03.01.2021

TEST: Honda Jazz – zdokonalený v každom ohľade

Honda Jazz prichádza vo svojej štvrtej generácii s množstvom vylepšení.

 

Pri každom teste modelu Honda Jazz, ktorý som doteraz vykonal som najprv podľahol nadšeniu z vozidla. Lebo síce je malé, je bezpečné, priestranné a neuveriteľne variabilné. Vždy z neho bol nadpriemerný výhľad, vždy malo dobré motory, vždy malo svojský štýl a schopnosť prekonať priestorovou ponukou a praktickosťou všetko, čo sa v oblasti štvormetrových áut nachádzalo.

Po dvoch-troch dňoch ale prišlo obvykle vytriezvenie. Anatómia sedadla nebola úplne top, infotainment bol doslova bolestivý, ovládanie palubného počítača som buď vzdal, alebo sa s ním trápil a aj tak sa to nikdy nenaučil a menil nastavenia náhodným stlačením tlačidiel. Na tretí deň som obvykle vyrazil na dlhšiu cestu. Zábavný VTEC motor a kratučká radiaca páka robili v meste z auta žihadlo, no von z mesta to už také úžasné nebolo. Človek sa musel naučiť vytáčať motor až na obmedzovač, aby mal akú-takú dynamiku, podvozok trieskal, búchal a slovenské okresky sa časom stali rovnako nepríjemné ako vyššie rýchlosti na diaľnici.

Po sklamaní obvykle nasledovalo zmierenie, uvedomenie si určenie vozidla, cieľovú skupinu a fakt, že aj keď má VTEC nie je určený na divoké jazdené, ani na dlhé trasy po okreskách. No a raz som mal aj CVT a to už naozaj bola len nákupná taška za približne 20-tisíc.

Nový Jazz ale vystúpil z tieňa predošlých generácií. Odteraz to už nie je auto štvrtej generácie novodobého využívania mena Jazz. Je to približne siedma generácia. Lebo presne toľko – tri generácie auto preskočilo príchodom tej najnovšej. Auto sa zlepšilo vo všetkých objektívnych i subjektívnych parametroch. Je tichšie, je komfortnejšie, je tuhšie, je bezpečnejšie, je stabilnejšie, je suverénnejšie a má vynikajúcu motorizáciu, ktorá kombinuje prepracované benzínové motory značky Honda so silným elektromotorom. A má skutočne vynikajúcu prevodovku – najmä preto, lebo ju vôbec nemá. Áno, najlepšia prevodovka značky Honda je žiadna prevodovka. Neverte marketingovým označeniam eCVT. Toto nie je eCVT. Toto nie je Toyota, ani Ford. Toto je Honda.

Elektromobil s dojazdom 600 km a nabitím za necelé dve minúty

Honda Jazz je lepším elektromobilom ako Honda e. Prečo? Pretože má päťnásobný dojazd a dvojtretinovú cenu. Honda e jazdí lepšie, vyzerá neuveriteľne štýlovo. Ale ak ide o užívateľský komfort a univerzalitu použitia, Jazz je jeden z najlepších elektromobilov na trhu. Tak ako zvyšok najlepších elektromobilov na trhu, aj tento totiž nie je elektromobil – ale hybrid.

Pri hybridoch Hondy je ale hybrid ešte viac elektromobilom ako u iných výrobcov. To preto, lebo vyznáva rovnaký princíp – silný elektromotor poháňajúci kolesá bez prevodovky. Tak ako každý elektromobil súčasnosti, aj Jazz poháňa priamo kolesá a má stály prevodový pomer – nemenný. Neprichádza k žiadnej forme zmeny prevodového pomeru – ani cez planétové súkolesie (eCVT), ani cez variátor (CVT), ani cez spojky (DCT) a pochopiteľne ani cez planétové súkolesie a menič (AT).

Takže motor je tu vlastne len vo funkcii „generátora?“

Nie, motor je rovnako ako pri Honde CR-V s rovnakým hybridným systémom elektráreň, no tiež dokáže napriamo poháňať kolesá, a to buď samostatne, alebo spolu s elektromotorom. Ako? Jednoducho – spojkou, ktorá ho pripojí buď rovno ku kolesám, alebo k elektromotoru.

Až 80% času dokáže hybridný Jazz jazdiť v meste na elektrickú energiu. Platí to, čo pri Toyote – čím hustejšia premávka, tým viac času trávi v elektrickom móde. V dlhej kolóne sa motor zapne len na pár sekúnd, aby dobil baterku, prípadne prekonal prudšie zrýchlenie.

Prevodový pomer pre spaľovací motor je podobný ako „šestka“ v štandardnej manuálnej prevodovke od Hondy. Preto motor väčšinu času dopuje elektromotor a nepoháňa kolesá. Až pri vyšších rýchlostiach začne dávať použitie spaľovacieho motora zmysel. Takže na diaľnici, či na okreskách dodáva silu a dynamiku buď kombinácia oboch motorov, alebo spaľovací motor. Zároveň sa ale pri spomaľovaní, či pri jazde v miernom klesaní vypne. Tým opäť znižuje celkovú spotrebu. Reálna spotreba tohto systému je porovnateľná s tou, ktorú dosahujú obdobné hybridy značky Toyota.

Môj priemer počas testu bol 4,9 litra benzínu na 100 km. Kombinovaný cyklus WLTP hovorí o 4,6. A verte, že sa dá aj menej. Na diaľnici som zaznamenal kombinovanú spotrebu blížiacu sa k úrovni 6 litrov. To pri rýchlosti jazdy, ktorá je nad naše povolené rýchlosti.

Vlastne som s Jazzom po diaľnici ešte nikdy nejazdil vyššou priemernou rýchlosťou. Uvádzam to ako dôkaz skutočnosti ako výrazne sa Jazz zmenil. Lebo aj pri rýchlosti 150 km/h je v kabíne príjemné ticho a aj pri tejto rýchlosti sa vodič neobáva o život vzhľadom na zvyšujúcu sa neistotu podvozku.

Zamýšľam sa nad tým, či vôbec existuje auto, ktoré by tak blízko k svojej maximálnej konštrukčnej rýchlosti dokázalo jazdiť tak úsporne. Okamžitá spotreba aj pri rýchlosti 160 km/h (maximálna konštrukčná rýchlosť je 175 km/h) je do desať litrov benzínu. Ak sa vám to zdá byť veľa, prečítajte si to ešte raz.

Jazz je priestranné štvormiestne vozidlo. Doslova zázračne priestranné. Ak mu teda odpustíte, že je relatívne úzke a piaty pasažier by musel prekonať amputáciu polovice tela podobne ako sa delia kravy na bitúnku. A aj vtedy by sa vzadu traja pasažieri tlačili.

Štyria sa však odvezú dostatočne pohodlne na to, aby zvládli aj dlhšie trasy. Pravda, zadní pasažieri sú vystavení väčšej úrovni hluku ako tí vpredu. Pri Honde majú ale mnohí majitelia dobrý zvyk pomôcť autu dodatočnou izoláciou. Pozor, nie PUR penou, ak by ste to chceli spraviť na Pata a Mata...

Kufor je taktiež obdivuhodne priestranný. Pojme aj detský kočiar. Aj priesady na záhradku a ešte zostane kus miesta na nákup v potravinách. A keby bolo veľmi zle, stále sú tu magic seats, takže sa druhý rad sedadiel s ľahkosťou Honde vlastnou zloží do roviny a môžete prevážať nábytok z Ikei.

Skvelým zlepšením je informačno-zábavný systém novej generácie. Vrátili sa mu tlačidlá, mnohé zostali. Ovláda sa lepšie, je prehľadnejší, logickejší, rýchlejší a konektívnejší. CarPlay a Android Auto zvládne s prstom v nose. Slušné je aj audio. Posed za volantom je síce vzpriamený, ale pohodlný a sedadlá poskytujú slušnú oporu chrbtici. Bočné vedenie nemá prečo byť enormne pevné, no stále je vpredu lepšie ako vzadu. Výhľad z auta je vynikajúci. Vlastne nie je v tomto smere lepšie auto. Tam kam nedovidíte, dovidia senzory a asistenčné systémy. Zdvojený predný stĺpik a širokouhlé predné sklo takmer úplne vymazali slepé uhly.

Vďaka vystuženej konštrukcii si inžinieri mohli konečne dovoliť trošku mäkší podvozok. Výsledkom je pohodlná jazda aj na stredne rozbitej ceste. Odskoky nie sú vyslovene nepríjemné a síce auto naďalej vyznáva jednoduchú zadnú nápravu, na nerovnostiach jazdí pekne. Akurát jazdí na eko pneumatikách. Cyklisti by ich nazvali gumy na fat bike, ale pre motoristu sú to také galusky. Auto má vďaka dvojici motorov ťažký predok, no a spolu s eko pneumatikami je na mokrom asfalte v zákrutách nedotáčavé ako odtrhnutý kolotoč.

Ak by ste sa chceli na mokre zahrať na Švédov a skúsili by ste losí test, buď trafíte pätník, alebo vás už v nízkej rýchlosti stopne asistenčný systém. Chcelo by to lepšie obutie na lepšie jazdné vlastnosti. Obzvlášť za mokra. Lenže to by potom rástla spotreba. Brzdenie v priamom smere ale zvláda aj za mokra. A to je možno dobrý odkaz každému, kto by chcel v súčasnom počasí robiť losie testy na cestách. Nesnaž sa zvieraťu vyhnúť, dupni na brzdu.

Jazz novej generácie svieti lepšie. I za dažďa dávajú svetlomety dostatok výkonu na priemernú viditeľnosť. Na asistenčné systémy je spoľahnutie, rovnako tak na pasívnu bezpečnosť.

Auto už nepôsobí tak lacno ako v minulosti. V kabíne nájdete kvalitnejšie materiály, aj tresnutie dverami nie je také ostré. Výborný hybrid, výborné malé MPV, ktoré dokáže plniť úlohy väčších áut. Akurát aj stojí ako väčšie auto. Takže nie, nebude to hit a nenahradí Fabiu v rebríčku predajnosti. Na druhú stranu, majiteľovi vydrží obdivuhodne dlho slúžiť a je naozaj výborné do mesta a priľahlého okolia. Aj s puncom ekológie. Ak teda hľadáte elektromobil, či hybrid do mesta. Práve ste našli jeden z úplne najlepších. A nabitie trvá dve minúty. Hovorí sa mu tankovanie. Toto je hybrid samonabíjací. 7 z 10 bodov.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku