Elektromobily sú menej ekologické než dieslové autá. Tvrdí to nová štúdia
Nemeckí vedci zistili, že, a to vás isto prekvapí, elektrické autá sú pre ovzdušie vlastne horšie ako naftové.
GNemeckí vedci spochybnili ekologickosť elektromobilov. Podľa novej štúdie pomáhajú životnému prostrediu len na papieri a v skutočnosti sú škodlivejšie než autá s dieslovými motormi.
Správu zverejnenú v stredu (17. 4.) vypracoval profesor fyziky na Kolínskej univerzite Christoph Buchal a jeho kolegovia z ekonomického inštitútu Ifo Hans-Dieter Karl a Hans-Werner Sinn.
Pokiaľ sa zoberú do úvahy emisie oxidu uhličitého (CO2) vyprodukované pri výrobe batérií a pri výrobe elektriny v Nemecku, elektromobily zaťažujú ovzdušie o 11 % až 28 % viac ako dieslové autá.
Veľa energie sa totiž spotrebuje pri ťažbe a spracovaní lítia, kobaltu a mangánu používaných pri výrobe batérií do áut.
Pri výrobe batérie pre Tesla Model 3 sa vyprodukuje 11 až 15 ton CO2, uviedla štúdia. Pri životnosti batérie 10 rokov a 15.000 kilometroch prejazdených ročne to znamená 73 až 98 gramov CO2 na kilometer, tvrdia autori štúdie. Keď sa zoberú do úvahy emisie z výroby elektriny v Nemecku, Tesla v skutočnosti produkuje 156 až 181 gramov CO2 na kilometer, čo je podstatne viac než porovnateľné dieslové Mercedesy.
Takéto štúdie istotne vyvolávajú otázniky, najmä však diskusiu. A diskusia sa v tejto situácii istotne hodí, najmä ak jeden, či druhý tábor iba hudie svoje. Je zrejmé, že najväčším benefitom väčšieho rozšírenia elektromobilov je absencia lokálnych emisií v husto osídlených oblastiach. Bez riešenia výraznej ekologickej záťaže ťažby a bez dôsledného riešenia recyklácie i bez doriešenia nabíjania i životnosti batérií bude stále veľmi jednoduché spochybniť prísľub ekológie, ktorý elektromobilita dáva. Čo poviete na argumenty tejto novej štúdie?
PS /Február 2020/: V priebehu niekoľkých mesiacov boli závery štúdie vyvrátené. Štúdia úmyselne nadhodnocovala emisie produkované pri elektromobile. Taktiež vychádzala zo starších údajov o energetickom mixe Nemecka. Štúdia navyše rátala s tým, že batéria elektromobilu bude odpadom po 150 000 km, štatistiky to ale nedokazujú.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR
Komentáre k článku