06.12.2019

SEAT omylom odhalil nový Leon, vieme ako vyzerá!

Automobilka SEAT si neustrážila nový model. Náhodou, alebo úmyselne?

Predstavila nový projekt automobilu, ktorý komunikuje so semaformi. Nuž a vo videu, ktoré k tomu patrí, sa objavili aj zábery na novinku, ktorú SEAT predstaví začiatkom roka 2020. Môžeme iba hádať, či to je náhoda, alebo sa niekomu podarilo „prepašovať“ zábery na očakávaný nový Leon.

Venujem sa však projektu, ktorý má vodičovi ukázať, akú farbu bude mať najbližší semafor, ak bude pokračovať v jazde aktuálnou rýchlosťou. Odpoveď na túto otázku už nezávisí od intuície vodiča ale od technológie.

Projekt sponzorovaný a vedený značkou SEAT v spolupráci so španielskym ministerstvom dopravy, magistrátom mesta Barcelona a spoločnosťou ETRA (Electronic Traffic) úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, ako aj informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0

Tento projekt umožňuje tiež zasielať informácie o nehodách na diaľniciach priamo do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd.

Vozidlo využívané v tomto pilotnom projekte je vybavené potrebnou technológiou, zabezpečujúcou digitálne prepojenie s jeho okolím a prijíma informácie dodávané centrálnym dispečingom riadenia premávky do cloudu. To umožňuje informovať vodičov  o tom, čo sa deje pred nimi v reálnom čase.

Pozrite si nasledujúce video, v ktorom sa objavujú zábery na nový SEAT Leon. Kde konkrétne? Nuž, na viacerých miestach. Presnejšie v týchto časoch videa:

0:30, 0:59 a 1:13 - zadný svetelný podpis nového Leonu (naznačené spojené svetlá „coast to coast“)
0:33, 0:48 s 1:15 - nový infotainment nového Leonu aj s rýchlosťou jeho odozvy
0:38 - predný svetelný podpis

Ak to poriadne nestihnete počas prehrávania, tak si video prehrajte viackrát, prípadne ho zastavte na vyznačených časoch. Ešte upozornenie: interiérové zábery, kde vidieť prístrojovú dosku nie sú ešte z nového Leona, ale z Arony. Je to bežný postup, keď automobilky využívajú na niektoré skúšky nových modelov predchádzajúce modely, ktoré slúžia ako takzvané „muly“ (alebo mulice), teda nosiče nových riešení v „starom kabáte“...

Začnite spomaľovať, bude červená

Jednu časť projektu tvorí prepojenie automobilov so semaformi. „Semafor vysiela do cloudu riadenia premávky informáciu o svojom aktuálnom statuse a o tom, kedy sa tento status ide zmeniť. Automobil prijme túto informáciu a upozorní vodiča na budúci status v závislosti od rýchlosti jazdy. To je užitočné ak sa ide semafor prepnúť na červenú, pretože vodič môže začať spomaľovať pred príjazdom k semaforu,“ hovorí Jordi Caus, šéf oddelenia koncepcií mestskej mobility SEAT.

Ako to funguje?

Keď sa vozidlo približuje k semaforu, na displeji sa zobrazí upozornenie, či bude v čase príjazdu k semaforu na ňom svietiť červená, zelená alebo oranžová farba. Systém robí kalkuláciu na základe vzdialenosti od semaforu a aktuálnej rýchlosti jazdy. Dôležitým prvkom pre bezpečnosť je, že systém funguje iba vtedy ak vozidlo neprekračuje povolenú rýchlosť jazdy na príslušnom úseku. Inak systém neupozorní vodiča. „Systém funguje len ak jazdíte v rámci povolenej rýchlosti, čo je veľmi dôležité pre bezpečnosť cestnej premávky. Má byť pomocným nástrojom, ktorý umožňuje vodičom jazdiť plynulejšie, ale nie rýchlejšie“  ubezpečuje Manuel Valdés, šéf oddelenia mobility a infraštruktúry magistrátu mesta Barcelona.

Informačné panely aj vo vašom automobile

V súčasnosti je v Španielsku na cestách 2000 premenlivých informačných tabúľ, zobrazujúcich informácie o premávke a počasí, ako aj upozorňujúcich na práce na ceste a dopravné nehody. S novým systémom sa všetky tieto informácie zobrazujú priamo na displeji v digitálne prepojenom vozidle na každom mieste cestnej siete.

Čím viac informácií vodič má, tým menej je vystavený rizikovým situáciám v premávke. To je cieľom projektu, zameraného na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, spolu s vítaným vedľajším efektom zvýšenia efektívnosti. „Usilujeme sa o výrazné zníženie počtu dopravných nehôd spolu so zmenšením hustoty premávky a tým aj o pozitívny vplyv na životné prostredie,“  hovorí Jorge Ordás, zástupca riaditeľa oddelenia mobility a technológie španielskeho ministerstva dopravy a dodáva: „Môžeme dosiahnuť to isté ako pri použití premenlivých informačných tabúľ na diaľniciach, no teraz priamo vo vozidle a na akomkoľvek mieste cestnej siete.“

Väčšia bezpečnosť a efektivita.

Okrem toho sa digitálne prepojené automobily a ich užívatelia stávajú aj dodávateľmi informácií. „Každý môže zdieľať informáciu o tom čo sa stalo na ceste, takže iní užívatelia majú v predstihu informáciu o incidente keď sa približujú k príslušnému miestu,“ vysvetľuje Jorge. „Týmto projektom sme urobili prvý krok k digitálnemu prepojeniu automobilov s celkovou dopravnou infraštruktúrou. Začali sme týmito informačnými funkciami, no v budúcnosti budeme s autonómnymi vozidlami môcť priamo ovplyvňovať vozidlá v rizikových situáciách,“  rekapituluje Jordi Caus.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Seat

Komentáre k článku