22.04.2021

TEST: Renault Mégane Tce 160 EDC R.S. Line – mať tak o pár detí menej...

Renault Mégane TCE 160 EDC je posledný krok pred skutočným R.S.

 

Pravý Mégane RS v cenníku aktuálne nenájdete. Ale on sa vráti. Isteže upravený a isteže drahší. Túžiť po ňom budeme môcť naďalej. Niektorí z nás budú vyvolení a preukážu dostatočnú hotovosť/príjem i odhodlanie, aby si toto auto v súčasnej emisnej situácii kúpili. Kým pár vyvolených sa k RS dostane, zvyšok z nás sa musí obzrieť po niečom inom. A netreba ísť ďaleko. Renault aj po facelifte ponechal v cenníku jednu pekne nacenenú športovo orientovanú verziu. Má benzínový štvorvalec 1,3 TCE, má 160 koní, má dvojspojkovú EDC prevodovku. Nie je to vyslovene pretekár, avšak takých je už málo. Toto je presne tá špecifikácia, ktorá je určená pre človeka túžiaceho po ostrom športovom hot-hatch vozidle, no na hot-hatch nie je dosť peňazí. Jednoducho: chcete RS? A čo tak RS Line 160?

23 450 eur je za najvyššiu výbavu a najvýkonnejší štandardný motor ozaj pekná cena. Toľko vás vyjde Clio hybrid v rovnakej výbave. Pravda, aj tu sú doplnky, ktoré cenu ešte posúvajú. No beztak: krásny hatchback s dizajnom vyslovene inšpirovaný pravým RS.

Ja viem, RS je označenie, ktoré je vlastne na ústupe a aj Mégane – ak bude, bude v budúcnosti v najšportovejších verziách označený ako Alpine. Podobne ako to má SEAT s Cuprou (žeby náhoda Luca?). Predsa pre ľudí s dobrou pamäťou má označenie RS v sebe niečo silné.

RS Line ponúka veľa doplnkových prvkov v základe, navyše dodáva autu vlastný šmrnc. RS Line má vlastný dizajn predného a zadného nárazníka, má zadný difúzor, zdvojenú koncovku výfukov a sedemnásťpalcové disky Monthlery v základe, prípadne za 600 eur 18 palcové disky Magny Cours, ktoré mal obuté testovaný Mégane.

Motor s výkonom 160 koní má 158 koní presne. Vznikol zo spolupráce s Daimlerom. Agregát dodá maximálny výkon 116 kW (158 k) pri 5500 až 6000 ot/min. Maximálny krútiaci moment 270 Nm je k dispozícii od 1800 do 3750 ot/min. Automobil zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,0 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 205 km/h. Ako píšem, nič extra, ale platí, že v tejto kategórii a za túto cenu – veľmi slušné. 

Pružnosť zo 60 na 100 km/h je veľmi presvedčivá. Auto zrýchli priemerne za 5,75 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,46 sekundy.

Priemerná spotreba počas testu mala pomerne široké rozpätie. Pri pohodovej jazde s občasným využívaním dynamiky som dosiahol 6,6 litra na 100 km. Pri dynamickejšom jazdení s lavírovaním na a za hranou maximálnych povolených rýchlostí to bolo 7,2 l na 100 km.

Nájazd zrkadlil pomer kilometrov 50% na diaľnici, 40% na okreskách a 10% tvorilo koronamesto.

Motor má vďaka zdvojenému výfuku pekný zvuk, no nenechajte sa zmýliť falošnými koncovkami. Tie pravé sú pod nimi namierené pekne do zeme. Páči sa mi zvuk motora. Aj jemnosť jeho chodu s takmer neciteľnými vibráciami v zábere. Je to také jemné šteklenie, akoby ste nohou hladkali chvost štrkáča. Jeden prudký pohyb a pekne hryzne!

Sedemstupňová prevodovka si zaslúži aktualizáciu softvéru, či väčšmi koordinovaný zábeh. Ako novinárske auto zažíva rôznych vodičov s rôznymi požiadavkami a jej snaha vyhovieť týždenne každému spôsobuje príležitostné zmätkovanie. Prevodovka je nová. Radenie je plynulé, zaváhania sa dostavia v súvislosti so štart-stop systémom, či pri parkovaní. Renaulťácka dvojspojková klasika – ťažšie znáša pomalšie rýchlosti. Vodič sa postupom času naučí ako s ňou pracovať a najmä sa naučí prevodovka akého má vodiča. Potom budú spokojní dlhé obdobie. Ku koncu testu šlo všetko hladko ako po masle. Dúfam, že sa ďalší „testovač“ bude sťažovať aké je auto letargické a potom skáče ako stepná koza. A výrobcu môže šľak trafiť... Inak, prevodovky vykazujú veľmi dobrú spoľahlivosť a iné by to nemalo byť ani teraz.

Auto jazdí výborne. Polovicu testu som v zákrutách strávil tým, že som jednu chvíľu veril a druhú neveril, že má systém 4Control. No nemá, nie je to GT. Ale podvozkovo je to drak a v zime mu nesmierne pomáhajú lepivé Continentaly s dostatočnou šírkou. Tieto osemnástky autu skutočne svedčia. Na väčších dierach je tvrdé, ale tak dobre tvrdé. Presvedčivé, ostré.

RS Line je výbava viditeľná i v interiéri. Najviditeľnejšie vďaka športovým sedadlám. Pasujú najmä štíhlejším, ale aj širšie chrbty pojmú a dobre sa o ne opiera. Auto malo vertikálny displej, ktorému vyslovene svedčí premietanie navigácie z perspektívy. Vidíte ďaleko a ak máte spustené sledovanie aktuálnej dopravy (čo môžete mať aj na zabudovanej navigácii vďaka TomTom Traffic), môžete veľmi dobre plánovať trasu aj bez plánovania trasy navigáciou. A hodnotné sú aj upozornenia na stacionárne radary. U nás zatiaľ veľmi nie, ale v takom Rakúsku... Nový Easy Link je systém mimoriadne hlboký, funkčný a dokonca ani zo začiatku som nezaznamenal žiadne sekačky a spomaľovačky. Nemci by sa mohli trošku priučiť...

Kvalita vnútorného spracovania je slušná, interiér pôsobí dobre. Po facelifte je ťažké nájsť nejaké zmeny vo vyhotovení. Vraj tam sú, ale sú dobre skryté. Vo všeobecnosti sa hovorí, že na niektorých detailoch v aute výrobca po facelifte šetril. Spoznať to ale nie je úplne jednoduché a žiadalo by sa zrkadlové porovnanie.

Mégane vo verzii hatchback v čiernej metalíze a vo výbave RS Line vyzerá presne tak, ako by auto pre mladého slobodného človeka malo vyzerať. Je iné ako väčšina. V záplave áut značiek Hyundai, Kia, Volkswagen a ďalších vyniká. Je to mrštné auto s krásnym dizajnom. Má silný motor, dobrú prevodovku, výbornú výbavu a športový naturel, nielen športový dizajn. Takto si predstavujem warmhatch. V tejto nemenovanej kategórii je práve TCE 160 EDC s RS Line mojim novým favoritom. Aj preto, lebo SEAT Leon už neponúkne motor 1,8 TSI. 9 z 10 bodov. Bod ide dole za obvyklé drobnosti, ktoré pri Mégane a Renaulte vo všeobecnosti ovplyvňujú pohodlné spolužitie a ktoré som opísal vyššie. Bod ide dole za to, že to nie je GT. Kriste pane, to bolo skvelé auto!

Technické údaje
Model: Renault Mégane TCe 160 EDC RS Line
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1333
Prevodovka: 7-stupňová automatická dvojspojková EDC
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 116/5500-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270/1800-3750
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,2-5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4359/1814/1447
Rázvor náprav (mm): 2669
Objem batožinového priestoru (l): 402
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1427
Užitočná hmotnosť (kg): 461-547
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 17 150 €
Základná cena výbavy Bose: 23 450 €

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku