17.01.2019

TEST: Ford Focus 1,0 Ecoboost – lepší v každej merateľnej kategórii

Nový Ford Focus sa aj po prvom redakčnom teste prejavuje ako lepší než predchodca. Nezaobišlo sa to bez zakopnutí.

Už je to klišé. Nové auto je lepšie ako staré. To sú mi novinky. Zvlášť prekvapí, ak je to naopak. Že staré bolo lepšie ako nové. Aj to sa stáva. Lenže v kľúčovom segmente C si niečo také nemôže dovoliť ani jeden výrobca. Ak chce autá nielen vyrábať, ale aj predávať, musí pozorne načúvať ako svojim zákazníkom, tak novinárom a tiež vlastným inžinierom. A Ford to urobil. Focus vylepšil v každej jednej kategórii, na ktorej dnešnému zákazníkovi záleží. Nebolo to ale bez ale... Prvé dojmy a pojmy v stručnom a sviežom videu:

Tým najväčším ale je nepochybne ústup z pozícií pri zadnej náprave. Ford sa pridal ku konkurentom a zľavil zo svojich kritérií. Namiesto špecifického forďáckeho multilinku majú slabšie špecifikácie vzadu torznú tyč s vlečnými ramenami. Jednoduchšia verzia. Jej základným cieľom je, že by mala stačiť. To nie je zrovna vysoký cieľ, no i tak vyvoláva otázku. Stačí?

Jasné, že stačí. Keď sa viete uspokojiť s kompromisom a nejdete tvrdo len po vlastnej ceste, kompromis vám predsa postačí. Stále to ale bude kompromis. Môže sa stať, že jedného dňa už stačiť nebude. Toľko k filozofovaniu o nesmrteľnosti chrústa.

Auto naozaj jazdí pekne. V prvom rade si vás získa kvalitným odhlučnením a komfortným nastavením. Aj naše slovenské rozbité cesty zvláda s prehľadom a dokonca aj tie najhoršie úseky (jeden taký mám takpovediac za humnami) utlmí lepšie než by ste čakali. Utlmil lepšie, než som čakal ja.

Jazda je podmanivá, zábavná. Radenie je prijemné, ovládanie v štýle doby. Obmedzením je slabší agregát, no aj s ním sa dá dosiahnuť slušné rýchlosti dostatočne rýchlo na to, aby vás iní označili za cestných pirátov. Auto pekne drží stopu, ani priečna nerovnosť v zákrute ho nerozhodí natoľko, aby museli blikať asistenti, či svetlá záchranných zložiek. Ak teda máte aspoň základnú formu pudu sebazáchovy. Auto sa do zákruty viac nakloní než rovnaká motorizácia predtým. Šikanovanie šikanami tiež zvláda lepšie, než človek vzhľadom na použitú techniku čaká. Nadšenie ale auto nevyvolá. Nebudete si z neho mädliť ruky, nebudete z neho užasnutí. Jazdiť vie a aj s polotuhou nápravou dokáže čeliť chrapúňovi za volantom lepšie ako väčšina konkurencie. To čo stráca na náprave, doháňa znížením hmotnosti a zvýšením tuhosti konštrukcie. Nemožno inak, ako tvrdiť, že jazdné vlastnosti ako celok sú pri tejto motorizácii lepšie, než predtým.

Motor je taktiež nový. Najnovšia generácia trojvalca s označením 1,0 EcoBoost dokáže v prípade potreby, či skôr nepotreby, vypnúť jeden valec a spaľovať len dvoma. Postrehnúť to je ťažšie než sa zdá. Auto to navonok nijako nekomunikuje, žiadna svietiaca ikonka, ani oznam. Avšak hrubší chod v nízkom zaťažení a istá nevôľa reagovať na jemné pritlačenie plynového pedálu, to už o prítomnosti systému odpájania valca niečo naznačí.

Najciteľnejšie je to pri prvých kilometroch za volantom vozidla. Akoby bol plynový pedál mdlý, akoby bol motor lenivý. A on vlastne je... Iba to neskôr prestanete vnímať.

Chýba mu tá blesková odozva, ktorú cítite vo vyšších otáčkach. Motor je tak trochu ukrátený o ochotu, ktorá ho zdobila doteraz a ktorá ho odlišuje od konkurentov. Akoby sa odrazu správal viac ako ostatné trojvalce tejto objemovej kategórie. Sú to drobné odlišnosti, no dajú sa postrehnúť. Treba sa na ne sústrediť.  Alebo radšej nesústrediť. Ja som to vyriešil jednoducho. Motor som zaťažoval viac, tak aby valec odpájal iba pri pokojnej jazde rovnomernou rýchlosťou a naučil som sa dupať po plyne viac ako bolo potrebné v minulosti.

Priemerná spotreba bola počas testu na úrovni 6,2 litra benzínu na 100 km. Ide o nájazd v rozložení 50% diaľnica, 40 % okresné cesty a 10 % mesto. Čím dlhšie som s autom jazdil, tým viac som motor trápil vyššou dynamikou rozjazdov. Spotrebu to celkom prekvapivo ovplyvňovalo minimálne.

Odpájanie valcov nijako neovplyvňuje pružnosť motora. Pri záťaži si môžete užiť palivo vo všetkých troch valcoch. Šikovné turbodúchadlo reaguje promptne, dobré sprevodovanie i reakcie na plyn zlepšujú pocit z jazdy. Pre väčší zážitok sa istotne oplatí občas stlačiť tlačidlo športového režimu. Pri manuálnej prevodovke nie je dopad taký veľký, ale už len pre pocit zo stlačenia tlačidla Sport sa to oplatí. Hneď idete rýchlejšie... Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h prebiehalo za 9,54 až 9,7 sekundy na štvrtom stupni. Motor znesie pri tomto teste i tretí stupeň, čím sa dostanete na úroveň cca 8 sekúnd. Pružnosť teda postačuje na pohodlné predbiehanie. Viac áut na kratších úsekoch ale musíte dobre premyslieť. Ak premýšľať nechcete, siahnite po silnejšej motorizácii. Verím v silu 1,5 litrového štvorvalca. Ten sa zdá byť ako všeobecný ideál pre nový Focus. 

Meraná hlučnosť na diaľnici pri 120 km/h kulminovala na úrovni 66 až 67 dB. Výsledky pozitívne skresľoval jemný dážď, negatívne zasa bočný vietor. Pocitovo je hlučnosť veľmi nízka a znesie porovnanie s najlepšími.

Ušiam navyše enormne svedčí prémiový audiosystém BandO. Ten nemalou mierou zlepšuje kvalitu podávanej hudby. Najmä vlastné nahrávky, či streamovanú hudbu podáva naozaj veľmi pekne. Na úrovni podstatne drahších systémov v podstatne drahších autách, a to aj bez trápneho dunenia subwooferu. Tento doplnok určite odporúčam, najmä ak v aute trávite veľa času.

Veľkým plusom je nepochybne konektivita so smart zariadeniami prostredníctvom CarPlay a Android Auto. Žiadne držiaky na telefón nie sú potrebné, avšak dobrý dátový program určite. Kombináciu jazdenia s Wázou a so Spotifáj si neviem vynachváliť. A rozhlasoví moderátori nebudou mít co žrát... No za ten odpad čo púšťajú do éteru v nekonečnej slučke, si to ozaj zaslúžia.

Ale späť k Focusu. LED svetlá patria k priemeru. Kým za sucha a za úplnej tmy svietia stretávacie i diaľkové svetlá veľmi dobre a osvetľujú adekvátny kus vozovky i oboch krajníc, za mokra, za šera až za úplnej tmy je ich výkon menej potešujúci. Jazda zle osvetleným mestom (každé mesto a obec) za dažďa je so stretávacími svetlami veľmi náročná a viditeľnosť neosvetlených chodcov, cyklistov, či zvery prudko klesá. Nazval by som to nižším priemerom. Diaľkové svetlá i hmlovky tento deficit potlačia.  Schopnosti LED svetiel neprevyšujú schopnosti bi-xenónov, ktoré Ford využíval predtým. Tie sa pýšia príjemnejším, mierne žltším a intenzívnejším svetlom. Striedal som auto s LED svetlami s autom so xenónmi (Focus za CMAX) a rozdiel bol markantný. A to aj keď nezohľadním vyšší posed v MPV-čku. CMAX svoj výkon ešte zlepšoval statickým prisvecovaním zákrut. Nič to ale nemení na fakte, že Focus s LED svetlami obstojí v porovnaní s konkurentmi a svieti dobre.

Priestrannosť kabíny šla hore ruka v ruke s pocitom kvality spracovania. Focus vymenil masívnu palubnú dosku a tučný stredový panel za úspornejšie riešenia a veľmi mu to prospelo. Priestor pre pasažierov vzadu sa prudko zlepšil. Až tak, že to číselné údaje reflektujú nedostatočne. Nie je to zázrak, ale vďaka väčšej ponuke priestoru pre nohy vodiča i spolujazdca je vzadu ešte viac miesta. Sám za seba si nesadnem s takou rezervou ako môj kolega. On však jazdí s operadlom nastaveným na menší sklon. Vzadu je viac miesta aj do šírky. Nad hlavou ponuka nie je výrazne vyššia, no kto chce viac, nech kúpi kombi. Ponuka litrov v kufri je taktiež prijateľná a 375 litrov je v poriadku.

Tak si to zhrňme. Auto jazdí slušne, motor sa v dynamike nijako nezmenil a spotreba sa môže dokonca mierne znížiť. Auto je tichšie, komfortnejšie. Ponúka vysokú úroveň doplnkovej výbavy, viac priestoru pre všetkých pasažierov, vyššiu úroveň bezpečnosti vďaka asistenčným systémom. Nové LED svetlá svietia dobre, i keď bi-xenóny vo svojich posledných verziách sú zatiaľ neprekonané. Auto je to dobré, na pohľad celkom vábivé. Na dochádzanie za prácou, pre človeka, čo viac než na dynamiku hľadí na spotrebu a bezpečnosť, je táto verzia výborná. Auto nesklame ani fanúšikov minulej generácie, naopak môže im ponúknuť viac. Jazdí dobre, má bohatú výbavu, vyzerá sviežo, zhodilo pár kíl, ponúkne viac priestoru, motor vie byť úspornejší. Nie je veľa parametrov, kde by sa dalo nájsť medzigeneračné zhoršenie a to ani predchádzajúca generácia nebolo zlé auto. Som zvedavý na kombi a na silnejší motor i drahší podvozok. 7,5 z 10 bodov.

Tu nájdete video na youtube.com 

 

Technické údaje

Model: Ford Focus 1,0 Ecoboost Titanium
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  92/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/1400 - 4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,0
Pružnosť 50 - 100 km/h (s) 4.st 10,0
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4378/1825/1452
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 375
Objem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1322
Užitočná hmotnosť (kg): 533
Rozmer pneumatík: 235/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 17 590 €
Základná akciová cena modelu: 14 990 €
Základná cena verzie (motor + výbava): 22 590 €
Základná akciová cena verzie: 19 290 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku