26.02.2019

Úplne nový a plne elektrický e-Soul. S reálnym dojazdom takmer 500 km

Kia predstaví novú generáciu modelu e-Soul na autosalóne v Ženeve. Ide tak o ďalšie elektrické vozidlo značky.

Koncern Hyundai/Kia myslí svoje sľuby vážne. Kroky k elektrifikácii modelového portfólia o tom svedčia. Azda žiaden iný výrobca v súčasnosti neprináša toľko nových elektrifikovaných, či úplne elektrických modelov. Kadencia je skutočne obdivuhodná a dokazuje, že obe značky dokázali v tomto smere o roky predbehnúť konkurenciu. Soul je toho ďalším príkladom.

Ide už o tretí globálne predávaný elektrický automobil od Kie, zároveň ide o tretiu generáciu modelu Soul. Nová generácia modelu Soul prichádza do Európy s odkazom svojich predchodcov, no s pohonom výhradne na elektrickú energiu. Mestský crossover bude k dispozícii v dvoch špecifikáciách s dlhým dojazdom bez lokálnych emisií. Nová generácia batérií je až o 30% energeticky efektívnejšia než batérie v súčasnosti najpredávanejšieho elektromobilu v Európe.

„...Nový e-Soul je ešte prelomovejší, keďže ho v Európe uvádzame s elektrickým pohonom a s predĺženým dojazdom v štandarde a to bez možnosti voľby verzie so spaľovacím motorom.“ povedal o novom eSoule Emilio Herrera, operačný riaditeľ Kia Motors Europe.

Herrero ďalej povedal, že sa trh v roku 2018 prudko zmenil a Kia v minulom roku predala viac modelov Soul s elektrickým pohonom ako verzií s naftovým alebo benzínovým motorom dohromady.

Pre Kiu sú elektrické modely čoraz dôležitejšie. V roku 2017 bol každý desiaty automobil predaný značkou elektrifikovaný, v minulom roku to bol každý ôsmy model a eSoul by mal stavať na tomto raste a posunúť ho ešte ďalej. K tomu si pomôže taktiež zárukou v dĺžke 7 rokov / 150 000 km, ktorá taktiež zahŕňa elektromotor vozidla a tiež batérie.

Dizajn

K tomu aby nový eSoul dokázal využiť momentum elektrifikovaných vozidiel značky mu vo veľkej miere pomôže „svieži a funky“ dizajn. Dizajn vozidla je v tretej generácii kompletne prepracovaný a Kia doslova nenechala kameň na kameni. Všetky diely karosérie sú úplne nové, no už na prvý pohľad je každému jasné, že toto je Kia Soul. Najvýraznejšie sú full LED svetla integrované do vrchného „obočia“ vozidla.

eSoul je 1800 milimetrov široký, 4195 metra dlhý a rázvor má 2600 mm. Z toho jasne vyplýva, že nový eSoul je o 55 milimetrov dlhší a má o 30 milimetrov dlhší rázvor ako predchodca. Zároveň má má o 15 milimetrov dlhší predný previs. Dlhší nos, výrazné tmavé plochy na zadnej časti a špecifické 17-palcové disky podčiarkujú unikátny „škatulózny“ dizajn vozidla.

Dvojité podčiarknutie dizajnu budú môcť Európania podčiarknuť prostredníctvom špeciálneho off road balíčka, ktorý pridá plastové detaily a istý pocit robustnosti tomuto elektrickému crossoveru.

Vnútri je dizajn orientovaný rovnako ako pri karosérii, údajne je inšpirovaný hudbou. Moderný, štýlový s vysokou mierou subjektivizácie s rôznymi farebnými balíčkami. Doplnky sú taktiež hi-tech, do výbavy patrí head up displej, či bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu.

Zaujímavosťou je, že eSoul dostal ako prvý model v Európe systém UVO Connect. Ten ponúkne vodičovi i posádke nebývalú úroveň konektivity, no pritom dôkladne dbá na jeho súkromie. Systém Uvo je totiž vytvorený v súlade s pravidlami ochrany súkromia GDPR.

Systém disponuje vlastnou kartou SIM, prostredníctvom ktorej získava a vodičovi prezentuje dáta v reálnom čase. Konkrétne ho informuje o dopravnej situácii, počasí, no tiež o dostupnosti parkovania v okolí, o bodoch záujmu, či o nabíjacích staniciach a dostupnosti nabíjania. Systém je teda pripravený pre najnovšie benefity prepojenia medzi vozidlom a infraštruktúrou.

Motor a batérie

Zákazníci si budú môcť vyberať z dvoch motorizácií, ktoré sa od seba líšia výkonom, kapacitou batérií a dojazdom.

Silnejšia verzia s maximálnym výkonom 154 kW (204 k) a s maximálnym krútiacim momentom 395 Nm disponuje batériami s kapacitou 64 kWh. Batérie poskytujú vozidlu kombinovaný dojazd na úrovni 452 km (WLTP).

Obrovský reálny dojazd automobil dosahuje vďaka najnovšej generácii lítium-iónových polymérových batérií. Tie majú výrazne vyššiu energetickú kapacitu pri rovnakej cene. Energetická priepustnosť článkov na úrovni 250 Wh/kg bola dosiahnutá vďaka novému chemickému zloženiu. Batérie tak dokážu akumulovať o 25% viac energie, než 200 Wh/kg batérie v súčasnom elektrickou Soule EV. To umožnilo výrobcovi udržať hmotnosť a veľkosť batérii na veľmi nízkej úrovni pri zohľadnení výrazne väčšieho dojazdu.

Spotreba silnejšieho motora je pritom iba 157 Wh/km pri kombinovanom WLTP cykle, čo je o 24% efektívnejšie než pri súčasnom najpredávanejšom elektrickom vozidle. Pritom dokáže silnejšia verzia zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy.

Slabšia, alebo tiež štandardná verzia disponuje motorom s maximálnym výkonom 100 kW (136 k) a rovnakým krútiacim momentom 395 Nm. Štandardná verzia má dojazd do 277 kilometrov na jedno nabitie pri spotrebe 145 Wh/km (WLTP). To je až o 30% efektívnejšie než pri v súčasnosti najpredávanejšom elektrickom vozidle v Európe, čo z Kie eSoul robí jedno z najefektívnejších elektrických vozidiel na svete.

 Oba modely môžu byť nabíjane prostredníctom CCS DC rýchlonabíjačiek. To znamená, že obe verzie môžu byť nabité z 20% na 80% maximálnej kapacity počas 42 minút prostredníctvom 100 kW rýchlonabíjačky.

Vysokú efektivitu dosahuje vozidlo aj vďaka viacerým spôsobom rekuperácie energie. Napríklad prostredníctvom tepelnej pumpy schopnej pohlcovať zbytkové teplo z chladiaceho systému vozidla, alebo napríklad prostredníctvom regeneratívneho brzdenia, ktoré je možné ovládať pádlami pod volantom, alebo prostredníctvom ovládania „jedným pedálom.“ 

Zaujímavé je, že eSoul je prvým Soulom, ktorý má zavesenie zadných kolies typu multilink, čo výrazne prospieva k zlepšeným jazdným vlastnostiam vozidla. V prospech zážitku za volantom sú tiež jazdné režimy ovplyvňujúce nielen odozvu plynového pedálu ale tiež riadenie.

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Kia

Komentáre k článku