2021-01-09 12:00:00
BMW 630d xDrive 2020
BMW 630d xDrive 2020
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW GT 630d xDrive – praktický elegán z vyššej spoločnosti

BMW 6 GT prešlo spolu so sesterským radom 5 faceliftom. Je jasné, že autu pomohol.

Pri facelifte sa zmenilo hneď niekoľko vecí. Auto dostalo novú techniku vrátane nových mild-hybridných motorov. Dostalo technológie, ktoré ste doteraz mohli zočiť len v cenníkoch tých najexluzívnejších áut značky RR a BMW pri radoch 8 a 7. Teraz už aj 6.

Zdroj: Ján Hargaš

Načo je vlastne 6 GT?

Z praktického pohľadu je to kompromis medzi sedanom a kombi. V podstate je to liftback. Má veľký batožinový priestor, no vyhnete sa karosérii kombi, ktorá svojim spôsobom znižuje optickú hodnotu radu 5.

V modernom ponímaní ide o karosériu dnes označovanú ako štvordverový Fastback. Má pozvoľne klesajúcu líniu strechy, pod ktorou sa ukrýva spomínaný veľký kufor. Má viac miesta nad hlavou na zadných sedadlách v porovnaní so sedanom, no jeho línie sú lákavejšie ako v prípade kombi. No a má štýlové bezrámové okná dverí.

Zdroj: Ján Hargaš

6 GT je pre mňa jedno krásne, enormne luxusné auto. Ak mám byť úprimný, mám ho radšej ako rad 5, rad 7, ba aj rad 8. I keď ide de facto o liftback, ktorý nemá žiadne športové ambície, stále je to vynikajúco jazdiace BMW, masívna loď s neuveriteľnou ponukou priestoru a nie je tak okato nápadné ako rady 7 a 8. A čo je dôležité, má prítlačné krídlo, ktoré môžete mať celý čas hore. A to je úplne najvác, lebo keď máte krídlo stále hore, máte stále hore... A dobre, sem až nezájdem, ale chápete pointu však?

Zdroj: Ján Hargaš

6 GT kúpite aj so štvorvalcovými motormi. Nájdete ich pod označením 620d a 630i. 620d dokonca môže byť aj vo verzii xDrive. I keď pri rade 5 ide o ideálnu motorizáciu a jednu z najpopulárnejších vôbec, rad 6 si zaslúži viac. Nielen preto, lebo ide o hmotný dvojtonový kolos. Ale aj pre pocit luxusu. A verzia 630d xDrive je pre toto auto tým najlepším možným riešením. Nemusíte často tankovať a máte plné priehrštie sily. A komu sa máli – nech sa páči: 640d alebo 640i vypočujú túžby po nadmernej dynamike.

Pravdou je, že nové 630d má podstatne vyšší výkon ako v minulosti. Dnes ponúkne až 210 kW (286 k) výkonu a 650 Nm krútiaceho momentu. To je dosť, aby auto pohlo svetom, nieto ešte samým sebou. Ale nech netliacham len vzletné frázy: z 0 na 100 ide za 5,9 sekundy a dosiahne elektricky limitovanú rýchlosť 250 km/h. Pružnosť je rovnako výborná. Zo 60 na 100 zvláda zrýchliť za 4,35 sekundy. Z 80 na 120 km/h ide za 5,05 sekundy. V štandardnom režime bez prípravy. Pre porovnanie 640i pred faceliftom zrýchli zo 60 na 100 km/h za 3,6 a z 80 na 120 km/h za 4,6 sekundy. Obdobné to bude aj pri 640d. 630d xDrive nielenže stačí, je to naozaj akurátna motorizácia pre zachovanie dynamiky s vozidlom tohto fyzického i mentálneho rozmeru.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba počas testu kolísala od 6,9 do 7,2 litra nafty na 100 km. 6,9 litra je pri pohodlnom jazdení s dodržiavaním rýchlostných limitov, no zároveň pri radosti z jazdy a pružnosti. 7,2 litra je spotreba odzrkadľujúca diaľničné rýchlosti vysoko prevyšujúce tunajšie zákonné normy. Spotreba bola nameraná pri kilometrovom nábehu v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% jázd tvorili mestské presuny. Celkový nájazd dosiahol 750 km. V podstate jedna jednosmerná služobka, ktorú túto auto bude absolvovať.

Zdroj: Ján Hargaš

Vďaka prítomnosti mild-hybridu je auto v meste úspornejšie a pohodlnejšie ako predtým. Štart-stop systém však už nevypnete. Tlačidielko zmizlo a motor zhasína častejšie než doteraz. Akurát sa tým nepoškodzuje štartér a vďaka elektrickému chladeniu s tým nemá problém ani samotný agregát. Ide o 48 V MHEV s využitím štartér-generátora, ktorý je schopný dodať agregátu 8 kW (11 k). Výkon navyše nepostrehnete a dovolím si tvrdiť, že ani spotreba dramaticky neklesá. Len to mesto je o niečo lacnejšie, to je fakt. Bavíme sa o decilitroch – prinajlepšom. No aj to je dosť, aby BMW systém využilo a uľahčilo si nasledujúce ťažké CAFE časy.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW je v podstate posledné z veľkej trojky nemeckých prémiových automobiliek, ktoré k mild-hybridu zamierilo. A urobilo to hneď vo veľkom. Pri veľkých autách je už úplné minimum motorizácií bez mild-hybridu.

Pri jazde ale nezažijete to, čo v Audi a už aj v Mercedese. A síce auto sa nesnaží rekuperovať brzdnú energiu na základe informácií zo senzorov, radaru a kamery tak, ako to robia spomenuté značky. Vlastne to už dokážu aj koncernové autá značiek VW, SEAT a Škoda pri motorizáciách eTSI DSG. Auto vám odporučí pustiť nohu z plynu a to ako pred spomaľujúcim vozidlom, tak pred blížiacim sa spomalením. Tu pri BMW zatiaľ nie sme a poviem rovno, že je to trošku škoda. BMW zatiaľ tento spôsob rekuperácie prenecháva len na plug-in hybridy. Tu sa snaží čo najdlhšie zachovať normálne správanie agregátu a svojich zákazníkov na výraznejšiu elektrifikáciu pripravuje postupne. 

Zdroj: Ján Hargaš

Dnes necháva väčšiu mieru zodpovednosti na vodičovi a aj to môže niekomu vyhovovať. Keď sa rozhodnete pred obcou brzdiť, systém to využije a výraznejšie rekuperuje.

Kapacita mild-hybridnej batérie je len 0,5 kWh, takže auto ani nemá dôvod snažiť sa viac. Skôr než o pomoc pri jazde priamo cez elektromotor pomáha rekuperovaná energia živiť palubnú elektroniku a znižovať jej vplyv na spotrebu agregátu v dobre známom štýle programu Efficient Dynamics.

Vo výpočte silných technických noviniek budem pokračovať. Nie je úplnou novinkou, že auto má riaditeľnú zadnú nápravu. To tu je už dlhšie. Akurát teraz si môžete okrem aktívneho riadenia zadku prikúpiť aj tzv. executive drive za vyše 4000 eur. Práve v tomto sa skrýva systém využívajúci aktívne stabilizátory, ktoré neustále sledujú jazdu a upravujú tuhosť stabilizátorov podľa potreby. Výsledkom je, že športová jazda je podstatne dynamickejšia, auto sa menej nakláňa a jazdí lepšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Veľkým benefitom je i kompletný vzduchový adaptívny podvozok na oboch nápravách, ktorý si tiež môžete dokúpiť. Ten umožňuje obúvať až 20-palcové disky kolies bez obavy o komfort jazdy aj na zlých regionálnych cestách.

V rámci nových technológií sú tu nové Laserové adaptívne svetlá s matricovou technológiou a prisvecovaním do zákrut. Dosah laserom ovládaných svetiel je viac ako pol kilometra. Svetlo je intenzívne a kužeľ veľmi presne vyhranený. Sú natoľko silné, že vám do tváre môžu diaľkovými blikať iní vodiči, aj keď máte iba stretávacie svetlá a aj v prípade, že nesvietia lampášmi ale výkonnými LED svetlami. Obvykle potom nasleduje nočný súboj kto koho osvieti viac. Laserové svetlá od BMW majú značnú prevahu. 

Zdroj: Ján Hargaš

Novinkou je i väčší displej infotainmentu, väčšia zobrazovacia plocha head-up displeja, a tiež nové možnosti v oblasti doplnkov, líšt a kombinácií prvkov. Na palubnú dosku môžete flasknúť povrch Sensatec a ovládacie prvky na palubnej doske môžete ošetriť alebo galvanizáciou, alebo keramickým povrchom. V oboch prípadoch ide o zlepšenie životnosti ovládačov. Lebo áno, BMW síce má veľký dotykový displej infotainmentu, ale stále je tu iDrive a poriadna páka voliča automatickej prevodovky (už roky by-wire). Žiadne pipíše, žiadne kolieska ale normálny logický volič automatickej prevodovky.

Zdroj: Ján Hargaš

Farebnosť vonkajších lakov sa dá charakterizovať ako 50 odtieňov na pomedzí čiernej, šedej a modrej. Asi by som si chcel namiešať nejaký bláznivý červený Individual odtieň. Pravdou je, že zvolená farba Bernina Grey vyzerá veľmi dobre a má tendenciu úspešne zakrývať nánosy prachu, ktoré sa na aute po pár dňoch používania určite objavia.

BMW 6 GT 30d xDrive je vynikajúcou voľbou. Ak vás môžem o niečom presvedčiť, skúsim: nekupujte si do radu 6 verziu 620d a 630i. Nepochybne sú dobré, ale k tomuto auto treba viac.

Zdroj: Ján Hargaš

Vynikajúce auto s obdivuhodne malým rajdom. Krásne sa s ním parkuje. Nielen pre aktívne riadenie zadnej nápravy a pokročilý parkovací asistent. Ale aj pre priečne uložený motor, ktorý dáva i veľkým rozmerom kolies dosť priestoru na výrazné vytočenie.

Auto je nesmierne tiché. Ani bezrámové dvere na tom nič nerobia. Ani 20-palcové disky s nízkym profilom a športovým dizajnom.

V teste verzie 640i som ospevoval motor, aký je tichý v porovnaní s naftovým motorom, a preto sa ho oplatí viac kúpiť. Nová verzia je však tichšia a dorovnáva hladký chod benzínového šesťvalca.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto je pohodlné, priestranné. Zadné sedadlá sa dajú polohovať a ešte malo aj dva monitory pre systém zábavy na zadných sedadlách. Deťom som tam pustil DVD a mal som dve hodiny pokoj. A netreba DVD, môžete pripojiť prakticky čokoľvek. V lište pod vstupom DVD prehrávača sa nachádzajú vstupy pre rôzne zariadenia. Chýbalo mi azda len možnosť prehrávať obsah mobilu na zadné displeje. Ale možno som len neprišiel na správny grif.

Zdroj: Ján Hargaš

Za mňa pohodlne 9 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: BMW 640i xDrive Gran Turismo Luxury Line
Počet valcov/ventilov na valec: 6/4
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 210/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 650/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,7-7,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5091/1902/1538
Rázvor náprav (mm): 3070
Objem batožinového priestoru (l): 600
Objem palivovej nádrže (l): 68
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2065
Užitočná hmotnosť (kg): 650
Rozmer pneumatík: 245/40 R20 a 275/35 R20
   
Cena modelu od: 62 000 €
Cena špecifikácie od: 71 250 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku