2014-02-25 04:50:38
TUV Report 2014 -
TUV Report 2014 - najspoľahlivejšie autá Opel Meriva
Zdroj: Opel

Poruchovosť áut ukázala, že najlepší sú Japonci a Opel

Sieť nemeckých staníc technickej kontroly TÜV zverejnila každoročný prehľad spoľahlivosti starších áut.

Pomôže pri výbere správnej „jazdenky“. Výsledky sú skutočne veľmi zaujímavé. Napríklad  jedenásť rokov stará Toyota RAV4 prejde technickou kontrolou bez chyby oveľa častejšie, ako trojročná Dacia Logan.

Práve lacná Dacia je podľa výsledkov reportu na tom tak, že každá piata musí po prvej prehliadke na linke STK (v Nemecku už po troch rokoch od uvedenia do prevádzky) ísť priamo do opravovne. To japonské autá, najmä toyoty a mazdy, nepoznajú. Toyota má naopak v prvej desiatke všetkých piatich hodnotených vekových kategórií (2–3 roky, 4–5, 6–7, 8–9 a 10–11 rokov) celkovo 15 modelov. Rovnako ako pred rokom tak patrí k najspoľahlivejším autám, kde celkom prekvapujúco je výrazne spoľahlivý hybridný model Prius. 

Opel Meriva už tradične exceluje na staniciach technickej kontroly v Nemecku. V tomto roku je najlepšia v kategórii zánovných áut. V rebríčkoch však bodujú aj nemecké autá: Volkswageny, Opely a dokonca aj športové Porsche. Tie sa vyrábajú veľmi dôsledne a ich majitelia sa o ne poctivo starajú.

Kto by to však povedal na masovo vyrábaný Opel Meriva, že získa palmu víťazstva? Dostal od TÜV takzvanú Zlatú plaketu, čiže ocenenie pre víťaza najviac sledovanej kategórie zánovných áut, teda do veku 2-3 rokov. Vytlačil tak z prvého miesta minuloročného víťaza, Volkswagen Polo. Pri tomto trocha netradičnom aute, kde sa dvere otvárajú protismerne, sa prejavila pri prvej technickej kontrole vážna chyba iba pri 4,2 % kontrolovaných áut.

Druhé miesto získala Mazda 2, pre bronz vystúpila na stupeň víťazov Toyota IQ. Na konci tabuľky sa objavujú staré známe značky: titul „trvalo na poslednom mieste" dostala od TÜV už spomenutá Dacia Logan, ktorá je posledná aj v kategórii päťročných áut. Na predposlednom mieste je Fiat Panda, tretí odzadu Citroën C4. Najpredávanejšie autá na Slovensku, Škody, sa umiestnili väčšinou okolo priemerných pozícií a technici ich väčšinou chvália. Do rebríčkov TÜV sa nedostanú autá, ktorých príde na kontroly menej ako 100 000. Preto v tabuľkách chýbajú mnohé drahé, či terénne vozidlá.

Množstvo vstupných údajov

TÜV Report je užitočným pomocníkom aj pre motoristov na Slovensku. Zloženie vozidlového parku sa veľmi nelíši. Pritom Stanice technickej kontroly TÜV nazbierali dáta pri viac ako ôsmich miliónoch prehliadok a celkovo 217 modelov áut, ktoré  prišli na testovacie linky od júna 2012 do júla 2013. Z toho jasne vyplýva, že report tak pasuje do pozície najväčšieho nezávislého prieskumu spoľahlivosti, ktorý kedy aká inštitúcia vykonala. V tomto prípade už s prísnejšou metodikou kontrol.

„Ide nám oveľa viac o bezpečnosť a preto nekompromisne posielame autá do servisu, hlavne ak ide o vážne nedostatky osvetlenia, či hrdzavejúce brzdové rúrky. Drobné chyby, ako napríklad popraskaná guma na manžete nemusí znamenať, že auto technickou prehliadkou neprejde,“ vysvetľuje zmenu pohľadu kontrolórov Bernhard Kerscher z vedenia spoločnosti TÜV SÜD.

Aké sú najčastejšie chyby a nedostatky

Vo všetkých kategóriách bez rozdielu veku je priemer podstatných chýb 24,9 %, ľahších 14,3 %. Bezchybných je 60,7 % áut.

Medzi najčastejšie chyby po piatich rokoch patria:

Osvetlenie                                       11,5 %

Brzdový systém                                2,2 %

Strata oleja, motor, pohon              2,1 %

Zavesenie kolies                              1,3 %

Pružiny/tlmiče                                 1,1 %

Riadenie                                           0,9 %

Výfukové zariadenie                         0,8 %

Funkcia nožnej brzdy                        0,6 %

Zdroj: TÜV Report 2014

Problém si privezie ¼ motoristov

Hoci je áut, ktoré prídu na kontrolu s vážnym nedostatkom približne štvrtina, nie je to našťastie také zlé, ako to vyzerá na prvý pohľad. Iba 0,1 % áut je na cestách nebezpečná. Najviac problémov je s osvetlením, napríklad nesprávne nastavené reflektory, nefunkčné hmlovky a zadnú cúvacie svetlá. Pri trojročných autách má problémy so svetlami 7 %, pri 11ročných  každé štvrté auto. No podľa Kershera sa situácia postupne zlepšuje. Ďalším problémovým miestom sú nápravy a brzdy, pri naozaj starých autách (od 11 rokov) začína štrajkovať výfukový systém. Dokonca až tak, že sa 7 % motoristov muselo vrátiť na prehliadku až po výmene výfuku. 

Svoje hrajú aj kilometre

V tabuľkách TÜV nájdete pri každom aute aj priemerný počet (v tisícoch) najazdených kilometrov v čase prehliadky. Z nich vidno, že napríklad rodinné autá prejdú ročne oveľa biac kilometrov, ako malé mestské. To sa podpisuje na ich technickom stave.

Počty kilometrov dávajú zmysel aj pri inej „disciplíne“, kde si možno urobiť prehľad o tom, koľko jednotlivé autá ročne najazdia. Takže ak najazdíte ročne okolo 20 000 km, je podozrivé, ak sa v inzeráte objaví päťročné auto s deklarovanými 40 000 kilometrami...

Jozef Vydra
ZDROJ: TÜV Sud

Komentáre k článku


Stream naživo