2019-09-25 09:25:00
BMW X5 40i xDrive
BMW X5 40i xDrive
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X5 40i xDrive – Nemusí byť najväčší, aby bol vodcom svorky

BMW X5 je skutočným vodcom svorky. Čakali sme, že žezlo prevezme väčší, ale BMW vie, prečo vodcom nazvalo model X5.

Podkapotou testovaného automobilu bol základný benzínový motor. Ako základný sa však rozhodne nespráva. Benzínová ponuka pri X5 je aktuálne veľmi jednoduchá a tvorí ju iba dvojica motorov – 40i a M50i. Veru, X5 môžete získať aj s osemvalcom, alebo sa môžete „uspokojiť“ so šesťvalcom. X5 je ale v základe štvorvalcová. Samozrejme, ide o naftový motor. Narozdiel od X3 pri X5 získate biturbo verziu 25d s maximálnym výkonom 231 koní. Kým pri X3 by bola v strede ponuky, pri X5 je to základ. X3 má základ v podobe s18d, čomu sa ani nechce veriť. Ale áno, model X3 môžete mať iba s pohonom zadnej nápravy a iba s výkonom 150 koní. A prečo hneď na začiatku testu modelu X5 píšem o X3? Pretože práve X3 je z môjho pohľadu najlepšou alternatívou k X5. Obe autá sú veľké, obe sú priestranné, obe majú klasickú koncepciu pohonu, (aj) silné motory a technológie najnovších modelov značky. A obe sú BMW s jazdnými vlastnosťami (vysokého) BMW.

Tak prečo X5 a nie X3? Jednak preto, lebo X5 je „viac“ vo všetkom, a tiež preto, lebo disponuje novším systémom infotainmentu. Argument z minulých generácií modelov, že „X5 je lepšie postavená, či luxusnejšia ako X3“ už dnes neplatí a je naozaj len veľmi málo vecí, ktoré si do X3 nemožno dokúpiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri X5 si môžete napríklad objednať quadturbo naftový šesťvalec s označením M50d, no a tiež M50i. Osemvalec v X3 nenájdete a to ani v prípade verzie M. Aj tam sa o zvýšený výkon stará práve radový šesťvalec. No nemusíme si klamať, ak je osemvalec do V rodinným drahokamom, rodinným zlatom je práve radový benzínový šesťvalec (striebrom potom naftový štvorvalec?). Z môjho pohľadu je to jeden z najlepších motorov súčasnosti a ľúbim ho v každej jeho verzii. A po teste by som len veľmi ťažko vysvetľoval, prečo radšej X5 30d, než 40i. V skutočnosti to ani vysvetliť neviem. Spotreba? So 40i nie je ťažké jazdiť za 9 litrov. 9 litrov v X5! Reálne budete jazdiť za 9 až 11 v závislosti od toho ako veľmi fandíte dynamike a ako veľmi hlboko do vrecka chcete siahať po pokuty. Môj priemer bol 9,8 litra. A to išlo o jazdy v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a cca 10% jázd po meste. Vzhľadom na výkonnostný potenciál motora priznávam zvýšenú dynamiku. Pokojnejšie tempo by pár deci dokázalo zrezať. Medzimesto sa dá jazdiť za 9. Ak chcete skutočne šetriť palivo, berte práve 30d, tam pôjde spotreba nižšie ľahšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má bez M výfukového systému (+ cca 500 eur ako samostatný príplatok) veľmi dobre utlmený športový zvuk. Keď ho vytočíte, radosť sa dostaví nielen pre zvuk, najmä pre jeho pružnosť, dynamický potenciál a pre vynikajúce radenie prevodovky Steptronic. Ich spolupráca je vynikajúca, ťažko nájsť lepšie zohratú dvojicu. Automat motor nepodtáča, dáva mu presne to, čo potrebuje. Motor zas nežiada udržiavanie vo vysokých otáčkach, má dosť síl už od 1500 ot/min. Jeho maximálny výkon 250 kW teda 340 koní a maximálny krútiaci moment 450 Nm je odpoveďou na zlý deň, či zachmúrené počasie.Viac než slová o tom svedčia namerané výkony pri pružnosti. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 4,53 sekundy. Ide o pružnosť bez prípravy a v komfortnom režime. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 5,37 sekundy. V oboch prípadoch sú to vyslovene suverénne hodnoty naznačujúce, že tento motor nemá s cca 2,2 tony vážiacim vozidlom problém ani pri skutočne vysokých rýchlostiach (základná pohotovostná hmotnosť bez výbavy je 2135 kg).

Zdroj: Ján Hargaš

O to zaujímavejšie sú suverénne jazdné vlastnosti v zákrutách, či pri prudkých manévroch. K nim mám ale jednu výhradu, ktorú je lepšie spomenúť hneď. A síce pneumatický podvozok. Túto fičúru odporúčam väčšine záujemcov o vozidlo obísť. Keď si namiesto Mercedesu, či Audi kupujete BMW, nemá zmysel z neho robiť Mercedes, či Audi. Avšak práve pneumatický podvozok je prostriedkom k zníženiu radosti z jazdy tohto automobilu. Jediným argumentom v prospech pneumatiky je posadnutosť veľkými rozmermi diskov kolies. Pretože ak chcete kolesá s rozmerom 21 až 22 palcov, a pritom budete jazdiť najmä po Slovensku, pneumatický podvozok je až takmer nutnosťou.

Zdroj: Ján Hargaš

Skutočne pomáha zvýšiť pohodlie na väčších nerovnostiach a práve stratu komfortu spôsobenú priveľkými kolesami do značnej miery reguluje. Avšak má svoje nevýhody. Tie sa najlepšie prejavujú paradoxne práve na nerovnostiach, najmä na vyjazdených koľajách. Ide o neustávajúce hompálanie zo strany na stranu ako v búrke na mori. Na kvalitných povrchoch si to možno ani nevšimnete, no stačí pár kilometrov na cestách vyjazdených od kamiónov a budete ľutovať investíciu do pneumatického podvozku. Ale najviac sa budú hnevať pasažieri v druhom, nebodaj v treťom rade. Ak sa až tak nebojíte o komfort a zároveň nechcete prísť o jazdné vlastnosti BMW, berte štandardný podvozok, prípadne M športový podvozok s adaptívnymi tlmičmi (v balíku M).  

Zdroj: Ján Hargaš

V športovom režime sa hojdanie na vyjazdených koľajách mierne zlepší, výrazne sa zmení prechod cez menšie nerovnosti. Auto stvrdne a každú dieru cítiť. Rozdiel medzi režimom komfort a šport je  veľký. Jazda je teda na pneumatike pohodlná a to aj na veľkých diskoch, avšak vlny, či koľaje spôsobujú výrazné pohojdávanie kabíny do strán. Práve vlny a koľaje sú jedným z mála podnetov, ktoré zobudia aj volant. Keď sa k tomu ešte pridá lane asist, odrazu si uvedomíte, koľko hmotnosti to vlastne riadite.

Zdroj: Ján Hargaš

Prejazdy zákrutami, prudšie manévre i napriek pneumatike auto zvláda bravúrne a dokazuje prečo si hovorí vodca svorky. So silným motorom, výborným xDrive systémom pohonu oboch náprav a s enormne širokými pneumatikami je auto na ceste naozaj očarujúce. Aj na mokrom povrchu zvládne viac než ktokoľvek čaká. Šmyk sa obvykle začína všetkými kolesami (neutrálne) a dobre ho cítiť.

Veľkou devízou podvozku je tiež riaditeľná zadná náprava. Tento systém stojí cca 1300 eur a stojí za to. Kým M športový diferenciál pomôže iba pri oduševnenej jazde, toto pomôže ako v zákrutách, tak na parkovisku. Parkovanie i výjazd z miesta je ľahší.

Zdroj: Ján Hargaš

Tiahle zákruty i so zlým klopením zvláda auto vynikajúco a ťažko mu hľadať vyrovnaného súpera. Výborná je manévrovateľnosť. Auto nie je ešte stále natoľko veľké, aby ste s ním mali problémy napchať sa do bežného parkovacieho miesta. Výhľad do najbližšieho okolia je zlý, pomoc senzorov a kamier je preto dôležitá.

Keď už som pri asistenčných systémoch. Výhodou je možnosť každý jeden z nich samostatne regulovať. BMW z nich nerobí jeden balík, alebo viacero ťažko odlíšiteľných balíkov. Ak si chcete zmeniť nastavenie asistenta pre jazdu v pruhoch, máte na výber. Môžete žiadať zásah do riadenia, no možno vám postačí vibrovanie do volantu. Môžete ho vypnúť, či zapnúť a táto zmena zostane zapamätaná aj po ďalšom štarte. Z asistentov určite odporúčam adaptívny tempomat s asistentom pre jazdu v zápchach (827 eur samostatne) a na zváženie je i termovízia za 2171 eur. Môže pomôcť viac než adaptívne led svetlá. Upozorní vás na to, čo pre tmu, či nepokosenú krajnicu vy vidieť nemusíte. Veľmi dobre svietia aj základné ledky, pritom LED hmlovky sú taktiež v základnej výbave. Ak ale chcete to naj, k dispozícii sú Laser Light za 2067 eur.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri kúpe určite nezabudnite na lepší audiosystém. Už ten za 517 eur pomôže, stávka na istotu je Harman Kardon za 1034 eur. Keď k nemu pridáte napríklad DAB, pekne budú hrať i slovenské rádiá. Odkaz pre audiofilov: Bowers a Wilkins Diamond Sound za 5685 eur časť z vás istotne uspokojí. Nezabudnite ale na akustické sklá, nechcete predsa, aby vám vonkajšie vplyvy kazili zážitok. V rámci doplnkov je zaujímavým riešením balík Travel a Comfort. Ten nielenže pridáva dozadu dva USB-C konektory, no tiež predprípravu na držiaky na tablety. Stojí 207 eur a je to dobrá alternatíva k výrazne drahšiemu systému infozábavy pre zadné sedadlá.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Zadné sedadlá nemajú možnosť nastavovania sklonu. Toto je dostupné len s prikúpením tretieho radu sedadiel. Osobne by som radšej prikúpil tretí rad do X5, ako kvôli sedemmiestnemu usporiadaniu pokukoval po X7. Za tie kilá a centimetre i eurá navyše to nestojí. Obzvlášť by ma mrzela strata výborných jazdných vlastností modelu X5. Niežeby X7 nevedela jazdiť dobre, ale...

Zdroj: Ján Hargaš

Práca s infotainmentom je naďalej veľmi príjemná. Musím uznať, že aj keď som spočiatku neveril, že BMW pomôže prítomnosť dotykového displeja, sú funkcie, ku ktorým sa dostanete rýchlejšie cez dotyk, než cez koliesko a touchpad. Najpríjemnejšia je ich kombinácia. Menu nového operačného systému je prehľadné a po pár dňoch v ňom budete vedieť nájsť všetko, čo potrebujete. Priestrannosť automobilu je obdivuhodná. Posed za volantom i na sedadle spolujazdca vynikajúci. I vzadu je kvantum miesta po všetkých stránkach a auto dokáže bez väčších ťažkostí slúžiť ako päťmiestne. Kufor ponúka 650 litrov.

Zdroj: Ján Hargaš

Nájdete v ňom dvojité dno i odkladacie kapsy po stranách. Poteší tradičné rozdelenie veka batožinového priestoru. Jedinou nevýhodou je, že menšie postavy nemusia dosiahnuť až do zadnej časti bez toho, aby museli liezť do kufra. Na spodnú časť si ale môžete sadnúť a urobiť si pohodlie. Pomoc prostredníctvom náklonu zadnej časti vozidla o 4 centimetre je skôr teoretická a tento benefit pneumatického podvozku je skôr na očarenie známych. Pripúšťam, že niektoré ťažké predmety sa takto budú dať naložiť o trošku ľahšie, avšak benefit je podobný otváraniu kufra kopancom pod nárazník. Predstava, že držíte niečo ťažké v rukách, vrávoráte na jednej nohe a ešte aj tak z vrecka vyťahujete dotykový ovládač a tam si navolíte pokles podvozku, prípadne šmátrate po kraji kufra hľadajúc tlačidlo... Výhodou menšieho veka je fakt, že nemusíte mať za autom toľko miesta, ako keby veko nebolo delené – spodná časť môže zostať zatvorená.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW X5 je model právom označovaný ako líder svorky. I keď je to len marketingová fráza, po teste oboch modelov X5 aj X7 som pochopil o čo ide. X5 je jednoducho BMW medzi veľkými SUV so všetkým, čo k tomu patrí. Jazdí mimoriadne, vyzerá suverénne, má vynikajúce motory, prevodovku, technológie. Je veľké, priestranné a luxusné tak, ako by veľké BMW malo byť. Iba by sa mu šikli ešte výraznejšie farby. Kým X5 si originálne farby žiada, práve X7 je najlepšia v sivých a čiernych lakoch, ktoré ju trošku „zúžia.“ Keďže však ide o laky od BMW, aj sivo-modrá Artcic Grey vyzerá výborne.

Zdroj: Ján Hargaš

Verzia 40i xDrive je z môjho pohľadu jedna z najlepších. Chápem, že väčšina záujemcov pôjde do 30d, prípadne 50d, no 40i je pre X5 vynikajúca motorizácia. Spotreba poľahky do desať litrov, krásny zvuk motora, obdivuhodná dynamika. Zabúdať netreba ani na prítomnosť M50i. To už je Amerika so všetkým čo k tomu patrí. X5 40i xDrive má 9 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: BMW X5 40i xDrive
Počet valcov/ventilov: 6/24
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.): 250/5500-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1500-5200
Maximálna rýchlosť (km/h): 243
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 8,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4922/2004/1745
Rázvor náprav (mm): 2975
Objem batožinového priestoru (l): 650
Objem palivovej nádrže (l): 83
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2135
Užitočná hmotnosť (kg): 765
   
Základná cenníková cena verzie: od 71 205 €
Cena testovaného auta: 105 828  €
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku