14.02.2014

Ktoré sú najspoľahlivejšie autá? Kvalita trojročných sa prepadla dole

Prekvapujúco sú na vine najmä benzínové motory a prevodovky. Ale nielen tie.

Podľa nových výsledkov výročnej štúdie o spoľahlivosti vozidiel (Vehicle Dependability Study – VDS) od renomovanej spoločnosti J.D. Power and Associates zamierila kvalita nových áut prudko smerom dole. Okrem spomínaných benzínových motorov a prevodoviek majú na tom podiel viny aj väčšie diesle. Takže čo si vlastne má motorista vybrať?

Moderné pohonné jednotky sú dnes komplikované konštrukcie, neraz s malým objemom a ešte menším počtom valcov. To vzbudzuje obavy z vysokých účtov za návštevy servisov. Zdá sa, že celkom oprávnene.

Stála snaha úradov o znižovanie spotreby a tvorbu CO₂ donútila výrobcov k downsizingu. Maloobjemové turbomotory sú úsporné, ale aká je ich životnosť? Výsledky poslednej štúdie hovoria jasne, že sa kvalita „zmršila“ a jej pokles ide takmer celý na vrub problémov s pohonnými jednotkami a prevodovkami.

Čo je štúdia J.D. Power

Na prvý pohľad by sa zdalo, že je pre Starý kontinent nezaujímavá, lebo vychádza z výsledkov amerického kontinentu. Tam sa predávajú neraz odlišné modely, dokonca aj tie s rovnakým názvom majú na oboch brehoch Atlantiku často podstatne odlišné špecifikácie. Ale tento prieskum, ktorý sa konal od októbra do decembra minulého roka znamenal, že sa 41 000 motoristov podelilo o skúsenosti s autami vyrobenými v roku 2011. Oproti predchádzajúcemu ročníku (37 000) tak bolo podstatne viac údajov o autách, ktoré už majú nejaký ten kilometer odbehnutý. V priložených tabuľkách sa zobrazuje počet zistených chýb na 100 áut (označované ako Problems per 100 – skrátene PP 100). Priemerom pre tohtoročnú štúdiu je hodnota 133 PP 100, čiže 133 chýb na 100 áut.

Výsledky nepotešili

Oproti predchádzajúcemu roku sa priemer zvýšil o 7 PP 100, z toho celých 6 pripadlo na už spomínané problémy s motormi a prevodovkami. Z toho je zrejmé, že moderné pohonné jednotky sa naozaj zhoršili. Majitelia sa sťažovali hlavne pri autách s malými benzínovými štvorvalcami. Tam priemer chýb vzrástol dokonca o 10 PP 100. Úplne rovnako sa kritika vzniesla na veľké turbodiesely, pritom na päť a šesťvalcové motory bolo počuť iba slová chvály.

Malá redakčná odbočka: Možno je problém aj v tom, že už aj Ameriku zasiahla mánia výrobcov pchať do veľkých áut malé turbomotory, s ktorými sa musí vedieť jazdiť, lebo vyžadujú úplne iný štýl, ako veľkoobjemové atmosférické motory. Ale toto nemusí byť celkom pravda s ohľadom na problémy veľkých turbodieselov.

„Automobilky neustále hľadajú spôsob, ako znížiť spotrebu paliva, čo je pre zákazníkov, najmä tých, čo si kupujú malé autá, primárnou motiváciou pre kúpu,“ povedal viceprezident J.D. Power David Sargent. „No aj pri hone za nižšou spotrebou si musia výrobcovia dávať pozor, aby neobetovali kvalitu. Viac problémov však naznačuje, že je to stále výzva nepokorená méta.“

Problémy vedú k strate dôvery

Ako J.D. Power uvádza vo svojej štúdii, práve spomínané problémy (k navýšeniu ktorých došlo po prvý raz za viac ako 15 rokov) vedú k poklesu lojality zákazníkov k značke. Ak sa totiž stretne s danými chybami do roka trikrát a viac, klesá jeho vernosť na 42 %. No ak problémy nemá, môže značka rátať s tým, že na 56 % zostane jej klientom aj naďalej.

Pozoruhodné bolo aj to, ako práve táto štúdia ovplyvňuje správanie zákazníkov. Minulý rok sa totiž 23 % všetkých motoristov kvôli obavám z nespoľahlivosti vyhlo značkám, ktoré v štúdii pre rok 2013 skončili v poslednej štvrtine rebríčka. Pri značkách z prvej štvrtiny malo obavy len 9 % zákazníkov.

Lexus bodoval s prevahou, Porsche padá na dno, Mini ešte viac

Víťazstvo japonskej automobilky sa dalo čakať, Lexus bol na špici vlani aj predvlani. Je však pozoruhodné, s akým náskokom sa dostal pred ostatné značky. Majitelia evidovali len 68 problémov na 100 áut. Je to zlepšenie spred roka, keď mala značka 71 PP 100 a prakticky len takmer polovica celkového tohtoročného priemeru. Ani Lexus, respektíve Toyota, pod krídla ktorej patrí, nemajú núdzu o zvolávacie akcie, napriek tomu si ich hodnotenie zaslúži obdiv.

Polepšil si aj druhý Mercedes-Benz z minuloročných 115 problémov na 104 pre 100 áut. Tam sa odchodu zákazníkov tiež nemusia obávať podobne ako pri treťom Cadillacu, kde sa 107 PP 100 považuje za malý zázrak. Pred rokom skončila značka totiž v podpriemere.

Zlepšila sa aj japonská Acura (luxusná divízia Hondy) a domáci Buick, pričom Porsche zažilo veľký prepad. Vlani druhá značka s 94 PP 100 totiž pre tento rok zaknihovala 125 chýb na 100 áut. To je zhoršenie o celú tretinu. Dá sa iba domnievať, že sa na tom mohol podieľať model Cayenne druhej generácie, pre ktorý bol rok 2011 prvý kompletný v predaji.

Zaujímavé sú aj výsledky z druhého konca tabuľky. Ak sa pozrieme na britské značky, tam sa Jaguar prebojoval z minuloročného chvosta, na ktorom bol so 164 PP 100, do nadpriemeru s tohtoročnými 132 PP 100. Land Rover so 179 PP 100 aj naďalej zostáva v spodnom pásme, no zlepšenie z minuloročných 220 chýb a absolútne posledného miesta znamená podstatné zlepšenie.

Prekvapujúco sa prepadla značka Mini, ktorá figurovala pred rokom ešte nad Jaguarom, teraz okupuje dno so 185 PP 100, čo je ešte horšie, ako pri značke Dodge. Za to asi môže Countryman, ktorý zamieril do predaja v roku 2010 a o rok tvoril 1/3 predaja. Prekvapujúco v kategórii kompaktných športových áut sa na čelo vyšvihol Mini Cooper, takže ten určite j zlému hodnoteniu značky neprispel, naopak.

Kto zabodoval v jednotlivých kategóriách

Okrem už spomenutého Mini Cooper sa Európa nechytala a zvyšné kategórie si rozobrali iba japonské a americké značky. Najúspešnejšie z toho vyšiel koncern General Motors, ktorý získal prvenstvo so svojimi modelmi v ôsmich. Druhá Toyota bola úspešná „iba“ v siedmich kategóriách. Šesť ich má Honda a – potom vlastne už nič. Žiadna iná automobilka už zlatý vavrín nezískala.

Berte tieto výsledky ako porovnanie, nie záruku 100 % spoľahlivosti údajov. Môže sa stať, že naďabíte na nespoľahlivý exemplár značky Lexus, či Honda a budete v servise častejšie, ako šťastný majiteľ nekaziaceho sa Mini... Veď ani spomenutých 41 000 motoristov nie je zárukou úplne presnej štatistiky porúch a chýb na autách. Čím nechceme význam a hodnotu štúdie vôbec znižovať. Je dobrým porovnávacím prostriedkom a zároveň obrazom toho, ako sa automobilkám v priebehu rokov darí udržať, či zvýšiť (niekedy aj znížiť) tlak na kvalitu vlastnú, aj u svojich subdodávateľov.

Jozef Vydra
ZDROJ: J.D Power and Asociation

Komentáre k článku