07.01.2021

TEST: Cupra Ateca – keď ju miluješ...

Cupra Ateca je kompaktné SUV, ktoré si svojich konkurentov nájde jedine u prémie.

 

A povedzme si otvorene, že Cupra k prémii patrí. K športovej prémii. Po toľkých testoch modelu Ateca asi nemusím skrývať to, čo je celkom očividné, a síce: to auto mám rád. Spomedzi všetkých hrčovitých SUV, je toto najpríjemnejšie. Má elegantný a v podstate veľmi pomaly starnúci dizajn, má množstvo verzií, motorizácií a má lákavé cenovky. Aj výbavy sú bohaté, na palube sú aj tlačidlá, aj veľký displej infotainmentu, aj konektivita, aj sa tam dá sedieť, aj odviezť rodinu. Vzhľadom na celkovú zastavanú plochu je to taký malý jazdiaci zázrak. Je len málo áut, ktoré dokážu odpovedať na toľko otázok – v tejto triede. Napríklad mám rád Hondu HRV. Keby Honda nebola taká tvrdohlavá a nedala do dobrého auta to, čo v ňom ľudia chcú. V ostatnom čase ma zaujal nový Tucson. Kým doteraz to bola nuda za slušné peniaze, teraz je to mimozemšťan za slušné peniaze. Ale veľmi príjemný mimozemšťan.

Ateca má kolegu s ktorým zdieľa genetický základ i výrobnú linku. Volá sa Karoq a nepochybne je v našich končinách o kúštik populárnejší ako Ateca. Lebo nosí v logu okrídlený šíp. Pre mňa je z dvojičiek Ateca to obľúbenejšie dieťa. A som asi zlý rodič, lebo to tomu decku poviem a vôbec to pred tým druhým netajím.

Stále píšem iba o Atece, ktorú si kúpite od SEATu. Lenže v tomto texte ide vlastne o Atecu, ktorú kúpite od Cupry. Samostatná značka, ktorá má už aj samostatný model. Lenže jej história patrí k vrcholným športovým verziám áut značky SEAT.

Cupra Ateca je ako najbohatšie vybavený SEAT s odlišným logom, lakom a diskami, ktorý namiesto nejakej naftovej špecifikácie má Podkapotou ohňostroj v podobe najvýkonnejšieho dvojlitra koncernu. Ateca zostala narozdiel od súrodencov pri výkone 300 koní, ale ako som sa presvedčil tu, veľký rozdiel v tom nie je.

Jej športové schopnosti sú nespochybniteľné. Jej jazdné vlastnosti vodiča napĺňajú istotou. A jej dizajn ma baví. Náklony v zákrutách sú, to sa ani inak nedá, ale i na okruhu drží výborne a správa sa dlho neutrálne. Je hravá, je presvedčivá. V porovnaní s Formentorom je tvrdšia presne o ten kúštik, o koľko je vyššia. 

Aj vďaka adaptívnemu podvozku vie byť pekne tvrdá, no keď veziete rodinu na výlet, vie byť dostatočne pohodlná. Je to auto s ktorým nie je ťažké jazdiť za 20 litrov, ale s ľahkou nohou sa dá aj pod 9.

Zo 60 na 100 zrýchli bez prípravy za 3,66 sekundy. Z 80 na 120 za 4,44 sekundy. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 247 km/h.

Toto je auto z kategórie kompromisov. Aj športové kupé by ste chceli, ale aj rodinné auto by ste potrebovali. Nech sa páči: toto poteší rodinu i tatina a ešte to aj dobre vyzerá. Kompromis nikdy nie je lacný, hlavne ak je dobrý. A tento je... dobrý.

Facelift pri Atece zmenil prednú masku, dodal autu nový infotainment i nový kapacitný volant. Ten je prospešný najmä pri asistenčných systémoch, ktoré namiesto mikropohybov sledujú držanie volantu. Ak ho držíte, dovolia vám viac a reagujú tak, aby ste mali lepší pocit kontroly nad vozidlom. Akonáhle dáte ruky z volantu, auto reaguje ostro a hneď vás upozorní.

Nový infotainment má problém s neustálym zapínaním a vypínaním bezdrôtového CarPlay a Android Auto. Keď počas dňa vystupujete/nastupujete/zapínate motor/vypínate motor a v relatívne krátkych časových rozostupoch (štart-škola-škôlka-práca) zaseknúť sa môže ako smartfón, tak infotainment. Kým sa táto nestabilita vyrieši, dobré je, že pri Atece sa tento nedostatok nedostaví. Ateca má dedikované tlačidlo pre štart-stop. Práve on je strojcom nešťastia a nestability systémov. Desaťročia tvrdia novinári, že je toto hlúposť, a keď to už vyzeralo, že vďaka štartér-generátorom sa aj odolnosť mechaniky zvýši, prišlo zhoršenie softvérovej odolnosti. Tá sa ale dá vyriešiť lacnejšie a hlavne rýchlejšie. Chce to Patch, ktorý napríklad pri vypínaní motora nebude po otvorení vodičových dverí vypínať úplne aj systém, ale toto rozhodnutie nechá na vodičovi a vypne sa napríklad v momente, keď vodič dotykom na kľučku zamkne auto. Alebo keď sám stlačí štartovacie tlačidlo – neviem, bolo by to možné? Je vodič ešte schopný sám rozhodnúť kedy by sa auto malo úplne vypnúť?

Pri Atece to našťastie ide. Kombinácia kapacitného volantu, nového infotainmentu, pôvodnej radiacej páky a pôvodných dedikovaných tlačidiel je veľmi sympatická. Sympatickejšia ako nový systém, ktorý väčšinu ovládacích prvkov ukryl do menu infotainmentu a považuje za svoju povinnosť pískať a trestať vodiča i prepojený smartfón.

Cupra Ateca je praktické, dostatočne priestranné, no najmä výborne jazdiace auto. Adaptívne tlmiče sú silnou zbraňou umožňujúcou využívanie Cupry ako auta na každý deň. Pritom vysoký výkon, prekvapivo dobré jazdné vlastnosti (na vysoké SUV s krátkym rázvorom) a skvelé výfuky od Akrapoviča budú baviť vodiča roky. Už som písal, že keď ma kolega vysadil na parkovisku a odfičal s Cuprou preč, dupol na plyn a streľbou do výfuku ma vystrašil? Vážne. Nie som zrovna ľakavý typ, ale takú paľbu z výfuku som od štvorvalca 2,0 TSI nečakal. Že to trošku v kabíne zapraská, ale čo to spraví na tichej ulici... A iné autá vám hučia z reprákov. Autenticita Cupry Atecy je závideniahodná.

Obzvlášť na Slovensku je toto auto vyslovene zberateľskou raritou. Má (skoro) všetko. Kým má Podkapotou silný benzínový dvojliter aj všetko zvládne a ani hučať reprákmi nepotrebuje. 8,5 z 10.

Technické údaje

Model: CUPRA Ateca 2.0 TSI 4Drive 7-DSG
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  221/5300-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000-5200
Maximálna rýchlosť (km/h): 247
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4376/1841/1613
Rázvor náprav (mm): 2631
Objem batožinového priestoru (l): 485
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1615
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík: 245/40 R19
Základná cenníková cena modelu: 45 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku