2015-07-16 12:30:00
Budeme mať cesty z
Budeme mať cesty z recyklovaných plastových fliaš?
Zdroj: VolkerWessels

Budeme mať cesty z recyklovaných PET fliaš namiesto z asfaltu?

Holaďania tvrdia, že cesty z plastu sú budúcnosť. V Rotterdame vyskúšajú prvú.

Postavia tam totiž cesty vyrobené nie z tradičného asfaltu, ale z recyklovaného plastu. Nápad predstavila spoločnosť VolkerWessels. K výrobe plastových blokov, z ktorých sa bude cesta skladať, chce použiť recyklovaný odpad, predovšetkým ten, ktorý sa vyloví v mori.

Firma tvrdí, že výhody tohto riešenia prevažujú. Cesty z plastu majú napríklad lepšie odolávať vysokým teplotám v horúcom počasí. Ale znesú tiež veľké mrazy, takže v prvom rade má plastová cesta výborne odolávať teplotným výkyvom.  Má si zachovať tvarovú stálosť v teplotnom rozsahu od –40 až do + 80 °C. Na rozdiel od asfaltových komunikácií by tak plastové cesty odolávali aj tropickým horúčavám a čo je dôležité, nedeformovali by sa ani pod ťažkou kamiónovou dopravou.  

Povrch „cesty budúcnosti" má byť zostavený z ľahko spojiteľných plastových blokov, takže to bude vlastne akési obrovské Lego. Výhodou blokov je, že majú byť duté, preto sa v nich môžu umiestniť rôzne inžinierske siete, káble, potrubia a rôzne iné vedenia, ale aj odvodové kanály na odpadovú vodu. Zanedbateľné však nie je ani ekologické hľadisko. Plastové cesty majú mať prínos predovšetkým pre životné prostredie. Podľa VolkerWessels sa ročne pri výrobe asfaltu potrebného pre komunikácie vyprodukuje až 1,6 mil. ton oxidu uhličitého, to sú až dve percentá emisií spojených s dopravou. Používanie recyklovaných plastov by toto číslo údajne niekoľkonásobne znížilo.

Zdroj: VolkerWessels

Výhodou takjeto modulovej cesty z plastu má byť tiež rýchlosť výstavby a cena. Nemusia sa robiť zložité spevnené podložia a ušetrí sa údajne aj na údržbe. Ak sa napríklad pokazí kanalizácia pod cestou, jednoducho sa len rozoberie potrebný dielec a nebude sa musieť rozkopávať celá komunikácia. Moduly sa navyše dajú vyrobiť na inom mieste a pri montáži ich iba priviezť na miesto určenia a rýchlo zostaviť do jedného celku. Výstavba cesty by tak nepotrebovala časovo náročné uzávierky a obchádzky.

Podobný nápad už mali v Indii. Tam však nevyrábajú cesty z plastu, ale recyklovaný plast využívajú ako hlavnú prísadu úri výrobe asfaltu, uviedol magazín Gizmodo. Ďalšími výhodami „plastovej“ cesty má byť aj odolnosť proti erózii a poveternostným vplyvom.

Zdroj: VolkerWessels
Zdroj: VolkerWessels

Ešte nie je celkom jasné, kedy sa rozhodnú prvú „plastovú“ cestu postaviť, lebo musí prejsť rozsiahlym testovaním, aby sa zistilo, ako sa bude ich povrch a adhézia na ňom prejavovať pri rôznych poveternostných podmienkach. Zaujímavé to bude hlavne pri vlhkom a mrazivom počasí. Ak sa novinka stretne s úspechom, spoločnosť VolkerWessels potvrdila, že má dostatok výrobných kapacít, aby dokázala uspokojilť dopyt po novom druhu ciest.

Jozef Vydra
ZDROJ: VolkerWessels, Gizmodo

Komentáre k článku


Stream naživo