11.12.2019

TEST: Ford Focus ST Line 1.5 Eco Boost – ochutnávka vyšších sfér

Keď sa predstavil nový Focus, začalo sa vďaka jeho dizajnu diskutovať, čo komu pripomína.

Niekomu sa zdalo, že sa podobá na modely iných značiek. Či je to tak, to už nechávam na názore každého z vás. Je na individuálnych preferenciách, komu sa páči a či vôbec. Lebo dizajn je, podobne ako pohľad zamilovaných, vysoko individuálna záležitosť.

V redakcii pobudol na klasické skúšanie päťdverový model. Chcel presvedčiť nielen netradičným dizajnom, peknou modrou metalízou (Desert Island Blue, ktorá mu mimoriadne pristala), ale tiež 1,5 litrovým trojvalcom. Ten vie vypínať pri jazde jeden valec. V ponuke sú dva výkony – 110 a 132 kW (150 a 180 k). Osedlávali sme ten s nižším počtom koní pod kapotou.

Prvá generácia Focusu prišla na trh v roku 1998. Bol to predstaviteľ ozdravného plánu Fordu, ako zvýšiť predaj. Teraz je tu štvrtá, ktorá prekopala pôvodný dizajn prvej a takmer na nerozoznanie podobnej druhej, ako aj revolučne pozmenené tvary tretej generácie vozidla s týmto menom, ktoré nahradilo dovtedajší Escort. Tentoraz nenechala kameň na kameni. Faktom však je, že nový Focus patrí k autám, ktoré vyzerajú naživo omnoho lepšie, ako na fotografii.

Štvrtá generácia Forda Focus sa predstavila v apríli 2018. Príležitosť na to bola – 20 rokov od uvedenia modelu. Focus je teraz v ponuke s troma karosériami - hatchback, kombi a sedan. No ten posledný na slovenskom trhu nehľadajte, k nám sa nedováža.

Testovaná verzia ST Line je podľa mňa dizajnovo veľmi vydarená. Získala doplnkami a farebnými prvkami jedinečnosť, ktorá trocha chýba bežnej sériovej verzii. Má tak vzhľad ostrejšieho športového auta, kde sa písmená ST snažia auto opticky priblížiť k výkonnejším modelom (hlavne plnohodnotne športovej verzii ST).

ST Line má ostrejšie hrany, športové nárazníky, pekne tvarovaný difúzor a tiež typickú veľkú prednú masku. Čiernu, rovnako ako 18 palcové disky kolies. Vlastne tie sú „len“ tmavosivé a kombinované so striebornými prvkami lešteného kovu. Zaujímavým prvkom v prednom nárazníku sú dva malé spoilery, hneď vedľa hmloviek. Malými otvormi prúdi vzduch k brzdám. Je to efektné a funkčné zároveň. Ford Focus pôsobí elegantne a dynamicky, pričom exteriér pôsobí dostatočne emotívne.

Menej emócií nájdete v interiéri. Poteší však, že je veľmi dobre odhlučnený. Dizajnéri Ford sa snažili udržať interiér veľmi praktický. Plusové body u mňa získal Focus za to, že sa nevydal cestou ovládania všetkého cez dotykovú obrazovku – a za každú cenu. Zostali zachované klasické tlačidlá a gombíky, ktorú sú ergonomickejšie a hlavne bezpečnejšie...

Ale poďme pekne na ostatné atribúty známeho hothatchu, ktorý generačne „vyrástol“ a je dnes jedným z najlepších áut svojho druhu na trhu. V prvom rade pripomeniem, že Focus mal vždy dobrý podvozok. Čo dobrý, výborný. Ako je to v tomto prípade? Skôr ako zhodnotím, ešte krátka exkurzia k motoru a prevodovke. Pod kapotou je trojvalec, ale to, že mu jeden valec „chýba“ si všimnete až pri vypínaní motora. Inak je nielen po naštartovaní, ale aj  aj v celom spektre otáčok veľmi dobre vyvážený a utlmený.

Keby ste nevedeli, ani na to neprídete, že je to trojvalec. Ford im jednoducho rozumie. Nie nadarmo získali jeho EcoBoosty mnohonásobné ocenenie Motor roka... Vypínanie jedného valca je také nenápadné, že o ňom ani poriadne netušíte. Určite však má vplyv na spotrebu. Lebo priemerná sa v mojom prípade dostala na hodnotu 6,1 l/100 km. Čo je pri danom výkone výborná hodnota. Pritom som auto extra nešetril, jazdil som úplne bežne.

Motor je v tomto prípade spojený s manuálnou prevodovkou. Radenie je presné, kulisa tuhá, dráhy príjemne krátke. Radí tak rýchlo, ako to dokáže vodič. Zdá sa, že je to optimálna kombinácia. Druhý a tretí prevodový stupeň sú pomerne dlhé. Až tak, že to Focus „rozbalí“ dosť ďaleko za rýchlostnými limitmi. Pre viac športovú jazdu by možno mohli byť obe rýchlosti o niečo kratšie. Prekročiť diaľničný limit už na trojku potrebuje asi málokto.

Tvrdší podvozok s autom trocha pohojdáva, väčšie výmole počuť tlmeným, ale nie nepríjemným buchnutím. Potvrdzuje to, že karoséria je pevná. Veď nárazové testy Euro NCAP absolvoval Focus po svojom uvedení s najvyšším hodnotením päť hviezdičiek. V zákrutách Focus skvele drží a neodskakuje (vďaka zadnej viacprvkovej náprave). Dobre dávkovateľné brzdy a rýchla reakcie na plyn umožní v polovici zákruty pridať plyn a s už rovnajúcimi sa kolesami vyraziť vpred.

Napriek tomu, že 110 kW výkonu z auta nerobí žiadneho trhača asfaltu, má dostatok výkonu nielen na bežné denné jazdenie, ale aj občasné rýchlejšie presuny. Ak by ste chceli väčšiu nálož sily a výkonu pod kapotou, potom treba zvoliť verziu ST. Bez prídavku Line. Aj tá sa nám dostala pod ruky. Ale o nej inokedy.

Maximum krútiaceho momentu 240 Nm je k dispozícii už od 1600 otáčok za minútu a to úplne stačí na dynamickú jazdu a rýchle zvezenie. Aj keď je zrýchlenie z 0 na 100 km/h najmä vďaka dlhším prevodom tesne pod 9 sekundami, auto je pomerne agilné, pružné a presné. No a čo ten podvozok? Môžete si zvoliť jeden z troch režimov. Pri móde Sport sú tlmiče možno až príliš tvrdé na bežné rozbité okresky, preto v pohode stačí režim Normal. Ten síce nemá tak ostré reakcie na plyn, ale zase nenatriasa spolujazdcov až tak, aby protestovali. Večným šetričom môže pomôcť Eco mód, ale nezistil som, že by prinášal extra výhody. Auto však ani výrazne neutlmí do nejakerj letargie. Len je o čosi komótnejšie v reakcii na plyn.

Na diaľnici je Focus veľmi pokojný, v žiadnom bežnom rozsahu rýchlostí motor nepočuť. Pri rýchlosti nad 130 km/h je nezvyčajne tichý. Jednoducho motor je dobrý a pokojný. Pritom sa uspokojí s pomerne malou porciou benzínu. Iba na krátky čas, keď poriadne „zarezával“, sa spotreba dostala k 8 litrom, Bežne o liter menej, pri pokojnej jazde to padlo na spomínaných vyše šesť. Hoci výrobca udáva kombinovanú spotrebu 5,5 litra, to však ani pri mojej ľahkej nohe a úspornom jazdení nebolo na dosah.

Ako zhodnotiť toto vydarené vozidlo? Na rozdiel od bežnej sériovej podoby sa pekne „vyfarbil“ svojimi doplnkami, ale zaujal tiež výkonným motorom. Vôbec mi neprekáža, že má iba tri valce – Ford to s nimi jednoducho vie. Auto je vhodné ako bežné rodinné auto, ale dokážete s ním popustiť uzdu fantázii a opustiť aj bezpečné rýchlostné limity – pozor na pokuty!

Má výborný podvozok, miestami takmer pretáčavý, nie nedotáčavý, ako mávajú autá s predným pohonom. Celok je veľmi vydarený. Hoci to nie je na absolútnu jednotku (predsa len, to Line v označení napovedá, že ST bez neho ponúkne ešte viac) je to premiant triedy a toto označenie môže nosiť hrdo. Je to auto pre bežného šoféra, ale aj pre Vodiča – áno s veľkým V. Záleží len na vás, či je práve toto auto pre vás to „pravé orechové.“  Pre mňa (takmer) absolútna spokojnosť pre bežné jazdenie a občasné „prevetranie komína“...

Technické údaje

Model: Ford Focus ST Line       1,5 EcoBoost
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1497
Výkon (kW/ot.):  110/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1600
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 6,7 - 7,4
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km):  
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4378/1979/1452
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 357/1345
Objrem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1404
Užitočná hmotnosť (kg):  
Rozmer pneumatík vpredu: 235/40 R 18 
Rozmer pneumatík vzadu: 235/40 R 18 
Základná cenníková cena modelu : 15 990
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie ST Line: 24 690 €
Cena testovaného vozidla: 27 225 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku