10.07.2020

Prvá jazda: Mazda MX-30 – Šaňo chce elektromobil. Toto je elektromobil

Mazda priviezla svoju najvýraznejšiu novinku tohto roka už aj na Slovensko.

Mazda MX-30 má výnimočné postavenie v rámci hierarchie modelov značky. Je porovnateľné s roadsterom MX-5. Nespája ich ani zadný náhon, ani otvárateľná strecha. Spájajú ich hodnoty materskej značky. Spája ich snaha o dokonalé prepojenie vodiča a stroja, spája ich nízke ťažisko a spája ich očarujúca dynamika a výborné jazdné vlastnosti. A spája ich výrazný dizajn. A to bude asi všetko.

Šaňo chce elektromobil. A ani o tom nevie.

Elektromobil nie je pre každého a Mazda sa netvári, že je to iné. Ak reálne majú elektromobily v priebehu nasledujúcich rokov používať takmer všetci, nie je to starosť automobiliek. Je to starosť štátov. Zdá sa to ako alibizmus. Možno preto, že ním sčasti je. Druhá časť ale hovorí príbeh o nevyhnutnosti štátnej podpory rozvoja elektromobility. Bez štátnej podpory tieto autá budú naďalej len pre fanúšikov baterkových áut.

Zákazníkov, ktorí majú potenciál efektívne využívať elektromobil je však podstatne viac ako fanúšikov elektromobility s dostatkom financií na účtoch.

Typickým príkladom je Šaňo. Šaňo býva v rodinnom dome v satelitnom mestečku Bratislavy vo vzdialenosti menej ako 50 kilometrov od práce. 80 kilometrov týždenne prejazdí pre svoje športové aktivity. A cez víkend pridá ďalších 150 kilometrov, aby navštívil mamu na vidieku. Na Šaňo ročne prejazdí 25 000 kilometrov. Šaňo je ideálny zákazník pre elektromobil, akým je Mazda MX-30.

Šaňo možno neexistuje, no dozaista existuje množstvo ľudí, ktorých od elektromobilu odrádza obava, alebo privysoká cena. Kým toho prvého sa človek musí zbaviť sám vlastným zážitkom, toho druhého ho zbaví jedine štátna podpora. Lebo MX-30 je podobne ako mnohé iné elektromobily drahšia ako porovnateľný model s termickým motorom. Nie o veľa, ale je. Jej výhodou je, že náklady na údržbu a starostlivosť sú rádovo nižšie. A ďalšou výhodou je, že si so sebou nenosí obrovskú batériu.

Znie to absurdne. Veď elektromobil by mal mať toľko batérií, koľko sa doň len zmestí. Inak bude mať malý dojazd. A malý dojazd, to je niečo ako malý kufor.

Mazda tvrdí, že väčšia baterka nielenže nie je potrebná, nie je ani vhodná. Pomáha si pritom analýzou celkovej stopy CO2 známej ako porovnanie well to wheel. Pri ňom je veľkosť batérií pre reálny prínos na znížení emisnej stopy elektromobilu kľúčový. Batérie sú jednoducho naďalej veľkou záťažou na výrobu a na prírodné zdroje i recykláciu. Preto platí, že čím sú menšie, tým väčší je prínos jazdenia s elektromobilom. A najmä to platí pri zohľadnení energetického mixu danej krajiny. U nás je energetický mix lepší ako napríklad v Česku, či Poľsku. Nemáme síce veľký podiel veternej, ani solárnej energie, máme však veľký podiel vodnej a jadrovej. Výsledkom je, že pri zohľadnení reálnych emisií je elektromobil Mazda MX-30 výrazným ekologickým prínosom. Prepočet je u nás na úrovni 29 g/CO2 na km pri elektromobile a zohľadnení zdrojov jeho energie. V Česku je to vyše 120 g/CO2 na km, čo už takmer zodpovedá úrovni spaľovacieho benzínového automobilu.

Výhoda reálnej ekologickosti a využívania elektromobilu na Slovensku sa ešte zvýrazní, ak človek nabíja elektromobil cez stanice ZSE. ZSE vie v súčasnosti garantovať, že všetka energia v elektromobiloch z jej siete, je z obnoviteľných zdrojov. Garancia znamená, že ZSE dokáže dodať toľko obnoviteľnej energie, koľko využijú jej zákazníci na nabíjanie elektromobilu. Neznamená to, že každá nabíjačka má vlastné solárne pole, ktoré ho napája priamo.

Práve preto Mazda spolupracuje so ZSE. Pre prvých 50 zákazníkov (Šaňov) má Mazda pripravený wallbox v cene a poukážku na energiu od ZSE v hodnote 400 eur. Tak ako inde, aj tu platí, že najlepšie je, keď môžete elektromobil dobíjať z domu, z wallboxu a z optimalizovanej tarify.

Mazda toho roku oslavuje 100 rokov od svojho vzniku. Vznikla v roku 1920 ako firma s názvom Toyo Kogyo spracovávajúca korok. Práve korok je jedným z najviditeľnejších dizajnových prvkov vo vnútri automobilu. Opäť ide o auto snažiace sa v maximálnej možnej miere znížiť emisnú stopu a to aj prostredníctvom ekologických (obnoviteľných) materiálov.

Koncepčne je MX-30 SUV Coupe, v tomto prípade teda crossover so svetlosťou len 130 mm. To nie je veľa, nejde teda o terénne ladený elektromobil. Je to cestné auto s vyšším posedom. Auto, ktoré rozmermi i karosériou i jazdnými vlastnosťami kopíruje kolegyňu CX-30. Akurát má motor eSkyactiv. 

MX-30 je zaujímavá dizajnom i dverami. Tie sú dvojkrídlové a otvárajú sa ako lietačky z kovbojských filmov. Až na to, že tu ide o kus kovu, ktorý do seba zapadá a zadné dvere plnia aj úlohu B-stĺpika. Výsledkom využitia dvojkrídlových dverí je ľahšie nastupovanie do kabíny pre pasažierov vzadu. Konštrukcia vozidla počas prvej jazdy ani náznakom nepoukazovala na problém s pevnosťou. Auto pôsobí veľmi tuho, pritom komfortne.

Interiér pôsobí hodnotne. Je to stále Mazda. Všetko nájdete tam, kde to hľadáte. Navyše je prvým modelom značky, ktorý je kompletne konektívny. To znamená, že poskytuje bezdrôtové pripojenie CarPlay i Android Auto a navyše je možné na diaľku ho ovládať a sledovať cez aplikáciu.

Auto má motor umiestnený vpredu. Jeho maximálny výkon je 105 kW (143 k) a maximálny krútiaci moment je 265 Nm. Dosť, aby MX-30 zrýchlilo z 0 na 100 km/h pod 10 sekúnd a dosiahlo elektronicky limitovanú rýchlosť 140 km/h. Kapacita batérie je 35,5 kWh. To by malo stačiť na dojazd na úrovni 200 km. Auto má v realite spotrebu v meste nižšiu ako udáva výrobca. Aspoň to tvrdí import značky. Zamestnancom sa s ňou darilo jazdiť so spotrebou okolo 15 kWh/100 km.

Ja som spotrebu nemeral, to skúsim až v redakčnom teste.

Tu som sa skôr zameral na zážitok z jazdy. Veď práve ten má byť pri tomto aute najdôležitejší. A bol fajn. Ten zážitok. Auto pekne drží stopu a na limite sa správa neutrálne až nedotáčavo.

Nízke ťažisko a rovnomerné rozloženie hmotnosti medzi nápravami, spolu s celkovou hmotnosťou len niečo nad 1600 kg je pre crossover naozaj dobré. Auto sa môže pochváliť dostatočne rozmerným batožinovým priestorom a tichou jazdou.

Ako býva zvykom, vozidlo robí zvuk, aby ho bolo počuť. Robí však zvuk aj v kabíne, ktorý vzdialene pripomína spaľovací motor. Ako sa zvyšujú otáčky, tak je zreteľnejší. Mazda vraví, že nechcela obrať vodiča o vnem hluku motora.

Cena automobilu štartuje na úrovni 33 990 eur. Ako som písal vyššie, bez dotácie z toho predajný kauf nebude. No a čo wankel? Wankel... Wankel výrobca v podobe range-extendra naďalej zvažuje.

PS: Prečo Šaňo? Šaňo bol modelový zákazník počas prezentácie modelu MX-30. #budakosano


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku