2013-05-18 05:55:55
Aj motorkári majú svoju
Aj motorkári majú svoju posunkovú reč, treba sa ju naučiť, je celkom jednoduchá.
Zdroj: Jozef Vydra

Aj motorkári majú svoju „posunkovú“ reč – rozumiete jej?

Možno máte niekedy pocit, že motocyklisti na vodičov áut nezmyselne gestikulujú. Ďakujú, hrozia, alebo čo to má znamenať?

Možno sa cítite presne ako v spoločnosti ľudí, ktorí sa „rozprávajú“ im celkom prirodzenou posunkovou rečou. Málokto ju pozná, pre väčšinu sú oni „tí iní“, na ktorých sa pozeráme tak akosi cez prsty.

Na našich cestách neraz vidno, že vodiči áut blokujú (možno chtiac, ale verme, že skôr nevedome) motocyklistov. Nerozumejú im a cítia sa nadradení. Úplne zbytočne. Sú v prvom rade lepšie chránení. Nie nadarmo sa hovorí, že motocyklisti patria spolu s chodcami a cyklistami k najohrozenejším a najslabším účastníkom cestnej premávky. To čo zachytia a zachránia deformačné zóny auta, nemá šancu absorbovať ľudské telo.

Úplne na úvod, skôr ako sa pustíme do ilustrácie prípadov na cestách, je tu vážne varovanie hlavne pre vodičov: venujte zvýšenú pozornosť na cestách a radšej sa pozrite dvakrát. Ide o život! Možno aj ten váš:

Vodič prichádza z vedľajšej, hlavnú cestu si pozrie len letmo...

Motorkár sa približuje, vodič to netuší...

Vchádza do križovatky – náraz je nevyhnutný...

AK ZBADÁTE MOTORKÁRA, VŽDY SA POZRITE DVAKRÁT!

 

Základy motoristickej gramotnosti = komunikácia vodiča a motorkára

Vo svete platí (hoci sú to nepísané pravidlá), že motorkári majú dostať prednosť, keď chcú ísť na semafóroch/križovatkách dopredu... Veď už to, že sedia na motocykli a nie v aute znamená, že sú naše cesty menej plné. Jeden z dôvodov prečo jazdia je úspora času, pritom podstupujú podstatne väčší nekomfort a riziko. Vodiči áut preto nemajú žiadny dôvod ani v mene akého „práva“ blokovať im prejazd. Stačí tak málo – urobiť medzeru medzi autami tak, aby pomedzi ne mohla prejsť motorka:

Toto je ilustrácia nesprávneho a potom správneho príjazdu áut ku križovatke, pre ktorý platí, že šoféri áut majú prehľad o situácii pred a za autom, autá sa automaticky rozostupujú, rátajú s motorkami (ako vlastne v celej Európe). Motorkár sa tak bez problémov „prepletie“ a dostane sa vpred a potom sa poďakuje vztýčenou rukou.

.......................................................................................................................................................................................................

Najnebezpečnejšie miesta pre motorkárov sú križovatky mimo obývaných oblastí, kde  dochádza k najčastejším kolíziám motocykel a auto. Aj preto dávajú motocyklisti o sebe vedieť, že sú na ceste. Motocykel je menší, ľahšie prehliadnuteľný aj keď svieti. Preto je vhodné, keď motocyklista krátkym zatrúbením dá najavo, že ide po hlavnej ceste:

Toto je potenciálne nebezpečná situácie pre motorkára, keď vozidlo z vedľajšej cesty pred výjazdom na hlavnú adekvátne nespomaľuje, čo znamená, že vodič motorkára nevidí a je predpoklad, že nedá prednosť v jazde. Jedna z najčastejších príčin ťažkých dopravných nehôd motorkárov...

Motorkár klaksónom chráni oboch.

.......................................................................................................................................................................................................

Už sme si ukázali dva prípady, ako prebieha komunikácia motorkár – vodič. Zdvihnutá ruka je poďakovanie za to, že ste motorkárovi umožnili prejsť dopredu. Teraz príde na rad ďalšia situácia, zatiaľ menej typická na našich cestách.

V tomto prípade platí, že  vodič auta má prehľad o situácii pred a za autom a keď sa motorkár približuje, auto uhýba (ideálne aj so znamením o zmene smeru jazdy). Takto vyzerá ďakovné gesto motorkára vodičovi za uľahčenie pohybu na ceste, za predchádzanie, obchádzanie... Vodiči by ho mali poznať, motorkári by ho mali používať. Je to motoristom málo známe gesto, no znamená to isté, ako poďakovanie rukou (hlavne vtedy, keď má motorkár plné ruky práce)

.......................................................................................................................................................................................................

Další prípad je zatiaľ, žiaľ, taký typický práve pre naše končiny, keď predbiehaný predbieha ďalšieho:

Nebezpečná situácia pre všetkých troch účastníkov, ale najviac pre motorkára, keď vodič auta obchádza prekážky pri pravej strane cesty bez smerovky prudko, bez kontroly spätných zrkadiel. Riešenie pre motorkára - predvídať a byť pripravený na prudké brzdenie, prípadne vyhýbací manéver.

.......................................................................................................................................................................................................

Podobná situácia môže nastať (aj sa stáva), keď vodič nesleduje, čo sa deje vzadu a motorkár nepredvída situáciu pred sebou:

Šofér NEMÁ prehľad o situácii za autom, je to nebezpečná situácie pre motorkrára spôsobená nepozorným vodičom, ktorý prudko vystupuje z auta priamo do dráhy jazdy motorky. Správne riešenie pre motorkára je predvídať danú situáciu a byť pripravený urobiť vyhýbací manéver.

.......................................................................................................................................................................................................

Okrem týchto celkom bežných situácií na našich cestách však treba mať na pamäti, že ak motocyklista musí viac predvídať. Cesta, ktorú dôverne pozná a prešiel ju už hoci niekoľko stokrát, môže prekvapiť, ako v nasledujúcom prípade:

Nečakané nebezpečenstvo na vás číha kdekoľvek a aj známa cesta môže byť nebezpečná. Je to príklad náhleho nečakaného nebezpečenstva pre motorkára v podobe hrubej špiny na ceste. Je nutné opatrne zmeniť stopu, držať sa na čistom povrchu. Motorkár musí predvídať aj takéto niečo a uvedomiť si, že cesta nie je pretekárska trať.

Jozef Vydra
ZDROJ: SuperDRIVE

Komentáre k článku


Stream naživo