04.04.2019

PRVÁ JAZDA: BMW 330i novej generácie – napĺňa očakávania

Včera som mal prvú príležitosť okoštovať nové BMW radu 3. Poteší športovosťou a technológiami.

BMW v októbri minulého roka predstavilo novú generáciu radu 3. Celkovo siedma generácia radu 3 prichádza postavená nanovo tak, aby naplnila nielen jazdné očakávania, ale tiež tie technologické. Ak hľadáte športovo ladený prémiový sedan, ktorý drží krok s 21. storočím, práve ste ho našli.

BMW radu 3 sa nehrá na estetiku, avantgardnosť, či prehnaný luxus, je také aké čakáte – ak ste fanúšikom tejto triedy. Je ostré, má dravosť, obdivuhodné jazdné vlastnosti a kopu technológií, ktoré ste doteraz mohli nájsť len vo vyšších triedach. Buďte si ale istí, že zadarmo to nebude.

Pre prvú jazdu sa mi podarilo uchmatnúť tú najsilnejšiu motorizáciu v ponuke. Pod skratkou 330i sa ale nenachádza divoké nemecké šesťvalcové srdce, ale turbom dopovaný štvorvalec s objemom 2,0 litra. Pritom do radu 3 šesťvalce naďalej zoženiete. Konkrétne pod označením 330d sa skrýva obľúbený naftový radový šesťvalec. Ten benzínový ešte neprišiel, ale príde. Najskôr pod lákavým označením M 340i xDrive. Neskôr sa k nemu pripojí M3, ale to už bude trošku iná liga.

Aktuálne sú okrem 330i a 330d dostupné motorizácie 320i a 320d. K dispozícii je aj najslabšia verzia 318d (110 kW), ktorá s 320d (140 kW) ponúka ešte stále aj manuálnu prevodovku. Ostatné získate len s automatom, vrátane 320d xDrive. Ceny radu 3 začínajú pri 318d na úrovni 36 650 eur za verziu s manuálom. Automat je za 38 872,-. 320d získate za 39 290, za xDrive (a automat) si vo verzii 320d xDrive priplatíte 4700 eur (43 950). Najsilnejšia naftová verzia 330d s výkonom 195 kW (265 k) je za 47 350.

Benzínová verzia 320i (135 kW) začína aj s automatom na úrovni 38 750. 330i s výkonom 190 kW (258 k) je za 42 750.

Vyberať môžete z verzií Advantage, Sport Line, Luxury Line a M Sport Line. Každá má svoje špecifiká, každá vyzerá trošku inak.

Testovaný model bol vo verzii M Sport, ktorá stojí +6650 eur. Obsahuje M brzdy, podvozok, aerodynamický balík, 18-palcové disky kolies, volant a športové sedadlá. K tomu sú vo výbave prvky ako LED hmlovky, parkovacie senzory, či automatická klimatizácia.

K tomu mal model vo výbave balík Innovation, Connected DrivePlus vrátane mobilnej konektivity, bezdrôtového nabíjania a ďalších prvkov. Ďalej balíky Business Class a First Class Upgrade. Z nich vyberiem také veci ako laserové svetlá, balík asistenčných systémov professional, head up displej, či ovládanie gestami.

Celková cena testovaného auta je bez dane necelých 58-tisíc, s daňou 69-tisíc a pár drobných.

Čo za to?

Spomenul som už dravosť a technológie? Charakter tohto auta je svojský, vďaka M Sport balíku výrazne športový, najbližšie k nemu má spomedzi prémiových sedanov strednej triedy Alfa Romeo Giulia.

330i nie je vrcholná motorizácia, ale 258 benzínových koní (5000-6500 ot/min) a 400 Nm (1550-4400) krútiaceho momentu v spolupráci s výborným osemstupňovým automatom sú silné tromfy. Novinka je od predchádzajúcej generácie výrazne odlišná. Ide predovšetkým o nesmiernu tuhosť konštrukcie, ktorú nové auto má. 50% navyše skutočne cítiť, rovnako cítiť variabilné športové riadenie. I keď je bez výraznej odozvy a spočiatku som mal pocit, že riadim volantom zapojeným k počítaču, športový pocit nadobudnete ľahko. V prospech tohto pocitu hrá okrem vyslovene tvrdého naladenia podvozku tiež pozícia za volantom, športové sedadlá i hrubý veniec volantu. Testovaný automobil mal adaptívny športový podvozok. Kým v komfortnom režime je tvrdý, ale s menšími nerovnosťami si poradí, väčšie mu najmä v nízkych rýchlostiach robia veľké problémy. V športovom režime je tvrdý aj na malých nerovnostiach na rakúskych cestách. O to ale pri M Sport ide no nie? Nenajazdil som veľa kilometrov, no postupom času som nadobúdal pocit, ktorý sa z BMW v ostatnom čase dosť vytráca. A síce pocit ľahkosti. Takej ľahkosti akú cítite v silných verziách radu 1 a v rade 2 coupé. I keď je auto väčšie, je predsa len o pár desiatok kíl ľahšie, ľahkosť ale tvorí najmä riadenie, tuhosť konštrukcie a nastavenie podvozku.

Teším sa na vačšiu porciu kilometrov, obzvlášť na kľukatých cestách to môže byť veľký zážitok. Aj preto, lebo i do bežnej verzie akou 330i je, môžete získať M športový diferenciál na zadnú nápravu. Mimochodom, auto rado zavrtí chvostíkom, keď ho o to požiadate. Stálo však na zimných gumách, takže pišťanie gúm sa dostavilo celkom ľahko.

Reakcie na stlačenie plynového pedálu sú dobré. I keď vás špecifikácia nepoteší výrazným športovým zvukom, prevodovka radí s veľkým prehľadom. Keď to žiadate, nezľakne sa ani červeného pásma a ukáže široké spektrum využiteľných otáčok motora.

A čo interiér? Páči sa mi, že sa auto nesnaží príliš ohurovať. Vidíte, že je moderné, vidíte kvalitné spracovanie i hodnotné komponenty vrátane digitálneho prístrojového panelu prispievajúcemu k lepšej prehľadnosti. Nenájdete tu žiadnu veľkú okázalosť, ale nemeckú racionalitu a dizajnovú čistotu. Úprimne povedané, keď do auta sadnete, cítite sa ako v BMW. Keď s autom jazdíte, cítite sa ako v BMW radu 3. Nemôžem hodnotiť do veľkej hĺbky, predsa len som za jedno doobedie nenajazdil veľa, ale auto stihlo vyvolať sympatie i chuť do ďalších kilometrov. Slušné je i odhlučnenie. K tichu na palube ale najviac prispieva veľmi tichý motor. Keď sa k autu s bežiacim agregátom postavíte, aj na tichšej ulici je ťažké vôbec ho začuť. Podobné je to i s utlmením vibrácií.

Dizajn automobilu je modernejší, myslím, že auto pôsobí mladšie ako minulá generácia. Hodnotne pôsobia najmä vysokolesklé laky.

To bude zatiaľ všetko. Viac v kompletnom redakčnom teste.

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku