29.10.2018

TEST: Lexus NX 300h Prestiege 4x4 E-Four – fešák z Hybridova

Lexus a hybrid - to ide dohromady. Lexus a SUV je tiež známa kombinácia. Aký je výsledok tohto mixu?

Lexusy sa pred istým časom odklonili od konzervatívneho dizajnu svojich prvých modelov a prišli s ostro rezanými črtami. Nemusia nadchnúť každého. S futuristickým dizajnom jeho modely dokonca patria takmer do kategórie - buď ho miluješ, alebo nenávidíš. To „takmer“ znamená, že postupným vývojom sa dizajn menil k pozerateľnejším tvarom. Pravdou je aj to, že si postupne zvykáme na netradičné výtvory dizajnérov. Aj Lexus sa chce odlíšiť od zvyšku produkcie – netradičný dizajn je jeho cesta.

Keď „Eniksko“ prišlo v roku 2014, pôsobilo ako zjavenie z iného sveta a vyvolávalo rozruch. Dnes sa už toľko s prekvapenými pohľadmi nestretáva. Možno aj vďaka tomu, že Lexus prišiel s celou plejádou ďalších modelov a jeho ofenzíva, akoby nemala konca. No nech máte na model svojský názor, myslím si, že NX vyzerá skvelo. Moderný dizajn, ostré črty, pre modely značky typická predná časť a dá sa povedať, že nestarnúci dizajn.

Veď aj pri facelifte zhruba tri roky po uvedení modelu sa zmenilo toho iba minimum. Hlavne na prednej maske sú viditeľné zmeny, zvyšok je veľmi decentný a takmer nepostrehnuteľný. Lexus NX je futuristické „premiestňovadlo“ s tvárou terénneho auta. V teréne ho ale nečakajte, napriek možnému pohonu aj všetkých štyroch kolies. Jeho revírom sú ulice miest – v tejto „džungli“ sa SUV strednej triedy cíti ako doma.

Vnútrajšok aj vonkajšok sa od konkurencie odlišuje, ale každý úplne inak. Ak je exteriér skutočne futuristický, pri interiéri som mal pocit, že ho musí navrhovať niekto úplne iný ako exteriér. Zvonka vyzerá auto supermoderne, vo vnútri je viac konzervatívne. Nájdete v ňom analógové hodiny a čiastočne analógové prístroje. Vnútro zároveň pôsobí trochu „americky“, aj vďaka tomu, že sa Lexusu v USA darí. Myslím napríklad na mohutný kus plastu, z ktorého je stredový panel. Na druhej strane treba uznať, že materiály a spracovanie sú naozaj na na prvotriednej úrovni. Skvelé sú tiež predné sedadlá a dostatok je aj priestoru. Aj keď s jednou výhradou.

Menší ľudia nemali až taký problém, ale počas testovacieho týždňa som sa nevedel poriadne zmieriť s pozíciou za volantom. Mám 190 cm a do NX som sa posadil iba v polohe „s krátkymi nohami“ a s volantom takmer v lone. Potreboval by som dať sedadlo vodiča oveľa nižšie a ďalej dozadu a volant zas o kus k sebe. K ideálnej pozícii za volantom som tak mal ďaleko.

Auto je „bilingválne“... Palubný počítač ukazujúci spotrebu, opakujúci pokyny navigácie priamo pred vodičom na vás chrlí informácie v angličtine - hlavný displej nad výdychom klimatizácie „hovorí“ po slovensky. Infotainment je tiež taký mierne zvláštny - rozdelenie veľkého displeja umožňuje napríklad zobrazovať mapu... s mapou.

Veľké diskusie vyvoláva multimediálny systém. Displej na stredovom tuneli má pekné rozlíšenie, ale... ovládanie úplne odlišné od konkurencie. Zabudnite na otočné ovládače, Japonci sa vydali celkom inou cestou. V blízkosti voliča prevodovky je dotykový touchpad, podobný tomu, aký poznáme z notebookov. Má systém haptickej (teda po slovensky hmatovej) odozvy. Ako posúvate prst po dotykovej ploche a kurzor preskakuje medzi jednotlivými položkami na displeji, touchpad vám ťuká do prsta.

Na toto si asi nikdy nezvyknem. Niekomu to „reže“ a pochvaľuje si, ja som klasik a toto naozaj nemusím. Vlastne musím, príliš na výber nemám... Posúvanie prsta po ploche a ťukanie dotykovej plochy do končekov prstov ma znervózňuje, kurzor sa prichytáva na celkom iných položkách, ako by som chcel. Tomu, kto ho vymyslel by som rád osobne naordinoval všetko na čo siahne s rovnakou odozvou. Zabudnite napríklad, že by ste si nastavovali trasu navigácie počas jazdy. Je to pekne náročné, zložité a má to s bezpečnosťou jazdy pramálo spoločného. Ale stále lepšie, ako čisto dotykové ovládanie, ktoré vyžaduje súhru aj s očami. Tu si (čiastočne) vystačíte len s rukou. Čo by som dal za jednoduché ovládanie niekoľkými „gombíkmi“...? Ešte šťastie, že nastavenie teploty a vyhrievanie zostali oddelenou časťou, na ktorú slúžia ovládače v strede palubnej dosky.

Športový strih karosérie dáva tušiť, že na zadných sedadlách nebude miesto na rozdávanie. Skutočnosť ale prekvapila viac, ako som čakal. Štyria dospelí majú miesta dosť – aj na kolená, aj nad hlavou. Teda ak to nie sú dvojmetroví basketbalisti. Na piateho sediaceho v strede sa už myslelo menej, hlavne s miestom nad hlavou. No ale NX je mestský crossover, nie veľkopriestorová dodávka.

Dnes už NX kúpite aj s dvojlitrovým benzínovým motorom. Do roku 2015 bola jediná možnosť pohonu hybridná verzia s benzínovým dvaapol litrovým štvorvalcom a jedným, alebo dvoma elektromotormi. Podľa toho, či je to verzia s pohonom iba prednej nápravy, alebo všetkých kolies. My sme do redakcie „vyfasovali“ na test druhú alternatívu. Predné kolesá poháňa spaľovací motor s elektromotorom. Zadnú nápravu výhradne len elektromotor. Jeho ovládanie a zapínanie je plne v moci riadiacej elektroniky. Hybridný pohon je vhodný najviac v husto obývaných aglomeráciách. V nich býva veľmi často veľa úsekov s obmedzenou rýchlosťou. Na dlhé cestovanie po diaľniciach to nie je celkom ideálne riešenie.

Najlepšie sa pohonnému ústrojenstvo darí v meste. Posúvanie v kolónach, veľa pomalej jazdy, alebo parkovanie, absolvuje Lexus na čisto elektrický pohon. No len čo sa plyn stlačí o trocha viac, naskakuje aj motor. Bezstupňová prevodovka necháva motor väčšinou len lenivo sa „prevaľovať“ v otáčkach do dvoch tisíc. Kým sa ručička ekonometra na prístrojoch pred vami drží v segmente „ECO“, ide Lexus absolútne ticho a ľahko. Keď však príde potreba dôraznejšieho zrýchlenia, treba plyn povzbudiť o niečo viac. Vtedy sa ručička presúva do poľa „POWER“. Prevodovka si zníži prevod, aby dostala motor do vyšších otáčok a jazda je pomerne svižná, ale už nie veľmi tichá.

Lexus NX však ako celok funguje výborne. Veľkú zásluhu na tom má kvalitne spracovaný interiér, predvídateľné správanie, pohodlný podvozok a predovšetkým úplne dokonalé odhlučnenie. Teda do tej miery, kým využívate auto „bežným spôsobom“. Na športové zvezenie to nie je. Pohonné ústrojenstvo spolupracuje s prevodovkou E-CVT, čo je elektronicky riadená prevodovka s plynulo premenným prevodom. Jej prejav je veľmi podobný klasickej bezstupňovej prevodovke. No hneď ako začnete auto naháňať, podradí a snaží sa, aby motor pracoval v konštantných otáčkach. Takže čím viac sa NX šliape na krk, tým vyššie otáčky a teda aj vyšší hluk. Najmä pri maximálnej akcelerácii. Lexus NX 300h už vtedy ide celkom slušne, ale monotónne hučanie motora začína byť trocha otravné.

Samozrejmosťou je tzv. autonómne dobíjanie (rekuperácia), keď sa pri brzdení dobíjajú batérie (často ich dobíja počas jazdy aj spaľovací motor). Pri akcelerácii sa potom vďaka hybridnej zostave dá dosiahnuť nižšia spotreba. Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu 5,1 - 5,3 l/100 km, moje skúsenosti z praxe boli iné: po diaľnici to bola spotreba zhruba 7,1 - 7,5 l/100 km a v meste potom v intervale 5 až 6 l/100 km. Čo je pri crossoveri s výkonom 145 kW (takmer 200 koní) celkom prijateľné. Záleží však vždy na vodičovi a štýle jazdy. Ak človek jazdí iba v ECO režime, môže dosiahnuť aj lepšie výsledky. No ak jazdíte štýlom „plyn-brzda-plyn“, spotreba vyskočí vyššie. Napríklad ak nenecháte radenie rýchlosti na automatiku a využijete manuálne radenie na volante. To sa však môže s úspechom hodiť pre rýchlejšie predbiehanie, alebo aj brzdenie motorom. Hoci je volant vybavený páčkami ručného radenia a viete si zvoliť prevodový stupeň, prevodovka si v manuálnom móde aj tak ide to svoje a rýchlo sa prepne do automatického režimu.

Auto disponuje slušnou výbavou bezpečnostných prvkov: paket Lexus Safety System+ obsahuje prednárazový bezpečnostný systém (PCS), adaptívny tempomat (ACC) s podporou pre kompletný rozsah rýchlosti jazdy, adaptívny systém ovládania diaľkových svetiel (AHS), asistent pre jazdu v jazdnom pruhu (LKA) a systém rozpoznávania dopravných značiek (RSA). Keď si ich vyskúšate, nebudete chcieť už nič iné. Raz ma však adaptívny tempomat pri predbiehaní v v zákrute vystrašil - zareagoval na predbiehané auto, akoby bolo v protismere – šťastie, že nikto nesedel v aute so mnou a vzadu nebolo žiadne iné vozidlo. Prudké brzdenie ma dosť prekvapilo. Viac, ako dosť.

Ak prší a potrebujete niečo naložiť dozadu, najradšej by ste použili manuálny spôsob – elektrické otváranie a zatváranie piatych dverí totiž trvá neskutočne dlho. Počas pohybu piatych dverí auto veľmi výrazne píska... Ak sedíte za volantom, môže to byť dobrý návod pre zlodejov, že si môžu niečo uchmatnúť z kufra, ktorý má 475 litrov. To v prípade, ak je pod podlahou rezerva. Inak sa hrdí hodnotou až 555 litrov a po sklopení zadných sedadiel je k ich k dispozícii 1600. To na neveľké kompaktné SUV je viac ako dosť.

Auto ale ponúka aj také momenty, ktoré by ste prijali aj v iných vozidlách – spomalený dojazd okna v poslednej fáze, aby bolo zatvorenie plynulejšie, alebo rozsvietenie svetla v interiéri po priblížení ruky k nemu. Príjemné, pohodlné.

Podvozok je tuhší a auto dobre drží na ceste pri vyšších rýchlostiach aj v zákrutách. Naladený je teda viac mimo mesta. Dáva tak vedieť o mestských nerovnostiach. No je dobre odhlučnený a prepožičiava vozidlu aj veľmi slušné jazdné vlastnosti. Pre športovú jazdu sa však auto absolútne nehodí.

Hoci som mal k autu výhrady, lebo som ho posudzoval ako konkurenta SUV nemeckých prémiových značiek, musím uznať, že v NX-ku sa jazdí naozaj príjemne. Je to antistresový nástroj. Ak totiž máte zlú náladu, stačí nasadnúť a vyraziť na cestu. Auto vás dokonale upokojí. Odfiltruje okolie, od ktorého sa budete cítiť izolovaní a pohltí vás svojím luxusom. Je iné, ako konkurenti, ale práve to, že vyčnieva z radu môže byť pre niekoho práve to, čo hľadá.

Technické údaje

Model: Lexus NX 300h Prestiege 4x4 E-Four
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2494
Výkon (kW/ot.):  114/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 210/4200 - 4400
Prevodovka: automatická e-CVT
Elektromotor výkon vpredu (kW):  105
Elektromotor výkon vzadu (kW):  50
Maximálny systémový výkon (kW) 145
Poháňaná náprava predná aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100 km): 5,1-5,4/5,0-5,2/5,1-5,3 
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4630/1845/1645
Rázvor náprav (mm): 2660
Objem batožinového priestoru (l): 555/1600
Objem palivovej nádrže (l): 56
Kapacita batérií (kWh): -
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1785
Užitočná hmotnosť (kg): 610
Rozmer pneumatík: 225/60 R187
   
Základná cenníková cena (Elegance 2WD): 39 000 €
Základná cena modelu (Elegance 4x4 E-Four): 43 430 €
Základná cena verzie (Comfort 4x4 E-Four): 46 710 €
Cena vozidla Prestiege 4x4 E-Four s paketom Lexus Safety System+ a s ťažným - zvýhodnenie 8 500 € 50 720 €
Cena testovaného vozidla (Prestiege 4x4 E-Four): 55 375 €
   
Konkurenia: Audi Q5, BMW X3  

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku