16.01.2021

TEST: Citroen Berlingo BlueHDI AT – štedrý priestorom, priateľský dizajnom

Berlingo je taký parťák. Parťák do času aj nečasu.

 

Berlingo, Berlingo. To meno je silno vryté do myslí ľudí s potrebou pracovného priestoru na kolesách. Keď potrebujem revíziu kotla, keď potrebujem vodo-inštalatéra, elektrikára... Viem s akým autom prídu. Berlingo, Berlingo Van, Rifter, Partner, Combo, Combo Life, Proace City, Proace City Verso. A bude ich viac. Viac názvov pre to isté, no predsa iné. Zákazníci, ktorí chcú Berlingo, či niečo ako Berlingo, obvykle obiehajú jednotlivých dílerov a hľadajú tú najlepšiu ponuku. Či už cenou, či už ponúknutou výbavou. Vďaka toľkým menám pre ten istý produkt si to svoje pravé makové nájde naozaj každý. Autá si konkurujú navzájom, no práve vďaka tomu jeden produkt privatizuje najväčšiu časť trhu.

Berlingo je v ponuke v dvoch rázvoroch. Označujú sa ako M a XL. M má celkovú dĺžku 4403 mm a XL 4753 mm. Rázvor má 2787 alebo 2975 mm. M verzia je vďaka trojsedadlu v druhom rade plnohodnotné päťmiestne vozidlo. XL zas do veľkého batožinového priestoru môže dodať dve sedadlá, ktoré nie sú len pre malých a krátkych, ale odvezú poľahky priemerne urastených dospelých a to aj v prípade, ak v prvých dvoch radoch sedia basketbalisti.

Testovaný automobil bol vo verzii M a vo výbave Feel. Nové výbavové stupne začínajú na Live Pack. Pokračujú stupňom Feel, nasleduje Feel Pack a na vrchole je Shine. V tomto prípade išlo o verziu Feel Pack. Podkapotou sa nachádzal naftový štvorvalec s označením 1,5 BlueHDi 130. V kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou ide o veľmi vydarenú motorizáciu. Má peknú spotrebu, prijateľnú dynamiku, no najmä hladkú prevádzku. Komfort radenia v spolupráci s novou prednou nápravou a s aktualizovanou zadnou nápravou s lepšími silentblokmi robí z Berlinga dodávku, ktorá môže komfortom jazdy konkurovať pomaly starnúcim vrcholovým MPV na trhu. Výhodou je, že to robí s lacnejšou technikou a s polovičnou nákupnou cenou. Auto s daným motorom, prevodovkou a výbavou aktuálne kúpite len ako skladové. V najnovšom cenníku sa totiž verzia s automatickou prevodovkou a naftovým motorom zatiaľ nenachádza. Nič však nenasvedčuje tomu, že by to tak malo aj zostať. V staršej výbave Shine je skladovka s rovnakým motorom a prevodovkou dostupná za 21 340 eur.

Motor je dobre odhlučnený a poskytuje adekvátny výkon i krútiaci moment. Verzia s manuálnou prevodovkou je pocitovo dynamickejšia, no aj tu platí, že pocit je ďalej od reality. Najmä v prípade akcelerácie z nižších rýchlostí je automat lepší. Zo 60 na 120 km/h auto zrýchli za 8,25 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 10,10 sekundy. Namerané pružnosti sú z kategórie mierne podpriemerných vo všeobecnosti, no v rámci osobných dodávok sú úplne normálne.

Neboli však namerané počas tohto testu, ale pri predchádzajúcich stretnutiach s Berlingom a touto motorizáciou. Testované vozidlo malo na odometri 5 kilometrov, takže nadmiera pružnosti by mu nemusela prospieť.

Prevodovka hladí radko, ba dokonca aj radí hladko. Aj keď sa snažíte, pri pokojnom tempe radenie vôbec necítiť. Pri zvýšení dynamiky áno. Ale stále sú preradenia rýchle. Obdivujem rozum prevodovky. Nestane sa vám, že máte zaradené zle. A tento krátky fiškus je vďaka šikovne rozloženým prevodovom príjemne dynamický. Na dodávku. Ak predsa potrebujete viac ako prevodovka bežne ponúka, auto má pádla pod volantom.

A má aj eko režim. Jeho najväčším ťahákom je jazda „na neutrál“, tzv plachtenie. Aj tu sa snaží premýšľať a nevyradí vždy. Logiku veci som ale neobjavil. V eko režime sa mi veľmi jazdiť nechcelo. Radšej brzdím motorom. I v štandardnom režime som mal priemernú spotrebu 6,0 litra nafty na 100 km. Prvé kilometre som absolvoval skutočne obozretne, tam bola spotreba 5,8. Neskôr začala stúpať vplyvom kratších trás, jedného dvojhodinového prejazdu cez upchatú piatkovú Bratislavu a postupným zvýšením rýchlosti na diaľnici na zákonný limit. Spotreba reflektuje kilometrový nábeh v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% kilometrov bolo v meste. Veľkou pomocou v mestských kolónach je účinný štart-stop systém. Miestami človeka nahnevá, pretože motor sa vypína už pri dojazde, nie až pri úplnom zastavení. Ale keďže funguje cez remeňový štartér-generátor, viete, že kolóny mu nevadia. Najmä ak sú vykúpené dlhšími jazdami po diaľniciach a okresných cestách.

Hlučnosť vo vozidle šla medzigeneračne skutočne dole. Naopak hore šiel pocit bezpečnosti i stabilita vozidla. Dobré pneumatiky, širší postoj automobilu. K tomu dobrý výhľad, cúvacia kamera, parkovacie senzory a asistent jazdy v pruhoch, ktorý som počas jazdenia vypol len raz – na úplnom začiatku. Naozaj neviem, či tento systém má schopnosť učiť sa, skôr si myslím, že ide o aktualizácie softvéru. Lebo kým pri uvedení auta bol na tých istých cestách otravný, dnes po dvoch rokoch sú zásahy aj na horších cestách menej agresívne a menej časté. Gro zásahov sa prenieslo tam, kde ich treba. Keď sa zníži vaša pozornosť. Napríklad niečo nastavujete na infotainmente. Pozabudnete sa a auto začne „čúhať“ von z pruhu. Berlingo to nedovolí a jemným oblúkom vás vráti späť tam, kam patríte. Dobre funguje aj asistent núdzového brzdenia. Odvaha mi nevystačila na to, aby som sa dostal ďalej než k upozorneniu na vpredu idúce vozidlo. Ďalším krokom je automatické brzdenie.

Automobil mal základný tempomat. Keď od neho neočakávate adaptívnu funkciu, časom si na kombináciu lane assist a tempomat zvyknete. Pri presadaní z auta, ktoré má adaptívny tempomat do auta, ktorého nemá ale bude trvať, kým si zvyknete. A môže to byť aj nebezpečné. Preto napríklad automobilky neumožňujú v prípade zanesenia radarového snímača snehom prechod z adaptívneho do klasického tempomatu. Lebo človek sa naučí, že mu auto samo brzdí a podvedome to bude očakávať aj v prípade absencie adaptívnej funkcie. Radšej sa teda tempomat úplne vypne.

Berlingo je auto, ktoré mi úplne vyhovuje. Viem si predstaviť život s ním. Viem si predstaviť dovolenky s ním. Je to univerzál čo sa vyšplhá aj na neudržiavané cesty. Má solídnu bezpečnosť, nevyzerá vôbec zle. Ale je to auto, ktoré je autom, vecou. Nedokážete ho ľúbiť, ani obdivovať. Nie je to auto, ktoré vás zdvihne z postele pred cestou do práce. Nebudete obdivovať jeho dizajn, nebudete očarení z riešení v kabíne. Ale je to auto, ktoré vás odvezie do práce, alebo si tú prácu priveziete s ním. Bodka. 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Citroen Berlingo 1,5 Blue HDI AT
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,6-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4400/1848/1837
Rázvor náprav (mm): 2785
Objem batožinového priestoru (min/max) (l): 597/2126
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť bez doplnkovej výbavy (kg): 1505
Užitočná hmotnosť (kg) 5miest: 615
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná akciová cena modelu: 14 990 €
Základná cena motorizácie - €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku