2020-12-10 15:30:00
Citroen C3 PureTech AT
Citroen C3 PureTech AT
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Citroën C3 s automatom – Jednoduché prístupy k životu

Vrchol ponuky malého mestského auta ponúka turbomotor a automat. Sú použiteľné aj mimo mestskej džungle?

 

Citroën C3 prešiel s touto generáciou prerodom zo zvýšeného hatchbacku na hatchback s klasickou výškou. Dôvody na tento prechod sú úplne jasné. Prvý je, že záujem o zvýšené autá, teda na štýl MPV pomaly utícha a predaje tým pádom klesajú. Druhý dôvod je, že nemôže konkurovať crossoverovému súrodencovi v ponuke, C3 Aircross.

Nedávno však prebehla výrazná zmena modelu, ktorá priniesla niekoľko noviniek, hlavným vylepšením sú úplne nové svetlá, ktoré sú LEDkové a sú pre všetky úrovne výbavy. To je pozitívna správa pre svietenie v noci. A tiež pozitívna správa pre výrobcu. LED svetlá sú predsa vo všeobecnosti úspornejšie ako klasické halogénové, čiže dokážu znížiť flotilové emisie o niekoľko desatín gramu. V reálnom svete to pre jednotlivca nemusí byť významným prínosom, ale pri tom, že ročne automobilka predá viac ako 200-tisíc kusov je úspora, pri súčasnom nastavení emisných limitov naozaj oprávnená.

Zdroj: Jozef Murárik

Citroën ostáva jednou z mála automobiliek, u ktorých je ešte stále možné nájsť pod kapotou malého auta aj naftový motor. Ale v tomto prípade je pod krátkou kapotou C3 s novou tvárou najvýkonnejší agregát v ponuke. Polovičný šesťvalec biturbo, teda 1,2 trojvalec s jedným turbom, prichádza s výkonom 81 kW (110 k). V najluxusnejšej kombinácii je spojený s automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Nie je to dvojspojkový systém, toto je hydrodynamický menič, ktorý je osvedčený a automobilka ho používa odkedy pustila k vode robotizovaný manuál. To bol jeden z najlepších automatových krokov, ktoré sa v Citroëne udiali.

Zdroj: Jozef Murárik

Trojvalec, ktorý poháňa túto C3-ojku je zo série, ktorá niekoľkokrát získala titul Motor roka vo svojej kategórii. Aj keď sa občas, za studena, zatrasie ako drahý pes, skôr čivava ako jorkšír, tak vo všeobecnosti má celkom kultivovaný chod. Dokonca sa dokáže popasovať s 1,2 tony s príjemnou dynamikou. Na stovku sa dostane za 10 sekúnd. Je to však o 0,6 sekundy dlhšia doba ako potrebuje alternatíva s manuálnym radením.

Zdroj: Jozef Murárik

Pri zrýchlení prevodovka radí hladko a nemá poroblém ani podradiť o pár stupňov. Za svoje služby si pýta skôr priemerné hodnoty paliva, na papierové sa tak ľahko dostať nepodarí. Teda podľa NEDC, čo je hodnota 4,7 litra na sto kilometrov, podľa WLTP je to omnoho reálnejšie. V bežnej prevádzke sa dá jazdiť s priemerom 6,5 litra, s prírastkom diaľničných kilometrov sa spotreba dostáva bližšie k sedmičke.

Zdroj: Jozef Murárik

Ako vidno podľa ponuky, priorita Citroënu už nie je vyrábať športovo ladené vozidlá s písmenkami VTS. Prioritou sú komfortné vozidlá. Preto musí 81 kW (110 k) stačiť. A ku výrazným rýchlostiam prejazdov zákrut nenúti ani podvozok. Ten je výrazne zameraný na pohodlie, avšak na hustejších priečnych nerovnostiach trochu znervóznie a začne poskakovať. Nie je to nič zásadné, reálne stačí upraviť rýchlosť smerom nadol a malé auto znova získa svoj seriózny postoj. Za poskakovanie môže aj jednoduchá zadná náprava. Viacprvkové zavesenie v tejto triede je unikát, aj z hľadiska priestorových pomerov.

Zdroj: Jozef Murárik

Vďaka usporiadaniu s takouto nápravou ostáva relatívne veľa miesta na batožinu. Aj napriek tomu, že C3 je na trhu už štyri roky a kúsok, má stále úctyhodných 300 litrov batožinového priestoru po kryt. Pre optimálne porovnanie to je počítané metódou VDA. Na zadných sedadlách to už tak ružové nie je. Nad hlavou je miesta naozaj akurát pre priemerne vysokého dospelého jedinca, avšak na nohy je miesta menej. Našťastie Citroën nechal látkové a hlavne mäkké zadné strany operadiel predných sedadiel. Tie sa dlhším nohám trochu vedia trochu uhnúť. Ale cestovať na zadných sedadlách viac ako 100 kilometrov nebude pre dospelých a hlavne výsokých pasažierov vzadu práve zážitok na ktorú budú s láskou spomínať. A to sme pri dvojici. Trojica možno bude ešte menej spokojná, ale čo môže čakať od mestského malého auta?

Zdroj: Jozef Murárik

Takže je jasné, ktoré dve miesta sú najlepšie v aute. Sú to tie dve predné. Aj tu sa prejavuje snaha o nadpriemerný komfort. Sedadlá majú výrazne mäkké čalúnenie. Predstavte si zasneženú krajinku, krb a presne v takomto kresle chcete sedieť pri zvuku praskajúceho dreva. Ešte keby je húpacie. Teda húpacie pri tom krbe, nie v aute. Aj keď, vlastne aj tu by sa jemné húpanie, teda nastavenie sklonu sedáku hodilo. Tieto sedadlá si jednoducho treba vyskúšať, niekomu sadnú, keď do nich sadne, niekomu trochu menej. Nemajú certifikáty EGR a podobné nezmysly, majú vlastnú verziu pohodlnosti, kde sa na ostatné nemusí hrať. Hlavne, že vodič má aj lakťovú opierku.

Zdroj: Jozef Murárik

Predná časť, teda prístrojová doska, stavia na jednoduchosť a minimalizmus. Na volante je viac tlačidiel ako na zvyšku prístrojovej dosky. V strede je jedno koliesko a štyri tlačidlá. Ešte by sa piate vošlo. Piate, ktoré by zapínalo vnútornú cirkuláciu vzduchu. To je vnorené v menu a ak nemáte na displeji nastavenie klimatizácie, tak musíte najskôr stlačiť príslušný piktogram na boku a potom druhé softvérové tlačidlo. Avšak pozitívom systému je, že už je celkom dobre odladený a na dotyk reaguje rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. Je to pritom jeden z mála informačno-zábavných systémov, ktorý nemá domovskú obrazovku, ale len jednotlivé obrazovky funkcií.

Zdroj: Jozef Murárik

V najvyššom stupni výbavy, Shine Pack, je aj navigácia, čo je pozitívom, ale toto je len Shine s príplatkovou výbavou. A displej podporuje aj zrkadlenie, tak je možné použiť kľudne aj Waze z Androidu, či iOSu. Toto je štandardne už od výbavy Feel Pack. Jednoduchý a minimalistický je aj prístrojový štít pred vodičom. Možno by sa mu hodil maticový LCD displej, možno by mohol byť aj farebný. Ale aj takto funguje a je prehľadný. Pôsobí však ako staršia kalkulačka. Prepínať sa dá buď kolieskom na volante, alebo tradične sltačením konca páčky stieračov.

Medzi malými autami je C3 jedným z najkomfortnejších zástupcov. Má však veľkú konkurenciu. Väčšia relevantných výrobcov áut tejto veľkosti má v ponuke niečo, s čím chce zaujať. Avšak najväčší konkurent je pramo z portfólia automobilky. Je ním C3 Aircross, ktorý s podobným pôdorysom ponúka omnoho viac vnútorného priestoru. Ale v meste bude stále kráľom malý hatchback, ktorý sa všade vopchá a nie je problém ho zaparkovať do naozaj malých parkovacích miest.

Zdroj: Jozef Murárik

A vlastne ešte jedna dôležitá informácia chýba. Toto auto stojí 18-tisíc eur, čo sa dá považovať za štandard v rámci triedy. Pri Citroëne však treba sledovať aktuálne akciové modely. Aktuálne je v ponuke C-Series so špecifickým interiérom a doplnkami karosérie v červenej farbe. Predtým to bola zase alternatíva Origins, ale to bolo dávno, dokonca pred faceliftom. Tieto série prichádzajú so špeciálnymi kombináciami farieb a ozdobných prvkov a so zvýhodnenou výbavou.

Zdroj: Jozef Murárik

Technické údaje

Model: Citroen C3 Pure Tech 110 AT Shine Pack
Počet valcov/ventilov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1 199
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 81/5550
Krútiaci moment (Nm/ot.): 205/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,0-6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3996/1749/1474
Rázvor náprav (mm): 2540
Objem batožinového priestoru (l): 300
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1192
Užitočná hmotnosť (kg):  418
Rozmer pneumatík: 205/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu C3 s turbom: od 12 490 €
C3 PureTech 110 AT Shine Pack od 16 590 €
Súčet dostupných bonusov pri Shine Pack - 800 € (15 790 €)

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku