2022-02-02 13:15:00
Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Hyundai Ioniq 5 AWD – Ako si predstavujete elektrickú budúcnosť áut?

Čoraz častejšie sa hovorí, že príde doba, kedy budú automobilky vyrábať len elektrické autá.

Pre niektoré z nich to je realita, pre niektoré nie. Ale otázka je, či existuje univerzálny elektromobil, ktorý by bol schopný aj jázd medzi mestami a nemusela to byť Tesla. V ostatnej dobe je takých áut celkom veľa na výber.

S elektromobilmi je to čím ďalej, tým ružovejšie, teda zelenšie, ak sa bavíme v danej téme. Veď si môžeme kúpiť Mercedes EQS, či fakt veľmi použiteľné elektromobily BMW i4, či BMW iX. Avšak sú aj lacnejšie alternatívy ako sa dostať ku naozaj dobre spravenému elektromobilu. Jasné, veľa je v koncerne Volkswagen, ale najfuturistickejší tvar má Hyundai Ioniq 5. A aj ten má svoje vrcholné verzie. To, čo vidíte na fotkách je Premium s pohonom všetkých kolies za približne 55-tisíc eur.

Zdroj: Jozef Murárik

Ako je to teda s tým vzhľadom? Hranaté tvary a celkový vzhľad sú naozaj sci-fi. Ak niekto v deväťdesiatych rokoch predpokladal ako budú vyzerať autá teraz, tak by to mohol byť práve tento dizajn. Keď to vezmeme kriticky, tak jediné, čo trochu rozbíja ostré línie a sci-fi je asi logo automobilky. To znamená, že odčlenenie značky Ioniq je už veľmi blízko. To, čo však ostáva otázne je ako bude možné toto auto vylepšiť pri facelifte.

Verzia Premium má štandardne disky s priemerom 20 palcov s naozaj malými otvormi. Na čistenie nočná mora, na prenášanie zjavne tiež, keď máte dva sety. A aj keď sa zdá, že brzdy nemajú dostatočné chladenie, tak to nie je celkom tak, lebo toto auto brzdí väčšinu času elektromotormi. Veď na ňom nebudete jazdiť ako Emerson Fittipaldi a ani ako Max Verstappen. Alebo áno?

Zdroj: Jozef Murárik

Aj rýchlosť je výraznou devízou tohto vozidla. Okamžitá reakcia na zmenu polohy akcelerátora v režime Sport je až extrémna. Zastavte na križovatke na červenú a keď dáte pravú nohu až na podlahu, tak zistíte, že ste mali oprieť hlavu o hlavovú opierku. Rozbehnutie je, v tomto prípade, podobným zážitkom ako okamžité vystrelenie, keď vám do kufra vletí ten človek na obrovskom SUV, ktorý miesto na cestu pozerá do mobilu. Toto nie je zlá charakteristika. Je to práve extrémne, toto spaľovacie motory nedokážu.

Na takéto vystrelenie vpred má Ioniq 5 vo vrcholnej verzii dva elektromotory s celkovým výkonom 225 kW (305 k). Ten predný má výkon 70 kW (95 k) a zadný 155 kW (210 k). A brutálne sú aj hodnoty krútiaceho momentu. Predný motor má 255 Nm a zadný 350 Nm. Lenže okrem tohto musí mať dobrý elektromobil aj slušný dojazd.

Zdroj: Jozef Murárik

Batéria má napätie 653,4 V a kapacitu 72,8 kWh. Technológia, ktorú Hyundai využíva je vytvorená na základe Lítium-polymérových článkov. A v oficiálnych papieroch je, podľa WLTP, uvedený dojazd 430 kilometrov. Teda toľko pri obutí atraktívnych 20-palcových zliatinových diskov. Avšak za nulový príplatok je alternatíva s 19-palcovými diskami a tá má o 30 kilometrov väčší dojazd.

Realita je však trochu iná. Ak je chladno, tak môže celkový dojazd klesnúť. O to viac ak budete auto používať na diaľnici. Diaľničné tempo po 160 kilometroch ukazuje zvyškových 90 kilometrov. Reálne sa však dá 300 kilometrov dosiahnuť. V lete to bude určite viac. Avšak tieto hodnoty až tak veľmi nepotešia. Treba však brať do úvahy fakt, že tie elektromobily, ktoré majú v papieroch dojazd 300 kilometrov by v takýchto podmienkach mali necelých 200 kilometrov na nabitie. Určite niekto dá so štvorkolkovým Ioniqom 5 aj viac ako 400 kilometrov, ale nebude to jednoduché.

Zdroj: Jozef Murárik

Ak chcete naozaj najväčší dojazd, tak musí stačiť zadokolka, tá pridáva ešte 21 kilometrov dojazdu. A už tá je dostatočne rýchla. Veď má stovku za 7,4 sekundy. Stále to je však o 2,2 sekundy viac ako má štvorkolka. Takže buď chcete dynamické parametre, alebo maximálny dojazd.

Ioniq 5 je nastavený vlastne celkom komfortne vďaka príjemným sedadlám, ale dvojtonová hmotnosť občas sprostredkuje nutnosť tuhosti. Čiže skôr športové naladenie by mohlo lákať ku dynamickejšej jazde. Avšak okamžite je cítiť, že spojenie volantu s kolesami je celkom odťažité a nedáva takmer žiadne informácie o stave predných kolies. Naviac dvadsaťpalcové disky mali, v čase nášho testu, obuté pneumatiky Nokian WR G2 určené pre SUV. Tie podvozku príliš istoty nedávali. Takže znova sa dostávame k tomu, že asi je treba zobrať verziu s pohonom zadnej nápravy a jedným elektromotorom a tiež na devätnástkach.

Zdroj: Jozef Murárik

Ak má Ioniq 5 dva elektromotory, tak má predsa aj menší predný batožinový priestor. Frunk, ako sa v Jú Es Ej tomuto kufru hovorí má 24 litrov miesto 57 litrov. To však stále znamená, že sa do neho dá umiestniť nabíjačka do klasickej 230-voltovej zásuvky. Aj keď s takýmto aparátom nabijete auto za skoro 40 hodín, tak stále stačí na bežné jazdenie, keď dáte tak sto kilometrov denne. Avšak vrelo odporúčame wall-box, lebo s ním je domáce nabíjanie omnoho jednoduchšie.

Keď sme načali tú tému interiéru, tak ten klasický kufor má objem 527 litrov. To je len o liter menej ako má legenda veľkých kufrov, jednotková Octavia. Ale tu to tak vôbec nevyzerá. Celé auto nevyzerá tak veľké ako reálne je. Šírka 1,9 metra si zahráva s tými väčšími SUVčkami, aj keď celkové tvary by, bez porovnania, mohli hovoriť niečo o hatchbacku nižšej strednej triedy.

Zdroj: Jozef Murárik

Vonkajšiu veľkosť je cítiť najmä v priestore pre posádku. Rovná podlaha vzadu a dostatok miesta na kolená je výbornou charakteristikou. Najlepšie miesta sú však vpredu. Vodič a spolujazdec majú taktiež rovnú podlahu, ale majú aj posuvnú stredovú konzolu, ktorá posúva aj vstavanú lakťovú opierku. V nej je dokonca integrovaný aj priestor na bezdrôrové nabíjanie. A tiež port USB, ktorý prenáša Apple CarPlay, či Android Auto zrkadlenie. To bezdrôtové nie je.

Samotný systém má dva displeje, jeden pred vodičom a jeden v strede. A sú pod jedným krycím sklom s bielym povrchom. Niečo podobné s čiernym povrchom ste už mohli vidieť v inej automobilke. Tej s hviezdičkou. Jednou, nie v Subaru. Téma má rovno dve verzie. Reálne je v noci príjemnejšia tá čierna, ale k celkovému vzhľadu je lepšia tá biela.

Displej má jeden zaujímavý easter egg. Niektorí si nastavia volant a sedadlo a nevidia za vencom ani rýchlosť, ani dojazd. To znamená, že títo musia automaticky siahnuť po najlepšie vybavenej verzii Premium, ktorá má head-up displej s rozšírenou realitou. Rozšírená realita môže s prehľadom ukončiť čítanie. Alebo nie?

Zdroj: Jozef Murárik

Treba uznať, že Ioniq 5 je veľmi schopným elektromobilom. Najschopnejším je na jar a na jeseň. V zime mu trochu podráža nohy nutnosť kúrenia, aj keď má tepelné čerpadlo a veľkú mieru zodpovednosti na znížení dojazdu má aj použitie pneumatík Nokian. V snehu sú super, na ekojazdu nie veľmi. Tu nejdeme rozoberať ako auto nabíjať, aké programy zvoliť. Tu len konštatujeme, že toto auto sa Hyundaiu podarilo. Je výborným elektromobilom, ale optimálne je obetovať výkon a pekné veľké disky v prospech dojazdu, ak chcete aby mal úplne najviac zmysel.

Technické údaje

Model: Hyundai IONIQ5 4x4
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon motorov vpredu/vzadu (kW): 70/155
Krútiaci moment vpredu/vzadu (Nm): 255/350
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,2
Spotreba kombinovaná  (kWh/100 km): 19
Dojazd (R20) (km): 430
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4635/1890/1605
Rázvor náprav (mm): 3000
Objem batožinového priestoru (l): 527/1587
Kapacita batérie (l): 72,6
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2020-2100
Užitočná hmotnosť (kg): 520
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1600
Rozmer pneumatík: 225/45 R20
   
Základná akciová cena modelu: 41 390 €
Základná cena modelu 4x4: 49 740 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku