09.11.2016

LEXUS IS sa predstavil vo vynovenej verzii už aj na Slovensku

Na tohtoročnom autosalóne v Paríži mal svoju európsku premiéru nový modelový rad Lexus IS.

Po pár týždňoch sme sa s ním mohli zvítať už aj na slovenskej pôde. Mali sme trocha viac priestoru a času na dôkladnejšie, možno povedať až intímnejšie, hoci (zatiaľ) statické zoznámenie sa. Lexus IS v tretej generácii má nielen zmenený dizajn, ale aj množstvo iných viditeľných, no aj na prvý pohľad neviditeľných zmien.

Patrí medzi ne napríklad rozšírená technológia rozhrania pre komunikáciu medzi človekom a strojom (HMI), vylepšené bezpečnostné parametre spolu s kvalitnejším zážitkom z jazdy. Práve na to si budeme musieť ešte nejaký čas počkať, lebo okrem sériových áut aj testovacie prídu na Slovensko až koncom roka.

Lexus IS zaznamenal v júli tohto roku významnú hranicu. Celosvetový predaj modelu Lexus IS prekonal od roku 1999, keď bol na trh uvedený pôvodný model kompaktného športového sedanu, prekonal viac ako jeden milión kusov. Na starom kontinente je model obľúbený dodnes. Počet vozidiel IS predaných v Európe dodnes tvorí takmer 20 percent celosvetového predaja tohto modelu.

Tretia generácia znamenala začiatok novej éry modelového radu IS, lebo sa v ňom po prvý raz objavil systém hybridného pohonu Lexus Hybrid Drive. Hybridný model IS 300h je od uvedenia v roku 2013 jednoznačne najobľúbenejšia voľba európskych zákazníkov, veď predstavuje až 90 percent všetkých predaných vozidiel radu IS. Model IS zostáva kľúčovým prvkom celosvetového sortimentu modelov značky Lexus. Modernizovaný rad bude uvedený do predaja začiatkom roka 2017.

Prepracovaný dizajn exteriéru

Pôvodný dizajn aktuálneho modelu IS sa stretol s  veľkou obľubou. Spoločnosť Lexus zachovala podstatu vonkajšieho vzhľadu vozidla nezmenenú. Predná časť prešla premenou, má nové svetlomety, veľké prívody vzduchu v prednom nárazníku a progresívnejší dizajn vretenovitej mriežky chladiča charakteristickej pre značku Lexus.

Prepracovaný tvar svetlometov zvýrazňuje svetlá na denné svietenie (DRL) v tvare písmena L. Nárazníky s integrovanými prívodmi vzduchu dodávajú novej maske vozidla dominantnejší charakter.  Nová mriežka chladiča podporuje športový vzhľad s vizuálne nižším ťažiskom a plynulo prechádzajú do kapoty s novým dizajnom. Nová tmavá chrómová mriežka chladiča verzie F SPORT má exkluzívny trojrozmerný sieťovinový vzor písmena F. Na výber sú 16-, 17- alebo 18-palcové disky kolies, nové sú 17-palcové disky s piatimi dvojitými lúčmi so strojovou úpravou povrchu a 18-palcové viaclúčové disky luxusnej triedy.

Zmeny v zadnej časti vozidla charakterizujú výraznejšie svetlovody LED v tvare písmena L v kryte koncových svetiel, ktoré majú v novej úprave tri vrstvy a nové chrómové koncovky výfuku obdĺžnikového tvaru, ešte viac zdôrazňujúce športový charakter auta. V ponuke sú aj dve nové farby karosérie modelu – tmavomodrá Deep Blue Mica a čierna Graphite Black.

Dizajn interiéru a rozhranie HMI

Veľkosť obrazovky multimediálneho systému sa zväčšila z uhlopriečky sedem na 10,25 palca. Monitor s vysokým rozlíšením má väčšie a jasnejšie zobrazenie rôznych funkcií inovačného multimediálneho systému od spoločnosti Lexus.

K bočnej strane dotykového rozhrania Remote Touch Interface (RTI) na stredovej konzole je pridané tlačidlo „Enter“, ktoré uľahčuje používanie systému. Zlepšený je aj ovládací panel audiosystému a vetrania v strednej časti prístrojovej dosky. Športový charakter kabíny modelu IS umocňuje nové prešívanie vrchnej časti krytu prístrojového panela vodiča a nový dizajn rýchlomeru a otáčkomera. Nové sú držiaky nápojov, väčšia nová opierka dlane potiahnutá kožou s prešívaním pre rozhranie RTI a nová stupnica na analógových hodinách integrovaných v palubnej doske.

Pre vybrané trhy sa výber farieb interiéru rozšíril  o odtiene Nuance Black (vyhradený pre stupeň výbavy Sport) a  Noble Brown. Farebné odtiene Moonstone a Ivory nahradí v novom modeli farba Sandstone – nový svetlý odtieň, v ktorom sa spája elegancia slonovinovej farby Ivory s modernejším svetlosivým tónom.

Ponuka pohonných jednotiek

Pod kapotou zmeny nie sú, na výber je dvojica pohonov – hybrid, alebo zážihový motor. Plnohybridný model IS 300h predstavuje drvivú väčšinu predaných vozidiel značky v Európe. Predstavuje kombináciu 2,5-litrového štvorvalcového zážihového motora s Atkinsonovým cyklom a kompaktného výkonného elektromotora. Využíva technológiu inteligentného duálneho variabilného časovania ventilov (Dual VVT-i), technológiu vstrekovania paliva D-4S od spoločnosti Lexus a výkonný systém recirkulácie výfukových plynov. To zabezpečuje bezkonkurenčne nízke emisie a spotrebu paliva – oficiálne údaje uvádzajú len 97 g/km emisií CO2 a spotrebu 4,3 l/100 km.

Model IS 200t bude poháňať nedávny prírastok do rodiny motorov, 2,0-litrový štvorvalcový preplňovaný agregát s delenou turbínovou skriňou. Dodáva sa v spojení s osemstupňovou automatickou prevodovkou so športovým sekvenčným radením Sport Direct Shift, ktorú vyvinuli pre vysokovýkonný model RC F a vyznačuje sa plynulým preraďovaním. Tento motor využíva celý rad inovačných technológií. Napríklad rozšírené inteligentné variabilné časovanie ventilov (VVT-iW), ktoré umožňuje prepínanie motora medzi Ottovým a Atkinsonovým cyklom zmenou uhla otvorenia sacích ventilov, alebo systém priameho vstrekovania paliva D-4ST. Ide o spojenie systému vstrekovania paliva pod vysokým tlakom priamo do valcov a systému vstrekovania pod nízkym tlakom do nasávania. Motor má výkon 180 kW (245 k) pri 5 800 otáčkach za minútu a dodá 350 Nm krútiaceho momentu od 1 650 po 4 400 otáčok za minútu.

Prvotriedne bezpečnostné technológie

Keďže značka chce ponúkať najmodernejšie technológie širšej verejnosti za atraktívnu cenu, bezpečnostná výbava nového modelu IS je rozšírená o bezpečnostný systém Lexus Safety System+, novinku v podobe súboru technológií aktívnej bezpečnosti, ktoré majú zabraňovať zrážkam na cestách alebo zmierňovať ich závažnosť pri rôznych dopravných situáciách.

Systém pracuje na báze kamery a mikrovlnného radaru. Prednárazový bezpečnostný systém (PCS) s funkciou detekcie chodcov pomáha zabraňovať dopravným kolíziám alebo zmierňovať ich závažnosť, varovný systém nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu (LDA) s asistentom riadenia, automatické diaľkové svetlá (AHB) a adaptívny tempomat fungujúci pri všetkých rýchlostiach.

Zlepšenie jazdnej dynamiky

Na hodnotenie jazdnej dynamiky si radi počkáme. Zatiaľ aspoň pár údajov o úpravách podvozka. Hlavne na zavesení predných a zadných kolies a na riadení.

Dvojité lichobežníkové zavesenie predných kolies má novú zostavu spodného ramena kovanú z hliníka. Má o 49 % vyššiu tuhosť v porovnaní s oceľovým prvkom a jedno nové puzdro tuhšie o 29 %. To má spoločne zabezpečiť výrazné zlepšenie odozvy riadenia pri ustálenej cestovnej rýchlosti. Zavesenie predných kolies má tiež nové puzdrá horných ramien nápravy, zmenenú tuhosť vinutých pružín, nové komponenty tlmičov a upravené nastavenia tlmičov. Viacprvkové zavesenie zadných kolies má nové puzdro horného ramena nápravy a novú tyč stabilizátora, nové komponenty tlmičov a upravené nastavenia tlmičov.

Úpravou prešli aj nastavenia elektronickej riadiacej jednotky (ECU) systému elektrického posilňovača riadenia (EPS). Vďaka tomu všetkému sa má štandardný model IS ako aj športová verzia F SPORT IS prejaviť zlepšením v oblasti kvality jazdy, odpruženia karosérie, zlepšením zadnej trakcie a stability vozidla v priamom smere jazdy a tiež lepšou odozvou a spätnou väzbou riadenia. Už teraz človeku tečú slinky, bude nám potešením vyskúšať...

Nový Lexus sa začína na cene 35 700 €, no v ponuke je aj takzvaný Feature model, ktorý je aj s výbavou za 4 750 € a celkovom zvýhodnení 5 500 € lacnejší oproti základnej cene o 100 €. Viac sa dozviete z fotografií z prezentácie...

Jozef Vydra

Komentáre k článku