2020-06-11 09:30:00
Peugeot 208 Allure
Peugeot 208 Allure
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 208 Allure – ideálny pomer ceny a výbavy

Peugeot 208 je auto roka. Ak by ste žili vo vzdialenej galaxii a teraz prišli a hľadali si auto, je dobré zopakovať to.

Po teste vrcholnej verzie GT Line so stredne silným motorom sa teraz karta obrátila a v teste sa ocitol najsilnejší benzínový motor s automatickou prevodovkou ale s nižšou výbavou. Hneď na úvod napíšem, že ani jedna z testovaných špecifikácií nebola zlá. Kým GT Line bola skôr o prestíži, dizajne a výbave, Allure bola o technike. Akiste viete ktorá mi viac vyhovovala. Veru, netajím sa tým a odporúčam to každému už roky. Radšej kúp silnejší motor, než aby si kupoval výbavu. Keby nepíšem z vlastnej skúsenosti, asi by to nebolo také autentické. Ale je to tak. Aj keď ja som kupoval auto bez motora aj bez výbavy. Skoro šľapacie, azda preto stále spoľahlivo slúži... Silnejší motor je ale dobrou kúpou najmä v prípade, že auto nekupujete ako svoju poslednú štáciu, že si ho nechcete zabaliť do truhly – alebo urobiť truhlu rovno z neho... I keď aj to sa pri silných motoroch môže stať. 130 koní ale nepatrí do kategórie zabijakov a vdovcotvorcov. Musím uznať, že aj tých trojvalcových 130 koníkov vie riadne zaerdžať a z malého Pevžota robí divokú blšku.

Zdroj: Ján Hargaš

Najsilnejší motor je kombinovaný výhradne s osemstupňovým automatom. Overená kombinácia, ktorú som v rôznych karosériách i značkách vyskúšal mnohokrát. Do malej 208 mi pasuje azda najlepšie. Výborná však bola aj v rozmerovo takmer podobnom, no inak riadne posh crossoveri zvanom DS3 Crossback. Tam to bola tiež zábavka. Zábavka? To je zábava, ale menšia...

Peugeot 208 má na dĺžku 4,05 metra. Patrí teda do stále populárneho segmentu supermini, či ak chcete do segmentu B. Ten sa samozrejme rozširoval rôznymi smermi a dnes mu okrem Fabie u nás velí napríklad Citroen C3. Európsky je na vrchole predajov aj Renault Clio. Medzi konkurentov určite zarátam Opel Corsa, Toyotu Yaris, Mazdu 2, či koncernové Polo a Ibiza. Najbližšie z nich má k nemecko-francúzskej Corse. Alebo skôr Corsa má blízko k 208? To je ako tá dilema o sliepke a vajci... Alebo skôr v tomto prípade o vajci a vajci...

Zdroj: Ján Hargaš

Peugeot stavia na dizajn. Veľké mačacie očká, niekde ostré hrany, inde ladné krivky, veľká papuľka a dynamicky položená karoséria. Stavia tiež na unikátnosť. Zavše stačí spomenúť i-cockpit. Ten nie je príliš naklonený vysokým postavám, ale zas ani tento segment vysoké postavy príliš nemusí. Silnou stránkou auta je pochopiteľne aj výbava. Už neplatí, že v segmente B je automatická prevodovka takmer hriešna myšlienka. Autá tu bojujú v zákopoch a dobrá automatická prevodovka v mestskom vozítku musí byť. Práve toto ja osobne považujem za najsilnejšiu stránku trojičiek od PSA. PSIE trojičky totiž stavili na 8-stupňový automat s meničom a je to stávka na istotu aj pre zákazníka. Dvojspojka v meste znie ako oxymoron, ale roky praxe potvrdzujú, že vie ísť o spoľahlivú voľbu a všetko záleží od značky, či ešte presnejšie od medzičlánku medzi volantom a sedadlom. Možno ho poznáte, dnes ráno sa na vás pozeral v zrkadle... Hej, manželku myslím, presne...

Zdroj: Ján Hargaš

Darmo vás budem presviedčať o opaku, toto je skutočne praktická nákupná taška. Kufor má veľký, aj otvoriť sa dá, nemusíte pritom vrávorať na jednej nohe a ani žiadnu kliatbu recitovať. Prídete, stlačíte tlačidielko a lala kufor už len zdvihnúť treba. Má aj štvoricu dverí. Všetky ide otvoriť. Ak rátate aj kufor, má ich päticu. Dokonca má štvoricu použiteľných sedadiel, a síce za dvojmetrového spolujazdca neposadíte dvojmetrového spolujazdca, za 1,7 metra dlhočiznú vodičku posadíte aj 1,7 metra dlhočiznú kamošku. Dve sedačky pre dve deti auto zvládne tiež. Traja vzadu čisto teoreticky. Pri výške vodiča v rozmedzí 140-180 cm nemôže mať vodička/vodič žiadne poznámky negatívneho charakteru k sedeniu za volantom v štýle i-cockpit-u. Naopak, môže obdivovať 3D efekt palubného prístrojového štítu. Ten časť obsahu premieta na sklíčko, časť zobrazuje. Zaujímavé sú tieto dva výstupky. Vyzerá to, akoby ste po nasmerovaní vozidla správnym smerom, mali výstupky chytiť rukami a strieľať po terčoch. Skúšal som, testované auto asi nemalo náboje...

Zdroj: Ján Hargaš

Práve 3D efekt digitálneho prístrojového štítu je jednou z vecí, ktoré obsahuje výbava Allure. Okrem toho, že v nej môžete kúpiť najsilnejší motor s automatickou prevodovkou, dodá vám tiež zadné LED svetlá, zliatinové disky, bezkľúčové štartovanie, či elektrickú parkovaciu brzdu. V príplatkovej výbave si potom treba doobjednať 10 palcový dotykový displej s navigáciou, extra tónované zadné okná, alarm, zadnú parkovaciu kameru so senzormi vpredu a vzadu a aspoň základný balík asistenčných systémov s núdzovým brzdením. A auto stojí 20 400 eur. Isteže je to na malé auto dosť, no môže byť ešte viac. Poviete si prečo? Ide presne o tie prvky výbavy, ktoré auto má, o kvalitné materiály a o dizajn, ktorý ponúka.

Zdroj: Ján Hargaš

Chcete šetriť? Nech sa páči. Výbava Active je v základe o 3000 eur lacnejšia ako Allure a štartuje na úrovni 12 190 eur. Ibaže v tom máte len atmosférický trojvalec s výkonom 75 koní. Výborné do mesta, no ďalej veľmi nie. PureTech s turbom a príjemným výkonom 100 koní, ktorý mal aj tento testovaný kus štartuje na 13 390 eur. Doplniť netreba ani DAB. Už v základe má Active 7-palcový dotykový centrálny displej, ktorý má konektivitu CarPlay a Android Auto. Navyše ten väčší je síce väčší, ale CarPlay ani Android auto nepremieta na celej uhlopriečke, takže ak plánujete využívať najmä tieto služby, tie tri palce sú vám na nič. Zliatinové disky netreba, veď aj oceľové majú pekný dizajn a viac ako 16-palcov tiež nie je nutných. Ocení to nielen váš chrbát, ale aj spolujazdci. No a pri tak malom aute stačia aj zadné parkovacie senzory za 200. Osobne by som si odpustil napríklad platbu za doplnkovú farbu. Peugeot ako jediný nabral odvahu a dal ako základ krásnu žltú farbu. Žiadnu 208 som v nej ešte nevidel, lebo všetci chcú aj tak sivé alebo hnedé autá a určite by som zobral takéhoto čmeliačika. Hodí sa mu to a auto na parkovisku rýchlo nájdete. Prípadne by som si pri Active vybral červenú, alebo pri Allure modrú. Krásne hlboké farby, ktoré autu vdýchnu život.

Zdroj: Ján Hargaš

No a je to. Ani to nebolelo a auto kúpite ešte aj s metalízou za 15-tisíc. Bez nej za 14. A to píšem o cenníkovej cene, aj keď si nemyslím, že pri uvádzaní modelu bude niekto náchylný dať vám auto vo veľkej zľave. Skôr vás odkáže na skladovky. 6-tisíc dole ako švihnutím prútika. Iste, nemáte automat, máte menej koní, ale auto máte pekné a moderné.

Ak vám pri Active a Allure chýbajú Full LED svetlá, ktoré auto ponúkne až pri GT Line, nezúfajte. Aj halogény s parabolou svietia solídne. Azda by som len vymenil žiarovky za nejaké kvalitnejšie s bledším svetlom. Lebo tie základné majú žltačku. I keď aj to niekomu môže vyhovovať. Že síce veľa nevidím, ale aspoň je to žlté...

No a čo dokáže najdynamickejšia 208, ktorú môžete aktuálne kúpiť? Ak teda netúžite po tej elektrickej. Tá bude v pružnosti možno ešte lepšia.

Zdroj: Ján Hargaš

Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 6,13 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,73 sekundy. V oboch prípadoch priemerné časy – celkovo medzi novými autami aj vrátane veľkých a silných. V segmente sú výborné a vysoko nadpriemerné. Postačujú na bezproblémové predbiehanie, aj vo vyšších rýchlostiach. Priemerná spotreba počas testu bola 6,8 litra benzínu na 100 km. Keď som spomalil a začal jazdiť defenzívnejšie, dostal som sa k 6-tim litrom. Na diaľnici je to pri 130 km/h zhruba 7 maximálne 7,5 litra. V meste podobne v závislosti od hustoty premávky.

Jednoducho najsilnejší motor s automatickou prevodovkou pasujú k 208. Auto je v tejto kombinácii živé, zábavné a rýchle. Na menších kolesách sa správa lepšie. Podvozok je mäkší, veľké nerovnosti zvláda lepšie a dokonca i v zákrutách sa tvári rozumnejšie. Veľké disky opäť preukazujú, že sú najmä na okrasu. Menšie kolesá nie sú balóny a k možnostiam malého auta sedia lepšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Allure je dobrá, nazval by som to dobrá vyššia stredná trieda výbavy. Ak nepotrebujete automat, nepotrebujete ani Allure. Zároveň ak hľadáte automat do mesta, nemusíte mať najsilnejší motor a verzia s výkonom 74 kW (100 k) bude adekvátna. Lebo aj sto koní môže mať EAT8. Peugeot si ma v tejto racionálnejšej verzii získal viac ako vo výbave GT Line. Áno, GT Line je krajšie, má ešte viac výbavy, ale podľa mňa to už trošku preháňa. S cenou. Väčší predajný potenciál veštím výbave Active, pre náročnejších je tu Allure. GT Line len pre skutočných fajnšmekrov, ktorí z nejakého dôvodu túžia po malom aute s prémiovou výbavou. Allure to má za 7 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Peugeot 208 GT Line
Počet valcov/ventilov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1199
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba kombinovaná NEDC-BT (l/100 km): 5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4055/1960/1430
Rázvor náprav (mm): 2540
Objem batožinového priestoru (l): 311
Objem palivovej nádrže (l): 44
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1272
Užitočná hmotnosť (kg): 397
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 11 490 €
Základná cena verzie GT Line PureTech MT: 18 790 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku