2012-11-16 08:05:25
Horčík, vlastným menom magnézium
Toto je časť zadnej kapoty vyrobená z horčíka v koncerne GM
Zdroj: GM

Horčík, vlastným menom magnézium

Magnézium (po slovensky horčík) je dôležitá súčasť stavby našej kostry aj nervovej sústavy. Využíva sa tiež v letectve, kozmonautike a v športových vozidlách.

Nepatrí síce medzi masívne používané, ale nájdete ho dokonca aj legendárnom VW chrobák. Má nesporné výhody - no nielen tie. K nasadeniu horčíka došlo už v dvadsiatych rokoch dvadsiateho storočia (dobre sa to pamätá). Používal sa hojnejšie pri výrobe kolies športových a pretekárskych áut, spomeňme napríklad Porsche 907, 908, 910 a 917. Neskôr aj v sériovej výrobe produkčných modelov 911, 914, či 916.

Používaný kedysi aj dnes

Verili by ste, že už pôvodné vnútornosti modelu Volkswagen Chrobák obsahovali takmer 20 kilogramov horčíka? V súčasnosti sa z tohto kovu vyrábajú časti prevodoviek a napríklad aj časť poslednej generácie Merecedes SL. Fanúšikom BMW vrní pod kapotou atmosferický šesťvalec (radu N52 s dátumom výroby 2005 až 2011) s horčíkovým blokom.

Bude z neho masovka?

General Motors testuje momentálne technológiu, pri ktorej zahrieva horčíkové plechy na 450 stupňov Celzia a formuje ich do požadovaného tvaru. Chce z nich vyrábať vnútornú stranu veka batožinového priestoru, ktorá slúži ako jeho výstuha. Automobilka už oznámila, že asi kilogramový komponent, znižujúci hmotnosť  oproti identickej časti z hliníka asi o tretinu a pri porovnaní s bežnou oceľou až o sedemdesiatpäť percent má za sebou 77 tisíc testovacích „zabuchnutí kufra“ aj statické záťažové skúšky bez jedinej chyby.

Jednoduchý dôvod na použitie

Ako sa dalo čakať, použitie horčíka v konštrukcii zdôvodňuje General Motors v prvom rade znížením hmotnosti pre úsporu paliva. To je s ohľadom na americkou vládou potvrdené drastické zníženie emisií do roku 2025 pochopiteľné. Prezident globálneho výskumu a vývoja Jon Lauckner uvádza aj jazdné výkony. Americký koncern sa tým drží odporúčania štátnej agentúry U. S. Automotive Materials Partnership (USAMP), která si dala za cieľ znížiť do roku 2020 hmotnosť áut pomocou horčíka zhruba o 15 percent. To má viesť k úspore paliva o 9 až 12 percent.

Nielen plusy

No a ešte sme čosi naznačili na začiatku - okrem výhod v podobe nízkej hmotnosti aj nevýhody. Okrem mierne vyššej ceny vieme o jednej podstatnejšej: horčík sa nemá rád s vodou. Presnejšie, keď horí. nedá sa vodou hasiť, lebo pri vysokej teplote horenia ju rozloží na vodík a kyslík. Tým si pripraví ďalšiu porciu paliva pre horenie. Čím sa viac "hasí", tým viac horí. O tom majú hasiči pár príbehov. Takže treba použiť buď prášok, alebo podobné hasivá. Postačí tento argument, aby sa horčík nedostal do masívnejšieho nasadenia a do výroby? Asi ťažko, tie ostatné výhody to určite prevážia.

Zdroj: GM

Jozef Vydra
ZDROJ: General Motors

Komentáre k článku


Stream naživo