26.06.2020

Zaniknú manuálne prevodovky? Nemusia. Takto funguje inteligentný manuál od Kie

Inteligentná manuálna prevodovka? iMT je názov novej manuálnej prevodovky z Kórei.

Vlastne nie ani tak z Kórei, ako skôr z Nemecka. Pretože tento kus modernej techniky vznikol vo vývojom centre koncernu Hyundai/Kia v Offenbachu Dôvod je jasný: kým vo svete po manuálnej prevodovke nikto neštekne a väčšina zákazníkov ju považuje skôr za nutné zlo (lebo nemajú na automat), v Európe to tak nie je. Tu chce manuálnu prevodovku aj ten, ktorý si poľahky môže dovoliť príplatok za automatiku. Jednoducho máme manuálne prevodovky radi.

Lenže doba pokročila a udržiavať manuálne prevodovky v ponuke je čoraz ťažšie. Tlak na znižovanie emisií je obrovský a automobilkám je ľahšie zveriť sa do rúk viacstupňových automatických prevodoviek. Najmä v súčasnosti, keď už takmer žiaden model neprežije bez elektrifikácie. Lenže má vôbec zmysel kombinovať manuálnu prevodovku s elektromotormi? Prinesie to želaný pokles spotreby/emisií, alebo to bude v konečnom dôsledku len drahá hračka? Lebo presne o tom je manuálna prevodovka – že má človek veci vo vlastných rukách, a keď si zmyslí, nebude plachtiť a ani nevypne motor za jazdy v nízkej rýchlosti.

Rozlúsknuť tento elektrifikačno-manuálny oriešok sa snažia viaceré značky. Mazda má 24Voltový mild-hybrid spojený s manuálnou prevodovkou. Ford má dokonca pokročilejší a výkonnejší 48 Voltový mild-hybrid taktiež s manuálnou prevodovkou a tiež to funguje.

Zdá sa, že zatiaľ najďalej postúpil koncern Hyundai/Kia. Ako prvá dostane túto technológiu značka Kia, konkrétne model Ceed s aktualizovanými motormi skrývajúcimi sa pod označením EcoDynamics+. Ceed s vynovenou paletou motorov už je v predaji. Ďalší bude nasledovať model Rio, ktorý sa dostane na trh v priebehu niekoľkých mesiacov. iMT potom dostanú ďalšie modely.

iMT je označenie, ktoré už uzrelo svetlo sveta. Obvykle ide o prevodovku, ktorá disponuje funkciou rev-match, teda dorovnávaním otáčok motora tak, aby človek nemusel strácať čas hrou so spojkou, či tzv. medziplynom. Prevodovka sa snaží predpokladať, kedy príde k podraďovaniu a zvýši otáčky motora presne o toľko, o koľko potrebuje nižší prevod.

Toto je ďalej, pretože Kia má spojkový pedál, ktorý nie je mechanicky spojený so spojkou. Ide o prístup „clutch by wire“ teda spojka ovládaná káblom. Spojkový pedál v aute zostáva, nejde teda o robotizovanú „vec“ podobne ako to bolo svojho času v Saaboch, či vo Fiatoch a ďalších, ktorí sa snažili o robotizovaný manuál.

Prácu spojky ale ovláda elektronika. Keď sa vodič rozhodne preradiť a stlačí spojku, senzory zareagujú a urobia to, čo vodič žiada.

Načo to teda je?

Pretože iMT pracuje v nepostrehnuteľnej súhre s MHSG, teda s remeňovým štartér-generátorom, ktorý dokáže vypnúť a v priebehu niekoľkých milisekúnd opätovne roztočiť spaľovací motor a to bez následkov v podobe vibrácií, či nebodaj postupnej únavy štartéra.

Keď napríklad vodič uvoľní tlak na plynový pedál a necháva auto spomaľovať pred križovatkou, či odbočkou, elektronika rozpojí spojku a vypne motor. V tom momente tak motor nespotrebúva žiadne palivo a auto využíva maximum svojej kinetickej energie a prejde ďalej. Presne tak, akoby vodič pred križovatkou, či obcou, či odbočkou zaradil neutrál.

Keď potom vodič stlačí plynový pedál, systém naštartuje motor, aktivuje spojku a vráti motor do pôvodného zvoleného prevodu. Ak by bol ale prevod príliš vysoký na danú rýchlosť, nebude motor dusiť ťažkým prevodom, ale nechá ho v neutrále tak, aby vodič mohol preradiť na nižší prevod. V prípade, že vodič pri spomaľovaní vyšliapne spojku s úmyslom zmeniť prevod, motor sa naštartuje s otvorenou spojkou tak, aby vodič mohol vykonať to, čo žiada.

Výhodou je teda nesporne úspora paliva. V reálnych jazdných podmienkach ide o 3%. Zdá sa to ako málo, ale verte, že dnes sa počíta každé percento a keď je manuál o 3% viac nažive, je to dosť.

Druhou výhodou by malo byť ľahšie radenie s lepšou a presnejšou kontrolou spojky. Vodič by tak mal byť schopný radiť hladšie ako doteraz aj bez miliónov najazdených kilometrov.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Kia

Komentáre k článku