2012-11-16 08:00:03
Náplň klimatizácií je nebezpečná,
Zdroj: mercedes-benz

Náplň klimatizácií je nebezpečná, vrátia osvedčenú

Mercedes-Benz zatiaľ v USA zvoláva do servisov roadstery SL. Vymení im klimatizačné chladivo. Je síce ekologickejšie ako to doterajšie, ale môže byť nebezpečné pri havárii.

Mercedes je v tejto globálnej kauze pritom nevinne. Ekologické chladivo totiž vyžadujú európske predpisy.
Nová náplň R1234yf (hydrofluorolefin) je relatívne novo vyvinutá bezfreónová chladiaca náplň, ktorú dnes vyžadujú predpisy vydané Európskou komisiou. Vvyvinuli ju spoločnosti DuPont a Honeywell ako šetrnú k životnému prostrediu a bezpečnú v prevádzke. Európska komisia nariadila používať R1234yf v nových vozidlách od 1. Januára 2011. Použili ju aj v klimatizačných jednotkách viac ako 430 kusov roadstrov SL R231 vyrobených od decembra 2011 do konca mája 2012, ktoré boli určené pre trh v USA. Majiteľov vozidiel informovali ešte v októbri a pozvali na výmenu. Nové a ako sa zistilo nebezpečné chladivo im vymenia za staršie R134a (tetrafluoretan), pričom je nutná aj výmena hadíc.

Skúšky výrobcov sľubovali nezávadnosť

Látku R1234yf Pôvodné testy pred uvedením plynu do výroby nepotvrdili horľavosť. Lenže Mercedes-Benz robil simulácie extrémnych čelných nárazov, pri ktorých dôjde k poškodeniu okruhu klimatizácie a rýchlemu úniku chladiaceho média. Keď sa chladivo pri čelnej zrážke dynamicky rozptýli pod vysokým tlakom v blízkosti výfukového systému, vzniknutý aerosol sa môže pri kontakte s horúcimi časťami motora vznietiť a zapríčiniť aj požiar celého auta. Mercedes pri vlastných interných skúškach tiež zistil,že pri styku s horúcimi kovovými časťami (napríklad motora pri nehode) sa chemikália mení na pary kyseliny fluorovodíkove, ktorá je schopná nebezpečne poleptať kožu a sliznice.

Rovnako skúšali aj staršiu kvapalinu R134a, ktorá sa má podľa príslušných smerníc prestať používať v klimatizačných jednotkách do piatich rokov. Výsledky nič podobné nepotvrdili a preto ju v Mercedese považujú ju za bezpečnú. Mercedes-Benz teda neponechal nič na náhodu a chladivo radšej vymení. Pod kapotu roadsterov SL sa tak vráti R134a.

Chabá obrana výrobcu

Patentovú ochranu na uvedené chladivo R1234yf vlastnia spoločnosti Honeywell a DuPont, ktoré začala Európska komisia prešetrovať v novembri 2011. Technický riaditeľ firmy Honeywell, Ian Shankland, obhajoval produkt svojej firmy trocha zvláštne, keď okrem iného povedal: „Jednostranné rozhodnutie jednej automobilky pracovať na vlastných skúškach je v rozpore so spôsobom hodnotenia bezpečnosti nových priemyslových produktov. Prísne a komplexné štúdie v Európe, USA a Japonsku, opakovane potvrdili, že tento výrobok je bezpečný pre použití v automobiloch.“

Okrem Európskej únie sa zatiaľ R-1234yf veľkého rozšírenia nedočkala. Napríklad americký GM vyhlásil, že túto náplň začne používať vo všetkých svojich modeloch až v roku 2013. Možno na základe získaných informácií od Mercedesa situáciu prehodnotí.

Jozef Vydra
ZDROJ: mercedes-benz

Komentáre k článku


Stream naživo