28.01.2020

TEST: Ford Focus Active kombi – naozaj aktívne auto

Pri svojom predstavení sa najnovší Focus prezentoval aj vo verzii Active. Potom prišiel aj s karosériou kombi.

Hoci sa Ford rozhodol orientovať najmä na vozidlá SUV a crossovery všetkých možných kategórií a tried, existuje výnimka. Vyzerá ako kombi, aj to je auto s veľkým batožinovým priestorom. No nie je to „iba“ kombi, ako ho bežne poznáme v tejto (C) kategórii áut, čiže v segmente nižšej strednej triedy. Hlavne verziou kombi, ktorá mierne pripomína športovo-úžitkové vozidlá tak trocha nakúka aj do tohto segmentu.

Totiž – Ford Focus s prívlastkom Active nie je iba oplastovaná verzia bežného hatchbacku, či kombíka, ako sa to deje v prípade mnohých automobiliek. Ford sa okrem zlepšenia funkčného využitia úžitkových vlastností zameral aj na zlepšenie jazdných vlastností mimo klasických spevnených ciest. Karoséria kombi je pritom dobrým základom, aby ukázal ďalšiu pridanú hodnotu, nielen väčšiu porciu batožinového priestoru.

Nie že by bol Focus Active auto určené prioritne do terénu. Nemá a nebude mať pohon na všetky štyri kolesá. Navyše, ako sa dá zlepšiť niečo, čo je naozaj veľmi dobré? Lebo Focus v každej svojej generácii patril k autám, na ktorých sa cenili v prvom rade jeho výborné jazdné vlastnosti. Podarilo sa Fordu posunúť túto vlastnosť ešte vyššie?

To boli otázky, keď sme preberali na test „aktívne“ kombi v žiarivej farbe Orange Glow. Oznamovala svetu vďaka kontrastu s doplnkovými čiernymi plastovými dielcami: „Pozor, som Focus, ale som iný“. Prvé (kilo)metre ukázali, že to fakt nie je len nejaký „skautík“, ktorý sa tvári na odolného predátora nespevnených ciest. Focus ukázal, že aj vlastnosti dobrého podvozka sa dajú ešte posunúť smerom k lepším.

Najprv exaktne – čo sa zmenilo? Focus Active má špecificky nastavený podvozok. Svetlá výška narástla vpredu o 30 mm a vzadu dokonca o 34 milimetrov. Okrem troch klasických jazdných režimov (Normal, Sport, Eco) ponúka v spojení s automatickou prevodovkou tiež dva ďalšie módy: Slippery a Trail. Sú určené pre jazdu náročnejšiu na trakciu po nespevnených povrchoch, pričom ten posledný vypína kontrolu trakcie (len) prednej nápravy.

Tým sa Ford Focus Active dostal do situácie, kde dobieha dnes obľúbené a veľmi populárne modely crossoverov nižšej strednej triedy a SUV. Dovolím si tvrdiť, že jazdnými vlastnosťami dokonca prekonáva dnes obľúbené „esúvéčka“. Ukazuje, že aj segment nižšej strednej triedy má čo ponúknuť a nie je bez šance uspieť aj na náročnom európskom trhu.

Na prvý pohľad drsniak

Môže za to nielen plastová ochrana exponovaných častí podvozka, kde plast zabraňuje rýchlemu poškodeniu lakovaných častí a hrán karosérie pri jazde po lesných a poľných – nespevnených cestách. Prahy dverí, ako aj predný a zadný nárazník dostali strieborné plastové lišty. Dynamike vzhľadu prospeli 18 palcové kolesá a dvojitá koncovka výfuku.

V interiéri klasika

Aby bolo jasné – na rozdiel od verzie ST Line, ktorú sme už predstavili, nezistíte na prvý pohľad, že sedíte v „inom“ Focuse. Vyriešiť to môže príplatková doplnková výbava. Osobne mi padli vhod športové sedadlá v kombinácii látky a kože. Dobre podržia telo aj v prudších zákrutách.

Pred vodičom je prístrojová doska v kombinácii analógových ukazovateľov s displejom palubného počítača. Cez osempalcovú dotykovú obrazovku, alebo aj hlasovými pokynmi sa ovláda informačno-zábavný systém SYNC 3. Zaberie málo miesta a dobre padne do ruky – namiesto páky radenia automatickej prevodovky je k dispozícii otočný ovládač na stredovom tuneli. Zostal dostatok miesta na držiaky nápojov, ovládacie tlačidlá pre zmenu jazdných režimov, či zapnutie asistenta pre parkovanie.

Osobne to veľmi nevítam, ale je to trend: elektricky ovládaná ručná brzda. Nepáčilo sa mi umiestnenie nastavenia head-up displeja na stredovom tuneli. Čakal by som ho kdesi na ľavej strane pred vodičom na palubnej doske. Môže mať ale človek vždy všetko presne tak, ako chce?

Miesta akurát dosť (aj viac)

Nemôžem sa napríklad sťažovať na priestor. Nielen na predných sedadlách, kde som za volantom strávil prevažnú väčšinu času. Ale skúsil som aj tie zadné. V skratke: dosť miesta na (dlhé) nohy, tiež nad hlavou a pomerne pohodlne sa odvezú aj traja trocha útlejší spolucestujúci. Nezavadia totiž pomerne plytký stredový tunel. Pokrytý v tomto prípade gumovým koberčekom spolu s miestami na nohy ostatných dvoch pasažierov.

Pod piatymi dverami (ak máte sadu na dofukovanie) je 608 litrový priestor, po sklopení zadných sedadiel až 1620. Dojazdové rezervné koleso plus subwoofer uberú zo základu na výsledných 541 litrov. Stále dosť.

Jazdí fakt veľmi dobre

V teréne má oproti bežnému Focusu verzia Active navrch vďaka úpravám podvozka. Napriek tomu sa vôbec nestratí ani na bežných asfaltkách. Naozaj výborne nastavený a pomerne tuho naladený podvozok je pritom dostatočne komfortný. Nerobí mu problém aj dosť dynamický prejazd zákrut. Predpokladám, že sa pod to podpísali aj 18 palcové kolesá s nižším profilovým číslom. Prejazd nerovností pritom posiela k cestujúcim iba tlmené „bublanie“. Komfortnejšia jazda sa dá očakávať na základných 17 palcových kolesách s vyšším profilovým číslom. Riadenie je celkom presné a dokonca má aj primeranú odozvu (mohlo by mať ešte trocha viac spätnej väzby).

Prevodovka „premýšľa“ pomerne krátko, radila presne a nemala problém v prípade potreby podradiť aj o dva stupne smerom nadol. Smerom hore zasa drží bobríka odvahy a motor nechá vytočiť aj do 6000 otáčok za minútu. Vtedy som si asi prvý raz uvedomil, že auto má tri valce. V bežných prevádzkových režimoch je motor slušne utlmený a hlavne pri nízkych otáčkach vďaka tomu v kabíne aj pomerne tichý.

Nemá veľký apetít

Pod kapotou je 1,5 litrový EcoBoost s výkonom 110 kW (150 k). Dostatočná hodnota, rovnako tak porcia maxima krútiaceho momentu 240 Nm. Stačilo to na dynamickú, naozaj svižnú jazdu, pritom vám to nemusí urobiť dieru do peňaženky. Po okreskách bola spotreba približne okolo šiestich litrov benzínu na sto kilometrov, miestami dokonca aj menej. Pri jazde v meste však vyskočila nad 7,5 litra. Pri diaľničnom maxime má motor 2100 otáčok za minútu a jeho spotreba sa ustálila približne na 7,2-7,4 l/100 km. Počas týždňa sme dosiahli kombinovanú spotrebu 6,8 l/100 km. Je to slušný priemer.

Mrzí ma, že v novom cenníku pre modelový rok 2020 vypadla kombinácia 1,5 litrového benzínového motora a automatickej prevodovky. Podľa mňa je to veľmi dobrá kombinácia. Ak chcete verziu Active a automat, potom jedine s dieselom, čo každému nemusí vyhovovať.

Záverečný verdikt

Ak hľadáte naozajstného skauta s pohonom všetkých kolies, poobzerajte sa inde. Ak vám stačí jedna poháňaná náprava, Ford Focus Active je prekvapujúco nielen univerzálne, ale tiež a(tra)ktívne auto. Bonus navyše – ušetríte nemálo peňazí. Focus je navyše tiež praktické a dobre navrhnuté auto, vhodné aj na nespevnené povrchy. No jeho prednosťou oproti iným „outdoorovým“ kolegom je disciplína, v ktorej je jasne na čele pelotónu: jazda po krútiacej sa ceste. Konštruktérom sa to zasa podarilo. Vlastne aj celý Focus sa vydaril. V prípade verzie Active sa vám navyše zhruba tri centimetre svetlej výšky môžu zísť kedykoľvek viac, ako by ste si mysleli.

Technické údaje

Model: Ford Focus Active kombi 1,5 EcoBoost
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1497
Výkon (kW/ot.):  110/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1600
Prevodovka: 8 stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 6,2
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 6,7 - 7,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4668/1825/1469
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 608/
Objrem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1445
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík vpredu: 215/50 R 18 
Rozmer pneumatík vzadu: 215/50 R 18 
Základná cenníková cena modelu : 18 590 €
Základná akciová cena modelu: 15 590 €
Základná cena verzie Active: 28 090 €
Cena testovaného vozidla: 37 165 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku