2013-06-25 06:28:30
Ford testuje elektronické brzdové
Ford testuje elektronické brzdové svetlá, ktoré majú pomôcť znížiť riziko nehôd.
Zdroj: Ford

Ford testuje elektronické brzdové svetlo, má pomôcť zvýšiť bezpečnosť

Automobilka Ford chce elektronickým brzdovým svetlom dosiahnuť, aby o brzdiacom aute vedeli aj vodiči pred zákrutou.

Brzdové svetlá sa v minulých rokoch vyvíjali a prešli mnohými zlepšeniami. Svietia jasnejšie, rozsvietia sa rýchlejšie a niektoré počas prudkého brzdenia blikajú. Ford vidí ďalšie zlepšenie v systéme Electronic Brake Light, čo sa dá preložiť ako elektronické brzdové svetlo.

Čo sa skrýva za týmto označením? Kým konvenčné brzdové svetlá varujú ostatných vodičov rozsvietením, systém Forda vysiela rádiový signál. Okolité autá ho zaznamenajú a varujú vodiča zobrazením varovného upozornenia. Ford chce týmto spôsobom vyriešiť problémy, keď vozidlo zabrzdí za prudkou zákrutou, alebo za horizontom a ostatní vodiči ho zbadajú až na poslednú chvíľu, pričom takáto nebezpečná situácia môže viesť ku kolízii.

Vďaka elektronickému brzdovému svetlu šofér tak v prípade nebezpečenstva začne brzdiť skôr, čo sa údajne preukázalo aj počas testovania systému. Možno tým obmedziť následky prípadnej nehody, alebo jej dokonca celkom zabrániť.

Vývoj systému prebieha v rámci štvorročného výskumného programu Safe Intelligent Mobility – Testfield Germany (simTD), na ktorom spolupracujú aj firmy Bosch a Continental. Ford pri ňom skúša približne dvadsať nových systémov, ktoré by v dohľadnom čase mali pomôcť zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky a zvýšiť úroveň komfortu používania vozidiel Ford. Počas tohto programu sa napríklad testuje aj systém varujúci vodiča pred nebezpečnými prekážkami na vozovke.

Zdroj: Ford
Zdroj: Ford

Nie je celkom jasné, či je rádiový signál všesmerový, hoci to tak podľa obrázka vyzerá. Lepším riešením by bolo, keby bol selektívny a vysielal sa teda iba za brzdiace vozidlo. Tento systém je ešte stále vo vývoji a nie je pritom vôbec jasné, či sa nakoniec objaví v sériových vozidlách Ford. Ak by sa tak stalo, bude potrebné určite lepšie vymyslieť umiestnenie kontrolného svetla na prístrojovom paneli. Najlepším riešením sa zdá premietanie informácie na čelné sklo pred vodiča systémom HUD (Head Up Displej).

Jozef Vydra
ZDROJ: Ford motors

Komentáre k článku


Stream naživo