2022-02-02 10:30:00
Kia Ceed GT Line
Kia Ceed GT Line 2021
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Kia Ceed 1,5 T-GDi DCT – byť PRO bez kufra

Po teste modelu ProCeed prichádza test krátkej verzie s rovnakým duchom.

Testovaný model s výbavou GT Line celkom dôveryhodne pripomína model ProCeed. Akurát nemá takú dĺžku a stráca tiež vo veľkosti kufra. To ale neznamená, že by kufor vôbec nemal – ako naznačuje nadpis. Je však pro a to najmä prošportovo.

Kolegovia mi už hovorili, že nový motor od koncernu Hyundai-Kia sa vydaril a že je v portfóliu skutočným klenotom. Teraz to potvrdzujem aj ja. Je sympatickejší, než najlepší u konkurentov.

Jeho háčikom, ktorý ho drží pri zemi, je prevodovka. Áno, DCT mi úplne nevyhovuje, ale s  manuálom by to mohlo byť o kus športovejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Na druhú stranu, po spomínanom teste modelu ProCeed už viem ako s ňou pracovať a môj mozog sa jej prispôsobuje výrazne rýchlejšie. Dlhšie zaváhania pri rozbehu, či naopak príliš ostré reakcie pri rozbehu ma až tak nerozkolíšu a úpravou vlastného čipu som sa naučil a zvykol pracovať aj s týmto materiálom. A potom je to najmä o zábave.

Keď som pri preberaní vozidla pristupoval k testovačke, bolo už šero a navyše ma oslepovali silné LED svetlá tohto vozidla. Tie sú mimochodom bez adaptívnej funkcie i bez automatického nastavovania sklonu, nastavujú sa pekne krásne kolieskom vľavo pod volantom. No keď som k autu prichádzal, na moment som zneistel a rozmýšľal, či to predsa nie je ProCeed. Uznávam, aj po dlhšom čase mám to auto stále pod kožou. Drží sa ma ako kliešť. Nie som z neho nadšený, ale o to bližšie je k ideálu, ktorý by reálne mohol vidieť aj moje peniaze – ak by nejaké boli.

Zdroj: Ján Hargaš

Hatchback je vďaka faceliftu dynamickejší, pôsobí viac prikrčene, línia strechy sa zdá z väčšej diaľky oblejšia. No skrátka, odrazu má auto k ProCeedu dizajnom blízko.

A blízko má aj cenou, pretože v testovanej GT Line výbave stojí bezmála toľko, čo ProCeed GT Line s rovnakým motorom a prevodovkou. Konfigurátor mi pri hatchbacku svieti s cenou 25 630 eur, pri modeli ProCeed je to 27 130 eur. To už skutočne nie je veľký rozdiel.

Na druhú stranu, nie každý chce jazvečíka a kratšie auto ponúka okrem lepšieho parkovania aj potenciál väčšej divokosti pri ostrejšom jazdení. Pravda to však nie je, autá majú rovnaký rázvor a rozdiel je azda len v rozložení hmotnosti vzhľadom na väčší kufor a viac hmoty za zadnými kolesami.

Pre Ceed ale nie je skutočným konkurentom ProCeed, pretože kým pre ProCeed je uvedená cenovka tá nižšia, Ceed je s tou svojou na úplnom vrchole.

Zdroj: Ján Hargaš

S daným motorom a prevodovkou sa môže postaviť proti koncernovým konkurentom s motorom 1,5 TSI a s DSG. Počet prevodov rovnaký, objem skoro tiež, len výkonu má Kia/Hyundai viac.

Potešujúcim faktorom spolužitia s daným motorom je nízka hlučnosť. Auto ani pri diaľničných rýchlostiach nekomunikuje viac, než je žiaduce. Úroveň izolácie vonkajších vplyvov sa môže porovnávať aj s autami z vyšších segmentov.

Rovnako potešujúca je aj spotreba. Tá sa počas testu ustálila na úrovni 6,5 litra na 100 km. Opäť toto číslo dokumentuje nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvoria mestské presuny. Mesto je pre benzínové auto rovnakým utrpením ako doteraz, ale prevodovka sa s trochou snahy vie dobre popasovať aj s jazdami v kolóne. Na diaľnici a na okreskách je vozidlo veľmi suverénne a za suverénnosť si veľa nepýta. S ľahkou nohou aj pod šesť litrov. Výkonnostná rezerva pre hatchback je presne to, čo tvorí jeden z kľúčov k odomknutiu takto nízkej spotreby. Je veľmi nepravdepodobné, že by ste s menším motorom mali rovnakú, či nižšiu spotrebu, obzvlášť pri chuti do dynamiky.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto jazdí pekne, má výraznú tendenciu k nedotáčavosti a v mokrom zimnom počasí na zimných gumách nie je veľa možností, ako pochváliť priľnavosť. Tej naozaj veľa nie je, no beztak sa s vozidlom dajú robiť psie kusy v porovnaní s crossovermi a veľkými SUV-čkami. V novom Ceede je až tristné pozerať sa na nafúkaných frajerov v modeloch s vyššou stavbou, ktorý sa nezmyselne tlačia na nárazník na rovinke a to aj v meste, no pri prvej zákrute spomaľujú na polovičné rýchlosti. Ak máte tendenciu takéto správanie nazvať opatrnosťou, ste veľmi naivní. Prudká jazda a prudké brzdenie pred zákrutami (a aj v zákrutách) s opatrnosťou nemá nič. To je skrátka len hlúposť a strach. V oboch prípadoch to však má reálny základ v parametroch SUV vozidla. Viac-či-menej.

Podvozok je vo verzii GT Line so 17-palcovými kolesami tuhý, ale príjemne tuhý a až presvedčivý. Vodič dobre vie, čo sa deje s vozidlom a vie na to rýchlo reagovať.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve pre pekné jazdné vlastnosti mám toto auto chuť porovnávať skôr s modelom Renault Mégane RS Line TCE 160, než s koncernovkami. Tie síce nejazdia zle, taký Leon, či Golf ozaj nie, ale nastavením a športovým naturelom sa Kia viac ponáša na lahodného Francúza. Akurát z hľadiska dizajnu ťahá Ceed za slabší koniec. Na druhú stranu, priestor je obzvlášť v prípade porovnávania týchto „lájn“ teda vlastne línii mierne v prospech Ceedu.

Dobre znejú aj ceny. Už základná výbava Silver (pre tento motor, inak Amber) nie je zlá, Gold pridáva zliatinové disky kolies s rozmerom 16-palcov, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, či parkovaciu kameru. Rozhodne prvky, ktoré by autu s takouto špecifikáciou nemali chýbať. Ale áno, aj so Silver si tento motor s prevodovkou kúpite a podleziete hranicu 20 000 eur. V prípade výberu Gold je to za 20 990. S packmi navi a full LED i s farbou to je za 23-tisíc. A to už k takmer plnej výbave so všetkým vrátane asistenčných systémov i adaptívneho tempomatu – i so športovým lookom zvaným GT Line naozaj nie je ďaleko. No a najdrahšia Platinum je od GT Line drahšia len o pár stoviek.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri Ceede je testovaná motorizácia rozhodne tou najlepšou. Alebo automat, alebo manuál, každému podľa preferencií. Pri manuálnej skrini môže mierne zamrzieť absencia intelektuálnej funkcie (iMT), nezamrzí vedomie, že to tak aspoň nie je ani mild-hybrid. A áno, štart-stop systém vypnete ľahko. iMT získate jedine s naftovým motorom. Ceed v testovanej špecifikácii nesie príchuť auta zvaného warm-hatch. Nie je to vyslovene horúce, ale zabaviť sa s ním dá. Najmä má bohatú výbavu, zaujímavý look a... a to by bolo aj všetko. Pokiaľ plánujete rodinu, 1600 eur navyše za Proceed je pohodlne ospravedlniteľných. Alebo kombi, keď veľmi chcete. Inak je tu Ceed. Neroztopím sa z neho, ale roztápanie je celkovo nepraktické a vraj aj bolestivé. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Kia Ceed 1,5 T-GDi 7 DCT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1482
Výkon (kW/ot.):  117,5/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 253/1500-3500
Prevodovka: 7-stupňová automatická DCT
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,6
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 5,8-6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4326/1800/1447
Rázvor náprav (mm): 2660
Objem batožinového priestoru (l): 395
Objrem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1285-1412
Užitočná hmotnosť (kg): 565
Brzdený príves (kg): 1000
   
Základná cenníková cena modelu (Amber): 14 490 €
Základná akciová cena verzie: 19 290 €
Základná akciová cena verzie: 23 690 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku