2020-07-09 12:27:00
RS a Scout v
RS a Scout v Mladej Boleslavi
Zdroj: Ján Hargaš

Tu nájdete TOP 7 inovácií novej Škody Octavie, o ktorých by ste mali vedieť

Nová Škoda Octavia vyzerá ako evolúcia tej predchádzajúcej. Prináša však mnoho noviniek.

Konštruktéri sa nemuseli trápiť s novou platformou, nemuseli ju prispôsobovať na vlastné potreby. Nová Octavia stojí na MQB, no prináša množstvo noviniek, o ktorých sme vás už priebežne informovali. Medzi tie najdôležitejšie patria nové elektrifikované motory, nové verzie Scout a RS, nové Full LED Matrix svetlá a podobne. V nasledujúcich riadkoch sa zameriam na novinky, o ktorých ste možno nepočuli a ktoré pravdepodobne nepadnú hneď do očí, no zásadným spôsobom ovplyvňujú užívateľský zážitok i fungovanie vozidla. Octavia aj vďaka nim prekonala vo svojej štvrtej generácii výrazný skok v porovnaní s predchodkyňou.

Škoda v nedávnej tlačovej správe uvádza, že za minulý rok si podala 94 prihlášok na vynálezy a úžitkové vzory, veľká časť z nich sa nachádza, respektíve bude nachádzať aj na palube novej Octavie. Škoda spomínala napríklad spôsob uchytenia batožiny s názvom „had“. Ide o riešenie, ktoré vďaka kĺbom a suchému zipsu ľahko pripevníte na podlahu batožinového priestoru a „obkľúčite“ predmet, ktorý potrebujete zafixovať. Poďme ale na to, čo už Octavia na palube reálne má dnes:

1. Komfortnejšie a aerodynamicky optimalizované kolesá

Zdroj: Ján Hargaš

Octavia disponuje kolesami s priemerom o 20 mm väčším ako pri minulej generácii (645-665 mm v priemere). Vždy ide o zvýšenie výšky bočnice pneumatiky, to znamená že auto poskytne vo všeobecnosti vyšší komfort jazdy ako minulá generácia. Konštruktéri vravia, že dokonca aj na našich českých a slovenských rozmlátených cestách by mal byť znesiteľný výber 19-palcových kolies.

Celkovo má Octavia 11 dizajnov zliatinových diskov vrátane verzií pre Scout a RS.

Zaujímavosťou je, že vo všeobecnosti disponuje Octavia mimoriadne efektívnymi kolesami. Vývojári znížili valivý odpor pneumatík a zlepšili obtekanie diskov vzduchom. Všetky zliatinové disky boli optimalizované s ohľadom na zníženie produkcie CO2. Flotila modelov sa iba týmto zlepšila v priemere o 3g CO2 na km.

Aerodynamika sa zlepšila v priemere o 56%. Znamená to, že kolesá sú efektívnejšie a konštruktérom sa aj ich úpravami podarilo znížiť spotrebu a emisie. Valivý odpor pneumatík s rozmerom 16-17 palcov so štítkom A sa dostal na úroveň max 6,5 promile, rozmer 18-19 palcov max 7,5 promile. Platí však, že čím majú pneumatiky nižší valivý odpor, tým horšia je ich priľnavosť. Vždy tak ide o vyváženie bezpečnosti s úsporou a jazdným prejavom. Verzie RS však dostali vlastné kolesá. Nejde len o dizajn, ale aj o výkon a priľnavosť pneumatík, to sú performance pneumatiky pre RS.

2. Nová manuálna prevodovka MQ281

Zdroj: jh

Ide o novú šesťstupňovú prevodovku za ktorej vývoj zodpovedá Škoda. Jej najväčšou devízou je, že má nižšie trenie, nový olejový manažment pre dlhšiu životnosť a s tým spojené nižšie odpory, nižšie straty, a teda nižšie emisie. Zaujímavosťou je, že dokáže zvládnuť krútiaci moment až do 340 Nm a je teda pripravená aj pre využitie v silnejších motoroch. Ide o dvojhriadeľovú prevodovku. Automobilka tak pri silnejších motoroch nemusí siahať po trojhriadeľovej, ktorá síce bežne zvládla vyšší krútiaci moment, no mala väčšie rozmery i väčšie straty, a teda nižšiu efektivitu.

3. Chladiaca žalúzia

Zdroj: Ján Hargaš

Tu ide v podstate o dve súvisiace patentované zlepšenia. Jedným z nich je uzatvárateľná spodná mriežka chladiča. Ide o prácu s aktívnou aerodynamikou, ktorá zlepší termomanažment motora. Spodná žalúzia umiestnená v nárazníku je úplne uzatvárateľná. V zatvorenom režime pracuje pri studenom štarte motora, v momentoch nízkej potreby chladenia, či pri parkovaní. V čiastočne otvorenom režime pracuje väčšinu času a miera otvorenia lamiel závisí od aktuálnej situácie. Riadiaca jednotka hodnotí teplotu okolitého prostredia, rýchlosť, teplotu motora, chladiacej kvapaliny. Úplne otvorené lamely sú v prípade maximálnej potreby chladenia motora. To znamená, že sa do plna otvorí v momente, keď je potrebný ešte aj ventilátor. Ide o jazdu vysokými rýchlosťami v teplom počasí, regeneráciu filtra DPF/OPF (naftové i benzínové motory), alebo o chladenie pri státí na semafore pri zhasnutom motore. Pretože áno, systém štart-stop môže motor vypnúť aj po dlhšej namáhavej jazde v teplom počasí, no to neznamená, že sa motor prestane chladiť. Zaujímavé je toto riešenie najmä z dôvodu uplatnenia na rôznych trhoch. Vývojári museli brať do úvahy aj mrazivé počasie na severe Európy, kde by mohlo dôjsť k primrznutiu lamiel v uzavretom režime a následnému prehriatiu motora. To sa nestane, pretože aj keď by v tuhých mrazoch bolo pre motor ideálne mať pri štarte uzavretý celý nos a až potom ho otvoriť, primrznutie lamiel by mohlo spôsobiť prehrievanie agregátu. Tým, že má auto dve sady lamiel, z toho spodné sú uzatvárateľné, zníženie prítoku studeného vzduchu pre rýchlejšie zohriatie motora je síce možné, ale v prípade neotvorenia spodných lamiel je tu ešte stále horná mriežka masky, cez ktorú sa motor dokáže pohodlne uchladiť.

Zdroj: jh

Druhou časťou tejto inovácie je tzv. kompaktor, teda spôsob riešenia montáže a realizácie chladenia. Pri montáži totiž nevyhnutne vznikajú dutiny, či slepé miesta, ktoré zhoršujú prúdenie vzduchu v motorovom priestore. Napríklad to „fúka“ inam, než by malo, výsledkom čoho je zhoršenie aerodynamického odporu. Platí zásada, že keď už vzduch do motorového priestoru vlezie, musí byť maximálne využitý, inak sa negatívne prejaví na aerodynamike. Ide tak o viacero dielcov, ktoré s týmito faktormi rátajú a optimalizujú prietok vzduchu motorovým priestorom. Súčasťou balíka inovácií je okrem špecificky tvarovaného kompaktora, teda akéhosi „spájača“ viacerých dielcov do jedného balíka tiež vonkajšia aktívna chladiaca žalúzia a tiež kanáliky, ktoré vedú vzduch k brzdám. Kanáliky dokážu využiť prietok vzduchu pri práci ventilátora pri státí vozidla. Bežne totiž brzdy chladíte len za jazdy. Nová Octavia ich vie chladiť aj pri státí a to v momente, keď sa zapne ventilátor chladiča. Kanáliky odvedú vzduch k brzdám aj bez pohybu vozidla a dochladzujú ich. Hodí sa to najmä vtedy, keď s autom idete po okreskách, dorazíte do mesta, či na koniec kolóny a nemôžete sa pohnúť a vychladiť brdzy pomalším tempom.

Zdroj: jh

4. Nové čistejšie motory s nižším trením. EVO.

Tri naftové motory modelu Octavia patria k novej generácii Evo a spĺňajú už budúcu emisnú normu Euro 6d. Vďaka optimalizácii systému úpravy výfukových plynov SCR vypúšťajú motory novej generácie EVO až o 80% menej oxidov dusíka (NOx). Počas takzvaného procesu Twin Dosing dochádza k vstrekovanie AdBlue® pred dva SCR katalyzátory, ktoré sú radené za sebou. Nový motor 2,0 TDI sa dodáva vo výkonových variantoch 85 kW (115 k), 110 kW (150 k)

a 147 kW (200 k). Vďaka optimalizácii kľukového mechanizmu a variabilnej geometrii lopatiek turbodúchadla došlo k zníženiu spotreby až o 0,4 l na 100 km v porovnaní s porovnateľnými motormi predchádzajúcej generácie. Tiež benzínové motory modelu sú novej generácie EVO. Motory EVO majú na povrchu valcov vrstvu materiálu nanášanú s pomocou plazmy, ktorá zvyšuje účinnosť motora a pracujú so vstrekovacími tlakmi 350 bar.

Zdroj: jh

U trojvalcového motora 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) a štvorvalcového motora 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) je v kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG použitý 48V remeňový štartér-generátor a 48V lítium-iónový akumulátor s kapacitou 0,6 kWh, ktorý je umiestnený pod sedadlom spolujazdca a dobíja sa výhradne rekuperáciou brzdnej energie. 48V akumulátor tiež umožňuje pomocou meniča jednosmerného prúdu dobíjať 12V batériu. Táto elektrická energia je následne použitá pre podporu spaľovacieho motora štartér-generátorom. Takáto podpora môže dosahovať až 50 Nm krútiaceho momentu. Systém tiež umožňuje plachtenie s úplne vypnutým spaľovacím motorom. Mild-hybridná technológia tak znižuje spotrebu paliva až o 0,4 l/100 km a tiež emisie CO2. Štart spaľovacieho motora je tiež tichší a sprevádza ho menej vibrácií.

5. Centrálny airbag

Zdroj: jh

Centrálny airbag sa postupne udomácňuje v nových autách rôznych značiek. Nedávno som písal o Honde Jazz, ktorá tento typ airbagu má v základnej výbave. Pri Octavii je v štandarde vo vyšších výbavách vrátane RS a Scout. V nižších ho možno prikúpiť. Ide o airbag umiestnený medzi vodičom a spolujazdcom. Chráni ich v prípade bočného nárazu od vzájomného kontaktu, ktorý by mohol spôsobiť zranenia hlavy (barambarambuc), ramien, či krku.

6. Tri verzie nového infotainmentu s vysokou konektivitou

Zdroj: Ján Hargaš

Škoda Octavia ponúka tri infotainment systémy, ktoré sú postavené na poslednej generácii modulárnej stavebnice infotainmentu koncernu Volkswagen. Vďaka zabudovanej eSIM je auto vždy online a ponúka prístup k mobilným službám online Škoda Connect, medzi ktoré patrí napríklad Proaktívny servis (Pomoc na ceste). Vodič má tiež k dispozícii rozsiahle Služby vzdialeného prístupu k vozidlu, cez ktorý si môže napríklad skontrolovať, či má zamknuté dvere, či vytiahnuté všetky okná, alebo môže auto na diaľku odomknúť a skontrolovať stav vozidla (palivo, batéria...). Taktiež služby Infotainment Online, ktoré ponúkajú výpočet trasy s online podporou alebo aktuálne dopravné informácie. Základ tvorí systém Swing, ktorý ponúka 8,25" dotykový displej s možnosťou personalizácie, digitálny príjem rozhlasu DAB. Na želanie je tiež k dispozícii pripojenie inteligentných telefónov pomocou bezdrôtovej technológie SmartLink cez Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink™ a tiež aplikácie infotainmentu Počasie alebo Správy. Auto tiež ponúka možnosť zakúpenia nových funkcií pre systémy vozidla. Pravda, ak v aute existuje potrebný hardvér.

Dotykové obrazovky infotainment systému Bolero, u ktorého môže byť dodatočne aktivovaná funkcia navigácie, a infotainment systému Columbus majú uhlopriečku veľkosti 10". Oba infotainment systémy ponúkajú ovládanie gestami, pomocou dotykovej lišty alebo hlasové ovládanie pomocou digitálnej asistentky Laura, ktorá rozumie šiestim jazykom
a tiež celým vetám. Mapy navigácie sú online aktualizované. Vodič má tiež prístup k internetovým rádiám. Vrcholný infotainment systém Columbus ponúka aj 10" displej a vie zobraziť mapu navigácie v inom režime priblíženia než Virtuálny Kokpit. Túto novú funkciu možno nastaviť pomocou inovatívnej dotykovej lišty pod displejom infotainment systému, ktorou je možné ovládať tiež hlasitosť.

7. Asistenti. Asistent vyhýbania a nový adaptívny tempomat

Štvrtá generácia vozidla Octavia ponúka asistenčné systémy, ktoré sa objavujú vo vozidle značky Škoda vôbec po prvýkrát. Asistent vyhýbania sa pomáha vodičovi v prípade hroziacej zrážky s chodcom, cyklistom alebo iným vozidlom. Ak vodič naznačí volantom vyhýbací manéver, pomôže mu Asistent vyhýbanie cielenými zásahmi do riadenia prekážku obísť a predísť tak nehode. Asistent pri odbočovaní zase na križovatke pri odbočovaní vľavo dokáže rozpoznať protiidúce vozidlá, upozorniť na ne vodiča a tiež automaticky zastaviť vozidlo. Funkcia Varovanie pri vystupovaní
po otvorení dverí upozorní cestujúcich, ak sa zozadu blíži iné vozidlo alebo cyklista. Novinkou sú aj Miestne dopravné informácie, ktoré automaticky upozorňujú vodiča na komplikácie v doprave v bezprostrednej blízkosti vozidla, napríklad na dopravnú zápchu.

Zdroj: Ján Hargaš

Mnoho asistenčných systémov sa v modeli OCTAVIA objavuje po prvýkrát, množstvo ďalších prichádza vo vylepšenej verzii. Pri parkovaní alebo manévrovaní vodičovi asistuje Panoramatický kamerový systém (Area View), ktorý pomocou štyroch kamier a zobrazenia 360​​° pohľadu premieta na displej infotainment systému okolie vozidla. Asistent zmeny jazdného pruhu (Side Assist) je aktívny až do vzdialenosti 70 m a varuje vodiča, ak sa blížia iné vozidlá alebo sa už nachádzajú v mŕtvom uhle. Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov zase pri jazde v meste upozorní vodiča na možnú zrážku, najskôr opticky a akusticky, neskôr krátkym pribrzdením. Ak vodič nereaguje, vozidlo dokáže úplne zastaviť.

Zdroj: jh

Nová prediktívna funkcia adaptívneho tempomatu spracováva údaje z kamery v čelnom skle a dáta z navigačného systému a predvídavo upravuje rýchlosť podľa priebehu trasy. Nový Adaptívny tempomat spolu s vylepšenou verziou Rozpoznávania dopravných značiek, Adaptívnym vedením v pruhu, ktoré po novom rozpozná aj práce na ceste, Asistentom pri jazde v kolóne, Núdzovým asistentom, automatickým parkovaním (Park Assist) a Asistentom zmeny jazdného pruhu tvoria komplexný paket Asistovaná jazda 2.0. Vozidlo s týmto paketom tak spĺňa definíciu druhého stupňa autonómnej jazdy. Asistovaná jazda 2.0 aj pomocou Detekcie držania volantu (HoD; Hands-on Detect) minimálne každých 15 s kontroluje, či má vodič neustále ruky na volante, a v prípade zdravotnej indispozície vodiča dokáže zistiť, že už vozidlo nikto neovláda. Ak takáto situácia nastane, zasiahne Núdzový asistent, ktorý zapne varovné svetlá a v rámci jazdného pruhu, v ktorom vozidlo ide, začne brzdiť až do úplného zastavenia.

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo