2019-04-22 07:45:00
Znečistenie ovzdušia spôsobené naftovými
Znečistenie ovzdušia spôsobené naftovými motormi zabíja ľudí
Zdroj: motor24.pt

Elektromobily sú menej ekologické než dieslové autá. Tvrdí to nová štúdia

Nemeckí vedci zistili, že, a to vás isto prekvapí, elektrické autá sú pre ovzdušie vlastne horšie ako naftové.

GNemeckí vedci spochybnili ekologickosť elektromobilov. Podľa novej štúdie pomáhajú životnému prostrediu len na papieri a v skutočnosti sú škodlivejšie než autá s dieslovými motormi.

Správu zverejnenú v stredu (17. 4.) vypracoval profesor fyziky na Kolínskej univerzite Christoph Buchal a jeho kolegovia z ekonomického inštitútu Ifo Hans-Dieter Karl a Hans-Werner Sinn.

Pokiaľ sa zoberú do úvahy emisie oxidu uhličitého (CO2) vyprodukované pri výrobe batérií a pri výrobe elektriny v Nemecku, elektromobily zaťažujú ovzdušie o 11 % až 28 % viac ako dieslové autá.

Veľa energie sa totiž spotrebuje pri ťažbe a spracovaní lítia, kobaltu a mangánu používaných pri výrobe batérií do áut.

Pri výrobe batérie pre Tesla Model 3 sa vyprodukuje 11 až 15 ton CO2, uviedla štúdia. Pri životnosti batérie 10 rokov a 15.000 kilometroch prejazdených ročne to znamená 73 až 98 gramov CO2 na kilometer, tvrdia autori štúdie. Keď sa zoberú do úvahy emisie z výroby elektriny v Nemecku, Tesla v skutočnosti produkuje 156 až 181 gramov CO2 na kilometer, čo je podstatne viac než porovnateľné dieslové Mercedesy.

To, že Európska únia (EÚ) klasifikuje elektromobily ako autá s nulovými emisiami, je podľa autorov štúdie klamlivé. Podľa plánov EÚ by od roku 2030 mal platiť emisný limit 59 gramov CO2 na kilometer, čo zodpovedá spotrebe 2,2 litra diesla alebo 2,6 litra benzínu na 100 kilometrov a je podľa štúdie technicky nerealistické. Automobilky preto postupne presúvajú ťažisko svojej ponuky na elektrické autá.

Takéto štúdie istotne vyvolávajú otázniky, najmä však diskusiu. A diskusia sa v tejto situácii istotne hodí, najmä ak jeden, či druhý tábor iba hudie svoje. Je zrejmé, že najväčším benefitom väčšieho rozšírenia elektromobilov je absencia lokálnych emisií v husto osídlených oblastiach. Bez riešenia výraznej ekologickej záťaže ťažby a bez dôsledného riešenia recyklácie i bez doriešenia nabíjania i životnosti batérií bude stále veľmi jednoduché spochybniť prísľub ekológie, ktorý elektromobilita dáva. Čo poviete na argumenty tejto novej štúdie? 

PS /Február 2020/: V priebehu niekoľkých mesiacov boli závery štúdie vyvrátené. Štúdia úmyselne nadhodnocovala emisie produkované pri elektromobile. Taktiež vychádzala zo starších údajov o energetickom mixe Nemecka. Štúdia navyše rátala s tým, že batéria elektromobilu bude odpadom po 150 000 km, štatistiky to ale nedokazujú. 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo