2012-11-23 08:23:00
Pneumatiky potrebujú zábeh
Zabehnúť pneumatiky znamená niečo celkom iné, ako ich zodrať pri driftovaní

Pneumatiky potrebujú zábeh

Nasadili ste úplne nové pneumatiky a prekvapili vás v prvej zákrute tým, že sa šmýkali ako na oleji? Asi vás v pneuservise zabudli upozorniť, že pár kilometrov musíte jazdiť veľmi opatrne.

Nové pneumatiky priamo z výroby nemajú maximálnu priľnavosť. Teda na rozdiel od slickov pre športové použitie (napríklad F1), ktoré majú povrch pripravený hneď na použitie. Ale aj tak chvíľu trvá, kým sa nové športové pneumatiky zohrejú na správnu prevádzkovú teplotu a potom už držia ako žuvačka - ale to je iný príbeh. Asi ste si všimli, že sa bežné nové pneumatiky menej špinia a sú na dotyk aj na styčnej ploche akoby „mastné“. Je to preto, že majú na povrchu ešte zvyšky separátora z vulkanizačnej formy. Musia sa najskôr „strhnúť“ a až potom držia ako majú.

Aspoň prvých 80, lepšie aj viac ako100 kilometrov jazdite na celkom nových pneumatikách opatrne. Hlavne vo vlhkom počasí. Dvojnásobne to platí o zimných pneumatikách, hlavne ak sa už objavil prvý sneh. Vtedy dokážu nepríjemne skomplikovať život za volantom. Preto je lepšie obuť „zimáky“ skôr, ako sa sneh objaví, aby sa nové pneumatiky zabehli. Keď sa bežným opotrebovaním obrúsi mikroskopická vrstva na ich povrchu, získajú požadované vlastnosti a parametre. Priľnavosť, záber, vedenie - teda všetky funkcie, ktoré sa od pneumatík vlastne vyžadujú.

Naše odporúčanie:

Na celkom nových pneumatikách jazdite pomalšie, s väčším odstupom. Nesnažte sa separačnú vrstvu „zodrať“ prudkou akceleráciou, alebo výrazným brzdením, či dokonca driftovaním. Práve nezabehnuté pneumatiky by vás mohli prekvapiť tým, ako nedržia na ceste. Okrem nej by ste prišli o podstatne väčšiu vrstvu, čím zbytočne skrátite kilometrový výkon svojich pneumatík. Práve drifteri by o tom mohli dlho a veľa rozprávať.

Jozef Vydra
ZDROJ: Pirelli, Michelin, GoodYear Dunlop

Komentáre k článku


Stream naživo