08.06.2020

TEST: DS3 Crossback – kompaktný crossover s modrou krvou

Značka DS zažíva aj na Slovensku reštart. Už dnes ponúka tri nové modely.

DS Automobiles je nová prémiová značka, ktorú automobilový fanúšik vníma už niekoľko rokov. Jej historické korene sú navždy späté s minulým storočím a s jedným konkrétnym autom, ktoré svojim dizajnom a schopnosťami šokuje aj dnes. Neuhádnete, ale tiež sa volá DS.

Značka DS je súčasťou koncernu PSA a stojí na vrchole ponuky. Pod ňou sa hrbia značky Peugeot, Citroen a Opel. Zdieľajú spolu platformu, DS má najlepšie a najnovšie technológie.

DS je skrátka vrcholom, skutočnou francúzskou prémiou. Najsilnejšími zbraňami najmenšieho z modelov DS – DS3 Crossback je dizajn a zmysel pre detail. Bez akýchľkovek predsudkov treba napísať, že ak túžite po niečom malom s vyšším posedom, no chcete vytŕčať z davu, práve ste našli riešenie. Lebo kamkoľvek s týmto autom prídete, všade budete za unikát.

Netreba si mazať medové bajúzy okolo pusy, toto auto je intenzívne namierené na ženskú, najmä mestskú populáciu. Netreba ale prepadať panike, ak chodíte na pánske záchody. Auto má čo ponúknuť, a navyše ak trpíte starými dobrými konzervatívnymi hodnotami, aj tak držíte kasu vy. Takže páni z konzerv, ak hľadáte autíčko, ktoré sa bude tej vašej milenke manželke páčiť, nečítajte ďalej, už ste ho našli. Len pozor, ak zadáte do vyhľadávača DS, je dosť možné, že skončíte v Dunajskej Strede. Prinajlepšom u dílera s takmer identickým autom. Takže v tomto prípade hľadáte DS Automobiles, nie DS Auto... Aby v tom bolo úplne jasno.

Prečo na začiatok tak „lopatisticky“? Nuž preto, lebo nech už som DS-ko zaparkoval kamkoľvek, pútalo pozornosť. Keď sa aj upútaný vyslovil s otázkou „to čo máš za pekné autíčko?, moja odpoveď s nimi neurobila nič. Doslova som videl, ako sa plamienky v ich očiach po vyslovení „dé-es“ nielenže nerozhoreli, oni sa ani nemihli. Poznateľnosť tejto značky je v súčasnosti ozaj nízka a marketingové oddelenie má pred sebou skutočne ťažkú a hlavne dlhú cestu. No o to lepšie pre tých, ktorí už dnes vedia, že „nejaké DS“ existuje.

Takže čo je toto za pekné autíčko?

Toto je DS 3 Crossback. Jeho najbližšími konkurentmi sú Mini (všetky), najmä však Mini Countryman, Audi Q2, BMW X2, Mercedes GLA, Lexus UX, ale tiež Volkswagen T-Roc, či Hyundai Kona, ba aj Toyota CH-R, Mazda CX-30, či Peugeot 2008. Ako vidíte, auto stojí na pomedzí medzi tradičnou nemeckou prémiou a tradičnou masovkou. Slabšou stránkou DS3 Crossback v porovnaní s prémiovými Nemcami a s Japoncom je absencia pohonu všetkých kolies a absencia vrcholnej motorizácie. Týmto problémom napríklad DS7 vôbec netrpí. Faktom je, že pri mestskom aute s karosériou v štýle SUV Coupé pohon všetkých kolies, ba ani supersilný motor nie sú kľúčové. A úprimne si povedzme, že najvýkonnejší motor PureTech 155 s vynikajúcim klasickým osemstupňovým automatom EAT8 ponúka priehrštia dynamiky. Vlastne, aj testovaný PureTech 130 s automatom EAT8 je dynamický a je akousi zlatou strednou cestou v ponuke.

Moje odporúčanie: Určite benzín, určite automat, určite PureTech 130, určite testovaná výbava Performance Line a určite dokúpiť balík DS Drive Assist a DS Matrix LED Vision. Ostatné nechám na vás, no za zmienku stojí balík s automatickou klimatizáciou, či balík s parkovacími senzormi a cúvacou kamerou. Testované auto toto všetko malo a bolo to fajn.

Čím sa teda DS 3 Crossback odlišuje od zvyšku stáda? Ako prvé zaujme odlišný dizajn. DS-ku sa podarilo odčleniť, byť iné a jasne poznateľné. Že niektoré tvary ste už niekde videli? Nuž, nečudujem sa. Nemôže byť jedno auto kockaté, druhé guľaté. Kombinácia prvkov ale robí unikát a tento ním je. Najlepšie mu svedčí Performance Line. Aspoň zvonka. Lesklé chrómované lišty na maske a pod svetlami nahradí zaujímavá tmavá lištovina s drsným povrchom. Vnútri je Performance Line tiež fajn, ale vyberať si môžete z väčšieho množstva odlišností. Pozrite cenník, dokazuje ako dramaticky sa od seba môžu jednotlivé verzie interiérov auta odlišovať. Presne to je moderný coachbulding. Karosériu si nevyberiete, ale vizáž i zariadenie vnútorného priestoru môže byť takmer na váš obraz. Mňa okrem Performance Line zaujala aj verzia interiéru Opera, či Rivoli. Mimochodom, obe majú vonkajšie mriežky chladiča v matnej tmavej farbe. Jednoducho autu viac svedčia.

Druhý dojem robia zapustené kľučky dverí, ktoré sa vysunú, keď sa priblížite k autu s kľúčom v ruke. Prinajhoršom, keď sa ich dotknete a ten kľúč máte pri sebe. Presne toto sú veci, ktoré človeka potešia a zvyšujú hype auta. Nerozumiem prečo ich nemá DS7 a má len obyčajné. Ale nemusím rozumieť všetkému. DS 3 Crossback ich má a je to fajn. V kabíne zaujme vysoká palubná doska. Poteší aj praktického ducha. Keďže je pod ňou kopa miesta na nohy spolujazdca, auto sa dá efektívne používať ako štvormiestne. Spolujazdec, no i vodič nemusia zbytočne tlačiť sedadlo vzad do kabíny a obmedzovať pasažierov vzadu. V aute sa poľahky odvezú štyria priemerní a nemal som problém odviezť vlastnú rodinu s deťmi v autosedačkách. Batožinový priestor je so svojimi 350-timi litrami dostatočne veľký. Detský kočiar odvezie, rovnako tak hŕbu nákupov a pre dvojicu stačí aj na dlhšiu dovolenku.

Keď už si sadnete za volant a oceníte všetky tie pekné čačky-mačky vrátane veľkého displeja, pekných finišov na viditeľných plochách, volantu, príde čas na pocit z jazdy.

Je to high rider

Niekto je night rider, toto je high rider. Aj keď ani v noci sa s ním vďaka výborným matricovým svetlám nejazdí zle, naopak. V porovnaní s davom je posed za volantom iný. Športový a pritom vysoký. Okamžite prichádza chuť do dynamiky. A tej má auto vďaka malému ale svižnému turbu, i vďaka dobrému automatu naozaj dosť. Navyše stojí na ozaj širokých pneumatikách – na svoju veľkosť, a tak aj v zákrutách predvádza veľmi pekné jazdné vlastnosti. K tomu treba prirátať pohodlný francúzsky podvozok. Auto netrpí ani výraznejšími odskokmi, aj keď má vzadu typickú franúczsku techniku – polotuhú nápravu. Jazdí naozaj pekne a najmä z tej jazdy máte dobrý dojem. Je malé, je šikovné a vnútri ponúka dosť miesta. Sedadlá s dobrým anatomickým tvarovaním a makkými výplňami v štýle Citroenu ešte zvyšujú komfort aj na dlhších cestách. Dobre vzdoruje obrubníkom v meste a s parkovacou kamerou s ním parkovanie zvládne aj neistý vodič.

Slabinou kabíny sú tvrdšie plasty tam, kde oko na prvý pohľad nespočinie. Je to malé auto a môžeme byť radi za dobré povrchy tam, kde je to najdôležitejšie.

Pružnosť je tiež solídna. Zo 60 na 100 zrýchli za 6,87 sekundy. Z 80 na 120 km/h to dá bez prípravy za 8,85 sekundy. Išlo by to aj lepšie. S výkonnejším PureTechom by ste pár desatín získali. Viac ale získate, keď si predbiehanie pripravíte. Či už športovým režimom, alebo manuálnym podradením. Platí to aj tu. Auto je dobre odhlučnené. Ani protivietor na diaľnici nespôsobuje výrazne zvýšenie hlučnosti.

DS3 Crossback je šik. Hodí sa do mesta i na dochádzanie. Môže byť doplnkom a nie len v tom módnom duchu. Môže doplniť vás i vaše koníčky. Človek sa v ňom cíti dobre, užíva si inakosť a originalitu. Auto má čo ponúknuť a je dobré nielen v bižutérii a v prvom dojme. Jazdí dobre a má tiež moderné technológie a dobré motorizácie. Ak ale hľadáte auto nielen podľa štýlu, ale najmä podľa čo najnižšej ceny, nie ste na správnom mieste. Samotný koncern PSA vám dokáže ponúknuť viacero podobne veľkých, podobne praktických áut s identickými motormi. A ušetríte. Tu o úsporu nejde. Tu ide o jedinečnosť. A v tom je DS naozaj dobré. 7,5 z 10.

Technické údaje

Model:

DS3 CROSSBACK

Performance Line Puretech 130 EAT8

Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1199
Prevodovka: 8-stupňová automatická 
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4118/1802/1534
Rázvor náprav (mm): 2558
Objem batožinového priestoru (l): 350
Objem palivovej nádrže (l): 44
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1310
Užitočná hmotnosť (kg): 390
Rozmer pneumatík: 215/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 20 990 €
Základná cena verzie: 26 590 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku