18.05.2021

TEST: SEAT Leon Sportstourer Style – rozumná cena v štýlovom obale

SEAT Leon patrí k tomu najrozumnejšiemu, čo môžete aktuálne kúpiť.

Ponúkne dostatok priestoru, pohodlnú jazdu, vysokú pasívnu i aktívnu bezpečnosť a dobre odskúšanú techniku nemeckého koncernu. A to všetko zabalené v peknom estetickom obale.

Do rúk sa mi dostala verzia vo výbave Style. Ak neberiete do úvahy výbavu Reference, je to vlastne základná výbava. Z Leonu polotovaru robí plnohodnotné auto so širokou paletou motorizácií a dostupných doplnkov. Nie je ale taká vyčančaná ako verzie XC a FR.

Testovaný model mal základný displej infotainmentu, ktorý narozdiel od vyššej verzie disponuje štandardnými tlačidlami na vyvolanie hlavných sekcií menu. Auto malo klasické budíky, manuálnu prevodovku, štvorvalec Podkapotou. Na svet si svieti základnými Eco LED svetlami, ktoré nemajú kvality Full LED svetiel, ale napriek tomu ponúkajú slušný výkon. Za zhoršených podmienok, napríklad za dažďa v noci už výkon nemusí stačiť každému, ale vo všeobecnosti môžem napísať, že mi ich využívanie nevadí. SEAT mám však zafixovaný ako automobilku s výbornými svetlami a osobne by som dal radšej peniaze za poriadne svetlá ako za automatickú prevodovku.

Tvrdím, že Leon Style v testovanej špecifikácii plnil všetky dôležité body výpočtu a aj keď ani v jednej z oblastí vyslovene nevyniká, celkovo je to dobré auto.

No dobre, v jednej oblasti predsa len vyniká. To je motor. Agregát 1,5 TSI s výkonom 130 koní môžem s čistým svedomím prehlásiť za najlepší motor pre široké spektrum zákazníkov. Je lepší ako trojvalce, je lepší ako motory s nižším objemom a je lepší ako zvyšky atmosférických agregátov, ktoré môžete nájsť na trhu a z môjho pohľadu je aj lepší ako väčšina hybridov na trhu. Za minimálne náklady ponúka mimoriadne technológie, naozaj obdivuhodnú úspornosť a pritom priebeh výkonu a akceleráciu, ktorá uspokojí aj stredne náročného motoristu. Iste, ak chcete viac, SEAT vám ponúkne násobne výkonnejšie agregáty, no 1,5 TSI 96 kW je tá zlatá stredná cesta. Azda najviac som zvedavý na jeho verziu s DSG prevodovkou, no tá sa mi do rúk nedostala. A nie, nepíšem o 110 kW DSG, ale práve o 96 kW DSG. Kombinácia vyšperkovaného spaľovacieho motora s mild-hybridnou technikou môže byť veľmi zaujímavá.

Zaujímavá bola aj testovaná špecifikácia. Manuálna šesťstupňová prevodovka je v súčasnej podobe vyslovene príjemná, menej šikovné nôžky budú mať občas problém so skackavým pohybom, no zvyk a viac spojky vyrieši aj túto drobnosť.

V prvom rade je to mimoriadne úsporný motor. Priemerná spotreba počas testu bola 5,8 litra benzínu na 100 km. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorili mestské presuny. Auto som vyslovene nehnal, ale 130-140 km/h na diaľnici a podobné mierne podlimitné jazdenie na okreskách bolo zachované. Motor pritom ponúka príjemnú dynamiku, ktorá skutočne uspokojí aj stredne náročného vodiča.

Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 6,71 sekundy na 3. stupni. Z 80 na 120 km/h na tom istom stupni prebehne zrýchlenie za 7,32 sekundy. Prvá disciplína pri 4. stupni znamená 8,25 sekundy a druhá rovných 9,00 sekundy.

Treba teda radiť a ideálne predbiehať z tretieho prevodového stupňa. Turbodúchadlo testovaného motora má síce variabilnú geometriu, no predsa možno zaznamenať okamih odkladu nástupu krútiaceho momentu. Keď sa motor nadýchne, zrýchľuje naozaj príjemne. Zvuk motora je prítomný, no ťažko opísateľný. Nenadhne avšak ani vyslovene neurazí. Podstatné je, že je dobre odhlučnený.

Testovaný model mal vzhľadom na výbavu neobvykle veľké kolesá. Nemožno mu uprieť lákavý pohľad, no pri tomto aute sú ideálne 17-palcové kolesá. Aj vzhľadom na spotrebu, komfort, tak aj cenu samotných pneumatík a diskov. 17-tky potom dobre slúžia ako v zime, tak v lete.

Jazdne je auto príjemné, zábavné a rýchlo vás naplní dôverou. Isteže je vzadu jednoduchá náprava s torznou tyčou, no nastavená je dobre a v segmente je akýmsi štandardom. Ak chcete viac, môžete... si zaplatiť za viac. Tu to ale stačí a s dobrým obutím žiadne desivé situácie nenastávajú.

Práve väčšie kolesá škodia aj tichu na palube. Stále ide o dobre odhlučnené vozidlo, avšak konkurenti v segmente sú na tom vlastne identicky.

Priestor pre posádku je výborný najmä v pozdĺžnom smere. V priečnom ide o typické kombi nižšej strednej triedy, čo znamená, že trojica ľubovoľných členov posádky sa vzadu bude tlačiť a ten v strede bude vyslovene na trestnej lavici. Pre štvoricu a príležitostne päticu je to ale v poriadku. Isteže je najväčším benefitom veľký batožinový priestor i s núdzovou rezervou.

Biela farba je základná a možno menej odolná ako metalízy, napriek tomu je lak dostatočne tvrdý a často kvalitnejší ako v prípade japonských konkurentov aj metalízy. Napríklad základná červená farba, ktorú som mal na testovanej špecifikácii vo výbave Xcellence je vyslovene pekná.

SEAT Leon Sportstourer je horúce želiezko v ohni a vo výbave Style je veľmi blízko k tomu, čo by som označil za ideálnu voľbu. Kombinuje racionalitu koncernu s emocionalitou španielskeho auta. Netrpí na zbytočnosti a ponúka sa za lákavú cenu. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model:

SEAT Leon Sportstourer Style 1,5 TSI 

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/5000-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1400-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 209
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4642/1799/1448
Rázvor náprav (mm): 2686
Objem batožinového priestoru (l): 620
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1362
Užitočná hmotnosť (kg): 598
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 17 120 €
Základná cena modelu s motorom a výbavou: od 20 240 €
Aktuálna akciová cena motorizácie + výbava XC Family  21 100 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku