2021-12-31 12:15:00
Opel Crossland
Opel Crossland
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Opel Crossland – prekvapivo príjemný, prekvapivo priestranný

Taká malá hrča, poviete si. A nebudete ďaleko od pravdy.

 

Po facelifte auto prišlo o X v názve. Bolo celkom zbytočné, veď pohon všetkých kolies Crossland neponúkal nikdy. Snaha o offroadový štýl tiež nemá zmysel. Auto teda oficiálne dospelo. Uznalo kým je a komu sa páči a uznalo tiež, že nemá zmysel hrať sa na niečo, čím nie je. Kiežby sme všetci dospelí boli takíto vyspelí.

Crossland má po facelifte niekoľko zaujímavých fičúr vrátane novej masky a detailov v kabíne. V podstate je to rovnaké auto ako predtým. Aj predtým, aj teraz ponúka priam neuveriteľné rozmery vnútornej kabíny vzhľadom na vonkajšie parametre. Že je auto primárne orientované na priestor posádky už hovorí vonkajší vzhľad. Dizajnové oddelenie robilo, čo mohlo, aby neortodoxné krivky skrášlilo. Snaha sa cení, no netreba to preháňať. Zhruba to si povedali, keď prišlo na dizajn zadnej časti. Rozhodujúcim prvkom pri tomto aute je farebná kombinácia a samozrejme milá predná maska spolu s prijateľným bočným profilom. Lebo to auto je celkom milé, dizajnovo menej prispôsobivé, hlavne obdivuhodne priestranné.

Zdroj: Ján Hargaš

Štyria pohodlne, piati tiež. Auto nie je široké, takže trojicu detských sedačiek dozadu dáte jedine tak, že jedna bude v kufri. Ba-dum. Ten kufor je veľký, v základnom nastavení má 410 litrov. Ak vzadu nikoho neveziete, alebo z trojice dlhý, široký a bystrozraký patríte ku krátkym, môžete posunúť zadné sedadlá úplne vpred a získať tak ďalších 110 litrov. Ak ma kalkulačka a tabuľky neklamú, je to až 520 litrov. Podstatné je, že kufor je dobre prístupný, nakladacia hrana nerobí problém a dvojitá podlaha poteší.

Na zadných sedadlách sa teda traja odvezú. Nebudú to mať extra pohodlné, ale ak im nevadí celková blízkosť, zvládnu aj viac ako krátku trasu. Za mojich čias sme ako deti v takom prípade kričali: tlačíme sa. Dnes sa deti netlačia, majú autosedačky. Priestorová ponuka je lepšia ako v modeli Jazz Crosstar, a ten patrí taktiež k MPV crossoverom v segmente B. Ozaj, nezabudnite: Crossland nahradil Merivu...

Zdroj: Ján Hargaš

Vnútorné vybavenie a kvalita spracovania sú nadpriemerné vzhľadom na segment. Testované auto bolo z tých rozumnejších, a tak si niektoré dnes populárne prvky výbavy odpustilo. Napríklad bezkľúčové štartovanie, či adaptívny tempomat. Ale infotainment je prehľadný, pracuje dobre a je to Opel, takže verí viac tlačidlám ako šmátraniu po dotykovom displeji a to je dobre.

Pohľad do cenníka najprv poteší, následne zamrzí. Auto sa pri cenotvorbe dôsledne spolieha na atmosférický motor 1,2 s výkonom 83 koní. Ak si poviete, že vám to stačí, hľadáte iba auto na neobývanú okresku na ceste do roboty a späť, alebo do neobývaného mesta. Ani na jednom z týchto miest nepotrebujete výkon, či dynamiku rozbehu. Ak do tejto skupiny občanov nepatríte, za turbo si priplatíte vyše 2000 eur. Daň z výkonu ako vyšitá, no inak to nejde. Aspoň stodesať koní z rovnakého, no tentoraz prepĺňaného trojvalca PureTech. Malý atmosféricky motorček nechajte menším autám – Corse napríklad, alebo niečomu ešte menšiemu. Napríklad rotavátoru, alebo tak. Toto už má solídnu čelnú plochu a akýkoľvek výjazd mimo mesta, či do kopca bez turbo-dopingu je náročný.

Zdroj: Ján Hargaš

Avšak pri benzínových motoroch je náročné aj držať na uzde spotrebu. Lebo oba motory, ako slabší turbo trojvalec, tak silnejšia verzia majú chuť do otáčok a s ťažkou nohou ich poženiete k vysokej účinnosti, no zároveň vyššej spotrebe. Pokiaľ si nedáte pozor, po diaľnici jazdíte aj za desať litrov.

Testovaný kus mal Podkapotou silnejšiu verziu s výkonom 96 kW spojenú so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Nepochybne tá tiež prispieva k vyššiemu apetítu. Jedným dychom dodám, že síce ide o starší kus železa, pracuje dobre a auto viac stupňov reálne nepotrebuje. Problémy začne mať v momente, keď od nej a od auta ako takého chcete niečo, na čo nie sú určené. Napríklad výraznú mestskú dynamiku. Komfort meničového automatu zmizne a snaha prevodovky vyhovieť ostrejšiemu vodičovi následne kazí aj pohyb v kolóne. Trvalo mi dva dni, kým si prevodovka zvykla na jemnejšie zaobchádzanie a kým som ja objavil ten „soft spot“ na pohodlné jazdenie. Obmedzili sa trhnutia autom a aj trasenie pri pomalom pohybe pred križovatkou, či v kolóne. Paradoxne sa pri jemnom zaobchádzaní - najmä pri rozbehu zo stoja, dynamika zvýši, pretože prevodovka nemusí ísť na svoje limity pri zmene prevodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba postupne klesala a ustálila sa na hodnote 7,5 litra benzínu na sto kilometrov. V horúcom letnom počasí s vypeckovanou klimatizáciou, no najmä s vysokým podielom diaľnic. Celkovo 50% diaľnic, 40% okresiek, 10% mestských presunov. V meste to lepšie nebude, na okreskách to dáte pod sedem s ľahkou nohou. 

Auto je dobre odhlučnené, avšak radí sa medzi podvozkovo tvrdšie. Najmä zadná náprava je v porovnaní s francúzskymi konkurentmi a súrodencami s rovnakou technikou citeľne tvrdšia. Crossland zas lepšie drží pri priečnych nerovnostiach v zákrute. Môžete si teda vybrať. Vyššia tvrdosť podvozku má prsty aj v minimálnych vrzgotoch tvrdších plastov pri prejazde nerovnosťami. Žiadna presklená strecha, dobre?

Ako som už naznačil, efekt sily 130 koní je lepší, keď dáte prevodovke viac času a k plynovému pedálu sa správate jemnejšie. Uvidíte to aj na spotrebe. S autom sa dá predbiehať, ideálne v nižších rýchlostiach napríklad na výjazde z obce. Väčšia čelná plocha už s dynamikou nad 100 km/h robí svoje, avšak práve tam sa hodí tých dvadsať koní navyše v porovnaní so slabšou verziou.

Crossland je po facelifte zaujímavý, a keď si ho správne nakonfigurujete, estetiku pozdvihnete na vyššiu úroveň. Je to malé auto doteraz neobvyklých rozmerov, ktoré nemôže a ani nechce vyhovieť každému. Motoristovi, či motoristke s ľahkou nohou vyhovie ktorýkoľvek benzínový motor, avšak ten základný neponúkne žiadnu rezervu výkonu a predbiehanie s ním sa stane skôr teoretické. Benzíny sú živé, s automatom tiež, no azda viete kam smerujem. Veru, keď chcete väčšiu čelnú plochu a vyššie auto s nízkou spotrebou, nafťáky to istia a Opel to vie. Preto ich stále ponúka.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftový 1.5 CDTi má adekvátnych 81 kW a pekný krútiaci moment, no najmä bude mať nízku spotrebu. Aj preto, lebo nemá k dispozícii automatickú prevodovku. Veru tak, jedine manuál. Cena sa pri druhej najnižšej výbave Edition začína tesne pod 20 000 eur. Pravdou zostáva, že je to pekné a Edition má toho už dosť. Mokka v rovnakej výbave Edition s rovnakou motorizáciou stojí 21 190 eur. Testovaný Crossland s automatom je za 20 290 v Edition. Mokku kúpite vo verzii benzín a automat za 22 590 eur. Je to teda rozdiel 2000 eur pri automate, no ten automat v Mokke i Mokka samotná za tie peniaze stoja. Automat má 8-stupňov a vyššiemu autu poskytuje výrazne lepšiu spotrebu. Bude za tým lepšia aerodynamika, viac stupňov a modernejšia prevodovka. Moje odporúčanie? Pri Crosslande by som do verzie s automatickou prevodovkou šiel iba v prípade, že vyslovene chcem Opel a chcem malý Opel s ľahkou manévrovateľnosťou, obdivuhodným priestorom pre štyroch, veľkým kufrom a vyšším posedom do mesta a priľahlého okolia. Také mama-taxi, kde vyššia spotreba nehrá úlohu - hlavne, že je to nové a bezpečné a tých pár kilometrov prejde bez ťažkostí v zápche.

Pokiaľ ale chcem auto univerzálnejšie, no s automatom, Mokka je výrazne lepšou voľbou. To auto je modernejšie, a síce nevyužíva zastavanú plochu tak dobre ako Crossland, vnútorný priestor je porovnateľný, no dizajn je celkom inde. Viem, že výrobcovia nemajú radi takéto parazitické rady pri modeloch jednej značky, ale kašlem na to. Mojou úlohou nie je písať tak, ako značky chcú. Takže Crossland? Áno, do mesta a jeho okolia s manuálnou skriňou. Aspoň benzínové turbo, ideálne nafta. Spotreba klesne, no špecifiká naftového motora tu platia rovnako. A pokiaľ vám je všetko jedno, výkon v meste nepotrebujete, hlavne, že na vás neprší, zoberte si aj základný motor. Je slabý, ale cenu má dobrú. 

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný Crossland trpí staršou prevodovkou, ktorá narozdiel od modernejších prevodoviek zvyšuje spotrebu a vyžaduje veľmi jemnú pravú nohu vodiča. Na druhú stranu je to majster priestoru, má lepší dizajn a v dvojfarebnej kombinácii je takmer sympatický. Má veľa miesta a slušnú dynamiku i populárne moderné technologické doplnky. A má aj 6 z 10 bodov. 

Technické údaje

Model: Opel Crossland 1.2 PureTech AT 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1199
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,4-6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4212/1756/1605
Rázvor náprav (mm): 2604
Objem batožinového priestoru (l): 410/1255
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1291
Užitočná hmotnosť (kg): 464
Základná cenníková cena modelu: 17 990 €
Základná akciová cena modelu: 15 990 €
Základná akciová cena motorizácie: 20 290 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku