2013-06-12 13:00:00
Ford C-MAX 1,0 EcoBoost
Ford C-MAX 1,0 EcoBoost ukázal, že aj na prvý pohľad malý motor si vie poradiť s karosériou rodinného MPV.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Ford C-MAX 1,0 EcoBoost – prekvapivo dobrá kombinácia

Obliny, krivky a hrany na povrchu, podobne aj v interiéri, ktorý má priestor a k tomu (zá)ťah pod kapotou.

Asi tak by sa dala charakterizovať druhá generácia modelu C-MAX. Je to už pekných pár rokov, čo som bol pri uvádzaní predchodcu. Ten bol stelesnením klasiky. Blízke stretnutie druhého druhu (Steven Spielberg prepáči autorskú zmenu názvu jeho slávneho firmu) bolo o niečom celkom inom.

Keď som totiž videl druhú generáciu prvý raz (tiež už nejaké roky dozadu), zneistel som. Je to dizajnový krok dopredu, alebo nie? Pýtal som sa sám seba. Karoséria bola pre oko Európana trocha zvláštna. Jasné, že neopozeraná a nová, kde sa bacuľaté krivky miešali so špecificky tvarovanými svetlami a maskou chladiča. Autu to vyslovene „seklo“ hlavne z profilu. Ale rýchlo som si na jeho netradičný vzhľad zvykol a zistil som, že tvary päťdverovej karosérie kompaktného vanu sú príťažlivé na prvý pohľad. Dnes C-MAX vôbec nevyčnieva z radu podobne tvarovaných súrodencov. Keď sa teraz objavil v redakčnej testovacej flotile, bral som už C-MAX ako starého známeho. Navyše nie je to auto prvého dojmu. Už po prvých kilometroch zistíte, že si vás získa niečím celkom iným.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kokpit v štýle vesmírnej stíhačky

Keď si sadnete do modelu C-MAX s nejakou skúsenosťou so súčasnými modelmi Ford, pripomenie vám Fiestu. Je moderný, až futuristický . Môže za to tvar výduchov ventilácie, tiež ovládanie audia na stredovom paneli. Vnútrajšok líniami odkazuje na už spomínané svetlomety aj zadné svetlá. Navyše nesedíte za jednoliatou plochou prístrojovej dosky. Množstvo línií, hrán a oblín si tu užijete do sýtosti. Materiál je farebne zladený, kvalitný, celok útulný. Sadnete za volant, alebo kamkoľvek inde a cítite sa ako doma. Navyše Ford vyslyšal prosby zákazníkov a hlavne dopredu inštaloval sedadlá, ktoré sú pohodlné, ale hlavne vás podržia v zákrute. A budete to potrebovať. Nie preto, že by motor biol natoľko trhačom asfaltu. Ale budete si jazdu vychutnávať pre iné dôvody.

Ticho, príjemné ticho

Už keď si sadnete za volant  a zabuchnete dvere, obklopí vás ticho. Aj po naštartovaní, lebo motor si „mrmle“ kdesi tam vpredu pred dlhou palubnou doskou. Hneď po pár kilometroch po štarte zistíte, že toto je trocha iná liga. Stačí prejsť po nerovnom povrchu a dobrý pocit zostáva. Podvozok na nerovnostiach neodskakuje, ani nepočuť búchanie na väčších nerovnostiach. Aj hluk od podvozka ostáva kdesi utlmený, akoby mimo vás. To vás trocha prinúti vyskúšať aj dynamické vlastnosti auta. No a vtedy budete chváliť dobré bočné vedenie sedadiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dlháááá palubná doska

Možno až trocha príliš – ale isto to má dôvod pre bezpečnosť posádky pri nárazoch spredu. Sprievodným znakom je potom predný stĺpik, ktorý trocha prekáža vo výhľade. Je to daň za koncepciu šikmej a dlhej prednej časti. Malým prekvapením je miesto na nohy na zadných sedadlách. Nie je ho málo, ale dlhonohí pasažieri s výškou okolo 190 cm sa už kolenami dotýkajú predných sedadiel. O hlave to povedať nemožno, tá sa nedotýka. Strechy, samozrejme. Multifunkčný volant má množstvo tlačidiel. Štvorsmerové ovládače autorádia a tempomatu sú na sklonenej časti priečky. Chce to buď poriadne dlhé prsty (najskôr palce), alebo pri ovládaní pustiť jednou rukou volant. Hlasitosť autorádia som radšej ovládal priamo otočným ovládačom rádia na stredovej konzole. Nie je však analógový, ako by sa mohlo zdať, práve preto by pomohli menšie rozdiely medzi jednotlivými stupňami hlasitosti...

Trojvalec s dobrými pľúcami

Komu ako ide karta s trojvalcovými motormi, je otázkou. Ford to robí dobre. Svedčí o tom aj titul Motor roka pre nami skúšaný jednolitrový EcoBoost. Dokonca už dvojnásobný. Preto ma neprekvapilo, že sa tento motor „uživí“ aj vo veľkom a ťažšom aute, akým C-NAX je. Úplne v pohode nahradí atmosférický štvorvalec. Má veľmi dobrú reakciu na stlačenie plynu a hoci nedisponuje extra výkonom, láka (asi každého) jazdiť rýchlejšie a dynamickejšie hlavne v meste. Nechce však za to veľkú daň v podobe spáleného paliva. Pomáha tomu aj naozaj dobre urobený systém štart/stop. Ak sa však vyberiete mimo teritórium mesta a okolia na diaľnicu, vypýta sa už trocha väčšie „výpalné“ v podobe spotreby. Začína tam zaostávať aj v dynamike. Aby som bol presný a úprimný, spotreba na diaľnici nie je to síce to pravé orechové. Na veľké MPV to však nie sú žiadne lukulské hody.

Zdroj: Jozef Vydra

Apetít podľa nohy vodiča

Zvážte: po meste a priľahlom okolí to bolo s porciou pod 7 litrov na odjazdenú stovku kilometrov. Mimo mesta sme sa s C-MAXom spoločne dostali na hodnotu o liter nižšiu – 5,8 l/100 km. Diaľnica tiež nebola miestom pažravosti. Pri 110 km/h si EcoBost v tomto povoze vypýtal 6,5 litra a pri diaľničnom maxime sa spotreba vyšplhala na 7,2 litra. S maloobjemovým motorom, aj keď je dopované turbom, treba vedieť jazdiť, aby bol a spotreba nízka, lebo sú vzhľadom na princíp fungovania citlivé na jazdný štýl. Čím ťažšie auto majú poháňať, tým viac sa to prejavuje. Celkový dosiahnutý priemer bol na vyše 650 kilometrov 6,4 litra na 100 kilometrov. A to je vzhľadom na to, kade sme sa naháňali, celkom dobré.

Čo dodať na záver

Dobre. Ba čo dobre, veľmi dobre. Takto lakonicky by som si dovolil zhodnotiť Ford C-MAX po týždni spoločného súžitia. Je to pomerne veľké rodinné auto, ktoré splní nároky na priestor, pohodlie (fakt dobre odladený podvozok!), ale aj mierne športovú jazdu. Jednolitrový motor nie je nič ohurujúce vzhľadom na výkon, ale bohato stačí na bežné použitie. Keď budete k nemu nežní, odmení sa primeranou spotrebou. Keď budete chcieť dynamiku, alebo hnať často plne naložené auto na dovolenku, radšej skúste silnejší agregát. Ale dva razy do roka napríklad Chorvátsko a Alpy, dvaja dospelí a traja adolescenti, plus do 2/3 naložený kufor iste zvládne aj táto „litrovka“. Navyše za veľké plus považujem už spomínaný, dobre odladený, tichý podvozok. Začalo sa to ešte u predchodcu, tu ho vyšperkovali. Vďaka nemu rodinné MPV jazdí viac než výborne a podrží vás aj pri vyšších rýchlostiach.  Pritom to nie je žiadny tvrdý „kostitras“, ale jeden z najpohodlnejších podvozkov, akú na trhu sú. Klobúk dole!

Technické údaje

Model: Ford C-MAX 1,0 EcoBoost Collection X
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 74/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/1400-4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 174
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/4,5/5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4380/1828/1626
Rázvor náprav (mm): 2648
Objem batožinového priestoru (l): 432/1684
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1391
Užitočná hmotnosť (kg):  
Rozmer pneumatík: 215/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 15 690 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 15 690 €
Cena testovaného vozidla: 16 390 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku