h (hoci nám organizátori z Fordu odporúčali maximálne 80-ku...) po kamenistej puste na chorvátskom pobreží v okolí Zadaru ma príjemne prekvapil. Žiadne extra natriasanie, či výrazný hluk. Že je Raptor tiché auto aj pri 140 km/h na diaľnici, sme si už vyskúšali predtým. Ale že z nás nevytrasie dušu ani v teréne pri zbesilej jazde (dúfam, že toto z Fordu čítať nebudú, alebo naopak..?), veľmi oceňujem. Vo Forde vedeli, do čoho idú a prepracovali auto po všetkých stránkach. Spevnili ho a podvozok je naozaj prerobený z „gruntu“.

Úprav v rámci oddelenie Ford Performance nebolo málo. Prepracovali a hlavne na viacerých kľúčových miestach výrazne spevnili celý rebrinový nosný rám, na ktorý je upevnený pohon, aj karoséria. V prípade tejto verzie sa totiž ráta s výrazne vyšším zaťažením nosných častí vozidla. Nie nákladom, ale počas preťaženia pri skokoch nerovným terénom. „Trochu“ sme si to vyskúšali...

Na zadnej tuhej náprave už nie sú listové, ale vinuté pružiny a tzv. Wattov priamovod, ktorý umožňuje kolesám voľný pohyb vo zvislej rovine pri minimálnom pohybe kolies v rovine vodorovnej. Predná náprava dostala nové hliníkové ramená, na všetkých štyroch kolesách sú špeciálne športové tlmiče pruženia Fox Pro, ktorých charakteristika sa vďaka špeciálnej technológii „Position Sensitive Damping” mení v závislosti na zdvihu kolies. Ten sa zväčšil o 30 percent. Vďaka progresívnej charakteristike sú tlmiče v strednom rozsahu skôr mäkké a komfortné. Keď sa blížia k hranici svojich možností, pomerne výrazne stvrdnú. Vďaka tomu utlmia náraz a ten sa neprenesie do tvrdého buchnutia. Ďalšia technológia „Internal Bypass“ , kde je nádržka na tlmiace médium umiestnená zboku na stene tlmiča, umožnila zachovať jeho kompaktné rozmery.

Rozchod je väčší o 15 cm, auto vďaka tomu má oveľa väčšiu stabilitu. O viac ako päť centimetrov (52 mm) sa zdvihla aj svetlá výška (teraz 283 mm). Preto museli vývojári prepracovať celý rám – ​​zmenili a zosilnili aj miesta uchytenia náprav. Schopnosti auta nielen v teréne zlepšujú 17palcové kolesá z ľahkých zliatin so špeciálne pre tento model vyvinutými pneumatikami BF Goodrich All-Terrain. Majú tuhé bočnice a agresívny terénny dezén so skvelou priľnavosťou na mokrom povrchu, blate a piesku. To všetko sme skúsili. Sú vraj výborné aj na snehu, zrejme áno, ale treba počkať do zimy. Výrazne ovplyvňujú správanie auta v teréne. Ich hrubý dezén má na svedomí veľmi jemné chvenie pri jazde po asfalte. Napriek tomu je auto komfortné a tiché. Chladené kotúčové brzdy sú vpredu dvojpiestikové (332x32 mm), vzadu majú rozmer 332x24 mm. Vlastnosti auta v teréne podporuje aj mechanická uzávierka diferenciálu zadnej nápravy.

Ford Ranger Raptor má ochranný rám za kabínou, perforované bočné nástupné prahy v antracitovej farbe a špecifickú prednú časť s obrovským integrovaným nápisom FORD cez celú masku chladiča, z ktorej sa to doslova zračí: Pozor, som predátor!

Presvedčil nás o tom aj na hlinito-piesočnom povrchu neďaleko mora, kde zdolával prudké zjazdy a ešte prudšie výjazdy, kríženie náprav mu nerobilo žiadne problémy. Auto sa na nič nehrá, nepridáva samoúčelné detaily, ktoré by na ňom nemuseli byť. Vyzerá chlapácky, v interiéri je jednoduché a účelné. Ale sedadlá má dobré a pohodlné - nielen v prvom rade. Schopnosti v teréne naznačujú rozšírené blatníky, zdvihnuté nárazníky, aj masívne oká, vďaka ktorým môže Raptor vyťahovať menej šťastných majiteľov offroadov aj s ich vozidlami. Okrem všetkých ochranných prvkov má pod motorom a prevodovkou aj veľký kus ochranného plechu s hrúbkou 2,3 ​​mm.

Mám pocit, že auto je pripravené asi na všetko, čo sa mu môže postaviť do cesty. Na ceste je upravený pick-up od Fordu prekvapujúco veľmi príjemným spoločníkom. Hoci sa rámová konštrukcia na hrboľatom asfalte nikdy neupokojí a cítiť isté vibrácie, prejazd nerovností neznamená ostré nárazy. V zákrutách je Raptor príjemne stabilný a znesie toho veľa. Prevodovka radí hladko, ani o nej neviete. Odpustíte mu aj na prvý pohľad lacný interiér, ktorý vychádza z úžitkovému pôvodu, viac tlačidiel na paneli klimatizácie, alebo že sa volant nedá nastaviť pozdĺžne. Toto auto si kúpite preto, že vyzerá funkčne a také aj je. Ranger Raptor je jednoducho auto od nadšencov pre nadšencov a určite si nájde svojich zákazníkov.

Prestupujeme nižšie - v sedadle, nie výkonom

Po všetkom jazdení s Raptorom sa mi ani veľmi nechcelo sadnúť do úplne inej kategórie. Na rade bol Focus ST. Je to plnokrvný hot-hatch s výrazne športovými génmi. Kilometre najazdené prevažne po chorvátskych diaľniciach, ale aj okresných cestách ma však utvrdili, že pre vyznávačov športovej jazdy je vhodným „náradím.“ Podvozok je pomerne tvrdý, na bežné jazdenie ale nie je. Kopíruje totiž (až veľmi dokonale) všetky nerovnosti povrchu. Dokáže však sprostredkovať športovo tvrdú, nekompromisnú jazdu.

Záujemcovia o tento model, budú stáť pred dilemou: mať dve autá v rodine, alebo vytriasať na (našich) nekvalitných povrchoch ciest ešte celkom nestrávený pokrm z rodinných príslušníkov napríklad pri rozvážaní do školy, či do zamestnania. Vodič si to však celkom určite užije najviac. Nielen preto, že má možnosť držať sa volantu a vie, kam má namierené.

Auto dáva pocit, akoby mu bublal pod kapotou aspoň osemvalec. V poradí štvrtý Focus ST dostal benzínový štvorvalec s objemom 2,3 litra, dôverné známy tým, ktorí mali možnosť motor vyskúšať v útrobách modelov Ford Mustang či vo Focus RS.

Medzigeneračný nárast výkonu zo 184 kW na 206 kW (250 versus 280 koní) a krútiaceho momentu z 350 Nm na 420 Nm pri súčasnej úspore hmotnosti takmer 90 kg je potešujúca správa. Vďaka tomu Focus ST zrýchli z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy, teda o osem desatín rýchlejšie. Je to aktuálne najvýkonnejší variant v modelovom rade Focusu. Ostatných predbieha napríklad výborným pocitom z riadenia. Je to jeden z mnohých plusov, dalo by sa povedať ozajstných talentov nového modelu ST.

Focus mal vždy veľmi dobrý podvozok. Tak to aj zostalo. Nielen pri sériových modeloch. V tomto prípade sú hranice auta výrazne posunuté do polohy, ktorú vodič zvyčajne nemá šancu naplno využiť pri jazde na klasických cestách. Jazda na pretekárskom okruhu, to by už bola celkom iná „nálož.“ K tomu sme sa, žiaľ nedostali. Ale snažiť sa eliminovať výrazné meškanie, aby sme stihli lietadlo pre cestu domov bolo tiež dosť blízke adrenalínovému vzrušeniu v prudkých a rýchlych zákrutách.

Mám však pre vás dobrú správu: čo som nestihol v Chorvátsku, vynahradí redakčný test. Ford Focus ST totiž zaparkoval na týždeň v našej redakčnej stajni, aby podal svedectvo o svojich vlastnostiach. Bude teda dosť času na jeho spoznávanie, ale aj podrobnejšie hodnotenie.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku