2018-05-29 11:15:00
Lexus LC 500h
Lexus LC 500h
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Lexus LC 500h – hybridný mimozemšťan v sexy kostýme

Technicky je to skoro ako luxusný sedan LS, vzhľadovo je to auto z inej galaxie – a ide proti trendom súčasnej doby.

Chce sa mi zakričať: Chvalabohu! V poslednom čase nás totiž automobilky chtiac, či nechtiac presviedčajú, že „nevedia“ vyrobiť ozajstné autá pre ozajstných vodičov. Majú maloobjemové motory, ktoré si k výkonu pomáhajú turbodúchadlami, nekomunikatívne riadenie, kde pocit zo šoférovania neraz pripomína hru na počítači. Do veľkej miery je to pravda. Veď kde je poriadny motor, poriadny výkon, pohon na zadné kolesá a vzhľad, ktorý (po)vyrazí dych nejednému chlapovi? O ženách a dievčatách, ktoré zaujme viac vzhľad ako technické údaje, ani nehovorím. Mnohí tvrdia, že dnes už neexistujú autá pre vodičov. Potom ale príde auto, ktoré všetkým vytrie zrak, ako napríklad Lexus LC.

Verili by ste, že Lexus vznikol iba v roku 1989? Takže nemá ešte ani 30 a vyrába skvelé autá, ktoré vedia zaujať. Patril medzi ne aj model LFA, do ktorého sa zamiloval nejeden motorista. Lenže už sa nevyrába. Vyvíjali ho dlhých desať rokov, výrobu konečne odštartovali v roku 2010, aby sa po čísle 500 vyrobených kusov skončila v decembri roku 2012. Brutálne auto s veľmi ochotne sa krútiacim desaťvalcovým motorom s výkonom 412 kW (560 k) a skvelým dizajnom bolo nanešťastie aj najdrahšie japonské auto, aké sa kedy vyrobilo.

Nečakal som, že sa ešte niekedy dočkám niečoho podobného. Lenže pred troma rokmi prišiel vari ešte krajší koncept LF-LC. Nielen že rozdúchal nádeje, dokonca sa dostal do sériovej výroby. S minimálnymi zmenami oproti štúdii sa predstavil v januári 2016. Že je Lexus LC neformálnym nástupcom LFA dokazuje aj to, že sa vyrába v tom istom závode. Táto „placka“ dráždi, provokuje aj šokuje pri pohľade z každého uhla a vždy si všimnete niečo nové, či neobvyklé. Už dávno sa za mnou neotáčalo toľko ľudí všetkých vekových kategórií, mužov aj žien. Záujem nežnej časti ma tešil – do momentu, kým som pochopil, že za to môže toto auta, nie ja...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Exteriér ani interiér LC 500h prakticky nie je odlišný od čisto benzínovej verzie LC 500. Na prítomnosť  elektromotorov pod kapotou upozorňuje len modrý podklad loga na čiernej maske, nápis Multi Stage Hybrid na zadných blatníkoch a nenápadné malé „h“ v označení LC 500h na veku batožinového priestoru.

Stojím pred autom vo veľmi páčivej modrej farbe a predýchavam to. Model LC 500h vyzerá skoro úplne presne ako koncept z roku 2015. Musím, teda nemusím, ale chcem priznať, že vyzerá  fakt dobre. Veľmi dobre. Novinka postavená na úplne novej platforme GA-L, ktorá je určená pre modely s pozdĺžne uloženými motormi a zadným náhonom, vzbudila poriadny ohlas. Nielen vďaka úžasnému dizajnu, ktorý má vďaka mimoriadne tesnej spolupráci dizajnérov a technikov maximum zo štýlu štúdie LF-LC. Išlo hlavne o pohon. Klasická verzia LC 500 má v dnešných časoch nezvyčajne 5-litrový atmosférický 8-valec s výkonom 351 kW (477 k) s maximom krútiaceho momentu 530 Nm a 10-stupňovú automatickú prevodovku. Tam o zábavu núdza naozaj nie je. Ako je to však s hybridnou verziou?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Celý systém pohonu je vysoko sofistikovaný. Hlavný pohon zabezpečuje benzínový motor s objemom 3,5 litra. Je to poctivá atmosféra, žiadne turbodúchadlo nehľadajte. Má výkon 220 kilowattov, teda 299 koní. To nie je nič výnimočné. Taký výkon dnes vydolujete z dvojlitrového štvorvalca. Samozrejme s turbom. Ďalších 131 kW (179 k) dodáva elektromotor. Spoločný systémový výkon je 264 kW (360 k). Nie je to taký nepomer, ako sa zdá na prvý pohľad – pri spaľovacom motore sa udáva výkon až v maximálnych otáčkach. Takže nie sú k dispozícii stále. Elektromotor však dodá tento výkon kedykoľvek a okamžite, od nulových otáčok. Reálne je teda rozdiel počas jazdy minimálny. Ako ale spojiť spaľovací a elektrický motor do jedného celku? Lexus šokoval prvými informáciami o počte prevodových stupňov. Svojim vyhlásením o prevodovke iba so 4 stupňami vyvolal zdesenie. Najmä ak má bežná verzia LC 500 desaťstupňovú automatickú prevodovku.

Hybridná sústava s planétovou prevodovkou a kontinuálnou zmenou prevodu akosi nejdú dohromady s charakterom športových áut. Úplne odťažitý vzťah medzi okamžitou rýchlosťou a otáčkami motora nie je to, čo robí riadenie športového kupé práve zábavným. Nebol by to ale Lexus, ak by nevyriešil tento problém Aj v tomto prípade sa luxusná odnož Toyoty doslova popasovala s technológiami, ktoré už desaťročia úspešne používa. Napovedá o tom nápis na širokých zadných blatníkoch: Multi Stage Hybrid. Čo to vlastne je za čudo? Celosvetovo prvý viacstupňový hybridný systém. vďaka nemu je prevodových stupňov nakoniec omnoho viac, ako by ste čakali.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tajomstvo viacstupňového hybridného systému MSHS je totiž ukryté v použití dvoch prevodoviek. Lexus spojil vidlicový 6-valec 3,5 V6 z Lexusu GS 450, upravený použitím novej hlavy a rýchlejším kontinuálnym časovaním VVT-i, s elektromotorom cez planétovú prevodovku. Nepracuje ale v bežnom bezstupňovom režime (CVT). Simuluje šesť rýchlostných stupňov. Až za touto hybridnou prevodovkou je spomínaný 4-stupňový automat klasickej konštrukcie. Tento systém dvoch prevodoviek sa dá vysvetliť riešením, aké sa bežne používa na bicykloch. Vpredu, na osi pedálov sú prevodové kolesá a vzadu na zadnom kolese ďalšie. Ich vzájomnou kombináciou sa potom volí optimálny prevodový pomer. Tak je to aj v prípade LC 500h.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na rozdiel od prevodovky CVT so simulovanými stupňami prináša nové riešenie rad výhod. Teoreticky až 24 prevodov (6 x 4), reálne desať dokáže zabezpečiť jasný vzťah medzi otáčkami a rýchlosťou. No tiež využiť výhodu vysokého krútiaceho momentu elektromotora v širokom rozsahu otáčok – a teda aj rýchlostí. Zároveň sa znížia aj otáčky spaľovacieho motora pri vysokých rýchlostiach. To má samozrejme priaznivý vplyv na spotrebu. Lexus vraj mal tento nápad odložený v šuplíku niekoľko rokov. Prečo ho použil až teraz? Nuž okrem iného aj preto, preto, že takýto dvojstupňový hybridný systém je efektívny iba pri výkonných spaľovacích motoroch s objemom vyšším ako 2,5 litra.

Hybridný systém s dvoma prevodovkami je pritom o 20 kg ľahší v limuzíne GS 450h, z ktorého vychádza. Môže za to nielen elektrický generátor, pri ktorom ušetrili konštruktéri päť kilogramov. Hlavnou úsporou je nahradenie ťažkých NiMH batérií o 30 kg ľahšími li-ion akumulátormi. Sú za operadlami zadných sedadiel. Celá úspora tak kompenzuje hmotnosť použitej druhej prevodovky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako sa to celé pretavilo do spotreby? Na konci po týždni svietila na displeji hodnota 8,5 litra na 100 kilometrov. Môžem potvrdiť, že som auto vôbec nešetril, skôr naopak. V režime Sport+ a s plynovým pedálom na podlahe je to poriadny dravec, aj spotrebou kdesi okolo 13-16 litrov s občasným odskočením k 20 litrom. Jazda v meste, kde vzhľad naznačoval aj brutálny zvuk, čo v prípade elektrickej jazdy  nenastalo, sa spotreba dostala aj na hodnotu 7 litrov. LC nie je absolútne športové auto. Ale dynamika je vďaka použitému riešeniu naozaj veľmi dobrá – zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 5 sekúnd a obmedzená maximálna rýchlosť na 250 km/h sú veľmi dobré parametre pre športové kupé. Nuž, kupé... pasovali ho viac do kategórie GT – ale skôr ho vidím ako Sport turismo. Hlavne jazdnými vlastnosťami, hoci od plnokrvného, čisto benzínového modelu má odstup. Nečakajte, že z vás vytrasie dušu. Nie je to žiadna motokára, skôr naozaj komfortné GT.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Lenže ak to malo byť 2+2 kupé, potom vyslovujem počudovanie, kto sa vlastne (ne)zmestí na zadné sedadlá. Vodič so spolujazdcom by museli mať maximálne 160 centimetrov. Pri výške viac ako 175-180 sa už za nich nikto nevojde – nie je tam žiadny priestor na nohy. S mojimi 190 je medzera za operadlom predných sedadiel asi 3-5 cm. Ani len notebook v taške tam nestrčíte. Pritom auto nie je vôbec malé. Má dĺžku 4760 milimetrov a je široké 1920 milimetrov. Pritom je to „placka“, veď má výšku iba 1345 mm. Sedí sa v ňom pocitovo úplne „na zemi“. Nasúkať sa s mojou výškou aj vekom na taký nízky kozlík nie je jednoduché. Sedí sa však výborne, sedadlá „objímajú“ telo dobre z bokov a podopierajú aj stehná. V interiéri je plno jemnej kože, alcantary, hliníka a karbónu. Z toho je aj strecha a rám dverí, prahy... jednoducho je ho dosť. Prístrojová doska je inšpirovaná modelom GS – s výrazne horizontálnym delením, veľkým displejom a klasickými analógovými hodinkami. Plusom je veľký prehľadový displej.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Auto má skutočne asi jeden z najlepších podvozkov, aké sa v poslednom čase dostali na trh, vďaka kombinácii aktívneho natáčania kolies zadnej nápravy, veľmi presného riadenia s variabilným prevodom a dobrého vyváženia auta. Treba však povedať aj B. Netýka sa jazdy, ale ovládania. Návrhári zvolili pre nastavovanie infotainmentu, ale aj klimatizácie, navigácie a takmer všetkého touchpad. Nebudem zachádzať do podrobností, ale tak ako jazdecky je auto výborne vyvážené, toto je skutočne zlé riešenie. Responzívny touchpad s haptickou odozvou – toto je pre technologického nadšenca vynikajúca fajnovosť. Pre bežného vodiča však nepoužiteľný systém. Nastaviť klimatizáciu, vetranie sedadiel – počas jazdy takmer nemožné. Navigácia, ak náhodou neprejdete jej koncovým bodom sa nedá inak ukončiť, tiež som neprišiel na to, ako vypnúť hlasové navádzanie...

Kde LC nestráca, to sú šikovní asistenti. Veľmi príjemný je adaptívny tempomat sám stráži odstup od vozidla pred vami, veľmi chválim aj head-up displej, ktorý premieta dôležité informácie priamo na ceste pred vodiča a ten tak nemusí z vozovky spúšťať oči. Nechýba ani upozornenie pre opustenie jazdného pruhu a BSM, teda Blind Spot Monitor, ktorý stráži autá v mŕtvom uhle vo vedľajšom pruhu. Žiadny dôležitý asistent skrátka nechýba.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nuž a záver? Je na vás, či si vyberiete auto, ktoré výborne vyzerá, vynikajúco jazdí, má aj športové ambície, ekologický dopad na spotrebu práve vďaka použitiu hybridnej technológie. Na druhej strane takmer žiadne miesto na zadných sedadlách a nevhodný spôsob ovládania mnohých funkcií. Ak však takto má, či bude vyzerať budúcnosť, nie som skeptický, ale ani extra nadšený. Treba dať „elcéčku“ šancu na zmenu ovládania. Ak sa zmení k lepšiemu, celý výsledok to posunie. Lexus LC fantasticky vyzerá, skvelo jazdí, celkom parádne sa šoféruje a hybridný pohon určite neznižuje nadšenie z celku.

Technické údaje

Model: Lexus LC 500h Limited Edition
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 3456
Prevodovka: 4(10)-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  364
Krútiaci moment (Nm/ot.): 348/4900
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): výrobca neudáva
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4760/1920/1345
Rázvor náprav (mm): 2870
Objem batožinového priestoru (l): 197
Objem palivovej nádrže (l): 82
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1970
Užitočná hmotnosť (kg): 405
Rozmer pneumatík vpredu: 245/40 ZR21
Rozmer pneumatík vzadu: 275/35 ZR21
Základná cenníková cena modelu (Luxury): 103 000 €
   
Základná cena verzie (Sport +): 129 000 €
Cena testovaného vozidla: 130 400 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku