2023-06-12 13:54:00
Ford Kuga 1,5 EcoBoost
Ford Kuga 1,5 EcoBoost MT 2023
Zdroj: jh

TEST: Ford Kuga 1,5 Ecoboost – základ v enormnej zľave

Ford pochopil, že pýtať si veľa peňazí je síce frajerina, ale ešte väčšia je pýtať si menej.

Ford Kuga je aktuálne naozaj v peknej akcii, ktorá v podstate všetky modely zľavňuje o niekoľko tisíc eur. Platí to aj pre základnú benzínovú motorizáciu s motorom 1,5 Ecoboost a s manuálnou prevodovkou. Aby bolo hneď jasno, túto verziu som pred testom v cenníku automaticky obchádzal. Lebo Kuga ponúka výborný hybrid a to aj ako FWD, tak AWD a najmä FWD verzia je len o málo drahšia ako benzínová a naftová motorizácia. Pritom prináša jednoznačnú úsporu paliva v meste, prísľub dlhšej životnosti a aj prísľub racionálnej ekológie. To je skrátka veľmi lákavé, najmä keď si uvedomíme, že hybrid v Kuge je dedičstvom spolupráce medzi Fordom a Toyotou. Pozrite si krátky titulkovaný video výcuc z testu (ak sa vám nechce čítať celý test, prípadne chcete vidieť interiér vozidla).

Práve hybridná Kuga v akcii je vďaka akcii výrazne lacnejšia ako jej sesternica od Toyoty. Samozreje, autá stoja na iných platformách a aj hybridy sú v mnohom odlišné, základ hybridnej stratégie je veľmi podobný a skutočne ide o identické riešenie pohonu kolies za pomoci elektromotorov, objemného spaľovacieho motora v úspornom režime a eCVT prevodovky.

Kuga vie byť od RAV4 lacnejšia a síce na to čiastočne reaguje aj RAV4, znížiť cenu tak veľmi ako Ford u Kugy očividne nie je Toyota ochotná. Ak teda môžete, choďte si vyskúšať hybridnú Kugu a uvidíte sami. Ak je ale hybrid pre vás (stále) nepotrebný a radšej stavíte na spaľovaciu klasiku, navyše o pár tisíc lacnejšiu, je tu táto benzínová Kuga s FWD a s manuálnou prevodovkou.

A vrátim sa k predchádzajúcej myšlienke: základná Kuga bola pre mňa doteraz no-go. Tak ako mnohí ďalší, aj ja som si povedal: trojvalec v takom veľkom aute? Aj keby to výkonovo stačilo, vibrácie a všetko... Po teste tvrdím, že tieto obavy boli zbytočné a trojvalcová Kuga je výborná.

Zdroj: jh

Viete ono trojvalec je priateľský a zmysluplný fígel na emisie. Menej pohyblivých častí, menšie odpory, navyše v tomto prípade vyslovene ideálne veľkosti spaľovacích komôr. Nečudo, že trojvalec s objemom 1,5 litra používa ako Ford, tak Volvo, či BMW. I keď sa ani jednému výrobcovi problémy nevyhli, nemali takmer nič s trojvalcovou konštrukciou (skôr so snahou materiálovo ušetriť).

K trojvalcom mám teda sprvu mierne odmietavý, no zväčša neutrálny postoj. Na trhu je ich viacero – takých ktoré svoju nekultivovanosť prejavujú bez škrupúľ, no zároveň takých, ktoré vám svoju inakosť nedajú pocítiť. Skrátka – musím si ich vyskúšať. A trojvalec od Fordu síce poznám, no tiež viem, že má situácie v ktorých vie byť nekultivovaný.

Väčší Ecoboost ale toto nezažíva. Vôbec. Ford si dal záležať aby motor dobre odizoloval, aby sa vibrácie vôbec neprenášali do radiacej páky ani inam. Jediné čo pocítite sú vibrácie v momente, keď motor začne šliapať iba na dva valce. A tak ako pri menšom Ecobooste, ani tu to nie je závada. Iba snaha ďalej šetriť palivo. Pravdou však zostáva, že tento režim jazdy je menej citeľný, ako keď sa VAG štvorvalec stane trojvalcom, či Mazda štvorvalec stane trojvalcom. Skôr ucitíte kvalitu práce našich cestárov, než to, že motor pravidelne vynecháva spaľovanie v jednom z valcov.

1,5 litrový Ecoboost má označenie Dragon - drak. Na svoj objem a množstvo valcov drakom skutočne je, ponúkne 150 koní. Geneticky je priamo spojený s menším 1,0 litrovým motorom a disponuje aj jeho technológiami vrátane vypínania valcov, vrátane turbodúchadla s nízkou zotrvačnosťou a celohliníkovou konštrukciou.

Zdroj: jh

Snaha dosiahnuť nižšiu spotrebu paliva sa vám v Kuge môže veľmi oplatiť. Priemerná spotreba vozidla bola po predchádzajúcich užívateľoch a vyše 2200 odjazdených kilometroch 7,5 litra na 100 km. Moja priemerná spotreba bola 6,6 litra. A to som aj predbiehal, aj po diaľnici jazdil, aj si jazdu príležitostne užil. Akurát vo väčšine situácií som jazdil predpisovo, auto zbytočne netlačil a rozbiehal sa tak, ako mi manuálna skriňa dovolovala – s čo najväčšou hladkosťou. Lebo akokoľvek fantastická je kulisa radiacej páky, s takto nastavenou spojkou som ako slon v porceláne a dlho mi trvá, kým si zvyknem na mieru plynu a spojky. Je to skrátka trošku iné ako som ja – odchovanec českej a švédskej školy zvyknutý. Ale pár stoviek kilometrov a už ani v chvíli úplnej nepozornosti neprichádza k trhavým pohybom.

Priemerná spotreba 6,6 litra zodpovedá cca 650 km najazdených v pomere 50 percent diaľnic, 40 percent okresiek a 10 percent tvorili presuny po meste. Tam som mal spotrebu najvyššiu – 7,5 litra. Samostatne na diaľnici som ju vedel držať na úrovni sedem litrov – pri jazde cca 120 km/h. Pri jazde 135-140 km/h to bolo okolo 8 litrov. Ale príjemné jarné počasie bez potreby klimatizovania a s rýchlo zahriatym motorom – počas celého testu. Iba raz mrzlo a tak som mohol raz využiť vykurovanie čelného skla. A bolo to rýchle a zmysluplné. Meniť by som to sklo nechcel, ale veď hádam vyrieši poistka - keby bolo treba.

Zdroj: jh

Pružné zrýchlenie kopíruje pružnosť SUV-čiek od koncernu so štvorvalcom a to aj v prípade, že majú o cca 100 kg nižšiu hmotnosť. Zo 60 na 100 km/h zrýchli Kuga na 3. stupni za 6,1 sekundy, z 80 na 120 km/h za 6,38 sekundy. Na 4. stupni je to za 8,03 sekundy. Skrátka výborné časy, ktoré nie sú pretekárske, ale na bezproblémové predbiehanie i na kratších voľných úsekoch stačia. Čo samozrejme rakúske babky idúce v protismere netušia, takže keď začnete predbiehať, predbehnete a to všetko stovky metrov pred nimi a niekoľko sekúnd predtým, než by museli brzdiť, aj tak po vás budú blikať a rozhadzovať ručičkami. Lebo oni by to nezvládli, lebo máte cudzokrajnú značku... A tak, lebo skrátka môžu a ľudí z Ost bloku radi nemajú...

No ale poďme ďalej. Okrem toho, že motor má pekne postavený krútiaci moment a s veľkým autom hýbe s obdivuhodnou ľahkosťou aj v nižších otáčkach aj bez plnej záťaže, výhoda benzínového motora a širokého spektra použiteľných otáčok, a teda nižšia potreba radiť pri prudšom zrýchlení – to poteší každého. Navyše je motor naozaj veľmi dobre odhlučnený, a tak si málokedy všimnem, že by som mal mať zaradený stupeň o dva vyššie. Ani zotrvačnosť, ani hluk, ani vibrácie neprezrádzajú, že mám na diaľnici namiesto šestky štvorku. Až pohľad na digitálny otáčkomer na digitálnom prístrojovom štíte.

Zdroj: jh

Okrem jazdy na menej valcov má Kuga v rukáve tromf, ktorý ste doteraz mohli vídať skôr v drahších špecifikáciách drahších áut – pomocníka ekologickej jazdy spojeného s údajmi z navigácie. Toto je výborná vec a mať to v aute za 30-tisíc je ozaj výborné. Auto nielenže vie, že sa blíži zníženie rýchlosti a v ideálnom okamihu vám ukáže, že máte dať nohu dole z plynu – aby ste rýchlosť znížili bez použitia bŕzd a bez spaľovania benzínu, zároveň vás vie upozorniť na potrebu znížiť rýchlosť pred križovatkou – napríklad pred T-čkovou, takisto pred ostrejšími zákrutami. Tam sa mi obvykle nepodarilo počúvať ho, ale za to si môže Ford sám. Nemá robiť autá s takým dobrým podvozkom a takou zábavnou jazdou.

Počas testu som presadal z jedného konkurenčného vozidla do Kugy a krátko po presadnutí moja jazda v momente ožila. Jednak má trojvalček lepší zvuk, jednak sa mu chce akosi viac za plynom, tiež to vysoké auto na balónových gumách veľmi ochotne komunikuje svoje danosti a možnosti v zákrutách. Na dierach v zákrutách odskakuje minimálne, no je to azda nastavenie riadenia, ktoré dáva vodičovi takú istotu a takú chuť prejsť zákrutu pod plynom.

Zdroj: jh

Niekoho môže mrzieť, že je jazda mierne tvrdšia ako u komótnych konkurentov, zároveň platí, že podvozok sa rovnako dobre vysporiada s menšími i väčšími nerovnosťami. Prioritou je preň nízka hlučnosť, solídne odpruženie, no najmä udržanie kolies na vozovke.

Kuga je medzigeneračne výrazne väčšie auto. V kabíne to až tak necítiť, no platí, že je priestranná. I keď väčšina zväčšenia mierila do dĺžky kapoty a možno zadného previsu, ušlo sa aj kabíne, ktorá ponúka naozaj peknú dĺžku. Šírka je tiež lepšia než u menších áut, ale nie veľa a trojica pasažierov vzadu bude mať k sebe stále bližšie ako v nízkonákladových aerolinkách. Potešujúce je iba mierne tvarovanie relatívne dlhých sedákov, ktoré tak rátajú s využívaním detských sedačiek i v počte troch kusov. Vzadu sa dá dokonca meniť sklon operadiel a to je veľmi fajn. Pohodlie v druhom rade nestačí na pohodlie v rade prvom, i keď sa vzadu dvaja basketbalisti odvezú a nebudú sa mať zle. Vpredu má vodič i spolujazdec kopu miesta na nohy i lakte, akurát by vedela potešiť nastaviteľná lakťová opierka v strede. Sadnúť si dobre do Kugy nie je ťažké, polohu za volantom si nájde každý. Mňa tešilo, že aj keď som sedel pohodlne, stále bolo za mňou veľa miesta pre pasažiera vzadu.

Slabinou tejto Kugy je relatívne malý „plávajúci“ displej nad palubnou doskou. Jeho zobrazovacie schopnosti sú priemerné, uhlopriečka podpriemerná, no aspoň nezavadzia výhľadu. Podstatnejšie je, že v ňom tróni dobrý systém Sync3, s ktorým si mobily rozumejú. Auto nemalo bezdrôtové nabíjanie, čo je škoda, pretože na káblové nabíjanie ani pri menšom aparáte nezostáva veľa miesta a buď je smartfón na mieste a kábel treba zlomiť, alebo trčí a potom sa mikoce za jazdy. Zlomený kábel v mojom prípade znamenal koniec prenosu dát do Carplay a do konca testu išlo iba nabíjať. Jediná situácia, v ktorej práca iba cez bluetooth predstavuje problém – je navigácia. Waze, či Maps sú skrátka ďalej ako vstavaný systém.

Zdroj: jh

Vozidlo malo k dispozícii povinné prvky ako núdzové automatické brzdenie, či udržiavanie v pruhoch. Malo tiež adaptívny tempomat, ktorého prácu môžem skôr pochváliť.

Inak bolo auto v relatívne „chudobnej výbave“. Teda nemalo ďalšie zbytočnosti nadmieru zvyšujúce cenu. Malo vyhrievané predné sedadlá i volant, malo spomínané vykurovanie čelného skla, klimatizáciu s výduchmi vzad, no nemalo pokročilé predné svetlomety, len denné LED svietenie a halogénové projektory. Aj tie ale svietia slušne a ich používanie by mi nevadilo. Treba tam dobré žiarovky a bodka.

Auto má solídnu veľkosť batožinového priestoru, má dvojité dno, má aj miesto pre plnohodnotnú rezervu.

 Skrátka moderné, úsporné a pritom adekvátne výkonné auto, ktoré rozhodne nie je malé. Vodič sa v ňom cíti dobre, bezpečne a tlačenkári ho trápia menej ako v malom mestskom hatchbacku. V tejto farbe a výbave je také trošku bezemočné, no aj jedna-dve zákruty vedia tento pocit zmazať. Je to kus autiska s dobrým motorom a výbornou prevodovkou. Rozhodne stojí za úvahu. Pokiaľ netreba hybrid, toto je viacúčelové vozidlo na každodenné jazdenie. 8 z 10.

Zdroj: jh

 

Technické údaje

Model: Ford Kuga Ecoboost Trendy Titanium
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1497
Prevodovka: 6. stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1600-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,6-7,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4626/1882/1690
Rázvor náprav (mm): 2710
Objem batožinového priestoru (l): 612
Objem palivovej nádrže (l): 54
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1489
Užitočná hmotnosť (kg): 586
Rozmer pneumatík: 225/65 R 17
   
Základná cenníková cena modelu a výbavy: 27 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku